AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #121 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har hatt fire ungdommer. De to første så var det konfrontasjon og dårlig stemning. ..som igjen førte til at det kanskje ikke ble fokusert på andre utfordringer. Med de to andre hadde vi lært. Du skal gjennom noen år der de skal komme inn på rett VGS, drikke, feste, bli utestengt osv osv. Etter disse årene, så tenker jeg at; kjøp noen jævla nudler, havrekjeks, pommes frites som de kan lage i airfryer ...og ikke lag så mye styr!! Det er ikke verd det. Jeg kan være streng på mitt, men velg dine kamper liksom. Ikke lag et helvete fordi de er sulten og ikke vil spise brød! Jeg har 4 varmretter og to supper å velge mellom på jobb. Vi har ikke middag før kl. 18. Men kanskje du har hatt stor suksess og harmoni ved å kjøre hardt på brødregler?? Lykke til med det. Anonymkode: ad046...709 Jeg har to ungdommer, 19 og 16 og ei på 12. Aldri har dette vært et problem i mitt hus. Ikke snakk om at de har fått lov til å dytte i seg masse usunn mat etter skolen. Hvis du har hatt et helvete fordi du har satt grenser for hva de får lov til å dytte i seg, så har du feilet med oppdragelsen. Når de kommer hjem fra skolen lager de seg vanlig brødskive, stekt egg, omelett, toast, rundstykker, Youghurt etc. Hvorfor i alle dager skulle de lage et helvete for dette? Det har heldigvis ikke mine unger skjønt. Anonymkode: bc937...156 12 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #122 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noe av det mest fornuftige som har blitt skrevet i denne tråden👏🏻 Og jeg er helt enig med deg. Tror det er mange foreldre som ikke skjønner at de må hjelpe ungdommene sine å etablere gode og sunne matvaner før de blir voksne. Anonymkode: f8cc8...91c Gode og sunne matvaner er ikke ensbetydende med brød, korn og yoghurt. Anonymkode: 8b7f7...4bd 10
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #123 Skrevet 20. mars 2023 Har noen (sære?) forslag, hvis ingenting annet hjelper: -skru av sikringen til komfyren før dere drar på jobb (hvis dere har egen. Husk å la kjøleskapet få strøm…) -låse fryseboks/rommet denne står i -skrive «middag» på matvarer som er til middag. Min mor gjorde det hvis det var rester som skulle være til restemiddag, og ikke gå med i lunsjdragsuget. -prate med dem og fysisk gå igjennom kjøkken/fryser og si hva de ikke kan ta. -skriv navnet ditt på allergivarene dine -si at dere kommer til å følge med på kameraet gjennom alarmsystem-app hvis de ikke endrer oppførselen sin. Si dere kan sjekke både «live», og gå tilbake og sjekke hvem som tok alle kjøttbollene og kun lot emballasjen ligge igjen. -hold igjen på lørdagsgodt hvis de har spist opp hele familiens middag i løoet av uka. Anonymkode: 29149...ba3 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #124 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gode og sunne matvaner er ikke ensbetydende med brød, korn og yoghurt. Anonymkode: 8b7f7...4bd Det har jeg heller ikke påstått. Anonymkode: f8cc8...91c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #125 Skrevet 20. mars 2023 Yt og tiktok er en evig inspirasjon til matglede! Hva om dere tar dem med på middagsplanlegggingen slik at flere av de rettene de vil teste ut faktisk blir middag for hele familien? Hvis det er praktisk mulig kan dere også ha middagen litt tidligere? Anonymkode: 544ff...02e 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #126 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣 Anonymkode: 93221...52f Om de er så glad i å lage middag så kan de jo få ansvar for å lage middag for hele familien da? Slik at det er klart til dere kommer hjem fra jobb? Er jo bare flott om de liker å lage mat og mestrer dette selv. Sett pris på det og gi heller belønning for bidrag heller enn å finne grunner til å straffe de... Da kan de spise middag når de er sulten (etter skolen) og deretter dra til venninner/gjøre andre fritidsaktiviteter utover ettermiddag/kveld. Så spiser de nok havregrøt eller skive til kveldsmat når de er hjemme igjen. Anonymkode: 264b1...d5b 12 1
Hippogriff Skrevet 20. mars 2023 #127 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Noe av det mest fornuftige som har blitt skrevet i denne tråden👏🏻 Og jeg er helt enig med deg. Tror det er mange foreldre som ikke skjønner at de må hjelpe ungdommene sine å etablere gode og sunne matvaner før de blir voksne. Anonymkode: f8cc8...91c Det er da virkelig ikke noe avvik fra gode og sunne matvaner at ungdommer får tilgang på tyngre måltider enn yoghurt og brødskive når de kommer hjem etter en lang skoledag. Mine ungdommer har vært aktive og trent mye, så at de har hatt behov for mer solide måltider etter skoledagen har jeg aldri utfordret dem på. Ingen av mine barn er overvektige. Tvert imot. De er sunne og aktive ungdommer/unge voksne med gode matvaner. 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #128 Skrevet 20. mars 2023 Mange merkelige kommentarer her. Selvfølgelig er det ikke greit at de tømmer fryseren og lager seg middag rett før middag. Brød, yoghurt, havregrøt, frukt osv. er mer enn bra nok som mellommåltid før middag og de foreldrene som skriver "kjøp mer mat" burde virkelig lære seg å oppdra barna sine og lære de gode vaner. Anonymkode: f4ead...d9b 15 4
NiceOrNothing Skrevet 20. mars 2023 #129 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har to ungdommer, 19 og 16 og ei på 12. Aldri har dette vært et problem i mitt hus. Ikke snakk om at de har fått lov til å dytte i seg masse usunn mat etter skolen. Hvis du har hatt et helvete fordi du har satt grenser for hva de får lov til å dytte i seg, så har du feilet med oppdragelsen. Når de kommer hjem fra skolen lager de seg vanlig brødskive, stekt egg, omelett, toast, rundstykker, Youghurt etc. Hvorfor i alle dager skulle de lage et helvete for dette? Det har heldigvis ikke mine unger skjønt. Anonymkode: bc937...156 Dette🙌 . Det handler om å sette tydelige grenser . Aldri opplevd at mine barn forsyner seg av ting tenkt til middag eller spesielle anledninger . Å det tror jeg ikke de har gjort hos sin far og stemor heller . Er det noe de har hatt lyst på , evnt vært usikker på vært greit , har de sendt en melding å spurt . Å fått ja eller nei . 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #130 Skrevet 21. mars 2023 Jeg hadde som flere andre prøvd å kapitalisere på interessen. Om de ønsker kan de bestemme og lage middag to ganger i uken for eksempel. Kan være mye læring i det, samt at det letter hverdagen for dere. Blir sikkert noen rare middager i læringsprosessen, men pytt pytt. Bare si at det er godt. Hadde nok ikke tatt kampen, men endret hva som var tilgjengelig hjemme. Hørt om ungdommen hadde noen ønsker. Er det noe dere kan lage sammen i helgene å ha i fryseboksen? Husker selv at jeg hadde ulvehunger i perioder i ungdommen. Jeg spiste egg, ren smeltet ost, smør blandet med sukker, alt som var kaloritett eller hadde mye proteiner var i faresonen. Har ikke spist sånn senere, tydelig at kroppen var i vekst og ønsket mye kalorier. Jeg er ikke overvektig nå og var ikke overvektig da. Anonymkode: e5b11...06c 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #131 Skrevet 21. mars 2023 Jeg ville laget opp noe næringsrikt, typ supper eller gryter, frosset ned og gitt beskjed om at det er dette de har å velge mellom. Det verste med at barn forsyner seg selv, er jo egentlig at det fort blir junk de kaster seg over. Brød og polarbrød bør de jo helst ikke ha for mye av, så dere må jo ikke presse dem til å spise det.. Anonymkode: 3cb29...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #132 Skrevet 21. mars 2023 Søgni skrev (12 timer siden): Det skal sies at jeg mener dette er fars ansvar. Men det går ikke an at noen i familien spiser opp middagene fordi det er dette de liker best, eller hva enn nå saken er. Man kan diskutere kostnader og matvaregrupper opp mot kald og varm mat alt man vil, men det er nå en gang sånn at familier har ulikt budsjett, og at alle må forholde seg til å ikke kunne få den maten man liker best hele tida. Jeg tenker med gru på hvordan det skulle gått med alle lavinntektsfamilier, hvis standarden er at man skal måtte forholde seg til vaner som dette. Nå skriver ikke TS noe om dette, så det blir på siden av poenget, men det er reelt for veldig mange nordmenn med barn i samme alder. Økonomi og planlegging er de voksnes ansvar, og det er selvsagt de som må ha siste ord. Det er helt ok, og faktisk en fordel, om barn og unge læres opp til kloke valg, inkludert det å holde seg til avtaler rundt hva som spises når. Og at man ikke får det man vil hele tida. Det TS skisserer høres ikke rigid ut i det hele tatt. Hovedproblemet er jo at de plutselig står der uten middag. TS: Kanskje dere kan sette dere ned og lage forslag sammen, til en middelvei? Der de kan foreslå retter de kan lage seg, som dere tar høyde for i planleggingen og innkjøp. Det finnes jo rimelig, sunn og god mat, som kan tilberedes enkelt om man planlegger for det. Det komiske er jo at det gjentatte ganger har vært innlegg på Samlivsforumet om at mannen har spist opp mat som har vært planlagt til ditt og datt. En gjenganger - det lages en stor porsjon med feks lasagne eller annen mat som egner seg for å fryses ned eller spares til senere med den planen at dette også skal være middag en annen dag, men så spiste mannen opp alt til kvelds fordi han fikk så lyst på det. Eller at mannen har vært i fryseren og spist av "lageret" med nedfryst middag fordi han bare måtte ha en middag nummer to til kvelds. Og så kommer hylekoret som forsvarer at stakkars mannen må jo få lov til å spise? Så den stakkars partneren må bare gi opp å planlegge middager for flere dager, produsere porsjoner for å ha på lur eller ha ingredienser i skapet, for den stakkars mannen må jo få lov å forsyne seg og spise seg mett. Og nei, den stakkars partneren kan heller ikke sette lapper på maten med "ikke rør", "skal brukes til x" eller lignende, for det er jo bare å kjøpe inn på nytt eller lage på nytt, må vite. Anonymkode: 011af...969 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #133 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ærlig talt. De har ikke «lyst» på brødmat? Er de sultne, så spiser de de alternativene de har fått. Og man skal ikke kunne sette grenser fordi noen ungdommer har spisevegring? Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Anonymkode: bc937...156 Hadde du hatt et barn som sleit litt i matveien tror jeg du hadde sagt noe annet. Min eldste truger i seg brød, det rett og slett vokser i munnen hennes føler hun. Så ja, om hun velger å lage seg nudler eller noe annet etter skolen gjør oss ingenting. Det viktigste er at hun spiser. Jeg også hatet brød i ungdomsårene, så når jeg gikk på ungdomsskolen spiste jeg et måltid om dagen - middag. Er jo ikke bra i det hele tatt. Så hva gjør vel det om ungdommen lager seg litt småvarmt de har lyst på? Anonymkode: 35318...552 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #134 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde du hatt et barn som sleit litt i matveien tror jeg du hadde sagt noe annet. Min eldste truger i seg brød, det rett og slett vokser i munnen hennes føler hun. Så ja, om hun velger å lage seg nudler eller noe annet etter skolen gjør oss ingenting. Det viktigste er at hun spiser. Jeg også hatet brød i ungdomsårene, så når jeg gikk på ungdomsskolen spiste jeg et måltid om dagen - middag. Er jo ikke bra i det hele tatt. Så hva gjør vel det om ungdommen lager seg litt småvarmt de har lyst på? Anonymkode: 35318...552 Problemet er jo at de fullstendig går løs på det som var tiltenkt middagslaging. Leste du HI? Anonymkode: 3351c...795 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #135 Skrevet 21. mars 2023 Ikke lest alle svarene.. Men altså… Både mamma og stefar ble drit sure om tok noe som var tenkt til noe, og de skulle lage det og det var tomt! Vi prøvde oss likevel, resultatet var at de handlet hver dag, og de kjøpte bare mat vi ikke likte🤪 Upedagogisk, men vi var tenåringer og hadde fått beskjed 3 ganger at om vi fortsatte, så ble dette reskutatet! Vi var ikke dumme! Vi følte selvsagt at mamma og stefar var HELT SYKE i hodet, og gjerrige og lut fattige 😂😂 Men vi var jo ikke dumme, og viste veldig godt hvorfor det var sånn!! Gikk bare noen uker, så skjedde det aldri igjen😅 Jeg er ikke for direkte straff på noen måte.. ! Men som de sagt mange ganger i ettertid; Når barna er små er kjærlighet nok, når de er tenåringer så må du i tillegg være smart!😅 Jeg er stemor selv til en tenåring, og kjører samme linje nå.. Er raus og pedagogisk førstegangen.. 2 gang så sier vi; hvis dette fortsetter, så skjer dette… 3 gangen sier vi; hvis dette skjer 1 gang til så skjer dette.. Skjer det en gang til…. Så skjer det… Dette vet barna VELDIG GODT! 🤣 Anonymkode: bf35f...801 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #136 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det komiske er jo at det gjentatte ganger har vært innlegg på Samlivsforumet om at mannen har spist opp mat som har vært planlagt til ditt og datt. En gjenganger - det lages en stor porsjon med feks lasagne eller annen mat som egner seg for å fryses ned eller spares til senere med den planen at dette også skal være middag en annen dag, men så spiste mannen opp alt til kvelds fordi han fikk så lyst på det. Eller at mannen har vært i fryseren og spist av "lageret" med nedfryst middag fordi han bare måtte ha en middag nummer to til kvelds. Og så kommer hylekoret som forsvarer at stakkars mannen må jo få lov til å spise? Så den stakkars partneren må bare gi opp å planlegge middager for flere dager, produsere porsjoner for å ha på lur eller ha ingredienser i skapet, for den stakkars mannen må jo få lov å forsyne seg og spise seg mett. Og nei, den stakkars partneren kan heller ikke sette lapper på maten med "ikke rør", "skal brukes til x" eller lignende, for det er jo bare å kjøpe inn på nytt eller lage på nytt, må vite. Anonymkode: 011af...969 Partneren forventer jeg at er med å planlegge, lage og kjøpe inn. Men om han spiser varmmat flere måltider om dagen så kjøper man jo inn mer av det som spises. Hjemme hos oss har vi svært ulike preferanser, jeg tvinger ikke ham til å bare spise vegetar og han tvinger ikke meg til å spise bare brødmat og pølser. Vi passer på å planlegge og kjøpe inn slik at begge har alternativer å velge mellom. Anonymkode: e5b11...06c 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #137 Skrevet 21. mars 2023 Hadde aldri godtatt det. Hvorfor skal de ha to middager i løpet av et par timer? Her har det heldigvis aldri skjedd. Vi ukeshandler, så om middagene hadde forsvunnet, så hadde det blitt månelyst. De har aldri forsynt seg i godteskuffe heller. Det holdt alltid med en frukt etter skole her. Noen ganger egg og bacon eller ostesmørbrød til kveldsmat. De må da bli overvektige av å stappe innpå ekstra middag og bakst fra fryseren hver dag? Anonymkode: 7f575...b34 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #138 Skrevet 21. mars 2023 Stemmer for at ungdommene tar ansvar for middagslaging når de kommer hjem fra skolen, så er middagen klar til dere kommer hjem. Vinn-vinn. Anonymkode: 589e9...b9e 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #139 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes det er helt hårreisende hva folk faktisk tenker er greit her inne. Og jammen virker det som at siden ts er stemor er hennes tanker feil uansett. Men barn er ikke små voksne, og slik stjeling hører ikke hjemme noen steder. Disse ungene skal sikkert ut å bo i kollektiv en gang. De kan jo ikke ha lært da at man bare kan forsyne seg som man vil og at billig enkel mat ikke funker. Dette ville jeg gjort (du har nok gjort en del allerede) Gjort det helt klinkende klart hva som var alternativene (brødskiver, pålegg, ostesmørbrød, havregryn, yoghurt, gulrøtter, epler, bananer, egg, omelettmuffins, pizza snurrer (de kan lage en porsjon selv og ha i fryseren. Når den er tom får de vente til neste gang ingrediensene blir kjøpt inn). I en periode fått de til å ta bilde og sende av dagens måltid til far. Klarer de å følge reglene kan dette avsluttes når tilliten er gjenopprettet. Klarer de ikke får de knekkebrød og leverpostei tilgjengelig og så blir det lås på fryser, kjøleskap og matskap. Vil de ha annen mat enn dette får de skaffe seg en jobb, selge sine ting eller bruke av lommepenger. Anonymkode: 2c206...620 Men det ER jo stor forskjell på å være mor og stemor! Hadde jeg vært mor kunne jeg sikkert gjort det samme som du dier her, men at stemor skal være den som gjør ting klinkende klart i familien er ikke hensiktsmessig. Det er FAR som må ta dette med sine barn. Anonymkode: 40269...07b 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #140 Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Problemet er jo at de fullstendig går løs på det som var tiltenkt middagslaging. Leste du HI? Anonymkode: 3351c...795 Å nettopp derfor bør man høre med jentene og bli enige om hva de heller kan spise for å ikke spise opp middagsmaten, for det er jo selvfølgelig ikke greit. Men hvis jentene har lyst på litt varmt etter skolen må det gå ann å kjøpe inn enkel mat de kan varme så de lar middagen være i fred. Anonymkode: 35318...552 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå