Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Akkurat det samme gjorde jeg fra 3.klasse og oppover. Hatet brød og lot heller være å spise hvis det var det eneste jeg kunne lage.
Min eldste på 23 gjorde det og 12 åringen min nå gjør det.

Hva med å ta dem med og lage pølsesnurrer, pizzasnurrer ... dere kan ha i fryseren som de kan spise.

Endret av Milla739
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere handler/lager noe barna ønsker å spise etter skolen? At dere blir enig med barna om hva dere skal handle inn. Feks. pizzasnurrer, gorbys, egg, ost og skinke til omelett, rett-i-koppen, toastjern, ingredienser til polarpizza osv. 

Anonymkode: 5979d...fc6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor kaller du dem "bonusdøtre" når det virker som du synes de er mer som en klamp om foten. Du klager på at de lager seg varmmat..! Gå litt i deg selv, og lag en handleliste med diverse matvarer som kan legges i fryseren klare til de flinke jentene kommer neste gang. Og slutt å finne måter å straffe dem på.

Anonymkode: 59741...4fe

😂 Hvis du leser hva jeg skriver så syns jeg de er helt fantastiske jenter. Det må gå an å ha det fint sammen, men samtidig irritere seg over ting i dagliglivet som nylig har oppstått. De bor her 60% så det er rett og rimelig at jeg og jentenes far skal ha noe å si når det gjelder raiding av middagsvarer fra fryseren etter skoletid. 

Anonymkode: 93221...52f

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
EternalDorkness skrev (25 minutter siden):

Skyr, musli, bær etc, er bra mat det. Men det hjelper jo fint lite hvis det ikke er det de har lyst på, og spiser. Bak et lager med pizzasnurrer sammen med dem, lær dem å lage ostesmørbrød, la dem ha en egen hylle de kan ta fra, og si resten er forbudt å røre. Hadde du vært så bastant på hva de skal spise om det var dine egne barn? Sett dere med sammen og planlegg litt sånn at det passer for alle. 

Skjønner ikke problemet. Dere må jo greie å kommunisere på en måte sånn at barna skjønner det. Å tvinge dem til å skjule matpapir og snike rundt for å få spist seg mette er bare en super måte å gi dem spiseforstyrrelser på, ingenting annet..

Takk for innspill. De har brød, skinke og ost tilgjengelig, så ostesmørbrød er en super ide, men det er ikke interessant for de 😅 Ikke speilegg eller omelett heller, for det er «frokost». Det skal helst være middag som kjøtt, kjøttboller, fiskepinner, kjøttdeig (taco eller nachos) eller typ hamburger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Milla739 skrev (19 minutter siden):

Akkurat det samme gjorde jeg fra 3.klasse og oppover. Hatet brød og lot heller være å spise hvis det var det eneste jeg kunne lage.
Min eldste på 23 gjorde det og 12 åringen min nå gjør det.

Hva med å ta dem med og lage pølsesnurrer, pizzasnurrer ... dere kan ha i fryseren som de kan spise.

Så enig med deg. Ha litt i fryseren de kan varme seg. Tiden fra mat på skolen til middag 16.30 er lang tid. La barna få spise. Men selvfølgelig kan de ikke spise opp middagen alle skal ha. Men prøv å finn noen løsninger med de. Ikke bare kjeft og si de får ta seg en brødskive. 

Anonymkode: 35318...552

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill. De har brød, skinke og ost tilgjengelig, så ostesmørbrød er en super ide, men det er ikke interessant for de 😅 Ikke speilegg eller omelett heller, for det er «frokost». Det skal helst være middag som kjøtt, kjøttboller, fiskepinner, kjøttdeig (taco eller nachos) eller typ hamburger.

Kan de ikke lage middagen og spise når de er sultne, da? Så spiser dere når dere kommer hjem.

Anonymkode: 589e9...b9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor kjøper dere ikke bare inn ekstra middagsingredienser slik at de kan lage seg varm mat når de kommer hjem fra skolen da? I de fleste steder i verden er det vanlig å spise varm mat flere ganger om dagen. Det er ingen regel om at man MÅ spise kald mat mellom 13 og 16 og varm mat bare etter det. Man blir heller ikke mer mett av noen kjøttboller og pasta enn brødskiver med pålegg. Det er ikke temperaturen på maten som avgjør om man orker middag senere eller ikke. Synes dere (du) er litt vrange her og problemet hadde vært løst på et blunk hvis du ikke begrenset matutvalget etter skoletid. 

Anonymkode: f90fa...a7b

Å herregud, du synes seriøst man bare skal la ungene spise akkurat det de har lyst på, middag når de kommer hjem fra skolen og middag når mor og far kommer hjem? Ikke rart folk blir feitere og feitere her til lands. 

Hva er forresten feil med å ikke kunne dytte i seg akkurat det man har mest lyst på til enhver tid?

Hva med å innse allerede som barn/ungdom at man ikke alltid kan gjøre/spise det man har mest lyst til?

Lære å begrense seg litt. Forstå at mat koster penger og det er ikke "bare" å  kjøpe all den type mat man har mest lyst på. For eksempel. 

Eller: man kan oppdra ufordragelige barn som tror man er berettiget alt her i verden, som synes de har krav på alt de har lyst på og ikke har det minste begrep om husholdningsøkonomi. Små tykke selvopptatte jævler som dukker opp på luksusfellen om noen år fordi de ikke forsto at de ikke hadde råd til å bruke 10.000 kroner på mat i mnd.

Anonymkode: b3d88...75f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten stue vekk sånne matvarer for en periode, eller så må de selv gå i butikken hver gang de har spist opp noe som skal være til middag. 

Anonymkode: fa692...4d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be de selv lage feks pizzasnurrer og fryse ned, som de kan varme opp. 

Eventuelt: Gi de noe lommepenger så de kan gå og kjøpe seg det de selv vil ha og varme opp. Neste gang de kommer har dere spist opp alt. 

Fra spøk til alvor, den siste fungerer ikke i lengden. 

Anonymkode: fa692...4d0

• Liker 1
Skrevet

Varmmatsentusiaster her og. Jeg har airfryer og Smørbrødjern i kjøkkenskapet. I frysen er det oppskåret brød til ostesmørbrød, frosne burgere og burgerbrød, frossen pommes frites og kyllingnuggets. Alt i rimelige varianter fra kiwi. Ost, salat og dressing i kjøleskapet, og first price pastaposer til 11 kr i skapet. Veldig sunt? Nix. Men ingen problem at de varierer med dette selv, så lander vi sikringskosten sammen senere. 

• Liker 5
Skrevet
On 3/20/2023 at 6:17 PM, AnonymBruker said:

Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. 

Og livet blir mye enklere med at dere dropper prinsippet og legger til rette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.28):

Nei, det er først det siste halvåret det har vært et problem. Føler at det begynte litt etterhvert som de ser mer på YouTube og får lyst på annen mat enn typisk etter-skolen-mat som brød, kornblandinger, frukt osv. Trenger ikke å ha en sammenheng, men deres matverden har hvertfall blitt utvidet :) 

Har de ansvar for å lage middag til hele familien? Kanskje om de får utfordret de nye kunnskapene der at det holder med annen mat før. Man orker jo ikke lage to retter varmmat. De kan lage mer spennende og krevende mat f.eks. til alle kl. 16-17, da vil man gjerne ikke bruke tid på noe varm 13-14. 

Anonymkode: 36d81...e29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.19):

Vi tar med tenåringene på handletur, de har egen plass i kjøleskap/fryser og lager sin egen mat etter skolen.

Blir de sultne etter det, lager de seg kveldsmat. 

Har fast middag sammen et par ukedager, resten er de selvforsynte. 

Tar de av "vår" mat, må de si fra. Der er vi nådeløse. 

Anonymkode: 66be7...64d

For et stusselig familieliv 

Anonymkode: 016b7...c06

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (8 timer siden):

Livet blir enklere om man ikke gidder å oppdra ungene sine der og da, men ikke så veldig lurt på sikt. 

Anonymkode: 0b1c9...329

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Chroma
Skrevet

Hva med å kjøpe eller lage noen alternativer som de kan spise, annet enn yoghurt og polarbrød? 
De kan feks lage seg pizzasnurrer eller pizzahorn selv og ha i fryseren? Bruke søndagen på å lage noen porsjonspakninger med mat de kan varme seg etter skolen? 

Det dere har prøvd til nå fungerer tydeligvis ikke, så hvorfor ikke prøve noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.26):

«Hvorfor vil ikke ungene være hos far og nekter å ha noe med stemor å gjøre…..» tittelen om  to års tid.

Anonymkode: db3c7...505

Så du mener man skal ha fri flyt av regler, manglene folkeskikk og konsekvenser ellers kan man risikere at barna ikke vil være hos far? 

At man forventer at unger fra 10 år og oppover klarer å følge en beskjed er et minimum og om det er en konsekvens at stebarna mine ikke vil være hos meg om noen år er greit! For mine egne barn får akkurat de samme reglene. 

Hva med å gi jentene en viss sum å handle for, så kan de samarbeide om maten deres etter skolen, ha en egen hylle i kjøleskap/fryser. Kanskje litt mer ansvar hjelper? Hvis de er glad i å lage mat kanskje de kan lage middag til hele familien en dag i uken eller noe?

Anonymkode: e3bcb...380

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg og oss var aldri dette noe problem ( egne og bonus barn) fordi vi var mye mer streng enn deg, ts. Føler med deg! Syns det der høres vanskelig ut, uten å måtte ty til låser og sånt.. Når de ikke hører, som er problemet. 

Kan det være dere bare må terpe på dette oftere...? Hver dag i to tre uker?  Ta de med og vise hva som ikke er lov og så ta fra dem mobilen etc om de ikke hører?. 

Hos oss fikk våre KUN frukt/yoghurt mellom måltidene. Vi ville lære dem å ikke bli overvektige samt økonomi tidlig. Og det funket, det. 

Jeg skjønner ikke hva som går av folk her inne som skriver de må få gjøre som de vil?! De er barn! Unger må lære seg at man ikke alltid kan få kun hva de vil. Hos oss velger VI middagen også, vil de ikke ha det så får de ikke mat. ( velger jo aldri noe man vet de ikke liker) 

Og det gjelder å være veldig konsekvent. Sta, rett og slett. Noen er nok vanskeligere enn andre, vi har nok vært heldig der.. Men uff.. Skjønner problemet! 

Dere som sier mot ts hadde nok svart anderledes om det var moren som skrev og ikke bonus moren. Skjønner hvorfor det blir krenkelser osv i verden altså 🙄

Anonymkode: 8043d...bc6

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (9 timer siden):

Du mener at foreldre skal legge til rette for at ungdommer skal trykke i seg burgere, pommes fries, kyllingsnuggets osv i store mengder i hverdagen i tillegg til vanlig middag?! 

Takk og pris for at jeg hadde fornuftige foreldre som ikke la opp til fråtsing i usunn og fetende mat! 

Anonymkode: f8cc8...91c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville heller støttet det at de gjerne lager varmmat jeg. Gi dem ansvar for å lage middagen til hele familien 1-2 dager i uken, hvor det også deltar på innkjøp og faktisk får et forhold til hva maten koster. Da blir det læring istedet for bare "mas og kjefting".

Har ellers 3 tenåringsgutter i hus selv, og matmengden som går er enorm! Så ha i bakhodet at de nok generelt trenger mer mat enn dere tror nå. Tenåringer trenger ofte mer mat enn en voksen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her må dere nok til med konsekvenser. Dere har sagt det til dem slik jeg leser det, flere ganger, og de hører ikke etter.

Selv om 11 og 13 åringer ikke alltid tenker konsekvenser, skal det være fryktelig enkelt for dem å forstå at de har x, y og z som er mat de har lov å spise etter skolen.

Da burde de vite at l, m og o ikke er noe de får lov til å ta av og spise.

Dere må komme med konsekvenser de kommer til å bry seg om, som å konfiskere mobiltelefonen, pc ol.

Det at de bryter med reglene dere har hjemme det må ha konsekvenser.

Sett dere ned med dem, og forklar at neste gang de bryter med det dere har sagt, og da si det nok en gang slik det er rundt mat hos dere, så vil dette ha konsekvenser; og nevn så de konsekvensene.

Om de så deretter fortsetter å bryte med reglene, da må konsekvensene innføres. Da skal du se at de kanskje lærer. For det virker som om dere har flere alternativer tilgjengelig. Evt. gi dem enda flere alternativer om det er noe de ønsker, Biola og musli ol.

De skal så absolutt være gamle nok til å forstå forskjell på hva de har lov og ikke har lov til å spise på etter skolen.

Anonymkode: ac41e...68a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...