Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å herregud, du synes seriøst man bare skal la ungene spise akkurat det de har lyst på, middag når de kommer hjem fra skolen og middag når mor og far kommer hjem? Ikke rart folk blir feitere og feitere her til lands. 

Hva er forresten feil med å ikke kunne dytte i seg akkurat det man har mest lyst på til enhver tid?

Hva med å innse allerede som barn/ungdom at man ikke alltid kan gjøre/spise det man har mest lyst til?

Lære å begrense seg litt. Forstå at mat koster penger og det er ikke "bare" å  kjøpe all den type mat man har mest lyst på. For eksempel. 

Eller: man kan oppdra ufordragelige barn som tror man er berettiget alt her i verden, som synes de har krav på alt de har lyst på og ikke har det minste begrep om husholdningsøkonomi. Små tykke selvopptatte jævler som dukker opp på luksusfellen om noen år fordi de ikke forsto at de ikke hadde råd til å bruke 10.000 kroner på mat i mnd.

Anonymkode: b3d88...75f

Hvor skrev jeg at de skal spise akkurat det de har mest lyst til? Det er snakk om å ha noe annet tilgjengelig enn yoghurt, brød og pålegg. Jeg lurer på hva slags barn du oppdrar hvis det å spise varm mat mer enn én gang i døgnet er nok til å ødelegge dem. Jeg kan trøste deg med at mine barn er slanke og med solid økonomi så å la dem lage seg pasta da de var 14 og kom hjem sultne fra skolen har tydeligvis ikke ødelagt dem for resten av livet slik du ser ut til å tro, de er heldigvis oppdratt til å tenke selv. Beklager at jeg ødelegger din klokketro på at varm mat mellom skoletid og middag gjør barn til feite og ufordragelige mennesker fullstendig blottet for økonomisk sans. Du burde kanskje revurdere både oppdragerstilen din og holdningen din til andre mennesker. 

Anonymkode: f90fa...a7b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye rare meninger om varm mat i denne tråden. Skulle likt å visst gjennomsnittsalderen på disse som setter kaffen i vrangstrupen av mer enn ett varmt måltid om dagen. Tenker det er mer hensiktsmessig å forsøke å styre hva de spiser enn temperaturen på maten. Synes forslagene om familieråd høres gode ut. Legg fram problemet deres, altså at det blir veldig vanskelig å planlegge måltider når de forsyner seg ukritisk, og la dem komme med forslag til løsning. Sett en ramme for hva de kan påvirke og hva som er satt. Så får dere styre litt og gi tilbakemelding på om løsningen de kommer med er god nok.

Anonymkode: 619a3...f40

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke men løsningen virker helt åpenbar og enkel, for min del? Og nei, løsningen ikke er å forby dem varm mat. 

Det er vel mat de liker, de lager til seg selv? Hva med å flytte til på ting i fryseren, la en skuff "off limits". Der legger du det du planlagt for middag og det rører de ikke. Samme i kjøleskap og i matskap, la være en hylle eller en boks de ikke skal røre, det er "dine ting" (spesiell melk) eller planlagte middager. Resten kan de forsyne seg av og det blir en veldig enkel regel for dem å følge, og det blir også enklere for deg å gjennomføre planlagte middager og baking.

men jeg må bare si, som mange andre, 12-13 åringer som kommer hjem fra skolen og lager seg pasta med kjøttboller høres ut som drømmebarn, så selvstendige! Jeg er fortsatt på det nivå der barna foretrekker at det er jeg som smører brødskive, ikke fordi de ikke kan, men fordi de er jo enklere sånn for dem. 

Anonymkode: a9281...17a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest alle 10 sidene, men får de være med på å planlegge middagene i den perioden de er hos dere? Blir de inkludert i hva som skal spises, og innkjøp og tilberedelse av den? Hvis ikke, kanskje det kan være oppfordrende til å spare råvarene til middagen de skal være med å lage? 

Tenker også at i stedet for at dere forteller dem at de skal spise müsli, yoghurt, brød og generelt ting som dere voksne mener at er godt nok for dem, kanskje det er bedre å diskutere med jentene hva de selv føler de trenger mellom skolen og middagen. Finne et kompromiss sammen. Det er jo heller ikke uvanlig at jenter på rundt 11 år begynner med puberteten, og da er det naturligvis større behov for mat med mye hormoner og kropp i utvikling. Tråkker man feil på dette feltet kan de fort få et uheldig forhold til mat. 

Anonymkode: cba34...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mye rare meninger om varm mat i denne tråden. Skulle likt å visst gjennomsnittsalderen på disse som setter kaffen i vrangstrupen av mer enn ett varmt måltid om dagen. Tenker det er mer hensiktsmessig å forsøke å styre hva de spiser enn temperaturen på maten. Synes forslagene om familieråd høres gode ut. Legg fram problemet deres, altså at det blir veldig vanskelig å planlegge måltider når de forsyner seg ukritisk, og la dem komme med forslag til løsning. Sett en ramme for hva de kan påvirke og hva som er satt. Så får dere styre litt og gi tilbakemelding på om løsningen de kommer med er god nok.

Anonymkode: 619a3...f40

Jeg har ikke inntrykk av at det nødvendigvis handler om motstand mot varm mat, men mengder og usunn mat. Ser at noen her skriver at de fyller opp fryser med burgere, pommes fries og nuggets som ungdommene kan lage seg etter skoletid, altså før middag ihverdagene. Er det virkelig fornuftig som et type mellommåltid mellom lunsj og middag? 

Anonymkode: f8cc8...91c

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.01):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Be de om å lage seg ostesmørbrød, hvis de er så sultne på varmmat. Kjøp inn grovbrød, gulost og et godt krydder, og legg i toast-jernet. 

Kanskje de kan få koke seg tomatsuppe med egg? 

Kan de en kveld du er hjemme lage opp en enorm porsjon med vegetarisk stekt ris med grønnsaker som kan fryses ned, og som de kan varme seg? 

Det er mye god og passe sunn mat som kan lages opp i store porsjoner, som dere kan fryse ned og de kan forsyne seg av etter skolen. 

Anonymkode: 2b7a3...893

• Liker 5
Skrevet (endret)

Herregud. Gi ungene mat. De skal vokse, utvikle seg og bruke kropp og hodet. Brød brød brød, hva er greia med det i Norge. Ikke rart vi er det landet som sliter mest med allergier, blir jo fora opp på brød og melk 3-4 ganger for dagen… 

De trenger andre ting.. Her har vi alltid tilgjengelig (for hele husholdningen) : egg, grønnsaker, skinke/bacon, fullkornspasta, ris, proteinpuddinger, salat, fetaost/ ost av forskjellige slag. I fryseren fyller jeg opp med pizzasnurrer, frossenpizzaer, pytt i panne, kjøtt og fisk (panert fisk til wraps er populært). 

Endret av Hønemor91
  • Liker 5
Skrevet

Sorry TS - jeg har egentlig ikke noe godt tips til deg, men jeg forstår godt din frustrasjon! Og også at det er vanskelig å være stemor oppi dette, siden det er du som må ta tak i det....

Men jeg må få lov til å skrive her: jeg er OVERRASKET over hvor mange som synes det er helt greit at: 

1. Barna må få forsyne seg fritt i skap/kjøleskap siden de er i vekst

2.  Barna kan lage seg middag nr 1 for så litt senere spise middag nr 2

3.  Barna kan heller gå ut og kjøpe sin egen mat/kjekst/snacks

Jeg er ikke overrasket over at jeg ser så mange overvektige barn, når dette virker til å være ok blant foreldre. Barn i vekst trenger SUNN mat, ikke MYE mat! Frokost - lunsj - middag - kvelds bør være hovedmåltider, alt annet er mellommåltider som kan være frukt/yoghurt/proteinpudding osv. Barn har ikke begreper om hva som er mye eller lite eller riktig mat, og det må vi som foreldre lære dem. Vi må lære dem hva som er ok matmengde og hva som er sunt/usunt. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Nokia skrev (26 minutter siden):

Sorry TS - jeg har egentlig ikke noe godt tips til deg, men jeg forstår godt din frustrasjon! Og også at det er vanskelig å være stemor oppi dette, siden det er du som må ta tak i det....

Men jeg må få lov til å skrive her: jeg er OVERRASKET over hvor mange som synes det er helt greit at: 

Jeg er ikke overrasket over at jeg ser så mange overvektige barn, når dette virker til å være ok blant foreldre. Barn i vekst trenger SUNN mat, ikke MYE mat! Frokost - lunsj - middag - kvelds bør være hovedmåltider, alt annet er mellommåltider som kan være frukt/yoghurt/proteinpudding osv. Barn har ikke begreper om hva som er mye eller lite eller riktig mat, og det må vi som foreldre lære dem. Vi må lære dem hva som er ok matmengde og hva som er sunt/usunt. 

👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nokia skrev (50 minutter siden):

Litt av problemet er vel at det er ganske lenge fra lunsj klokken 1130 på skolen til middag klokken 17. Og hvis man ikke er så begeistret for kjipt og tørt matpakkebrød så spiser man kanskje litt lite til lunsj. Mye hadde nok ordnet seg hvis barn og unge spiste mer mettende lunsj. Jeg klarer meg med en yoghurt eller en banan mellom lunsj og middag, men jeg har varm kantinelunsj. 

Anonymkode: 25f83...3eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nokia skrev (1 time siden):

Jeg tenker absolutt det samme. Og ikke minst det økonomiske oppi det hele. Jeg har ikke råd til to middager om dagen hver dag. 

Anonymkode: 85210...327

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange ulike aspekter ved hvordan man ser på ungdom og mat

- spiser de nok frokost

-spiser de nok lunsj

- hva slags reisevei ( buss eller gange)

- hvor aktive barna er (gym på skolen og/eller mengde trening i fritiden)

- er ungdommene i vekstfase

- alder

Mange av aspektene tilsier at lett mellommål (brødskive, musli, yoghurt) langt fra er nok mellom lunsj på skolen og middag kl 1630. 

Jeg merker stor forskjell på om mine barn har hatt gym på skolen. Mine har 10 minutters gange hjem. Mine trener mye så trenger ihvertfall mer de dagene de trener. 

En helgdag uten aktivitet så er behovet for mat og snacks lavt. 14-åringen er ikke engang interessert i lørdagsgodt. 

Det andre spørsmålet er måten barna forsyner seg/hva de får lov til. 

Vi har egen hylle i kjøleskapet/skapet/fryser med ting de kan lage for å ha nok energi til trening og har ofte litt rester.  De tar aldri ting vi har planlagt til middag. Mat skal være litt spennende og tørre brødskiver er ikke veldig spennende.   Mine har ofte ikke brødskiver til verken frokost eller lunsj heller.   

Mine spiser mer for lite enn for mye. Datteren på 14 er nærmere undervektig enn overvektig og 16-åringen er helt normalvektig. 

Ting går i faser og hva de spiste i alderen 10-12 er noe annet enn 14-18.  

Dess mer «kjedelig» mat man «tvinger» i ungdommen jo mer kan man forvente at de raider skap og skuffer eller drar i butikken, men møter man de litt på halvveien så er nok mye gjort.  Hva vi voksne føler vi trenger er ikke det barn trenger. Noen barn vil nok trenge strammere tøyler enn andre, mens andre kan få mer frihet.  Men å niholde på prinsipper om minimal tilbud av mat tror jeg ikke på, men kan være streng på hva som ikke kan røres.

Anonymkode: 03151...e85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor skrev jeg at de skal spise akkurat det de har mest lyst til? Det er snakk om å ha noe annet tilgjengelig enn yoghurt, brød og pålegg. Jeg lurer på hva slags barn du oppdrar hvis det å spise varm mat mer enn én gang i døgnet er nok til å ødelegge dem. Jeg kan trøste deg med at mine barn er slanke og med solid økonomi så å la dem lage seg pasta da de var 14 og kom hjem sultne fra skolen har tydeligvis ikke ødelagt dem for resten av livet slik du ser ut til å tro, de er heldigvis oppdratt til å tenke selv. Beklager at jeg ødelegger din klokketro på at varm mat mellom skoletid og middag gjør barn til feite og ufordragelige mennesker fullstendig blottet for økonomisk sans. Du burde kanskje revurdere både oppdragerstilen din og holdningen din til andre mennesker. 

Anonymkode: f90fa...a7b

Du skrev "Hvorfor kjøper dere ikke bare inn ekstra middagsingredienser slik at de kan lage seg varm mat når de kommer hjem fra skolen da? ". 

Ekstra middagsingredienser betyr vel nettopp av de får laget seg litt middag? Bare for at de skal få servert en ny middag når foreldrene kommer hjem. Du synes tydeligvi det er gull, jeg hadde ikke latt mitt barn trykke i seg en middag med pasta og kjøttboller klokka tre, bare for å få servert laksemiddag et par timer senere. 

Varm  mat mellom skole og middag gjør sikkert ikke barna feite, men du sier jo at de skal få to middager! At du også presiserer at du selv har slanke og økonomisk smarte barn for å prøve å få frem et poeng..... Vel, deg om den måten å argumentere på. 

Jeg har ingen problemer med at barnet mitt lager seg mat etter skolen. Om han steker seg speilegg eller lager ostesmørbrød er uvesentlig,  men han får definitivt ikke lov til å lage seg middag av mat jeg har kjøpt for å bruke til middager senere. 

Siden du er opptatt av å få frem at du selv har god økonomi og det er deror ingen problem at de spiser middag (det er vel også derfor du foreslår at TS "bare" kan kjøpe inn ekstra middagsingredienser ", så vil jeg gjerne påpeke at dette er ganske typisk (og pinlig) oppførsel fra mange med god økonomi. Ikke alle i denne tråden kan "bare" kjøpe inn dobbelt opp av kjøtt og fisk. Og nei, det gjør dem ikke til udugelige mødre om ungene får brødmat eller havregrøt til mellommåltid. 

Du får revurdere dine egne holdninger og kanskje se litt lenger enn egen nesetipp når du kommer med råd som at det er "bare å kjøpe inn ekstra middagsingredienser" . 

Anonymkode: b3d88...75f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La nå ungene få spise seg mette.

Anonymkode: 552f9...82c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt av problemet er vel at det er ganske lenge fra lunsj klokken 1130 på skolen til middag klokken 17. Og hvis man ikke er så begeistret for kjipt og tørt matpakkebrød så spiser man kanskje litt lite til lunsj. Mye hadde nok ordnet seg hvis barn og unge spiste mer mettende lunsj. Jeg klarer meg med en yoghurt eller en banan mellom lunsj og middag, men jeg har varm kantinelunsj. 

Anonymkode: 25f83...3eb

Jeg greier meg også med en yoghurt eller frukt - eller som regel ingenting - mellom lunsj og middag. Selv om jeg spiser brødmat til lunsj. Brødmat er mat, og grovbrød er mettende. 

Det er ingen her som sier at unge ikke skal få lov til å spise noe kraftigere enn yoghurt/frukt - for eksempel ostesmørbrød, musli, karbonadesmørbrød, omelett. Det flere her sier, og som er det faktiske og reelle problemet TS prøver å løse, er at ungdom ikke kan få fripass til å spise opp middagsingrediensene før middag fordi de 'ikke har lyst på' annen mat.

Og jeg er villig til å vedde ganske mye på at om TS hadde presentert seg som ungdommenes mor fremfor ungdommenes stemor hadde hun fått mer nyttige tilbakemeldinger på hvilke tiltak hun kan gjøre for at ungdommene skal la middagsingrediensene være i fred - fremfor å få en mengde fordømmende motsvar som om hun forsøker å sulte 'de stakkars søte sultne små'.

Anonymkode: abad7...072

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine får lage seg varmmat etter skolen. De spise lunsj mellom 10 og 11, middag er ca.18/18:30. Jenter på, 13, 16 og 17 år 

Men: De får ikke ta dagens middagsmat. De får være med å handle inn og de må selv posjonere ut ‘etter skoletid-maten’. Min erfaring er at når de lager seg varmmat etter skolen blir de mett og det er ingen snoking i skapene etter snop ol. De får gjort lekser og har energi til trening før middag. 

Anonymkode: bb9f7...3d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.01):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Ta et familiemøte der dere sier klart i fra at dette stopper nå! Spør dem om de har forslag til hvordan dette kan løses, og se hva de sier. 

Si at om dere merker de har spist noe de ikke får lov til, er telefonen borte resten av dagen. 

Dere er voksne, og setter dere foten tydelig ned, men konsekvenser for å ikke høre på dere, vil de tilslutt høre. 

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du mener at foreldre skal legge til rette for at ungdommer skal trykke i seg burgere, pommes fries, kyllingsnuggets osv i store mengder i hverdagen i tillegg til vanlig middag?! 

Takk og pris for at jeg hadde fornuftige foreldre som ikke la opp til fråtsing i usunn og fetende mat! 

Store mengder og overvekt har vel ikke vært nevnt? Men om du spør om jeg ville lagt til rette for at de kan spise noe varmt i stedet for kaldt,så ja, absolutt! Det har jeg alltid gjort. Foretrekker selv også et ostesmørbrød som er crispy og smeltet, enn enn å spise den kald. Et grovt burgerbrød med en mager karbonade på som er varm i stedet for brød med skinke... en crispy nugget laget i airfryer uten tilsatt fett og sweet n sour dip i stedet for tørr skive med kalkunpålegg... Det er det samme næringsinnholdet, men triggeren deres er at det ligner for mye på tradisjonell middag? Aner ikke, lag gjerne krig på temperatur, her er det lov å varme mat og er ingen kamp. Men la for all del prinsippene styre. Det er DERES barn som overspiser hos andre når de oppdager at det finnes en verden hvor familier bare blir enige og tilpasser seg hverandre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine unger lar brødmat ligge igjen i sekken, og det startet i den alderen. For å være ærlig var jeg bare glad de tok seg mat da de kom hjem. Så går selvfølgelig grensen hvis de spiser opp middagsmaten vår. Spiser de maten på skolen? 

Jeg lagde salater og vred hjernen min for å prøve å få dem til å spise noe på skole. Frokost kuttet de også ut. De er ikke alene. Veldig mange ungdommer gjør det. Jeg ser mange som skriver at barn blir tykke av to varme måltider; vel jeg har vokst opp deler av barndommen utenlandsk  og vi fikk varm mat hver dag til lunch. Ikke så mange tykke barn I Frankrike. Barn blir vel tykk fordi de ikke får i seg ordentlig mat som metter..og stapper i seg usunne ting. 

Ta på opp på en fin måte og finn alternativer. 

Økonomi er en annen ting, og hvis man har så lite penger at man ikke har råd til annet enn brød...vel, da er det jo et problem. 

Anonymkode: ad046...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (27 minutter siden):

Store mengder og overvekt har vel ikke vært nevnt? Men om du spør om jeg ville lagt til rette for at de kan spise noe varmt i stedet for kaldt,så ja, absolutt! Det har jeg alltid gjort. Foretrekker selv også et ostesmørbrød som er crispy og smeltet, enn enn å spise den kald. Et grovt burgerbrød med en mager karbonade på som er varm i stedet for brød med skinke... en crispy nugget laget i airfryer uten tilsatt fett og sweet n sour dip i stedet for tørr skive med kalkunpålegg... Det er det samme næringsinnholdet, men triggeren deres er at det ligner for mye på tradisjonell middag? Aner ikke, lag gjerne krig på temperatur, her er det lov å varme mat og er ingen kamp. Men la for all del prinsippene styre. Det er DERES barn som overspiser hos andre når de oppdager at det finnes en verden hvor familier bare blir enige og tilpasser seg hverandre. 

Det handler ikke om varm eller kald mat slik jeg ser det. Det handler om hvilken mat man spiser og tilbyr og hvilke vaner man lærer barna sine. Vaner som gjerne følger dem videre i livet. Vaner som burger eller nuggets som mellommåltid i hverdagen ville jeg ikke ønsket for mine barn. 

Ingenting galt med å spise varme måltider selvfølgelig. Men det er noe med hvor ofte og hvor mye man spiser og hvilken type mat. Noe med hovedmåltider og mellommåltider, hva er forskjellen? Alt med måte.  Det handler ikke om prinsipper slik jeg ser det (selv om du måtte slenge på det stikket på slutten for å understreke poenget ditt). Barn blir ikke overspisere selv om de lærer seg sunne og fornuftige spisevaner. Gode vaner bør etableres nettopp i barndommen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...