Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi hadde samme problem. Her løste vi det ved at moren sendte med barna mat når de skulle hit, eller vippset oss penger slik at vi kunne kjøpe inn mat. Når barna ble større kjøpte de selv maten og tok med når de var her i helgene.

Anonymkode: abd6b...fd4

Du kødder, håper jeg.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det komiske er jo at det gjentatte ganger har vært innlegg på Samlivsforumet om at mannen har spist opp mat som har vært planlagt til ditt og datt. En gjenganger - det lages en stor porsjon med feks lasagne eller annen mat som egner seg for å fryses ned eller spares til senere med den planen at dette også skal være middag en annen dag, men så spiste mannen opp alt til kvelds fordi han fikk så lyst på det. Eller at mannen har vært i fryseren og spist av "lageret" med nedfryst middag fordi han bare måtte ha en middag nummer to til kvelds. Og så kommer hylekoret som forsvarer at stakkars mannen må jo få lov til å spise? Så den stakkars partneren må bare gi opp å planlegge middager for flere dager, produsere porsjoner for å ha på lur eller ha ingredienser i skapet, for den stakkars mannen må jo få lov å forsyne seg og spise seg mett. Og nei, den stakkars partneren kan heller ikke sette lapper på maten med "ikke rør", "skal brukes til x" eller lignende, for det er jo bare å kjøpe inn på nytt eller lage på nytt, må vite. 

Anonymkode: 011af...969

Jeg spiser stort sett varmmat, og lager ofte ekstra og fryser ned. Hadde ikke falt meg inn å bli sur om mannen eller ungen tok en frossen gryterett eller lasagne, synes ikke det er sammenlignbart med om en av dem f.eks. hadde tatt en kilo indrefilet som vi har spart til en spesiell anledning. 

Er da bare bra om familien min velger sunn og god mat! 

Kjeks og sånt er uakseptabelt å spise på hverdager. Man spiser ikke sukker hver dag. Polarbrød og makaroni har vi ikke i hus. 

Anonymkode: 78ceb...be5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du hatt et barn som sleit litt i matveien tror jeg du hadde sagt noe annet. Min eldste truger i seg brød, det rett og slett vokser i munnen hennes føler hun. Så ja, om hun velger å lage seg nudler eller noe annet etter skolen gjør oss ingenting. Det viktigste er at hun spiser. Jeg også hatet brød i ungdomsårene, så når jeg gikk på ungdomsskolen spiste jeg et måltid om dagen - middag. Er jo ikke bra i det hele tatt. Så hva gjør vel det om ungdommen lager seg litt småvarmt de har lyst på? 

Anonymkode: 35318...552

Det står ingenting i ts sitt innlegg om at de sliter i matveien. Da blir det ikke tatt i betraktning. 

Anonymkode: bc937...156

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke steke seg et speilegg?😊

🍳

Det er billig og sunt😊

Anonymkode: f7035...f28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det står ingenting i ts sitt innlegg om at de sliter i matveien. Da blir det ikke tatt i betraktning. 

Anonymkode: bc937...156

Det var svar til et innlegg her, ikke et direkte svar til HI. 

Anonymkode: 35318...552

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kaller du dem "bonusdøtre" når det virker som du synes de er mer som en klamp om foten. Du klager på at de lager seg varmmat..! Gå litt i deg selv, og lag en handleliste med diverse matvarer som kan legges i fryseren klare til de flinke jentene kommer neste gang. Og slutt å finne måter å straffe dem på.

Anonymkode: 59741...4fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å herregud så mye jeg ønsker meg at min 13 åring faktisk hadde klart å lage seg varm mat selv! 

Anonymkode: 75a5d...94d

Hvis ikke en 13-åring klarer å lage enkel varmmat, så mangler det noe på oppdragelsen.

Men hey, observerer at det er flust av unger og tenåringer hvor foreldrene fungerer som hushjelp, kokk og servitør.. Snakk om å gjøre både seg selv og ungene en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 5fad0...04b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg spiser stort sett varmmat, og lager ofte ekstra og fryser ned. Hadde ikke falt meg inn å bli sur om mannen eller ungen tok en frossen gryterett eller lasagne, synes ikke det er sammenlignbart med om en av dem f.eks. hadde tatt en kilo indrefilet som vi har spart til en spesiell anledning. 

Er da bare bra om familien min velger sunn og god mat! 

Kjeks og sånt er uakseptabelt å spise på hverdager. Man spiser ikke sukker hver dag. Polarbrød og makaroni har vi ikke i hus. 

Anonymkode: 78ceb...be5

Så det er helt uproblematisk for deg at enkelte i husholdningen spiser middag før familien spiser middag, med det resultat at de sannsynlig ikke er sultne når den  familiemiddagen står på bordet..?

Anonymkode: 5fad0...04b

• Liker 5
Skrevet

Hengelås på fryseren og skapdører på kjøkkenet de ikke får inn i.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Sett opp en stor plakat på kjøleskapdøra med stopp-skilt og påminnelse om hva de får lov og ikke lov å røre av mat.

Selvfølgelig er det ikke greit at de gjør som de gjør.

Jeg ville hatt strengere konsekvenser og inndratt lommepenger for å kjøpe mer mat slik at det blir nok til middag for alle.

Du må også ta en prat med mor og få henne med på laget å forklare jentene at hos mamma er det de reglene, hos pappa er det de andre reglene når det gjelder mat.

Det er også viktig at de forstår at de ikke kan røre din mat som du har på grunn av allergier. 

Når alt dette er sagt så har jeg også litt andre tanker.

De er i vekst og har større matlyst. De blir ikke mette av polarbrød med pålegg eller yoghurt med musli eller bær. Hva spiser de på skolen? Kanskje må de ha med seg matpakke de kan spise på skolen før de kommer hjem så blir de mindre sultne?

Det er jo lenge til middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor kaller du dem "bonusdøtre" når det virker som du synes de er mer som en klamp om foten. Du klager på at de lager seg varmmat..! Gå litt i deg selv, og lag en handleliste med diverse matvarer som kan legges i fryseren klare til de flinke jentene kommer neste gang. Og slutt å finne måter å straffe dem på.

Anonymkode: 59741...4fe

Du har misforstått poenget fullstendig. Les hovedinnlegget da. 

Anonymkode: f8cc8...91c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (17 timer siden):

Har hjemmeboende ungdom som trenger mer og oftere mat enn meg. Her er løsningen å være enige om hva som til enhver tid skal være tilgjengelig i fryser og skap. Det er løpende dialog om dette. Det har løst det her.

Eksempler på mat som ofte blir avtalt å være tilgjengelig: Frossenpizza (kan kjøpe porsjonspakninger). Pizzaboller. Focaccia. Ulike typer bakst. Ulike typer posesuppe. Egg og porsjonspakket bacon. 

Uff så usundt🙈🫣 Men ellers god ide!

Anonymkode: 0b1c9...329

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjøper dere ikke bare inn ekstra middagsingredienser slik at de kan lage seg varm mat når de kommer hjem fra skolen da? I de fleste steder i verden er det vanlig å spise varm mat flere ganger om dagen. Det er ingen regel om at man MÅ spise kald mat mellom 13 og 16 og varm mat bare etter det. Man blir heller ikke mer mett av noen kjøttboller og pasta enn brødskiver med pålegg. Det er ikke temperaturen på maten som avgjør om man orker middag senere eller ikke. Synes dere (du) er litt vrange her og problemet hadde vært løst på et blunk hvis du ikke begrenset matutvalget etter skoletid. 

Anonymkode: f90fa...a7b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har råd til at ungdommen i huset kan spise seg mett på sunn mat. Jeg har derimot IKKE råd til å la familien spise akkurat det de har lyst på til enhver tid. Utrolig nok har jeg aldri fått noen protester på det. 

Ingen forsyner seg med ting som åpenbart er tiltenkt middag og er man usikker, så spør man. Så vanskelig er det virkelig ikke. 

Og det er ikke barnemishandling å ikke la ungen spise akkurat det hen har mest lyst på til enhver tid. Dette har lite med steforeldre å gjøre men alt å gjøre med at vi oppdrar hjelpeløse og storforlangende (beklager uttrykket) drittunger. 

Hvordan skal de overleve når de blir studenter? Kommer mor og far og fyller kjøleskapet ukentlig med biff fordi poden på 25 ikke vil ha brødskive?

Anonymkode: ea6ed...5d8

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer er tenåringer, samme om det er stebarn eller egne barn, jeg snakker av erfaring. Årevis med «kjefting» pga mat de ikke skulle røre, men som ble spist likevel. Type kake i fryser (var til bursdag) pizzasnurrer merket: til turneringen forsvant. Form med middag merket syklubb, ligg unna. 

Tror de fleste hjem har opplevd sånn i større eller mindre grad.  Likedan 1 kg ost i uka som forsvant. Kjeks som mirakuløst forsvant fra skapet,

Tenåringer spiser mye, spiser til rare tider, tar ting og er generelt bare tenåringer. 

Anonymkode: 4a3f1...4b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har råd til at ungdommen i huset kan spise seg mett på sunn mat. Jeg har derimot IKKE råd til å la familien spise akkurat det de har lyst på til enhver tid. Utrolig nok har jeg aldri fått noen protester på det. 

Ingen forsyner seg med ting som åpenbart er tiltenkt middag og er man usikker, så spør man. Så vanskelig er det virkelig ikke. 

Og det er ikke barnemishandling å ikke la ungen spise akkurat det hen har mest lyst på til enhver tid. Dette har lite med steforeldre å gjøre men alt å gjøre med at vi oppdrar hjelpeløse og storforlangende (beklager uttrykket) drittunger. 

Hvordan skal de overleve når de blir studenter? Kommer mor og far og fyller kjøleskapet ukentlig med biff fordi poden på 25 ikke vil ha brødskive?

Anonymkode: ea6ed...5d8

Men så er det jo en mellomting mellom brødskive og biff, da... Jeg forstår at aktive tenåringer i vekst ikke har lyst å spise polarbrød, som de sikkert spiste til frokost og lunsj også, når de kommer sultne hjem fra skolen. Det må da være mulig å lytte til dem og handle noe av det de ønsker som "etter skoletid-mat". Jentene har fått interesse for matlaging og det bør oppmuntres, ikke drepes med "det holder med ett varmt måltid for dagen", som for øvrig er en særnorsk og ikke særlig sunn greie (brød til alle måltider.)

Anonymkode: 5d06e...e13

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan på en måte skjønne jentene, jeg husker selv når jeg var i vekst. Hadde en ulvehunger ut av en annen verden. Spiste 4 skiver på skolen, hjem og robbe fryseren for alt mulig, alle julekakene som var til overs etter jul forsvant i min mage i løpet av januar. Jeg laget meg ikke noe varmmat da fordi vi hadde middag i 15.30 tiden, men på kvelden igjen laget jeg meg ofte varmmat. Moren min kommenterte det men aldri at jeg ikke fikk lov til å lage meg mat. Det gikk over etterhvert og på vdg var jeg tilbake på 2 skiver i niste. Så er dere sikre på at de har med nok mat på skolen? Eller er det varmmaten som frister de?

Anonymkode: d57b0...a7d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. 

Anonymkode: 93221...52f

Kan de ikke spise middagen da. Og dere spise middag alene. Mange blir sultne etter skolen.la de spise seg skikkelig mette da på sunn mat.  Lagw en salat og wok som de kan varme opp. Det å spise to varmmåltidet er for mye.  Også en pakke kjekse.  Husk overvekt er nesten umulig å få bort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kjøper dere ikke bare inn ekstra middagsingredienser slik at de kan lage seg varm mat når de kommer hjem fra skolen da? I de fleste steder i verden er det vanlig å spise varm mat flere ganger om dagen. Det er ingen regel om at man MÅ spise kald mat mellom 13 og 16 og varm mat bare etter det. Man blir heller ikke mer mett av noen kjøttboller og pasta enn brødskiver med pålegg. Det er ikke temperaturen på maten som avgjør om man orker middag senere eller ikke. Synes dere (du) er litt vrange her og problemet hadde vært løst på et blunk hvis du ikke begrenset matutvalget etter skoletid. 

Anonymkode: f90fa...a7b

Men hvorfor skal ungene spise to middager i løpet av få timer egentlig? Er det ikke snakk om et mellommåltid mellom lunsj og middag i dette tilfellet? 
Hvorfor skal unger/ ungdommer legge seg til en vane med å spise to middager i løpet av ettermiddagen? 

Tenker at hvis de vil lage seg middag selv så kan de gjøre det, da blir det i stedet for felles middag 1-2 timer senere.

Anonymkode: f8cc8...91c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Skyr, musli, bær etc, er bra mat det. Men det hjelper jo fint lite hvis det ikke er det de har lyst på, og spiser. Bak et lager med pizzasnurrer sammen med dem, lær dem å lage ostesmørbrød, la dem ha en egen hylle de kan ta fra, og si resten er forbudt å røre. Hadde du vært så bastant på hva de skal spise om det var dine egne barn? Sett dere med sammen og planlegg litt sånn at det passer for alle. 

Skjønner ikke problemet. Dere må jo greie å kommunisere på en måte sånn at barna skjønner det. Å tvinge dem til å skjule matpapir og snike rundt for å få spist seg mette er bare en super måte å gi dem spiseforstyrrelser på, ingenting annet..

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...