Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og det får de til middag. At de har lyst på varmmat to ganger etter hverandre er ikke en grunn til at de må få det. De kan velge grøt og yoghurt i tillegg til brød. 

Anonymkode: 728ce...2f7

Hvorfor er ungdommenes ønsker ikke et argument? Her i huset diskuterer ungdommen og jeg oss fram til hva som skal være tilgjengelig. Selvfølgelig bestemmer vi dette sammen. Vi bor jo her sammen i vårt felles hjem. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. 

Anonymkode: 93221...52f

Av prinsipp? Det er jo i så fall et prinsipp som verken blir forstått eller respektert. Jeg forstår ikke hvorfor ungdommene ikke kan få være med på å bestemme hvilken mat som skal være tilgjengelig for dem. Det har mine ungdommer alltid vært (da de var barn også for så vidt). 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Apis skrev (6 minutter siden):

Mener du hørselshemmede ikke har de samme kognitive forutsetningene som hørende, siden de ikke kan være med på familieråd? 

Jo, men det var for å sette det litt på spissen . Kunne formulert meg annerledes . Beklager det. Mente vel om de var istand til å høre hva som ble sagt og forklart .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine ungdommer mistet helt lysten på frokost og brødmat og ranet skapene. Det er en periode, og jeg løste ved å kjøpe inn litt ekstra. Spiser de kjeksen, så javel. Av alle ting du skal takle med ungdommer så er dette det minste problemet. Snakk litt om det  og kjøp inn noen alternativ. DVS, la far gjøre det. De får i seg mat ...greit bare det. Det er nok av de dom har spisevegring. Det kan de jo forsåvidt ha.. men jeg tipper at de ikke spiser nok på skole  

Velg dine kamper. 

Anonymkode: ad046...709

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt hårreisende hva folk faktisk tenker er greit her inne. Og jammen virker det som at siden ts er stemor er hennes tanker feil uansett. Men barn er ikke små voksne, og slik stjeling hører ikke hjemme noen steder. Disse ungene skal sikkert ut å bo i kollektiv en gang. De kan jo ikke ha lært da at man bare kan forsyne seg som man vil og at billig enkel mat ikke funker. 

Dette ville jeg gjort (du har nok gjort en del allerede)

Gjort det helt klinkende klart hva som var alternativene (brødskiver, pålegg, ostesmørbrød, havregryn, yoghurt, gulrøtter, epler, bananer, egg, omelettmuffins, pizza snurrer (de kan lage en porsjon selv og ha i fryseren. Når den er tom får de vente til neste gang ingrediensene blir kjøpt inn). I en periode fått de til å ta bilde og sende av dagens måltid til far. Klarer de å følge reglene kan dette avsluttes når tilliten er gjenopprettet. Klarer de ikke får de knekkebrød og leverpostei tilgjengelig og så blir det lås på fryser, kjøleskap og matskap. 

Vil de ha annen mat enn dette får de skaffe seg en jobb, selge sine ting eller bruke av lommepenger. 

Anonymkode: 2c206...620

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan far si til jentene at det kun er den og den maten som kan spises etter skoletid, ellers får det konsekvenser som svir.. Det må gå an å sette noen grenser. Eller er han sammen med deg for at du skal ta deg av ungene hans?

Anonymkode: ae76d...e5f

De har jo fått beskjed om hva de kan spise etter skoletid. 

Anonymkode: bc937...156

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mine ungdommer mistet helt lysten på frokost og brødmat og ranet skapene. Det er en periode, og jeg løste ved å kjøpe inn litt ekstra. Spiser de kjeksen, så javel. Av alle ting du skal takle med ungdommer så er dette det minste problemet. Snakk litt om det  og kjøp inn noen alternativ. DVS, la far gjøre det. De får i seg mat ...greit bare det. Det er nok av de dom har spisevegring. Det kan de jo forsåvidt ha.. men jeg tipper at de ikke spiser nok på skole  

Velg dine kamper. 

Anonymkode: ad046...709

Ærlig talt. De har ikke «lyst» på brødmat? Er de sultne, så spiser de de alternativene de har fått. Og man skal ikke kunne sette grenser fordi noen ungdommer har spisevegring? Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å herregud så mye jeg ønsker meg at min 13 åring faktisk hadde klart å lage seg varm mat selv! 

Anonymkode: 75a5d...94d

Lær hen det da??? 

Anonymkode: 0f561...287

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Datteren min på 12 og bonusdatteren min på 14 får ikke lov å lage middagsmat etter skolen. De kan ta yoghurt, ostesmørbrød eller annen brødmat. 
middag er 1630. 

de får lov å bake i helgene, da skriver de opp på handlelisten hva de trenger (om de vil jeg skal betale). Viss ikke går de å handler selv for egne penger.

de har forsynt seg i skjul av is, kakao, caprisunne og godteri. Det fører til at det er tomt til helgen flere ganger, siden jeg «ikke visste det var tomt». De vet jeg kun handler det som står på handlelisten mandag og fredag mens de er på skolen😅 

så de har lært etterhver. Lønner seg ikke å ta i skjul og la den tomme isboksen ligge igjen i frysren så jeg skal tro der er is. Da blir det ikke milkshake lørdagskvelfen når vi skulle lage 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fordi de har lyst på varmmat. Så da burde billige nudler (ikke hver dag, men av og til), pasta, supper, havregrøt, speilegg (ja, tror det var et alternativ), middagsrester fra dagen før være tilgjengelig. Og kanskje ikke hver dag. Men her er det aldri, av prinsipp. Jeg forstår ikke prinsippet.

Anonymkode: 42358...0bc

Og jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan spise de alternativene de har fått. Bortskjemt kaller man det. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp inn ekstra av det de liker å lage seg?

Anonymkode: 9b5be...e50

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er helt hårreisende hva folk faktisk tenker er greit her inne. Og jammen virker det som at siden ts er stemor er hennes tanker feil uansett. Men barn er ikke små voksne, og slik stjeling hører ikke hjemme noen steder. Disse ungene skal sikkert ut å bo i kollektiv en gang. De kan jo ikke ha lært da at man bare kan forsyne seg som man vil og at billig enkel mat ikke funker. 

Dette ville jeg gjort (du har nok gjort en del allerede)

Gjort det helt klinkende klart hva som var alternativene (brødskiver, pålegg, ostesmørbrød, havregryn, yoghurt, gulrøtter, epler, bananer, egg, omelettmuffins, pizza snurrer (de kan lage en porsjon selv og ha i fryseren. Når den er tom får de vente til neste gang ingrediensene blir kjøpt inn). I en periode fått de til å ta bilde og sende av dagens måltid til far. Klarer de å følge reglene kan dette avsluttes når tilliten er gjenopprettet. Klarer de ikke får de knekkebrød og leverpostei tilgjengelig og så blir det lås på fryser, kjøleskap og matskap. 

Vil de ha annen mat enn dette får de skaffe seg en jobb, selge sine ting eller bruke av lommepenger. 

Anonymkode: 2c206...620

De HAR jo gjort det «klinkende klart». Det funker ikke.

Her i huset har det funket å la barn og ungdommer få være med på å bestemme.

Konfrontasjon og eskalering av situasjonen er neppe å foretrekke foran medbestemmelse og dialog.

Mine ungdommer kunne sikkert også gått i vranglås om de fikk ting gjort «klinkende klart» om mat de ikke har lyst på. 

• Liker 10
Skrevet

Kanskje dere kan handle inn til noe de kan lage/dere lage sammen? Noe som kan spises etter skoletid og som kan fryses ned. Slik de bare kan varme opp i ovn/mikro. Kanskje ha det som en helge- eller ettermiddagssaktivitet jevnlig. Da får de både laget mat som hobby og de vet hva de kan ta fra frysen etter skoletid. Fylte horn, pizzasnurrer o.l. Men de bør jo samtidig lære å begrense seg. Greit nok at de er en alder hvor de vokser og trenger litt mer næring. Men hvis de hiver nedpå alt mulig de kommer over hjemme så er jo ikke det så heldig på sikt.

Hvis ikke noe hjelper så er alternativet å ikke ha ekstra mat stående en periode. For å se om vanen blir brutt. Kjedelig å måtte handle hver dag. Men det må dere jo likevel hvis skap er tømt for mat dere har hatt planer om å lage. 
Eller hvis de har bedt dere kjøpe inn noe til helgen så kan dere ta det vekk/spise opp når de ikke ser. Så kan de kjenne på skuffelsen selv når andre spiser det de hadde tenkt til en spesiell anledning. 

• Liker 4
Skrevet
NiceOrNothing skrev (21 minutter siden):

Jo, men det var for å sette det litt på spissen . Kunne formulert meg annerledes . Beklager det. Mente vel om de var istand til å høre hva som ble sagt og forklart .

Er sikkert litt sensitiv for teamet, "Deaf and dumb". Jobber med hørselshemmede, 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er et problem at de spiser middagen til hele familien i smug og at de ikke har behov for to middager på kort tid, men det kan være ganske kjipt å være ekstremt sulten etter skolen og måtte vente i timevis på "skikkelig" mat. Tenåringer har jo også lett for å bli matlei og ikke orker brødmat. Kan dere kompromisse på et vis?

- Kan de få lage seg noe selv noen dager? Og at dere da handler inn det de ber om innen rimelighetens grenser.

- Kan dere ha middag tidligere? Evt at de lager den så den er klar til dere kommer hjem? Kanskje de hadde trengt middag klokken 14 og heller kvelds seinere og ikke den middagen klokken 16.

- Kan dere ha supper, nudler, pizzaboller e.l i hus? Kjøpe toastjern? Ha ferdig pizzasaus på glass så de kan lage polarbrød pizza? 

- er det mulig å sende med bedre og mer mettende lunsj?

- kan de ringe og høre før de tar noe?

- får de komme med innspill om hva som handles til lunsj og middag og mellommåltider?

Husker selv fra tenårene at det ble kjøpt en del ostehorn, pølser på bensinstasjonen, nudler, snop osv for ukepenger fordi jeg hadde veldig lite innflytelse på hvilke middager vi hadde og jeg likte det ofte ikke, jeg var drittlei brødmat osv. Samme med mange av vennene mine. Så det er jo ikke et ukjent fenomen. 

Prøv å snakke med dem uten å kjefte og hør hva de tenker kan være løsningen. Forklar om budsjett og om at dere må vite om kjøttbollene fortsatt er i fryseren.

Anonymkode: 25f83...3eb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De må lære at vi bor i Norge. Og her spiser vi kun varm mat til middag. Ellers er tørts brød med svett ost for å fylle magesekken resten av dagen. Det er den gode gamle norske mattradisjonen vi nordmenn er så kjent for blant utlendinger som ser på oss med beundring.

Anonymkode: 40306...86d

Dette! Finnes knapt verre måltider enn brødmat, blæh.

Anonymkode: 73038...1d4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det; müsli, frukt og bær, yoghurt, brød og polarbrød og pålegg. Av prinsipp syns vi ikke at det er nødvendig at de lager varmmat etter skolen kl 13-14 for så å spise middag kl 16-17. 

Vel, kanskje dette «prinsippet» er tåpelig? 🤷‍♀️

I de aller fleste land i verden spiser de varm mat til de fleste måltid. Det er vel omtrent bare i Norge vi holder på med det brødskive-greiene. Ungdom i vekst behøver proteiner, ikke yoghurt og polarbrød… 

Kjøp mer mat av typen barna ønsker å spise. Problem løst. 🤷‍♀️

Anonymkode: 51b2e...16b

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter som regel stemor her inne. Jeg synes det er rett og rimelig å forvente det samme av stebarn som biologiske barn. 
Her tenker jeg du gjør deg selv en tjeneste hvis du først tenker ut hvorfor du ønsker at barna skal spise brød, polarbrød, yoghurt eller frukt fremfor «varmmat». At jentene ikke kan spise det som skal benyttes til middag er greit, men hvorfor vil du heller kjøpe inn yoghurt enn annen mat? Hvorfor drikker de havremelk? Kanskje de synes det er godt og ønsker at dere skal kjøpe til dem også? 
Jeg har barn i omtrent samme alder, og de kan ikke forsyne seg av det vi skal lage middag av. Likevel lytter vi til hva de ønsker å lage seg, og handler deretter. De har allerede spist brød til frokost og på skolen. Det er helt greit for meg om de heller vil ha noe annet når de kommer hjem fra skolen. Kanskje det er lettere å følge regler dersom de føler seg hørt? De kan ikke ta kjøttbollene for de er til middag, men de kan ta karbonader som er kjøpt inn til «etter skolen mat». 

Anonymkode: 8b7f7...4bd

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kunne de ikke vært med å bestemme hva de får spise? La de få gå på butikken å handle inn mat selv, selvsagt innen visse grenser. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har unger som trener mye 4-7 økter i uka så vi lar de få litt varmmat etter skolen. Kjøttboller, fiskekaker, falukorv eller middagsrester. Har gulrotbiter klart og de koker pasta eller nudler. Vi er 4 i familien (2 voksne og to tenåringer (gutt og jente) og klarer aldri å spise opp de 400g kjøttdeig vi lager taco av på fredag så da har 16-åring taco i flere dager. Har hjemmelaget pizza på lørdag som det også blir masse rester av til noen dager. Brødskiver metter sjelden før trening. 

Vi har avtale på hva som kan forsynes seg av og hva de ikke får røre, men har lært å ikke ha noe snacks tilgjengelig som frister. 

Anonymkode: 03151...e85

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner hvorfor mange barn og unge er overvektig når jeg ser hva folk synes det er greit at barna spiser. Er det nødvendig med pizzasnurrer og nudler, makaroni og ost, kjeks? Jeg skjønner man har lyst på noe digg og at brød er kjedelig. Men man må sette en grense. 

Pizzasnurrer, horn og nudler kan man også ha med på skolen. Trenger ikke spises varm. Vsrmt vann på termos til nudler. 

Men å dytte innpå et større måltid like før middag. Vi voksne spiser også frokost, lunsj, så middag. Skjønner også at en ungdom kan trenge noe mer mat. Men trenger jo ikke energi i form av kun kalorier som mye av den mate som er nevnt her her 🙈

• Liker 13
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...