AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #201 Skrevet 22. mars 2023 Her får de heller ikke lov til å spise opp middagsmaten vår som mellom-måltid. Jeg forstår ts veldig godt, slik oppførsel hadde ikke blitt akseptert! Jeg lurer på hvilket matbudsjett noen i tråden her har som forslår å ha alt mulig tilgjengelig for tenåringer til enhver tid?? Vi har 4 barn, 3 av de tenåringer. De vil helst velge bort brød og ha varm mat til alle måltider. Men så god råd har ikke vi! Og såvidt jeg kjenner til så er det tilstrekkelig ernæringsmessig med brød, müsli, youghurt, sunne pålegg, noe frukt og grønt m.m. til alle måltider utenom midddag. Anonymkode: 31bd2...444 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #202 Skrevet 22. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg greier meg også med en yoghurt eller frukt - eller som regel ingenting - mellom lunsj og middag. Selv om jeg spiser brødmat til lunsj. Brødmat er mat, og grovbrød er mettende. Det er ingen her som sier at unge ikke skal få lov til å spise noe kraftigere enn yoghurt/frukt - for eksempel ostesmørbrød, musli, karbonadesmørbrød, omelett. Det flere her sier, og som er det faktiske og reelle problemet TS prøver å løse, er at ungdom ikke kan få fripass til å spise opp middagsingrediensene før middag fordi de 'ikke har lyst på' annen mat. Og jeg er villig til å vedde ganske mye på at om TS hadde presentert seg som ungdommenes mor fremfor ungdommenes stemor hadde hun fått mer nyttige tilbakemeldinger på hvilke tiltak hun kan gjøre for at ungdommene skal la middagsingrediensene være i fred - fremfor å få en mengde fordømmende motsvar som om hun forsøker å sulte 'de stakkars søte sultne små'. Anonymkode: abad7...072 Hvis du ser innlegget mitt så skriver jeg at de kanskje spiser for lite til lunsj, feks hvis de synes brødmat er kjipt. Hvis du elsker brødmat og spiser nok av det til å holde deg mett så er jo det supert. Men jeg orker virkelig ikke spise brødmat til frokost, lunsj og kveldsmat hver dag, 7 dager i uken. Så jeg foreslo bare å se på om noen kunne gjøres for å få lunsjen til å holde dem bedre... Feks variere skivematen med middagsrester, wrap, salat, matmuffins etc Jeg synes heller ikke at de skal spise opp alle middagsingrediensene. Derfor foreslo jeg en praktisk løsning der det kanskje ville holde med yoghurt hjemme etter skolen så de ikke får to store måltider med 2 timers mellomrom. Anonymkode: 25f83...3eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2023 #203 Skrevet 22. mars 2023 On 3/20/2023 at 6:01 PM, AnonymBruker said: (...) bonusmamma til to fantastiske jenter (...) De er 11 og 13 (...) Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Anonymkode: 93221...52f Det er noe alvorlig galt i hodet på disse 'fantastiske jenter' hvis de ikke kan holde seg unna spesialprodukter tiltenkt en person med matallergier. Anonymkode: 69f53...c02 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #204 Skrevet 23. mars 2023 Jeg er for den at hvis de spiser opp maten så må de betale for den. Gitt klar beskjed til døttrene at nå har dere prøvd å snakket med de gjentatte ganger om hva som er greit å ta av etter skoletid, men at dere ikke blir hørt og at konsekvensen av dette blir at de må betale av egen lomme for det som de spiser utenom. Anonymkode: c568a...4af 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #205 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er noe alvorlig galt i hodet på disse 'fantastiske jenter' hvis de ikke kan holde seg unna spesialprodukter tiltenkt en person med matallergier. Anonymkode: 69f53...c02 De er barn. Anonymkode: 1f63f...3ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #206 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 18.39): Vi hadde samme problem. Her løste vi det ved at moren sendte med barna mat når de skulle hit, eller vippset oss penger slik at vi kunne kjøpe inn mat. Når barna ble større kjøpte de selv maten og tok med når de var her i helgene. Anonymkode: abd6b...fd4 I alle dager, så mor måtte sende med barna mat når de skulle til faren, så faren slapp å kjøpe mat til sine egne barn mens de var hos han? Og når de ble gamle nok måtte de selv kjøpe mat mens de var hos faren to netter? Ærlig talt! Forstår godt hvis de ikke vil komme på besøk, sier besøk, for dette kan umulig føles som «hjemme» Anonymkode: dccf3...fad 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #207 Skrevet 23. mars 2023 NiceOrNothing skrev (På 20.3.2023 den 19.26): Trist å lese om . Hvis to voksne mennesker ikke har penger til mat til barn , hvorfor har de da samværsavtale ? Dette vitner om en veldig snill og raus eks / biomor . AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 19.28): De hadde mat til barna, men barna ønsket dyrere mat. Anonymkode: 728ce...2f7 Så når barna var hos moren betalte hun for den dyrere maten, og når de var hos far betalte hun også for den dyrere maten? For det bare var morens ansvar å betale for maten til barna DERES? Anonymkode: dccf3...fad 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #208 Skrevet 23. mars 2023 Så bra at de jentene har god matlyst. Er så mange unge som sliter med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde Anonymkode: 40785...7b2 4 1
kaleidoskop Skrevet 23. mars 2023 #209 Skrevet 23. mars 2023 Hva med å ha rester fra dagen i forveien de kan spise når de kommer? (da må man lage ekstra) Men på den måten får man begrenset menden. Om det er to karbonader, en til hver. Litt lasagne, de kan spe på med salat. Litt kylling å ha i en wrap. Jeg er en av de som synes ts sine forslag er ok som mellommåltid. Har ingenting imot om maten er varm. Men jeg skjønner ikke hva mange her synes er ok som mellommåltid til barn, i akkurat vekst. Ostesmørbrød er godt det. Men så i en diskusjon om det var mer usunt med smeltet ost. Ut i fra egen erfaring vil jeg si ja. Feks hvis man lager toast er det to dobble brødskiver. Man spiser gjerne to skiver, og lager seg da 4 skiver. I stede for 2 stk med ost og skinke. I tillegg tar jeg ekstra mye ost på, nam, smeltet ost er digg. I tillegg har jeg kanskje på en dressing eller annet for litt smak. Smør på begge sider så det ikke setter seg fast. Nå er ikke mitt ostesmørbrød en fasit, kan så klart lages på flere måter. Og jeg spiser dette to ganger i året. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #210 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 19.11): Nei det er ikke bra mat for verken barn eller voksne Anonymkode: 296de...861 Forklar litt mer hvorfor det ikke er bra mat? Anonymkode: 50c93...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #211 Skrevet 10. mai 2023 Da er de jo ferdigspist middag, så lager dere middag til de som ikke har spist middag. De har da flyttet mellom-måltidet sitt😉 Anonymkode: 80895...649
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #212 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 12.12): Men hvorfor skal ungene spise to middager i løpet av få timer egentlig? Er det ikke snakk om et mellommåltid mellom lunsj og middag i dette tilfellet? Hvorfor skal unger/ ungdommer legge seg til en vane med å spise to middager i løpet av ettermiddagen? Tenker at hvis de vil lage seg middag selv så kan de gjøre det, da blir det i stedet for felles middag 1-2 timer senere. Anonymkode: f8cc8...91c Hvorfor i all verden skulle de ikke spise middag to ganger? Jeg spiser stort sett middag (som i varmmat) to ganger for dag. Mye sunnere og bedre enn evinnelig brødmat, müsli og ultraprosessert skyr/yoghurt som man må spise fire av for å bli mett. EternalDorkness skrev (På 21.3.2023 den 20.47): Skyr, musli, bær etc, er bra mat det. Men det hjelper jo fint lite hvis det ikke er det de har lyst på, og spiser. Bak et lager med pizzasnurrer sammen med dem, lær dem å lage ostesmørbrød, la dem ha en egen hylle de kan ta fra, og si resten er forbudt å røre. Skyr, müsli, pizzasnurrer og ostesmørbrød? Jammen ikke rart folkehelsen går til helvete… AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.34): Å herregud, du synes seriøst man bare skal la ungene spise akkurat det de har lyst på, middag når de kommer hjem fra skolen og middag når mor og far kommer hjem? Ikke rart folk blir feitere og feitere her til lands. Hva er forresten feil med å ikke kunne dytte i seg akkurat det man har mest lyst på til enhver tid? Hva med å innse allerede som barn/ungdom at man ikke alltid kan gjøre/spise det man har mest lyst til? Lære å begrense seg litt. Forstå at mat koster penger og det er ikke "bare" å kjøpe all den type mat man har mest lyst på. For eksempel. Eller: man kan oppdra ufordragelige barn som tror man er berettiget alt her i verden, som synes de har krav på alt de har lyst på og ikke har det minste begrep om husholdningsøkonomi. Små tykke selvopptatte jævler som dukker opp på luksusfellen om noen år fordi de ikke forsto at de ikke hadde råd til å bruke 10.000 kroner på mat i mnd. Anonymkode: b3d88...75f Nei, ikke akkurat hva de vil, man får ikke spise usunn junk i ukedagene, og får ikke spise indrefilet hver dag. Men man kan jo sørge for å ha normale ingredienser (grønnsaker, rent kjøtt og fisk) tilgjengelig for dem. Koteletter og sei er billig mat. AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 10.25): Du mener at foreldre skal legge til rette for at ungdommer skal trykke i seg burgere, pommes fries, kyllingsnuggets osv i store mengder i hverdagen i tillegg til vanlig middag?! Takk og pris for at jeg hadde fornuftige foreldre som ikke la opp til fråtsing i usunn og fetende mat! Anonymkode: f8cc8...91c Absolutt ikke, sånt burde man jo ikke ha i fryseren i det hele tatt, det er søppel for både barn, unge og voksne. Men tro det eller ei, det finnes andre alternativer om man vil ha varmmat. AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 13.41): Jeg har ikke inntrykk av at det nødvendigvis handler om motstand mot varm mat, men mengder og usunn mat. Ser at noen her skriver at de fyller opp fryser med burgere, pommes fries og nuggets som ungdommene kan lage seg etter skoletid, altså før middag ihverdagene. Er det virkelig fornuftig som et type mellommåltid mellom lunsj og middag? Anonymkode: f8cc8...91c Det er ikke fornuftig å spise i det hele tatt, men mange her er i mot varmmat uansett, av uforståelige grunner. Bare les innleggene. Mange foreslår også usunn mat som alternativ til sunn varmmat. Anonymkode: 78ceb...be5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #213 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 1.13): For et stusselig familieliv Anonymkode: 016b7...c06 Stusselig? Når jeg handler inn mat til min egen lunsj som jeg skal ha til jobben dagen etter, så kommer jeg hjem og oppdager at alt mat er borte? Vi bor 8 km unna butikken, hvem i alle dager skal reise ut og handle mer da? Blir jo meg det. Så en snap eller sms om at nå har vi spiste opp det og det gjør livet så mye enklere. Da kan jeg handle på vei hjem og alle er mette og fornøyde. For et stusselig liv du må ha, som dømmer vårt familieliv ut av at ungdommene må ta litt ansvar. Er tross alt jeg som betaler all maten de spiser og jeg har ALDRI nektet de noe som helst. Annet enn at jeg skal ha beskjed hvis de spiser opp maten jeg har beregnet til meg selv. Anonymkode: 66be7...64d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå