Gå til innhold

Hvem kan bestemme at andre ikke får lov å spise nøtter?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man klarer fint å se en forestilling uten å spise noe, er enig i at det er utrolig irriterende å høre på støy fra matpapir/poser. Noen må ha mat tilgjengelig dersom blodsukkeret tuller seg, men de klarer stort sett å gjøre det mer i det stille😉

Når det blir lagt ned forbud mot feks nøtter, så er det ikke allergien det blir tatt mest hensyn til men angsten for allergien. 

Anonymkode: 1366b...c09

Jeg kjenner ingen med alvorlig allergi, så jeg vet ikke. Eneste forholdet vi har til nøtte allergi er et barn i barnehagen, det er totalt forbud mot nøtter der.. Så strengt at barnet mitt ikke får lov å spise nøtter til frokost hjemme engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CrazyCatLady2500 skrev (56 minutter siden):

Seriøst, hvis du venter en gjest som er allergisk mot nøtter - og sier fra - så lar du vel heller ikke noen gamle pistasjenøtter ligge og samle støv på salongbordet? Du kan leve uten nøtter EN kveld? 
Hvis ikke så kanskje rett og slett gjestene dine bør velge å bli hjemme, hvis du inviterer dem og så ikke tar hensyn. 

Hei slapp av! Det var bare et spørsmål om hvor allergisk hun er, ikke eget behov for nøtter.

Jeg har lurt på om det er selve det å åpne en nøttepose som skaper allergisk reaksjon, mer enn om nøttene allerede ligger i en skål. 

En venninne skal ha førtiårslag og en gjest har sagt at hun er allergisk mot nøtter. Greit nok da får hun mat uten nøtter. Som jeg sa til venninna så sier hun vel ifra om hun har livstruende allergi og at nøtter ikke kan være i rommet. Folk reagerer ulikt. Kan personen dø, så bør verten absolutt få beskjed om det og ikke servere nøtter i der hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

En av tingene min venninne, som jeg nettopp skrev om, ikke tåler er peanøtter. Ene gangen noen åpnet en pose peanøtter noen meter unna henne "for å teste", så falt hun rett om, samboer satte umiddelbart epipenn, bar henne ut i bilen, og venner kjørte. Han var i baksetet og tok hjertekompresjon på henne da hun før de kom i bilen fikk hjertestans.

 

Anonymkode: ef74b...668

Egentlig litt glad for at jeg ikke har venner med livstruende allergier. Hadde ikke hatt nerver til det desverre. Hadde aldri turt å invitere hjem eller lage mat.  Bare det at det skulle være spor av nøtter av noe hadde gjort meg dritredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (32 minutter siden):

Jeg kjenner ingen med alvorlig allergi, så jeg vet ikke. Eneste forholdet vi har til nøtte allergi er et barn i barnehagen, det er totalt forbud mot nøtter der.. Så strengt at barnet mitt ikke får lov å spise nøtter til frokost hjemme engang. 

I en barnehage der et barn har nøtteallergi kan jeg forstå et forbud. Man kan ikke forvente at et barn har rutine for å sjekke all mat og kjenne igjen nøtter i all mat.

Anonymkode: 1366b...c09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (18 timer siden):

Teateret kan bestemme akkurat hva de vil om spising og drikking på forestillingen. 

Det er ytterst få som dropper teater fordi de ikke får spise nøtter. Da skal man være bra sær.

Det er et større økonomisk tap for teateret å utestenge alergikere.

Enig i det. Men da bør de stoppe salget av nøtter allerde i godteriboden ved siden av, ikke bare henge skilt på døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

En av tingene min venninne, som jeg nettopp skrev om, ikke tåler er peanøtter. Ene gangen noen åpnet en pose peanøtter noen meter unna henne "for å teste", så falt hun rett om, samboer satte umiddelbart epipenn, bar henne ut i bilen, og venner kjørte. Han var i baksetet og tok hjertekompresjon på henne da hun før de kom i bilen fikk hjertestans.

 

Anonymkode: ef74b...668

Dette hørest noe merkelig ut…. Hvilken sosialkasus vennekrets har du som «tester» noe sånt? Venninnen din kan med andre ord aldri gå ut døren og oppsøke menneskesamlinger?  Pakker med nøtter blir åpnet overalt, på gata, trikken, bussen osv. Går hun aldri på butikken? Der finst selvplukk av nøtter.

Anonymkode: 1366b...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette hørest noe merkelig ut…. Hvilken sosialkasus vennekrets har du som «tester» noe sånt? Venninnen din kan med andre ord aldri gå ut døren og oppsøke menneskesamlinger?  Pakker med nøtter blir åpnet overalt, på gata, trikken, bussen osv. Går hun aldri på butikken? Der finst selvplukk av nøtter.

Anonymkode: 1366b...c09

Tro meg, det finnes de som er så vrange og gladelig serverer mat hvor de har gjemt allergener i håp om å få "ta" allergikeren i løgn.

Jeg har flere ganger opplevd at folk har gjemt fisk,skalldyr eller valnøtter i maten etter jeg har informert om at dette er ting jeg er allergisk mot. Sistnevnte blir jeg syk av, men heldigvis ikke så syk at jeg må på sykehus, men du ser reaksjonen på meg og jeg har fått mange skamfulle fjes som har bedt om unnskyldning etterpå, for de " trodde du bare ikke likte det og var vanskelig da🙄 " . Jeg spiser aldri igjen hos de samme menneskene som prøver å lure i meg det jeg ikke tåler. 

Det er kjempeskummelt at det finnes de som har gjemt det jeg er allergisk mot i mat når jeg har vært på besøk hvor de i ettertid har forsvart seg med at de trodde jeg bare overdrev og var kresen. Du kan faktisk ende opp med drepe meg.

Noen er nødt til å se vedkommende stupe om og bli båret ut i ambulanse før de godtar en allergi. 

Tilføyelse: Jeg har aldri opplevd å bli lurt av yngre mennesker. Det er stort sett middelaldrene mennesker på 50+ som bryskt skal prøve å sette meg på plass :P Og dette var langt verre før som barn på 90 tallet, idag virker folk heldigvis mer opplyste enn den gangen.

Endret av Vaati
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaati skrev (6 timer siden):

Tro meg, det finnes de som er så vrange og gladelig serverer mat hvor de har gjemt allergener i håp om å få "ta" allergikeren i løgn.

Jeg har flere ganger opplevd at folk har gjemt fisk,skalldyr eller valnøtter i maten etter jeg har informert om at dette er ting jeg er allergisk mot. Sistnevnte blir jeg syk av, men heldigvis ikke så syk at jeg må på sykehus, men du ser reaksjonen på meg og jeg har fått mange skamfulle fjes som har bedt om unnskyldning etterpå, for de " trodde du bare ikke likte det og var vanskelig da🙄 " . Jeg spiser aldri igjen hos de samme menneskene som prøver å lure i meg det jeg ikke tåler. 

Det er kjempeskummelt at det finnes de som har gjemt det jeg er allergisk mot i mat når jeg har vært på besøk hvor de i ettertid har forsvart seg med at de trodde jeg bare overdrev og var kresen. Du kan faktisk ende opp med drepe meg.

Noen er nødt til å se vedkommende stupe om og bli båret ut i ambulanse før de godtar en allergi. 

Tilføyelse: Jeg har aldri opplevd å bli lurt av yngre mennesker. Det er stort sett middelaldrene mennesker på 50+ som bryskt skal prøve å sette meg på plass :P Og dette var langt verre før som barn på 90 tallet, idag virker folk heldigvis mer opplyste enn den gangen.

Jeg tror jeg hadde funnet noen nye venner😳Aldri hørt maken! 

Anonymkode: 105f9...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den som eier lokalet som bestemmer hva som kan spises der.

Jeg har ingen problemer med å la være å spise nøtter, bare så det er sagt.

Det er imidlertid et ganske kjent problem at jo mer det tilrettelegges for hyperallergikere, jo flere blir hyperallergiske. Når man aldri utsettes for allergener, øker sjansen for å bli allergisk. Det er derfor ikke lurt med et generelt nøtteforbud overalt for sikkerhets skyld. Man bør kun ha nøtteforbud om man vet at det er en person med hyperallergi der. Det er også anbefalingene til norske helsemyndigheter.

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/vQlMJB/gi-smaabarn-noetter-for-aa-unngaa-allergi

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 14.59):

Vi kan ikke ta hensyn til alle merkelige allergier rundt oss. De som er allergiske, får ta med seg epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

De livstruende kan vi fint ta hensyn til i korte øyeblikk av våre liv. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terrameta
On 3/18/2023 at 3:08 PM, AnonymBruker said:

De får ta med epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Du tror at det er bare å bruke en slik, og så er alt ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nøtteallergi er alvorlig, men det finnes ikke noe forskning på at det er livstruende å opne en pakke med nøtter i nærheten/ved siden av noen som har nøtteallergi. 

Anonymkode: 1366b...c09

Fortell det til min venninne som har fått akutt hjertestans pga. slik allergi... Legene hennes tar sikkert feil og du har rett, sant?

Anonymkode: ef74b...668

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jo greit at folk slipper å dø, da.
Ingen dør av at de ikke får lov til å spise nøtter på akkurat den flyturen eller akkurat den forestillingen. 

Anonymkode: e43cd...72c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaati skrev (7 timer siden):

Tro meg, det finnes de som er så vrange og gladelig serverer mat hvor de har gjemt allergener i håp om å få "ta" allergikeren i løgn.

Jeg har flere ganger opplevd at folk har gjemt fisk,skalldyr eller valnøtter i maten etter jeg har informert om at dette er ting jeg er allergisk mot. Sistnevnte blir jeg syk av, men heldigvis ikke så syk at jeg må på sykehus, men du ser reaksjonen på meg og jeg har fått mange skamfulle fjes som har bedt om unnskyldning etterpå, for de " trodde du bare ikke likte det og var vanskelig da🙄 " . Jeg spiser aldri igjen hos de samme menneskene som prøver å lure i meg det jeg ikke tåler. 

Det er kjempeskummelt at det finnes de som har gjemt det jeg er allergisk mot i mat når jeg har vært på besøk hvor de i ettertid har forsvart seg med at de trodde jeg bare overdrev og var kresen. Du kan faktisk ende opp med drepe meg.

Noen er nødt til å se vedkommende stupe om og bli båret ut i ambulanse før de godtar en allergi. 

Tilføyelse: Jeg har aldri opplevd å bli lurt av yngre mennesker. Det er stort sett middelaldrene mennesker på 50+ som bryskt skal prøve å sette meg på plass :P Og dette var langt verre før som barn på 90 tallet, idag virker folk heldigvis mer opplyste enn den gangen.

Jeg blir helt skremt av å lese den tråden her! Så fæle folk er! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terrameta
7 hours ago, Vaati said:

Tro meg, det finnes de som er så vrange og gladelig serverer mat hvor de har gjemt allergener i håp om å få "ta" allergikeren i løgn.

Jeg har flere ganger opplevd at folk har gjemt fisk,skalldyr eller valnøtter i maten etter jeg har informert om at dette er ting jeg er allergisk mot. Sistnevnte blir jeg syk av, men heldigvis ikke så syk at jeg må på sykehus, men du ser reaksjonen på meg og jeg har fått mange skamfulle fjes som har bedt om unnskyldning etterpå, for de " trodde du bare ikke likte det og var vanskelig da🙄 " . Jeg spiser aldri igjen hos de samme menneskene som prøver å lure i meg det jeg ikke tåler. 

Det er kjempeskummelt at det finnes de som har gjemt det jeg er allergisk mot i mat når jeg har vært på besøk hvor de i ettertid har forsvart seg med at de trodde jeg bare overdrev og var kresen. Du kan faktisk ende opp med drepe meg.

Noen er nødt til å se vedkommende stupe om og bli båret ut i ambulanse før de godtar en allergi. 

Tilføyelse: Jeg har aldri opplevd å bli lurt av yngre mennesker. Det er stort sett middelaldrene mennesker på 50+ som bryskt skal prøve å sette meg på plass :P Og dette var langt verre før som barn på 90 tallet, idag virker folk heldigvis mer opplyste enn den gangen.

I USA var det en bestemor som ble dømt for drap da hun ikke trodde på at barnebarnet var dødelig allergisk mot kokos, og valgte å ha kokosolje i håret til barnebarnet før hun la seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har nøtteallergi får være obs selv og. De fleste har ikke det problemet. Enkeltmennesker kan jo ikke stoppe opp og leve livet dems heller...

Anonymkode: deef6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette hørest noe merkelig ut…. Hvilken sosialkasus vennekrets har du som «tester» noe sånt? Venninnen din kan med andre ord aldri gå ut døren og oppsøke menneskesamlinger?  Pakker med nøtter blir åpnet overalt, på gata, trikken, bussen osv. Går hun aldri på butikken? Der finst selvplukk av nøtter.

Anonymkode: 1366b...c09

Hvorfor er du så nedlatende?

De som testet henne ut da hun fikk hjertestans var kolleger av henne som de såvidt hadde begynt å omgås. Det ble slutt på det da hun fikk hjertestans, for å si det slik.

Og nei, hun kan aldri gjøre noe uten å ta en hel masse forholdsregler hele tiden. Det er forferdelig mye hun må unngå. Som regel er det samboeren hennes som handler. Jeg har allerede beskrevet hva som måtte til for at hun skulle få oppleve å få en kveld på en restaurant, kunne spise flere retter og kose seg. Selv om hun var innflytter valgte de to matbutikkene å ikke selge nøtter i løs vekt. Utesteder som serverer peanøtter i baren er umulig for henne å oppsøke. Hun tar aldri offentlig transport, fordi det er for risikabelt.

Selv har jeg noen allergier, men ingen av dem gir meg store akuttreaksjoner, jeg får mer langsiktige problemer i mange dager etter inntak. Av den grunn er nøtter en viktig del av mitt kosthold, fordi det er god og sunn næring. Det gikk likevel fint for oss å være venner, for å være på den sikre siden fant vi ut at det enkleste var at hun ikke kom til meg. Vi avtalte alltid på forhånd når vi skulle møtes, så da unngikk jeg nøtter samme dag og gjerne dagen før, i tillegg til at jeg alltid stilte nydusjet og med nyvaskede klær. Dette ble bare en vane som jeg og andre venner gjorde.

Hun er en fantastisk person, vakker, utdannet, en enorm stå-på-vilje, en enda større livsvilje, enorm omtanke for andre, utrolig vilje til å være fleksibel og kreativ og positiv. Hun velger å finne måter å leve livet positivt, fremfor det motsatte. Hun omtaler heller ikke andre som "sosialkasus". Av de som har testet henne har flere vist seg så voksne i etterkant at de har gjort alt de kan for at hun aldri skal bli utsatt for det samme igjen, og blitt ekstra beskyttende. De som ikke har reagert slik har hun naturlig nok avsluttet relasjon til. Kollegaene som privat testet henne fulgte alle regler på jobb - fikk faktisk valget av arbeidsgiver om å enten slutte eller sørge for at de aldri tok noen sjanser, men hun kunne ikke ha dem som venner privat lenger.

Jeg tør påstå at alle i min venninnes omgangskrets er langt over snittet oppegående mennesker, og langt fra "sosialkasus". Det sier mye om både henne og hennes venner og gode relasjoner at alle er villige til å passe så godt på, slik at hun kan beholde livet og ikke bare måtte eksistere i en isoleringsboble.

Så du, du er nok nærmere de kasusene enn det min venninne og hennes venner er... det avslører du med språket ditt.

Anonymkode: ef74b...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som har nøtteallergi får være obs selv og. De fleste har ikke det problemet. Enkeltmennesker kan jo ikke stoppe opp og leve livet dems heller...

Anonymkode: deef6...3ed

Folk som har forskjellige allergier og overfølsomhetssykdommer er obs selv.

Når andre folk også blir obs så går det fint an å ta litt hensyn for noen timer eller en dag. Jeg mister f.eks dåpen til barnebarnet mitt fordi svigerfamilien latterliggjør min allergi / overfølsomhet (som kan være dødelig), og ikke vil ta hensyn.

Anonymkode: d23ed...3b4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som mener dere kommer til å dø av nøttestøv faktisk lest forskningenpå dette? Hvor dårlig har dere blitt? Har dere dødd av nøttestøv? 

Nei, tenkte meg det for det er en veldig overdivelse. Det er en veldig forskjell på inntak og allergener ved støv. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi

Anonymkode: d19f1...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaati skrev (7 timer siden):

Tro meg, det finnes de som er så vrange og gladelig serverer mat hvor de har gjemt allergener i håp om å få "ta" allergikeren i løgn.

Jeg har flere ganger opplevd at folk har gjemt fisk,skalldyr eller valnøtter i maten etter jeg har informert om at dette er ting jeg er allergisk mot. Sistnevnte blir jeg syk av, men heldigvis ikke så syk at jeg må på sykehus, men du ser reaksjonen på meg og jeg har fått mange skamfulle fjes som har bedt om unnskyldning etterpå, for de " trodde du bare ikke likte det og var vanskelig da🙄 " . Jeg spiser aldri igjen hos de samme menneskene som prøver å lure i meg det jeg ikke tåler. 

Det er kjempeskummelt at det finnes de som har gjemt det jeg er allergisk mot i mat når jeg har vært på besøk hvor de i ettertid har forsvart seg med at de trodde jeg bare overdrev og var kresen. Du kan faktisk ende opp med drepe meg.

Noen er nødt til å se vedkommende stupe om og bli båret ut i ambulanse før de godtar en allergi. 

Tilføyelse: Jeg har aldri opplevd å bli lurt av yngre mennesker. Det er stort sett middelaldrene mennesker på 50+ som bryskt skal prøve å sette meg på plass :P Og dette var langt verre før som barn på 90 tallet, idag virker folk heldigvis mer opplyste enn den gangen.

Jeg har opplevd det samme mange ganger. Synd for meg er reaksjonene mine relativt usynlige for andre, fordi jeg blir gradvis uvel og vil finne et sted å skjerme meg (fortrinnsvis dra hjem og legge meg) og så blir jeg sykere flere timer senere. De får dermed aldri se konsekvensene av det de gjør og gjør det ofte igjen. Ikke allergi i mitt tilfelle, da, men en arvilig metabolsk lidelse som gjør at jeg forgiftes av enkelte komponenter i mat. 

Men som deg er jeg enig i at kvinner i  generasjonen 50+ er av de verste, mens menn er verst i 20- og 30-åra. 

Anonymkode: 57317...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...