Gå til innhold

Hvem kan bestemme at andre ikke får lov å spise nøtter?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Tenk å sette en svett pose med dårlige nøtter over noen andre sitt liv da, som enkelte tydeligvis gjør i denne tråden.

 

Så lenge forbud mot nøtter ikke står i den norske loven, koser jeg meg med peanøttene mine.

Anonymkode: d8dae...08c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peanut skrev (3 minutter siden):

Vel, med mindre det er lege om bord som har det nødvendige, så må vel flyet lande slik at vedkommende kommer til sykehus, og det er jo litt dumt for de andre passasjerene da. Det slipper man jo om man lar være å spise nøtter feks :3 

De får ta med epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en i cast som er allergisk. Har vært med på lignende. Synes spising på teater uansett er en uting-satt ved siden av noen som gomlet chilinøtter i 1 1/2 time, bare irriterende å høre på og rasling fram og tilbake. På teater skal man konsentrere seg om stykket så kan du bade i nøtter hjemme etterpå

Anonymkode: 105f9...74a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De får ta med epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Du vet at de gjerne må rushes til sykehus uansett?

Anonymkode: 3ef1b...c8a

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De får ta med epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Hjelper ikke med epipenn, de må fortsatt ha akutt behandling. Epipenn bare utsetter reaksjonen en liten stund.

Anonymkode: 4c1f3...be8

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (36 minutter siden):

Hvordan gjør du det om du blir invitert i selskap?

Jeg gir beskjed, men tilbyr meg å ta med noe selv.

Anonymkode: a3e30...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge forbud mot nøtter ikke står i den norske loven, koser jeg meg med peanøttene mine.

Anonymkode: d8dae...08c

Ikke sant. Du avslører jo for alle andre hva slags type menneskesyn du har.

Tenk å skulle være så medmenneskelig å ta hensyn til andre a gitt. Fæle greier, hæ?

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De får ta med epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Vil heller sitte på et fly fullt av allergikere enn et fly med egoistiske "meg selv først"-grinebitere.

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så lenge forbud mot nøtter ikke står i den norske loven, koser jeg meg med peanøttene mine.

Anonymkode: d8dae...08c

Hvorfor ikke ta hensyn til andre? Er mye annet enn nøtter du kan kose deg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi kan ikke ta hensyn til alle merkelige allergier rundt oss. De som er allergiske, får ta med seg epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Nei vi trenger ikke ta hensyn til alle merkelige allergier rundt oss... Men de som faktisk alergisk av den grad at de kan dø av det, synes jeg faktisk man skal ta hensyn til! Og selvfølgelig har de med epipenn, men hvis du tror at det bare er å sette den og så er alt fint igjen så tar du sørgelig feil! 

Anonymkode: e4120...db2

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er arrangør bestemmer hva som er lov/ikke lov. Det er uansett nedfelt i lov at man ikke skal gjøre noe med overlegg som setter andre mennesker i fare. Så dersom du åpner den nøtteposen, vel vitende om at det er noen med hyperallergi der, så har du med overlegg satt et annet menneske i fare.

Anonymkode: 19479...48b

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi kan ikke ta hensyn til alle merkelige allergier rundt oss. De som er allergiske, får ta med seg epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Nå må du kutte ut. Selvfølgelig skal man ta hensyn til de som har allergier. For et ufyselig menneske du er😡

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ElectricScum skrev (29 minutter siden):

Vil heller sitte på et fly fullt av allergikere enn et fly med egoistiske "meg selv først"-grinebitere.

Samme her. Jeg har ingen allergier selv. Men jeg kan fint sette meg inn i andres situasjon og ta hensyn. Det kalles medmenneskelighet. Noe som dessverre ser ut til å være mangelvare hos svært mange i dag.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi kan ikke ta hensyn til alle merkelige allergier rundt oss. De som er allergiske, får ta med seg epipenn.

Anonymkode: d8dae...08c

Man tar hensyn til allergier som kan drepe en person… 

for en egotrip mange er på i dag. «Meg først» 

Anonymkode: 2e46d...4fd

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en flyreise en gang da det ble sakt i høytalleren at det ikke var lov å spise nøtter pga noen hadde hyperallergi mot det. Er vell ikke vanskeligre enn å spise noe annet i noen timer?

Anonymkode: 74033...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så lenge forbud mot nøtter ikke står i den norske loven, koser jeg meg med peanøttene mine.

Anonymkode: d8dae...08c

 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men trenger du å ta med deg peanøttene ut av hus?! Tenk på de som er allergiske, du kan være årsaken til et dødsfall med kvelning. 

Anonymkode: e4aa5...a67

 

MyMichelle skrev (40 minutter siden):

Hvorfor ikke ta hensyn til andre? Er mye annet enn nøtter du kan kose deg med.

Siden det var snakk om nøtter så er jo ikke peanøtter noe problem, siden det er en belgfrukt ;) (PEAnut). 

De som reagerer slik burde ta kontakt med folka bak den studien her og bli testet! Da får de enten sett at det er så ille og forskningen blir god, eller så er det ikke så ille og de får et enklere liv!

https://www.nrk.no/norge/her-tester-madelen-_8_-om-hun-taler-peanottstov-1.13706048

Screenshot_20230318_160726_Chrome.jpg

Anonymkode: 02ac7...ff7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg gir beskjed, men tilbyr meg å ta med noe selv.

Anonymkode: a3e30...405

Betyr det at nøtter ikke kan serveres i noen form?

Er det selve nøtteposen som skaper problemer? Reagerer du hvis det lugger pistasjnøtter i en skål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet at de gjerne må rushes til sykehus uansett?

Anonymkode: 3ef1b...c8a

Skremmende mange som tror det bare er å sette epipenn så kan den som har med det vedkommende er allergisk mot bare gomle videre uten problemer. Jeg har til og med fått spørsmål om jeg ikke bare kan spise det jeg er allergisk mot, for jeg kan jo bare sette epipenn etterpå (!).

Jeg er ikke allergisk mot nøtter, men har en annen allergi som heldigvis er langt lettere å unngå på offentlige steder(fisk), men jeg blir så syk av det at jeg kan ikke være i et hus hvor det tilberedes fisk fordi jeg blir tett bare av dampen. Jeg har tilbrakt utallige dager i timesvis på trappen til besteforeldrene mine mens de andre var inne og spiste og jeg måtte vente utenfor mens matlagingen pågikk og også ble luftet ut. Å vokse opp i en kystby med fiskeallergi var ikke bare bare :P 

På sommerferier på sørlandet må samboeren min dra i selskaper alene, fordi fiskefrie arrangementer der er så godt som umulig å få gjennomført. Utendørs går greit, men sitter vi inne så stuper jeg om.

Jeg tar alltid hensyn til allergikere på besøk. Får jeg vite at noen blir alvorlig syke av noe på menyen så lager jeg det ikke. Det er så mye annet jeg kan lage istedet, og gjestene mine skal få slippe å sitte klar med epipenn i hånda.

Endret av Vaati
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (55 minutter siden):

Hos SAS er det heller ikke lov å spise nøtter ombord.

Og det synes jeg er smart. Selv om den allergiske og andre passasjerer er bevisste på det, så vet man aldri hvor restene av nøtter ender opp på fly. Folk kan spise nøtter og siden ta på dørhåndtak og sete med  grisete nøttefingre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...