Gå til innhold

Sommerhytta 2023 - TV2 - Ingen spoiling


Ctrl

Anbefalte innlegg

MarenogAron skrev (10 timer siden):

Jeg heier på guttene jeg.. Forstår ikke all den kritikken de får her inne. Synes badet deres var det beste, og at seieren var velfortjent. Synes de burde hatt minst én, kanskje to gullhammere mer hittil. Eli og Benjamin sitt bad var kjedelig. Sånn rent teknisk og kvalitetsmessig synes jeg at de og Eli&Benjamin ligger ganske likt, Leona&Håvard litt bak, og Patrick&Heidi bakerst. 

Mange her klager på at Aina dømmer etter sin smak, også sier de i neste setning at de ikke takler grønnfargen til guttene. Poenget er ikke at andre skal like den, men at de gjør det selv. De tør å gå 100% for sin egen stil, selv om de vet at det kanskje ikke faller i smak og er like spiselig hos alle. 

Men det er bare min mening 😊

Enig med deg! Jeg tenker at det kanskje er naturlig at to gutter har en mer "maskulin" stil, og at det ikke er rart at stylingen blir litt rar når de tvinges inn i en stil som ikke er naturlig for dem. Glad de følger opp egen stil ellers 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes forresten også det er mye mas om at alt må henge sammen. Må det virkelig det? Så blir man lei av en farge også er den i heeele hytta 😬 Mulig jeg bare har veldig dårlig interiørsans.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Synes forresten også det er mye mas om at alt må henge sammen. Må det virkelig det? Så blir man lei av en farge også er den i heeele hytta 😬 Mulig jeg bare har veldig dårlig interiørsans.

Det er sikkert "reglene" innenfor interiør. 

Tipper at alle parene til dels pynter og bruker de og de fargene kun for å følge "reglene" til Aina. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Synes forresten også det er mye mas om at alt må henge sammen. Må det virkelig det? Så blir man lei av en farge også er den i heeele hytta 😬 Mulig jeg bare har veldig dårlig interiørsans.

Jeg tror det som overordnet menes, er at du hele tiden skal føle at du er i samme hytte. 
Altså at det ikke skifter stil fra rom til rom, (Badet i stram nordisk stil, kjøkkenet i fransk bondestil, stua i amerikansk "more is more" stil, og soverommet i norsk hyttestil.) 
Men jeg synes det trekkes litt langt i dette konseptet. For at ting henger sammen betyr ikke at det må være samme farge over alt. 
Det kan være at det bare er farger som passer sammen, og som representerer samme stil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (1 time siden):

Synes forresten også det er mye mas om at alt må henge sammen. Må det virkelig det? Så blir man lei av en farge også er den i heeele hytta 😬 Mulig jeg bare har veldig dårlig interiørsans.

Fargen må ikke nødvendigvis være lik, men det å ha en rød tråd gjør at uttrykket blir dempet når man oppholder seg i et hus og beveger seg rundt i det. Det føles roligere. Men det kan bli for rolig også, som i vinnehytta til Sara og Ibrahim i fjor, der det ikke var noe som skjedde omtrent. Og alt var i en grusom terrakotta-💩 farge som hvertfall ikke var fin i mine øyne.

Det å ha veldig mange ulike farger rundt seg, ulike stiler i ulike rom og masse nips gir masse konstante sanseinntrykk. Skandinavisk stil er lys, åpen og nett, kanskje fordi vi nordmenn er litt tilbakeholdene av oss. På gamle bondegårder var det mye mørke farger og det hang vel sammen med pris og tilgjengelighet. Men når vi er så mye inne pga klimaet så er det deilig å føle at det er behagelig og rolig å oppholde seg hjemme.

Men som du er inne på så er jo folk ulike her. En venninne av meg har ulike farger, stiler og ting i hele huset sitt, jeg føler meg så overveldet av å besøke henne. Hun synes jeg har det dritkjedelig. 😅 Men en rød tråd er uansett et "krav" innen interiør ja. 🤗 Det er ikke helt heldig med rokokko-stil på hemsen, skandinavisk stue, herskapelig kjøkken, bonderomantisk bad osv. Man hadde blitt gal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at hytta er liten og stue, kjøkken + hems henger sammen. Da kan det fort bli litt rart om ikke dette allrommet har en sammenhengende stil. Så kan man selvsagt gjerne ha noe helt annet på soverom og bad, men grunnen til at de fleste ikke gjør det er jo at de holder seg til det de liker i hele huset. Jeg kan ikke huske sist jeg var hjemme hos noen som ikke har hatt samme stil i hele huset. Uansett tenker jeg at alt bør harmonere, men trenger ikke være i akkurat samme farge.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (På 8.6.2023 den 19.58):

Enig! 
 

Likte uteplassen til guttene best da. Men har vi i det hele tatt sett noe av byggingen av det ute? 

Ser vi noe av arbeid/ resultat i det hele? Bare glimtvis. Jeg vil gjerne få se nermere, både hva de gjør, og hvordan det blir når de er ferdige med ukesprosjektene. Men, nei! Bare et lite ‘blaff’. Disse tullekonkuransene, som bare stjeler tid, må det gå an å gjøre mer vettuge. Like irriterende som reklamepauser. Skjønner det er til, for at også deltagere som ikke vinner, også skal få med noe hjem, men det er jo bare tullball 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (10 timer siden):

Fargen må ikke nødvendigvis være lik, men det å ha en rød tråd gjør at uttrykket blir dempet når man oppholder seg i et hus og beveger seg rundt i det. Det føles roligere. Men det kan bli for rolig også, som i vinnehytta til Sara og Ibrahim i fjor, der det ikke var noe som skjedde omtrent. Og alt var i en grusom terrakotta-💩 farge som hvertfall ikke var fin i mine øyne.

Det å ha veldig mange ulike farger rundt seg, ulike stiler i ulike rom og masse nips gir masse konstante sanseinntrykk. Skandinavisk stil er lys, åpen og nett, kanskje fordi vi nordmenn er litt tilbakeholdene av oss. På gamle bondegårder var det mye mørke farger og det hang vel sammen med pris og tilgjengelighet. Men når vi er så mye inne pga klimaet så er det deilig å føle at det er behagelig og rolig å oppholde seg hjemme.

Men som du er inne på så er jo folk ulike her. En venninne av meg har ulike farger, stiler og ting i hele huset sitt, jeg føler meg så overveldet av å besøke henne. Hun synes jeg har det dritkjedelig. 😅 Men en rød tråd er uansett et "krav" innen interiør ja. 🤗 Det er ikke helt heldig med rokokko-stil på hemsen, skandinavisk stue, herskapelig kjøkken, bonderomantisk bad osv. Man hadde blitt gal.

Nu,ja - vi er langt i fra dét eksempelet her😊 Samtlige “hytter”, er kun variasjoner rund samme tema. Enkelte får det bedre til, enn andre, men fy fader så kjedelig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset har flyttet veldig i denne sesongen kontra de tidligere. Veldig mye mer av arbeidet er gjort på forhånd så i stedet for å se par bygge en hytte fra et skjelett og hvor vi får ta mye større del i materialvalg, bygging og tankene bak det de ønsker for hyttene sine er det nå mer eller mindre en ferdig hytte som bare trenger maling og litt innredning. Og i tillegg fokuserer de mer på parene og sideaktiviterer enn på selve poenget.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (På 9.6.2023 den 6.44):

Leona & Håvard; nei altså..jeg sier bare nok en gang, stakkars gutten. For ei dame, sur, aldri fornøyd, irritert, nesten aldri noe pent å si om han.🙄De er flinke og jeg liker valgene de tar, men hun stresser han delux. 🥴

Litt rart hvor forskjellig vi opplever ting. Jeg synes ikke Leona er noe mer negativ ovenfor Håvard enn det han er overfor henne. Som de gjentar om og om igjen er de begge stae og har vanskelig for å gi seg.

Det jeg har bitt meg mest merke i er at han ofte ser ut til å ville ta litt for enkle løsninger enn godt er - og hun blir fortvilet. Husker dere blomsterkassen helt i starten? Nå er de blitt mye bedre da, men at han (jeg oppfattet at det var hans prosjekt) i det hele tatt valgte å vise den fram for dommerne er mer enn jeg forstår. De hadde nok tjent på å ha forberedt seg litt bedre. 

Men, læringskurven har vært bratt og jeg synes de leverer bra nå 👍

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (På 9.6.2023 den 7.11):

Vanskelig å si hvordan de er utenfor, men på tv utrolig negativt og nedbrytende.

Passer kanskje dårlig sammen? :D 

Jeg kjenner nå begge to, og jeg opplever de som et godt par. De er som bestevenner som kan kødde og ikke være sur og sjalue på hverandre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 10.6.2023 den 14.31):

Fokuset har flyttet veldig i denne sesongen kontra de tidligere. Veldig mye mer av arbeidet er gjort på forhånd så i stedet for å se par bygge en hytte fra et skjelett og hvor vi får ta mye større del i materialvalg, bygging og tankene bak det de ønsker for hyttene sine er det nå mer eller mindre en ferdig hytte som bare trenger maling og litt innredning. Og i tillegg fokuserer de mer på parene og sideaktiviterer enn på selve poenget.

Tror dette handler om at de har slitt med å selge de resterende hyttene. Mye blir ikke etter den tekniske standaren, og alt vises selvfølgelig ikke på tv. Skjønner at kjøpere ikke vill kjøpe hytte som er stort sett bygd av ufaglærte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (7 timer siden):

Tror dette handler om at de har slitt med å selge de resterende hyttene. Mye blir ikke etter den tekniske standaren, og alt vises selvfølgelig ikke på tv. Skjønner at kjøpere ikke vill kjøpe hytte som er stort sett bygd av ufaglærte.

Ja, jeg tror også det. Jeg tror at det rett og slett koster produksjonsselskapet veldig mye penger å fikse det deltagerne gjør feil eller ikke pent nok og at de er litt lei, men selv om endringene er økonomisk positive for dem så gjør det jo programmet langt mer interessant for seerne så ikke sikkert det er så lurt i det lange løp. Men det er uansett ikke den eneste negative endringen (valg av hytte de to siste sesongene synes jeg er mye verre) så om de mister seere er det nok en sammensatt årsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann12345 skrev (8 timer siden):

Tror dette handler om at de har slitt med å selge de resterende hyttene. Mye blir ikke etter den tekniske standaren, og alt vises selvfølgelig ikke på tv. Skjønner at kjøpere ikke vill kjøpe hytte som er stort sett bygd av ufaglærte.

Det er mulig det var tanken i utgangspunktet, men slik jeg ser det så er det som dei gjør nå mye mer permanent i hyttene siden dei maler / beiser rett på massivtre konstruksjonen sammenlignet med tidligere år der en i prinsippet kunne bare rive av panel/gips om noe såg helt på tur ut. 

Tidligere var det jo kun badet som var litt tungt å ta opp igjen. resten var jo fort å fikse for noen titusen og litt arbeidsinnsats. Nå er alle rommene tunge å ta opp igjen siden du vil aldri kunne bytte fra malt til beiset overflate og lignende.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerbruksrom denne uken. Merkelig hvor villige parene var til å bryte sin egen stil og sitt helhetsinntrykk for å kjøre på med noe helt nytt på flerbruksrommet. Virker som de prøver noe nytt for å please dommerne, og tror ikke de ville gjort det om dette var bygging i privat regi. 

Iallfall Eli og Benjamin, og ikke minst Herman og Petter. Herman og Petter går fra grønn og maskulin stil til brunt og "svalt" flerbruksrom. Totalt annerledes, altså. Og jeg kan ikke forstå at dette passer med Ainas helhetsinntrykk og fargekoordinasjoner hytta sett i ett, men så ble det brunt da, en farga Aina alltid sluker rått (med mindre du heter Ezra og Arber) så da vinner vel Herman og Petter? De burde heller rettferdiggjort disse nyskapte spilene de kjørte på med på dass for å skape seg en bedre helhet, tenker jeg. 

Mye hummer og kanari nå, og blikkfang meg både her og der, så er spent på hvem som vinner denne uken og hvordan dette begrunnes. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (26 minutter siden):

Flerbruksrom denne uken. Merkelig hvor villige parene var til å bryte sin egen stil og sitt helhetsinntrykk for å kjøre på med noe helt nytt på flerbruksrommet. Virker som de prøver noe nytt for å please dommerne, og tror ikke de ville gjort det om dette var bygging i privat regi. 

Iallfall Eli og Benjamin, og ikke minst Herman og Petter. Herman og Petter går fra grønn og maskulin stil til brunt og "svalt" flerbruksrom. Totalt annerledes, altså. Og jeg kan ikke forstå at dette passer med Ainas helhetsinntrykk og fargekoordinasjoner hytta sett i ett, men så ble det brunt da, en farga Aina alltid sluker rått (med mindre du heter Ezra og Arber) så da vinner vel Herman og Petter? De burde heller rettferdiggjort disse nyskapte spilene de kjørte på med på dass for å skape seg en bedre helhet, tenker jeg. 

Mye hummer og kanari nå, og blikkfang meg både her og der, så er spent på hvem som vinner denne uken og hvordan dette begrunnes. 

Klippingen gjør det hvertfall litt vanskeligere å si hvem som vinner denne uken, men vi har jo sett mye av gutta (jeg fulgte ikke så godt med egentlig, mulig jeg bare var fokusert akkurat da de pratet).

Ellers virket det som som om E&B hadde mest fokus på dommerne da de snakket om den tilbakemeldingen de fikk forrige uke om at baderommet deres var kjedelig. Mulig det ikke er sammenheng mellom ny stil og tilbakemeldingen, men...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var sannelig pussig at minst to par tar en helomvending hva gjelder stil. Kan det være de har fått noen kommentarer vi ikke har hørt? Ikke vet jeg, men er for så vidt fint å se noe annet enn det de har gjort hele veien hittil. Det slår meg bare mer og mer hvor utrolig liten og upraktisk den hytta er. Jeg tror ikke noen av soverommene er godkjente soverom, og det såkalte flerbruksrommet er jo bare et kott. Kjøkkenet er bare en slags gang med trafikk fram og tilbake mellom bad, flerbruksrom og resten av hytta. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 time siden):

Ja, det var sannelig pussig at minst to par tar en helomvending hva gjelder stil. Kan det være de har fått noen kommentarer vi ikke har hørt? Ikke vet jeg, men er for så vidt fint å se noe annet enn det de har gjort hele veien hittil. Det slår meg bare mer og mer hvor utrolig liten og upraktisk den hytta er. Jeg tror ikke noen av soverommene er godkjente soverom, og det såkalte flerbruksrommet er jo bare et kott. Kjøkkenet er bare en slags gang med trafikk fram og tilbake mellom bad, flerbruksrom og resten av hytta. 

Har stusset veldig på vinduene på "soverommene", for det kan umulig være godkjente soverom. Men jeg tror ikke det er "soverom" i navnets rette betydning. Det kalles kanskje sovealkove (elr lignende) da det er direkte innsyn fra oppholdsrommet og ikke har vanlig dør, og er sådan ikke underlagt krav om vindu som rømningsvei. 

Mulig jeg tar feil nå, men det er det jeg har konkludert med.

Det sagt, så skjønner jeg uansett ikke hvorfor hyttene ikke har et skikkelig vindu/rømningsvei der de skal sove. For sikkerhetsskyld. Tenk hvis det skulle begynne å brenne ute i oppholdsrommet, og det sprer seg før du våkner. Særlig hvis det begynner å brenne rundt vedpeisen som står ved døråpningen. Da kommer du deg ikke ut i tide. Jeg ville aldri eid ei trehytte uten rømningsvei der jeg sover. Det er utenkelig for meg. 
Og når de først valgte bort vindu som rømningsvei, så skjønner jeg ikke vindusdesignet med et laaangt, smalt vindu langs hele veggen helt under taket over senga. Du har med andre ord ingen utsikt, kun lys, og får store problemer med å holde det mørkt i rommet hvis man er en som må ha det mørkt når du sover. 

Edit: Fjernet siste avsnitt, det er ikke plass for dobbeltseng på flerbruksrommet ihht. plantegningene. Men det er pga dårlig hyttedesign. Tenk hvis veggen mot kjøkkenet var rett istedenfor på skrå, og rommet strakk seg ut i boden istedenfor å ha utebod akkurat der, da kunne man fått et stort hovedsoverom på ca. 7-8kvm heller enn et knøttlite "flerbruksrom": 

image.png.bdfa1f604c938ad054b1cd7138bacbca.png

Endret av Ctrl
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (41 minutter siden):

Har stusset veldig på vinduene på "soverommene", for det kan umulig være godkjente soverom. Men jeg tror ikke det er "soverom" i navnets rette betydning. Det kalles kanskje sovealkove (elr lignende) da det er direkte innsyn fra oppholdsrommet og ikke har vanlig dør, og er sådan ikke underlagt krav om vindu som rømningsvei. 

Mulig jeg tar feil nå, men det er det jeg har konkludert med.

Det sagt, så skjønner jeg uansett ikke hvorfor hyttene ikke har et skikkelig vindu/rømningsvei der de skal sove. For sikkerhetsskyld. Tenk hvis det skulle begynne å brenne ute i oppholdsrommet, og det sprer seg før du våkner. Da kommer du deg ikke ut i tide. Jeg ville aldri eid ei trehytte uten rømningsvei der jeg sover. Det er utenkelig for meg. 
Og når de først valgte bort vindu som rømningsvei, så skjønner jeg ikke vindusdesignet med et laaangt, smalt vindu langs hele veggen helt under taket over senga. Du har med andre ord ingen utsikt, kun lys, og får store problemer med å holde det mørkt i rommet hvis man er en som må ha det mørkt når du sover. 

Angående flerbruksrom så skjønner jeg ikke hvorfor Herman og Petter ikke går for dobbel sengeplass der. Kanskje er det smått, men praktisk sett så bør de jo ha to "sovealkover" siden Herman og Petter er hver sin part fra hvert sitt par. Vinner guttene så blir hytta eid og brukt av fire, og da er det en fordel at hvert par har hver sin faste soveplass. 
Ironisk nok så kunne de gått for en fullskala dobbelseng for å gjøre det til en sovealkove, og ikke kalt det for seng, men daybed. For med brune vegger og daybed da er Aina solgt og gullhammeren i boks!

Herman har vel snart to barn også.

Hahaha, daybed og 💩farge, det er gull for Aina.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aina går meg så på nervene at jeg vurdere å slutte å se. Hun fjaser sånn at jeg har til og med mistet litt av respekten for faget interiørdesign. Synd at ikke hun også slutter, hun ødelegger hele programmet.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...