Gå til innhold

Ansvar for stebarn i sommerferien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt rett. Dette er foreldrenes ansvar. Hadde det vært en dag innimellom eller noen timer her og der, en helt anna sak. Men du skal da ikke sitte gratis barnevakt og ta ulønnet permisjon for å passe på en unge de ikke klarer å ta ansvar for selv. Hvis det er så kritisk for de, så kan jo de ta ulønna permisjon og faktisk oppdra denne ungen, noe de virkelig trenger siden den er blitt "kasta ut fra Sfo"! Ærlig talt, noen folk eier bare ikke folkeskikk, kanskje ikke rart ungen er som den er. 

Kos deg på stranda og cafe mens de må hanskes med dette monsteret selv. 

Hilsen både mor og stemor

Anonymkode: f7ca2...f86

• Liker 24
  • Hjerte 4
  • Nyttig 16
Skrevet

Jeg tenker at dette i utgangspunktet ikke er din oppgave. Ja, man skal være gode bonusforeldre, men dette er å kreve for mye. Det er stor forskjell på å aktivere en 1-åring og et barn i skolealder. Dette igjen vil kunne gi dårlige ferie for dere alle tre. Her snakker vi to voksne som har fått et barn, og det er faktisk deres oppgave å både oppdra og ivareta dette barnet, og dette inkluderer også å få "sommerferien til å gå opp". Du påtok det ikke aleneansvar for dette barnet, selv om det bare er en ferie, og synes faktisk det er ganske frekt av de begge å forvente noe slikt. Det at barnefaren mener at "du ikke tar nok ansvar" er egentlig litt bekymringsverdig, for da har han ikke skjønt sitt eget ansvar for sitt eget barn. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei det er ikke urimelig av deg. Det er deres ansvar, ikke ditt. 

Anonymkode: 252d1...825

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Å ha ansvar for en ettåring er en fulltidsoppgave. Altså en heldøgnsoppgave.
Det er helt urimelig å forvente at du skal ha en 6-åring med adferdsvansker i tillegg.

Endret av Andro
  • Liker 5
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pga. Manglende SFO-plass i år, så sliter de med å få sommerferien til å gå opp, og mener da at jeg bør ta på meg det ansvaret. Samboer er skuffet over at jeg ikke tar nok ansvar, og mor til barnet mener også at som stemor så må jeg stille opp.

Jeg har takket pent nei, og mener at dette ikke er mitt ansvar.

Anonymkode: edf05...d4a

Barnefar og -mor kan ikke forvente at du skal stille opp. De kan spørre deg (og da er det vel naturlig at det er din partner som spør deg), men de kan ikke regne med at du automatisk skal svare Ja.

Stå ved valget ditt, det er absolutt rimelig at du bruker din tid til dine ting.

Anonymkode: 120b7...9cc

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Men altså - ungen har blitt bedt om å slutte på SFO pga adferdsvansker, og foreldrene sier bare ok? Det er da ikke sånn systemet fungerer? Hva slags oppfølging, utredning og alternativt tilbud får hen? Jeg hadde ikke funnet meg i at skolen og kommunen bare toet sine hender her, og sliter helt ærlig litt med å tro på at dette er hele historien.

Anonymkode: 123d5...747

• Liker 42
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er ikke mulig å bli kastet ut av SFO. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
ESFP skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mulig å bli kastet ut av SFO. 

Synes dette høres veldig rart ut…

Jeg synes ikke du skal ta ansvar for stebarnet ditt, men du virker litt fiendtlig stilt til dette stakkars barnet som trenger gode mennesker rundt seg..

Anonymkode: 08af3...d30

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Men det er vel sånn at det treffer far også økonomisk at du tar ulønnet permisjon? Kan du da gå tilbake på jobb en uke eller to tidligere, så kan han ta de to ukene ulønnet med de to barna sine og da ta sin del av ansvaret for å dekke opp lang sommerferie for sin eldste?

jeg tok ikke heller ut mine egne sfo barn i hele sommerferien da jeg var i perm med yngste

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Til sommeren har jeg valgt å ta ekstra lang sommerferie for å være sammen med min 1-åring. Dette får jeg til ved å ta ulønnet permisjon, men det er verdt det for å få kvalitetstid med barnet mitt. Har planer med venninner som også er i permisjon, og jeg gleder meg.

Min samboer har også et skolebarn fra tidligere forhold. 

I en samtale i går kveld, kom det frem at både min samboer og stebarnets mor forventer at jeg tar ansvar for stebarnet i sommerferien, siden jeg uansett har fri.

Barnet er i SFO-alder, men har blitt bedt om å slutte der pga. Mangel på respekt for andre barn og voksne. Barnet har med andre ord store atferdsvansker..

Pga. Manglende SFO-plass i år, så sliter de med å få sommerferien til å gå opp, og mener da at jeg bør ta på meg det ansvaret. Samboer er skuffet over at jeg ikke tar nok ansvar, og mor til barnet mener også at som stemor så må jeg stille opp.

Jeg har takket pent nei, og mener at dette ikke er mitt ansvar. Jeg tar ikke ulønnet permisjon for å passe andres barn, og jeg vil ikke avlyse planer med vennene mine som jeg gleder meg til. Dette er deres ansvar, og ikke mitt. De har satt alt for få grenser for barnet sitt alle disse årene, og resultatet er et barn som mangler sosial kompetanse, og som mangler grunnleggende respekt for andre mennesker. Jeg tar allerede nok ansvar i hverdagen, men vil ikke bruke ferien min på det.

Er dette virkelig så urimelig og dårlig gjort av meg, som foreldrene til barnet mener?

Anonymkode: edf05...d4a

Barnet er foreldrenes felles ansvar, men du bor sammen med faren antar jeg når dere er samboere.

Når blir dere en ny familie? Her må fellesskapsfølelsen frem hos dere alle. Alle barna trenger stabilitet og trygghet, noe oppførselen til det tidligere Sfo-barnet roper om.  Dere må samarbeide om dette, ikke du alene eller far og mor på sin kant, men sammen

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har ikke ansvaret for dette barnet nei, det må foreldrene ta. Det er stor forskjell på en ettåring og et barn i småskolealder.

Bare hold på ditt og ikke la deg manipulere til å ta ansvar for deres barn. Du har allerede en ettåring, noe som er krevende nok. Helt utrolig at de forventer at du atomatisk skal ta vare på deres unge som er kastet ut av SFO, hjelpe meg!

En annen ting er at man i en familie hjelper hverandre, ved sykdom osv og da synes jeg godt du kan stille opp, men at de bare forventer at du tar ungen i sommer det er ganske frekt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Særlig at barnet har blitt bedt om å slutte på SFO. SFO klarer selvsagt å ivareta barn med atferdutfordringer. Om noe har de ekstra krav på SFO-plass.   Så her skjønner jeg jo at du lyver.

Hvor mye ekstra må mannen din betale i felleskassa for at du skal kunne ta ulønnet permisjon? Velger man en partner med barn fra før av, velger man jo hele pakka. Og om det at du tar ulønnet permisjon går utover fellesøkonomien, så er det kanskje rett og rimelig at far slipper å betale for SFO i sommer?

Anonymkode: 6977b...dff

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Du har ikke ansvaret for dette barnet nei, det må foreldrene ta. Det er stor forskjell på en ettåring og et barn i småskolealder.

Bare hold på ditt og ikke la deg manipulere til å ta ansvar for deres barn. Du har allerede en ettåring, noe som er krevende nok. Helt utrolig at de forventer at du atomatisk skal ta vare på deres unge som er kastet ut av SFO, hjelpe meg!

En annen ting er at man i en familie hjelper hverandre, ved sykdom osv og da synes jeg godt du kan stille opp, men at de bare forventer at du tar ungen i sommer det er ganske frekt.

At folk tror blindt på det ts skriver slutter aldri å overraske meg på KG. Det er lov å tenke kritisk. Barn blir selvsagt ikke kastet ut av SFO grunnet atferd. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi kan som sfo si opp et barn om det er vektige grunner. Det ligger en mulighet til det i vedtektene. 

Jeg har i mine 10 år som avdelingsleder aldri opplevd at vi har gått til det skrittet, men juridisk kan en det i vår kommune.

Anonymkode: b951f...a61

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Barn blir ikke kastet ut av SFO kjære trollemor. 

Anonymkode: 93ca6...396

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn blir ikke kastet ut av SFO kjære trollemor. 

Hvis man ikke betaler regninga så blir de det 

Anonymkode: 85a30...fb8

• Liker 3
Skrevet

Vi kan som sfo si opp et barn om det er vektige grunner. Det ligger en mulighet til det i vedtektene. 

Jeg har i mine 10 år som avdelingsleder aldri opplevd at vi har gått til det skrittet, men juridisk kan en det i vår kommune.

Anonymkode: b951f...a61

Vektig grunn er manglende betaling, ikke diagnose. 

• Liker 9
Skrevet

Hvis man ikke betaler regninga så blir de det 

Anonymkode: 85a30...fb8

Ja, da kan de bli kastet ut. Men de blir ikke kastet ut pga atferd. Barn med særskilte behov kan derimot ha rett på SFO frem t.o.m 7 klasse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...