Gå til innhold

Vi på NAV får altfor lite!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Jeg sier bare at mange med høye lønninger fortsatt ikke bruker mer i livsopphold enn det folk får fra nav. Så om de klager på lite penger fra nav, så handler det ikke om at det faktisk er lite utbetalt, men heller at de har overforbruk.

Anonymkode: 78161...a2d

Ja, noen rike lever jo med det de kaller fattigdomslykke. De bare glemmer at det er frivillig, og om de får tannverk feks så kan de sette « lykken» på vent. Og ha som hobby og være fattig og samtidig ha en voksende formue er noe annet enn og være fattig. Folk har jo selvsagt ulike utgifter også ,  bare linser og medisiner ville tatt over halvparten av det på mitt budsjett på en vanlig måned, men jo jeg hadde hatt nok igjen til og leve på dårlig mat. Noen måneder er det nok og da sparer jeg. Andre måneder holder det ikke. 

Anonymkode: 9642c...f81

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perfume skrev (9 minutter siden):

Vi er vanlige.. Men lever på mer enn 6500,- til livsopphold. Merk at hos nav er det mye som går inn under der. Strøm, Forsikring, mobil, Internett, TV, klær, helse, fritid og mat. Nei vanlige folk lever ikke på mindre enn 6500,- i livsopphold. De fleste med minst ett barn har vel det til kun mat...? 

Ja, jeg er vanlig og lever på mer en 6500 i livsopphold. ( du tar feil med strøm, det går utenom) . Jeg hadde slitt veldig med 6500 til og dekke alt annet. Derfor lurte jeg på hvem de « vanlige» som lever på mindre enn livsopphold er? 

Anonymkode: 9642c...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Mer enn dobbelt så mye som de på minstesats AAP

Ja, det er altfor lite. Jeg tør ikke tenke på de som har dobbelt så lite som meg og hvordan de klarer å overleve..

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg er vanlig og lever på mer en 6500 i livsopphold. ( du tar feil med strøm, det går utenom) . Jeg hadde slitt veldig med 6500 til og dekke alt annet. Derfor lurte jeg på hvem de « vanlige» som lever på mindre enn livsopphold er? 

Anonymkode: 9642c...f81

Jeg lever godt på mindre enn 6500.

Men har ikke unødvendig overforbruk da, velger heller å leve nøkternt også koser jeg meg ved behov/ønske og ellers sparer jeg mest mulig. Men 6500 til mat, busskort, strømmetjeneste og mobilregninga er mer enn nok.

Anonymkode: 78161...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som nevnt tidligere så er det hovedsakelig avkastningen til statens pensjonsfond utland (oljefondet) AS Norge går rundt med. De fleste henter ut mer penger fra statskassa enn det de betaler inn i skatt,  selv om de ikke er trygdet.

Anonymkode: ea28f...d2c

Det er overhodet ikke oljefondet som «hovedsakelig» finansierer samfunnet vårt, det er det skattepenger som gjør. 

Statsbudsjetter for 2023 er på ca. 1750 milliarder kroner - dvs. at det er så mye penger vi skal bruke i 2023. Av dette finansieres ca. 300 milliarder med penger fra fonder, det aller meste av resten kommer fra skatter og avgifter. 

Så er det helt sikkert noen som mener at «ja, men vi kan bare bruke mer penger fra fondet, for det har vi råd til». Og vi *kan* det, men konsekvensen av å bruke mer enn handlingsregelen tilsier, er at fondet går tomt en gang. Ved å kun bruke avkastningen, gir fondet oss en potensielt evigvarende mulighet til å toppe opp budsjettet og bruke mer på velferd enn folket egentlig finansierer selv. Derfor kan man ikke bare pøse på med oljepenger til alskens gode formål - og da har jeg ikke en gang nevnt hva økt offentlig pengebruk vil ha å si for inflasjonen. 

Dessuten: Om vi så skulle brukt mer oljepenger, er det da på ingen måte gitt at de pengene skulle gått til NAV-ytelser, som om de har noen fortrinnsrett og er et mer verdig trengende formål enn alt annet. Vi bruker allerede uhorvelig mye penger på de som ikke kan jobbe: For 2023 er det anslått at vi kommer til å bruke 118 milliarder på uføretrygd, 36 milliarder på AAP og 45 milliarder på sykepenger. Og det er bare de rene kontantoverføringene, og inkluderer ikke hva disse får av helsetjenester etc  

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/budsjett-pengene-i-folketrygden/id2930068/

Anonymkode: 15427...fc0

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er altfor lite. Jeg tør ikke tenke på de som har dobbelt så lite som meg og hvordan de klarer å overleve..

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

De går ikke på kafé hvertfall. Synes det er usmakelig å få dekket alt til livets opphold av NAV og så i tillegg klage over at man ikke kan ta seg en tur på byen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dessuten: Om vi så skulle brukt mer oljepenger, er det da på ingen måte gitt at de pengene skulle gått til NAV-ytelser, som om de har noen fortrinnsrett og er et mer verdig trengende formål enn alt annet. Vi bruker allerede uhorvelig mye penger på de som ikke kan jobbe: For 2023 er det anslått at vi kommer til å bruke 118 milliarder på uføretrygd, 36 milliarder på AAP og 45 milliarder på sykepenger. Og det er bare de rene kontantoverføringene, og inkluderer ikke hva disse får av helsetjenester etc  

Ja det brukes mye penger på trygder. Likevel så minker folketrygdens andel av statsbudsjettet. Legg merke til at dette er alle former for trygder, ikke bare de som ikke kan jobbe (regner med du tenker uføretrygdede når du sier de som ikke kan jobbe, men det er ganske mange andre som mottar penger ifølge folketrygdloven).

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/folketrygdens-andel-av-statsbudsjettet-blir-stadig-mindre

Anonymkode: ea28f...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det brukes mye penger på trygder. Likevel så minker folketrygdens andel av statsbudsjettet. Legg merke til at dette er alle former for trygder, ikke bare de som ikke kan jobbe (regner med du tenker uføretrygdede når du sier de som ikke kan jobbe, men det er ganske mange andre som mottar penger ifølge folketrygdloven).

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/folketrygdens-andel-av-statsbudsjettet-blir-stadig-mindre

Anonymkode: ea28f...d2c

At andelen har minket med 2,5 prosentpoeng over 12 år er ingen vesentlig reduksjon, og med de pensjonsutgiftene som kommer, er det neppe grunn til å tro dette kan bli noen varig trend. Og de tallene sier ingenting om de konkrete tallene jeg pekte på isolert sett - f.eks. er en markant andel av folketrygdkostnadene pensjonsutbetalinger. 

For uføretrygd isolert sett, har kostnadene økt med omtrent 18 prosent på tre år: Lenken over viser at utgiften er anslått til 118 mrd i 2023. I 2020 brukte vi 100 milliarder på det samme: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoGnBX/statsbudsjettets-tristeste-nyhet-25-000-flere-paa-ufoeretrygd

Anonymkode: 15427...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (10 minutter siden):

De går ikke på kafé hvertfall. Synes det er usmakelig å få dekket alt til livets opphold av NAV og så i tillegg klage over at man ikke kan ta seg en tur på byen

Som med alt annet i livet så er det snakk om prioriteringer. Klart man kan ta seg en tur på kafé hvis det er noe en selv har lyst å prioritere. Det kommer litt an på hvilken form for stønad / trygd man har på NAV også da hva man har råd til. For uføre, f.eks så skal man ha penger ut fra hvor mye man tjente før man ble syk. Endel av de har nok mye bedre råd til en kafétur enn f.eks en på AAP eller sosialstønad.

Anonymkode: ea28f...d2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (12 minutter siden):

De går ikke på kafé hvertfall. Synes det er usmakelig å få dekket alt til livets opphold av NAV og så i tillegg klage over at man ikke kan ta seg en tur på byen

Hvis man er så syk at man ikke kan jobbe, da fortjener man ikke å ha noe livskvalitet i det hele tatt? 
 
Det høres ut som du har en del forakt for de som mottar ytelser til å leve når du ordlegger deg slik, «får dekket alt til livets opphold». Du forstår at de menneskene ikke har noe valg ikke sant? De må det for å leve. 
Det høres nesten ut som du ikke mener de fortjener å leve. 

Anonymkode: 9e54a...7f1

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så vi har ikke lov til å klage når vi såvidt får ting til å gå rundt? En ting er hvis man hadde bodd i Afrika men vi bor i Norge og da burde det vært greit med litt ekstra for oss som ikke har så mye.

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

Nei, du er født med gullhår i rævva. Ta deg sammen. 

Anonymkode: 2f2f2...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du er født med gullhår i rævva. Ta deg sammen. 

Anonymkode: 2f2f2...07d

Er det gull å være alvorlig syk? Litt av en rar drøm du har..

Anonymkode: 3452e...a29

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: At dere orker å diskutere. Lær av tidligere tråder. KUN laget for provokasjon. 

Anonymkode: 7df8c...190

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis man er så syk at man ikke kan jobbe, da fortjener man ikke å ha noe livskvalitet i det hele tatt? 
 
Det høres ut som du har en del forakt for de som mottar ytelser til å leve når du ordlegger deg slik, «får dekket alt til livets opphold». Du forstår at de menneskene ikke har noe valg ikke sant? De må det for å leve. 
Det høres nesten ut som du ikke mener de fortjener å leve. 

Anonymkode: 9e54a...7f1

Jeg mener bare at det blir for dumt å klage over manglende kaféturer når man mottar uføretrygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det gull å være alvorlig syk? Litt av en rar drøm du har..

Anonymkode: 3452e...a29

Det er gull at du kan bli syk i et land med et sikkerhetsnett som gjør at du ikke må flytte hjem og forsørges av mora di. Men skjønner jo at det må være noe kognitivt feil som gjør at du går på nav når du ikke fatter såpass. 

Anonymkode: 2f2f2...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (Akkurat nå):

Jeg mener bare at det blir for dumt å klage over manglende kaféturer når man mottar uføretrygd.

Enig, om det er kafé og tur på byen som gir livskvalitet så må man gå i seg selv.

Anonymkode: 2f2f2...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er gull at du kan bli syk i et land med et sikkerhetsnett som gjør at du ikke må flytte hjem og forsørges av mora di. Men skjønner jo at det må være noe kognitivt feil som gjør at du går på nav når du ikke fatter såpass. 

Anonymkode: 2f2f2...07d

Det er ikke noe kognitivt feil med meg nei. Jeg er syk, og har vært syk siden barndommen, men allikevel klart å fullføre høyere utdanning og vært i jobb før jeg måtte gi opp. 

At du ikke forstå noen andre enn deg selv er vel et større tegn på kognitiv svikt. 

Anonymkode: 3452e...a29

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noe kognitivt feil med meg nei. Jeg er syk, og har vært syk siden barndommen, men allikevel klart å fullføre høyere utdanning og vært i jobb før jeg måtte gi opp. 

At du ikke forstå noen andre enn deg selv er vel et større tegn på kognitiv svikt. 

Anonymkode: 3452e...a29

Da tenker jeg at du fint kunne jobbet 5 timer i uka og betalt for egen bytur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ufør så skal man ikke ha noe liv tydeligvis. Bare de som er så flinke å jobber som skal ha det. Dere burde bare være så utrolig takknemlig for at dere kan jobbe. Mulighet for å øke lønna, kollegaer, forholdsvis god helse vil jeg tro, ikke bli sett ned på osv osv.. sitte sånn å snakke dritt om uføre, skam dere! Skulle nesten tro dere er misunnelige 😂

Anonymkode: 6197c...7ec

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er man ufør så skal man ikke ha noe liv tydeligvis. Bare de som er så flinke å jobber som skal ha det. Dere burde bare være så utrolig takknemlig for at dere kan jobbe. Mulighet for å øke lønna, kollegaer, forholdsvis god helse vil jeg tro, ikke bli sett ned på osv osv.. sitte sånn å snakke dritt om uføre, skam dere! Skulle nesten tro dere er misunnelige 😂

Anonymkode: 6197c...7ec

Misunnelige er de. Misunnelig på lav inntekt, er det mulig sånn egentlig? De vil gjerne ha pengene trygdede får, men vil såklart ikke ha sykdommen og den nedsatte funksjonsevnen som følger med.

Anonymkode: ea28f...d2c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...