Gå til innhold

Vi på NAV får altfor lite!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det De tror. At livet er nav og 30 000 mnd utbetalt. Dog jeg kjenner mange uføre som har alt fra 26 000 brutto til 39 900 mnd brutto. De har det greit. De som ikke har jobbet eller tatt skole har 19 000 mnd utbetalt etter skatt. Er det så ille?

Anonymkode: 74f9d...1be

Har selv vært arbeidsledig en kort periode i livet, fikk da riktignok beregnet ut ifra lønnen jeg hadde før og satt igjen med langt mer pr mnd da jeg slapp utgifter til pendling. 

Det finnes jo mange som er i jobb også som sliter med å få lønna til å strekke til hele måneden. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal noen få mindre også noen få mer? Hvorfor har ikke alle like mye?

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

Det er jo fordi det er ulike satser for ulike hjelpetiltakene. Noe beregnes ut fra inntekt man har hatt tidligere. 

Anonymkode: b838b...959

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite! Det er skremmende at vi, I NORGE, skal måtte leve under fattigdomsgrensen bare pga vi ikke kan jobbe eller har kapasitet til å ta en utdanning. Ting blir bare dyrere og dyrere og samtidig skal vi sitte her å erge oss over lite penger. Jeg klarer akkurat å få betalt husleie, strøm, litt regninger og mat og må låne litt penger fra noen i slutten av måneden for å klare meg.. Venninnene mine reiser på byen i helgene, koser seg og hvis jeg gjør det samme, ligger jeg langt etter med budsjettet. Jeg vil jo kunne gå på cafe en gang i blant eller ta meg en tur på byen jeg også uten at jeg må lide for det. Flere som tenker det samme? 

Anonymkode: fae7b...c03

Samme gjelder oss på gjeldsordning. Blir smalere for oss også for den justeres veldig lite i forhold til prisveksten. Ja det er en skam for ett av verdens rikeste land. Det velferdssystemet vi har i Norge er helt unikt og å miste den goden ville bli katastrofalt for mange. 

Alle kan vi havne i NAV systemet enten ved sykmelding eller mister jobben osv osv..eller blir syke. Så jeg er veldig redd for at velferdssystemet vårt er i ferd med å smuldre opp. Om det er det som er planen nå som rikingene rømmer Norge så vil Norge få inn mindre skatte inntekter som går til nettopp velferdssystemet vårt. 

Jeg må si jeg er glad jeg har jobb idag og glad jeg slipper å ha noe med nav å gjøre for jeg syns det navsystemet må være det minst effektive instansen vi har. Så mange som har med nav og gjøre bør de bli mer tilgjengelig for folk og for å få til det må de ansette flere. 

Anonymkode: 814c2...155

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor skal vi i barnehagen få så altfor lite?

Anonymkode: c733f...e3d

Det gjør dere da slettes ikke, en pedagogisk leder har da vel hvertfall 550000,-? Ikke superbra, men det er jo også bare tre års høyere utdanning. 

Anonymkode: b838b...959

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite! Det er skremmende at vi, I NORGE, skal måtte leve under fattigdomsgrensen bare pga vi ikke kan jobbe eller har kapasitet til å ta en utdanning. Ting blir bare dyrere og dyrere og samtidig skal vi sitte her å erge oss over lite penger. Jeg klarer akkurat å få betalt husleie, strøm, litt regninger og mat og må låne litt penger fra noen i slutten av måneden for å klare meg.. Venninnene mine reiser på byen i helgene, koser seg og hvis jeg gjør det samme, ligger jeg langt etter med budsjettet. Jeg vil jo kunne gå på cafe en gang i blant eller ta meg en tur på byen jeg også uten at jeg må lide for det. Flere som tenker det samme? 

Anonymkode: fae7b...c03

Du får tenke som så at du får ekstremt mye rett i henda uten å yte en shit for det. Mange andre jobber 100% og er er kronisk slitne uten å sitte igjen med noe mer enn deg.

Anonymkode: b838b...959

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite! Det er skremmende at vi, I NORGE, skal måtte leve under fattigdomsgrensen bare pga vi ikke kan jobbe eller har kapasitet til å ta en utdanning. Ting blir bare dyrere og dyrere og samtidig skal vi sitte her å erge oss over lite penger. Jeg klarer akkurat å få betalt husleie, strøm, litt regninger og mat og må låne litt penger fra noen i slutten av måneden for å klare meg.. Venninnene mine reiser på byen i helgene, koser seg og hvis jeg gjør det samme, ligger jeg langt etter med budsjettet. Jeg vil jo kunne gå på cafe en gang i blant eller ta meg en tur på byen jeg også uten at jeg må lide for det. Flere som tenker det samme? 

Anonymkode: fae7b...c03

Jeg tenker at det er ugreit at felleskapet skal sponse dine turer på byen? Hvis du har overskudd til tur på byen så har du overskudd til å ta noen ekstravakter her og der for å betale for det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har en slik person med 900 000 i lønnsutbetalt brutto 39 900 kr pr mnd. Mer enn jeg har som fagutdannet i 100 %. Så er nav så ille?

Du som vil reise og dra på kafé....hvorfor jobber du ikke? Forventer du store summer å bare gå hjemme? En har ansvar for seg selv. Alle Får gratis utdanning og skole her i landet. Så nei du frøken. Du har det godt om du får dekket bolig, strøm og har mat.

Anonymkode: 74f9d...1be

Vanskelig å vite forskjellen på brutto og netto? Denne personen som har 900 000 har 75 000 brutto. 

Anonymkode: ea28f...d2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite!

Det var da voldsomt generaliserende. Jeg fikk penger av NAV for et års tid siden, og da fikk jeg rundt 53'000 brutto i måneden i foreldrepenger. Syntes ikke det var så galt for å gå hjemme og leke med ungen, trille tur og lage babymat

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ufør og kjenner ikke en eneste ufør som har mellom 26 000 og 39 900 brutto. Faktisk vil jeg hevde at du er en løgner. Jeg har mastergrad og har utbetalt 18500 netto som ufør. 

Anonymkode: 5cbdf...b5e

Nå er minstesats for enslig ung ufør litt over 27 000 brutto i måneden. Av nesten 400 000 uføre i Norge har ca 90 000 minstesats. De fleste som er uføre har faktisk mer enn 26 000 brutto.

Anonymkode: 6f69c...0a8

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De i full jobb har fra 25 000- 42 000 brutto pr mnd. Hvor skal grensen gå? Hvor mye skal De uten jobb/utdanning få gratis før de blir fornøyd?

Anonymkode: 74f9d...1be

Gi oss 60% av medianlønnen, det er nemlig det EUs fattigdomsgrense ligger på og det er for øyeblikket 356.688 brutto (60% av 594.480).

Anonymkode: 44157...e97

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite! Det er skremmende at vi, I NORGE, skal måtte leve under fattigdomsgrensen bare pga vi ikke kan jobbe eller har kapasitet til å ta en utdanning. Ting blir bare dyrere og dyrere og samtidig skal vi sitte her å erge oss over lite penger. Jeg klarer akkurat å få betalt husleie, strøm, litt regninger og mat og må låne litt penger fra noen i slutten av måneden for å klare meg.. Venninnene mine reiser på byen i helgene, koser seg og hvis jeg gjør det samme, ligger jeg langt etter med budsjettet. Jeg vil jo kunne gå på cafe en gang i blant eller ta meg en tur på byen jeg også uten at jeg må lide for det. Flere som tenker det samme? 

Anonymkode: fae7b...c03

Vel, det er jo de som jobber som må dekke opp for alle de som ikke jobber. Er det rettferdig at de som faktisk jobber skal få mindre penger, for at de som ikke jobber, skal få mer?

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi på nav er jo en enorm gruppe. Alle pensjonister f.eks. Og jeg mottar barnetrygd hver måned fra Nav. Og jeg har regnet ut hva jeg evt får om jeg blir ufør siden jeg har en kronisk sykdom og noe skrantende helse. Jeg vil få ca 34 000 utbetalt hver måned inkl. barnetrygd og forsikring. Skal klare å leve av det selv om det en solid nedgang fra nåværende inntekt.

Anonymkode: 38b52...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes helt ærlig at vi som får penger fra NAV får altfor lite! Det er skremmende at vi, I NORGE, skal måtte leve under fattigdomsgrensen bare pga vi ikke kan jobbe eller har kapasitet til å ta en utdanning. Ting blir bare dyrere og dyrere og samtidig skal vi sitte her å erge oss over lite penger. Jeg klarer akkurat å få betalt husleie, strøm, litt regninger og mat og må låne litt penger fra noen i slutten av måneden for å klare meg.. Venninnene mine reiser på byen i helgene, koser seg og hvis jeg gjør det samme, ligger jeg langt etter med budsjettet. Jeg vil jo kunne gå på cafe en gang i blant eller ta meg en tur på byen jeg også uten at jeg må lide for det. Flere som tenker det samme? 

Anonymkode: fae7b...c03

Hva får du utbetalt i måneden? 

Anonymkode: 5e9f8...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at når vi bor i Norge, verdens rikeste land, også skal ikke stakkarslige mennesker som ikke får komme seg ut i jobb pga visse helsetilstander, skal sitte hjemme dag ut og dag inn og ikke gjøre en tøddel. Straffes for at vi ikke kan jobbe. Da tenker jeg at en ekstra 1000 lapp eller to i måneden ikke kan skade. Ting koster penger, og at ting blir dyrere og dyrere hjelper overhodet ikke på..

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva får du utbetalt i måneden? 

Anonymkode: 5e9f8...926

19 000 etter skatt.

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 timer siden):

Nei ikke et luksus liv, men et verdig liv. Det er ikke verdig liv å kun sitte i isolasjon dag ut og dag inn, aldri kunne ha råd til uforutsette utgifter, ikke kunne dra å fikse tennene dine fordi du ikke har råd. Det er ikke noe verdig liv å vite at hvis du feks trenger nye vintersko fordi de gamle ryker så blir du nødt til å kjenne på at du ikke kan spise deg mett noen ukers tid istedenfor. 

DET handler om verdighet, ikke bare det å skulle overleve..

At tannlege burde være gratis på linje med andre offentlige helsetjenester kan vi være enige om, men det er faktisk ikke slik at folk i full jobb nødvendigvis har råd til dyre tannlegeregninger de heller. 

At man «må sitte i isolasjon» fordi man ikke har råd til å gå på cafe eller på byen er jeg dog uenig i. Det er mange aktiviteter som er gratis eller koster lite. Man kan gå en tur, enten alene eller med venner, gå på biblioteket, invitere en venn hjem på en kopp te osv. osv. 
Det er ingen selvfølge at man har råd til å gå på byen selv om man er i full jobb, og har man ikke råd er det selvfølgelig enkelte aktiviteter man går glipp av. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme gjelder oss på gjeldsordning. Blir smalere for oss også for den justeres veldig lite i forhold til prisveksten. Ja det er en skam for ett av verdens rikeste land. Det velferdssystemet vi har i Norge er helt unikt og å miste den goden ville bli katastrofalt for mange. 

Alle kan vi havne i NAV systemet enten ved sykmelding eller mister jobben osv osv..eller blir syke. Så jeg er veldig redd for at velferdssystemet vårt er i ferd med å smuldre opp. Om det er det som er planen nå som rikingene rømmer Norge så vil Norge få inn mindre skatte inntekter som går til nettopp velferdssystemet vårt. 

Jeg må si jeg er glad jeg har jobb idag og glad jeg slipper å ha noe med nav å gjøre for jeg syns det navsystemet må være det minst effektive instansen vi har. Så mange som har med nav og gjøre bør de bli mer tilgjengelig for folk og for å få til det må de ansette flere. 

Anonymkode: 814c2...155

Dersom du har gjeldsordning så har du jo kreditorer som ikke får alle pengene du skylder de, så jeg vet ikke helt om jeg syntes mest synd på de som faller inn under denne kategorien. 🤷‍♀️

Anonymkode: d0b47...1c0

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at når vi bor i Norge, verdens rikeste land, også skal ikke stakkarslige mennesker som ikke får komme seg ut i jobb pga visse helsetilstander, skal sitte hjemme dag ut og dag inn og ikke gjøre en tøddel. Straffes for at vi ikke kan jobbe. Da tenker jeg at en ekstra 1000 lapp eller to i måneden ikke kan skade. Ting koster penger, og at ting blir dyrere og dyrere hjelper overhodet ikke på..

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

Hvor har du det fra at Norge er vedens rikeste land? Vi er langt i fra det. 

Du er jo nesten ansvarlig for eget liv og velvære. Å gjøre " noe " i hverdagen trenger du verken en eller to tusenlapper til.

Anonymkode: 8b81f...3a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør og kjenner ikke en eneste ufør som har mellom 26 000 og 39 900 brutto. Faktisk vil jeg hevde at du er en løgner. Jeg har mastergrad og har utbetalt 18500 netto som ufør. 

Anonymkode: 5cbdf...b5e

Jeg har forsikring på jobb som garanterer meg 66 % av inntekten min hvis jeg blir ufør. Siden jeg tjener over 1 million, ville jeg fått greit utbetalt. Men da fra forsikringen, ikke fra Nav. 

Anonymkode: c9460...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at når vi bor i Norge, verdens rikeste land, også skal ikke stakkarslige mennesker som ikke får komme seg ut i jobb pga visse helsetilstander, skal sitte hjemme dag ut og dag inn og ikke gjøre en tøddel. Straffes for at vi ikke kan jobbe. Da tenker jeg at en ekstra 1000 lapp eller to i måneden ikke kan skade. Ting koster penger, og at ting blir dyrere og dyrere hjelper overhodet ikke på..

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

Det er ingen som sier du skal «sitte hjemme dag ut og inn og ikke gjøre en tøddel»! Kom deg ut i finværet, inviter en venn hjem på en kopp kaffe, ta deg en tur på biblioteket eller finn på noe annet som ikke koster penger. 

Anonymkode: d0b47...1c0

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det blir urettferdig at en med feks 6 års utdanning, hardt arbeid og tidligere lønn på 900 k skal ha det samme som en sosialklient uten så mye som en dags arbeid i sitt liv?

Dårlig trolleforsøk. 

Anonymkode: 78b21...26f

Men denne sosialklienten har jo gjerne utfordringer som har ført til at han ikke har kommet seg ut i jobb, og skal da få mindre enn alle andre bare pga det? Skal folk i Verdens rikeste land straffes for at de ikke kan jobbe? Leve på fattigdomsgrensa?

Nei, har ihvertfall forstått at i Norge skal de rike har mer og de fattige minst. Det er ihvertfall helt sikkert.. 

Ts

Anonymkode: fae7b...c03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...