Gå til innhold

Rentene skal øke mer - FOR et sjokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/22/2023 at 12:57 PM, AnonymBruker said:

Smarting! Høres ut som at du bør bli vår neste sentralbanksjef.

Anonymkode: 90f70...4be

Ser da ikke ut som man behøver være så smart for å klare den jobben. Skulle greid den selv 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, man ser nå hvor troverdig det var. Jeg også kan messe om at rentene skal ned. Men da må jeg også ha noe å underbygge det med.

Pr i dag finnes ikke det i markedet. Om du mener du ser noen grunner, vennligst si hva det skulle være.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Tror du er for skeptisk

Endret av kermit123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er helt latterlig at de enten ikke skjønner at rentene skal stige mye, eller at de prøver å skjule det.

Anonymkode: 385af...115

Nei, ingenting latterlig med det. Alle økonomene valgte sikkert fastrente da det var rimelig. Hvis de da råder alle andre å gjøre lignende så mister det funksjonen, og hvordan skal staten løse det da? Da må de ta det igjen andre steder. Som da igjen går ut over økonomene.

Eneste fornuftige svaret jeg kan finne.

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig! Norge korrupsjon.

Tror at rentene kommer til å bli mye værre enn det er. Strøm, mat osv.

Anonymkode: 0c953...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (1 time siden):

Tror du er for skeptisk

Jeg ser intet positivt i markedene. Enhver står fritt til å korrigere meg her. Med fakta.

Anonymkode: 55fa0...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker874626 said:

Overrasket over hvor mange finansmillionærer man finner her inne på kvinneguiden.

 

For hvis man er så sikker på hvordan renteutviklingen vil gå, så må man vel være idiot for å ikke ha innkassert er solid gevinst i rentemarkedet det siste året!

 

Når man vet noe resten av finansbransjen ikke har klart å forutse er det tross store penger å tjene!

Det er jo ikke slik at ingen i finansbransjen ikke har visst om dette.

De fleste av oss som har hørt på den del av finansbransjen som har predikert dette, har da ikke nødvendigvis inntekter til å profitere. 

Vi betaler det vi kan, kjøper det vi må, og kutter litt i forbruket der vi kan. Jeg er ikke gjeldsfri, men har heller ikke det største lånet. Vi har heldigvis sikre inntekter, men vi har ikke hatt store overskudd til valuta spekulasjon ol

Anonymkode: 98e4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verre skal de bli og det kan dere takke fagforeningene for, spesielt LO og UNIO som vil ha 5% lønnsvekt. Bare det at de går ut å sier noe så idiotisk drar opp inflasjonen ved at de skaper forventninger om mer penger i omløp og høyere kjøpekraft, enda verre blir det om de får gjennomslag.

Takk Fagforeningene for at folk nå blir fattige.

Anonymkode: 5da55...3cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke komme som et sjokk!  Jeg følger rimelig godt med på hva som skjer, og har ikke hørt en eneste norsk økonom har uttalt seg skråsikkert om renteutvikling og inflasjon de siste par år.  Alle har understreket stor usikkerhet.  Det har også Norges Bank og regjeringen gjort.  

Norges Bank var tidlig på hogget da de økte styringsrenten første gang, men de undervurderte den importerte inflasjonen.  Ikke så rart, for hvem skulle ha trodd for et par år siden at det skulle bli krig i Europa?  At vi skulle få knapphet på viktige råvarer, fuel osv. Fram til nå nylig har Kina, som viktig leverandør av en rekke varer, holdt stengt.   Hva annet kan vi forvente oss enn gjetting og prognoser da?  

Når inflasjonen stiger har vi en tradisjon for at fagforeningene krever kompensasjon for prisstigningen.  Slik er dynamikken i en inflasjon - den blir en spiral og vi møter oss selv i døra.  

Sjokket denne gang var at USA/Fed økte renta så kraftig, og mer enn de fleste hadde forventet.  Det neste negative sjokket for oss Europeere kommer til å bli effekten av USAs proteksjonisme, og så kalt "grønne subsidier".  Dette er en gedigen trussel for industrien i Europa. 

Alt dette påvirker norsk økonomi.  I alle tider har det vært slik at små valutaer synker i verdi, mens de dominerende øker, når verden er urolig.     

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verre skal de bli og det kan dere takke fagforeningene for, spesielt LO og UNIO som vil ha 5% lønnsvekt. Bare det at de går ut å sier noe så idiotisk drar opp inflasjonen ved at de skaper forventninger om mer penger i omløp og høyere kjøpekraft, enda verre blir det om de får gjennomslag.

Takk Fagforeningene for at folk nå blir fattige.

Anonymkode: 5da55...3cc

Skulle bare mangle!! 
 

Det er ikke bare toppsjefer osv som skal ja lønnsøkning. Det er ikke LO og UNIO som skaper dette.

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2022/06/29/195855429/statlige-lederlonninger-vokser-mye-raskere-enn-vanlige-folks-lonn

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er rett at folk i petroleumsnæringen skal sitte med en lederlønnsvekst på over 21%… Så legge skylden på LO og UNIO som kjemper for sine 5%. I år så blir det streik, det er noe som er helt sikkert.

Anonymkode: 33ed1...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 22.37):

Flott! 

Inflasjonen spiser opp lånet mitt. 

Lønnsøkningene som kommer holder godt følge med lånerenta..

Om ti år er lånet mitt 1.5 million, men det er lønninga mi også! 

Anonymkode: 59125...7b1

 

 

Inflasjon 10 %.  Du har lånt 5 millioner. Så slår deg på brystet at du nå "egentlig" bare har 4,5 mill i gjeld på grunn av inflasjonen. 

Hva med de ca 400,000 tusen ekstra kronene som påløper i rente hvert år (har du avdragsfrihet blir regnestykket bare verre)

Kombinert med at du selvfølgelig ikke har reallønsvekst (hvis du tror renten kan være lavere enn inflasjonen, kombinert med høyere lønnsvekst enn inflasjonen og at det vil føre inflasjonen ned til 2 % så bør du lese litt grunnleggende økonomi)

Samt at du ikke har de 5 millionene dine knyttet opp i en eiendel som stiger i verdi - du kan jo prøve å selge en bolig når boliglånsrenten er 1 % og så selge boligen når boliglånsrenten er 5-6 %. Ta en titt til 70-80 tallet. Det var virkelig ikke en kjeft av de som hadde lånt mye til bolig som kom godt ut av det når de selvfølgelig måtte selge med tap / alternativt blø i hjel med skyhøyer månedsbetalinger av renter og avdrag.

 

I all sin enkelthet så går inflasjon kun ned når renten er høyere enn inflasjonen og lønnsutviklingen er lavere enn inflasjonen. Sånne hypotetiske scenarioer du skisserer hadde jo bare økt inflasjonen/ i beste fall holdt den på 7 %.

Vi har ca 200 % !!!!! for høy inflasjon i dag. Den som tror at det vil bli behagelig og nesten ikke merkbart å få den ned til 2 % syns jeg virkelig synd på.

 

Folk burde sjekke tall og statistikk selv. Det er offentlig tilgjengelig hva utlånsrenten f.eks. har vært i forhold til prisstigning hvert eneste år de siste 60 årene i Norge.  Der får du århundrets hint om at vi ikke kommer til å ha prisstigning på 7 % og utlånsrente på 4 % - fakta trumfer hva enhver kjøpt og betalt økonom eller megler som kun ønsker å mele sin egen kake måtte si i en eller annen drittavis.

Jeg syns det er veldig rart at folk ikke reagerer på den åpenbare villedningen man har hatt i media de siste året.

Tror folk virkelig at de økonomene som for 3 uker siden sa "rentetoppen er nådd, nå skal renta ned, nå bør dere kjøpe bolig raskt" faktisk er så dumme? 

Selvfølgelig er de ikke det, men de har jo sin agenda og jobber jo hos de som lever av utlån og salg av boliger.

Hvorfor tror dere meglere og banker jublet over at stresstesten ble satt ned fra 5-3 prosent? Jo fordi de kan låne ut enda mer penger til en meget god rente og tjene enda mer på utlån og boligsalg. 

Finanstilsynet og forbrukerrådet advarte, men meglere og bankene jublet...hvem tror du at har dine beste interesser høyest prioritert? Håper virkelig folk snart slutter å lar seg lure, ikke maxer ut lånebevisene sine og lar boligmarkedet korrigere seg kraftig ned (uten at de er med ned).

 

 

 

 

Anonymkode: 23e91...315

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

 

 

Inflasjon 10 %.  Du har lånt 5 millioner. Så slår deg på brystet at du nå "egentlig" bare har 4,5 mill i gjeld på grunn av inflasjonen. 

Hva med de ca 400,000 tusen ekstra kronene som påløper i rente hvert år (har du avdragsfrihet blir regnestykket bare verre)

Kombinert med at du selvfølgelig ikke har reallønsvekst (hvis du tror renten kan være lavere enn inflasjonen, kombinert med høyere lønnsvekst enn inflasjonen og at det vil føre inflasjonen ned til 2 % så bør du lese litt grunnleggende økonomi)

Samt at du ikke har de 5 millionene dine knyttet opp i en eiendel som stiger i verdi - du kan jo prøve å selge en bolig når boliglånsrenten er 1 % og så selge boligen når boliglånsrenten er 5-6 %. Ta en titt til 70-80 tallet. Det var virkelig ikke en kjeft av de som hadde lånt mye til bolig som kom godt ut av det når de selvfølgelig måtte selge med tap / alternativt blø i hjel med skyhøyer månedsbetalinger av renter og avdrag.

 

I all sin enkelthet så går inflasjon kun ned når renten er høyere enn inflasjonen og lønnsutviklingen er lavere enn inflasjonen. Sånne hypotetiske scenarioer du skisserer hadde jo bare økt inflasjonen/ i beste fall holdt den på 7 %.

Vi har ca 200 % !!!!! for høy inflasjon i dag. Den som tror at det vil bli behagelig og nesten ikke merkbart å få den ned til 2 % syns jeg virkelig synd på.

 

Folk burde sjekke tall og statistikk selv. Det er offentlig tilgjengelig hva utlånsrenten f.eks. har vært i forhold til prisstigning hvert eneste år de siste 60 årene i Norge.  Der får du århundrets hint om at vi ikke kommer til å ha prisstigning på 7 % og utlånsrente på 4 % - fakta trumfer hva enhver kjøpt og betalt økonom eller megler som kun ønsker å mele sin egen kake måtte si i en eller annen drittavis.

Jeg syns det er veldig rart at folk ikke reagerer på den åpenbare villedningen man har hatt i media de siste året.

Tror folk virkelig at de økonomene som for 3 uker siden sa "rentetoppen er nådd, nå skal renta ned, nå bør dere kjøpe bolig raskt" faktisk er så dumme? 

Selvfølgelig er de ikke det, men de har jo sin agenda og jobber jo hos de som lever av utlån og salg av boliger.

Hvorfor tror dere meglere og banker jublet over at stresstesten ble satt ned fra 5-3 prosent? Jo fordi de kan låne ut enda mer penger til en meget god rente og tjene enda mer på utlån og boligsalg. 

Finanstilsynet og forbrukerrådet advarte, men meglere og bankene jublet...hvem tror du at har dine beste interesser høyest prioritert? Håper virkelig folk snart slutter å lar seg lure, ikke maxer ut lånebevisene sine og lar boligmarkedet korrigere seg kraftig ned (uten at de er med ned).

 

 

 

 

Anonymkode: 23e91...315

Dette er akkurat det jeg snakker om!

Veldig bra skrevet og forklart.

Anonymkode: 55fa0...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Avsporing vil bli rapportert.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Var vel ikke avsporing elller ?? Var det ikke noen som snakket nedsettende om folk angående fedme ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Avsporing vil bli rapportert.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Klipp og lim tilsvar til denne                  

  AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 14.37):

... For ikke å snakke om at dagens barn, ungdom og unge voksne er eksepsjonelt bortskjemte. Mennesker har godt av å ikke leve i overflod. 70 % av Norges voksne befolkning er f eks overvektig. Jeg vokste opp på 80-tallet, hvor somrene blir tilbragt i telt og campingvogn, og hvor det ikke var krise om sofaen ikke matchet kjøkkenbordet. Det var helt klart en MYE enklere tid, og ikke bare pga at SoMe ikke fantes.

Anonymkode: 94443...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankenes "eksperter" jobber for banken, ikke for deg.

Om inflasjon er 7% burde renten være 9%, og vi kommer nok dit snart.  Klart det er en dårlig deal med 2-5% "lønnsøkning".

Anonymkode: 06e51...00f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skulle bare mangle!! 
 

Det er ikke bare toppsjefer osv som skal ja lønnsøkning. Det er ikke LO og UNIO som skaper dette.

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/norge/2022/06/29/195855429/statlige-lederlonninger-vokser-mye-raskere-enn-vanlige-folks-lonn

Anonymkode: 33ed1...79a

Skulle bare mangle? Så du ønsker faktisk mindre høyere inflasjon og renter?

Lederne utgjør bare en liten andel, men når hundretusenvis av mennesker skal få lønnsøkning så ber man om problemer.  Realiteten pengene dine på sikt blir mye mindre verdt enn lønnsøkningen din, så kan du legge til økte renter for å prøve få kontroll.

 

Anonymkode: 5da55...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle bare mangle? Så du ønsker faktisk mindre høyere inflasjon og renter?

Lederne utgjør bare en liten andel, men når hundretusenvis av mennesker skal få lønnsøkning så ber man om problemer.  Realiteten pengene dine på sikt blir mye mindre verdt enn lønnsøkningen din, så kan du legge til økte renter for å prøve få kontroll.

 

Anonymkode: 5da55...3cc

Jeg blåser nå i hvor stor andel lederene utgjør. Da får vi alle gjøre til slik at pengene blir mindre verdt da. Det er jo ikke verre enn det?

Du kan oppriktig ikke mene at de lederene i oljeindustrien skal drive å få høyere lønn mens Norges befolkning ellers skal lide? Det er jo tross alt Norges gull. Tviler på at du egentlig mener det du hentyder, at vi bare skal finne oss i det? Er selv villig til å miste alt, hus, bil osv, for at det ikke skjer. Kast meg rett ut på gata om så skal være.

Så da støtter jeg heller at det får gjelde alle fremfor kun noen få.

Anonymkode: 33ed1...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Og den klatrer videre. Fortsatt ingen brems å se noe sted.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Og den klatrer videre. Fortsatt ingen brems å se noe sted.

Anonymkode: 55fa0...7d1

5 år på opp ryktes det, før den kommer ned igjen til firetallet. Hvor høyt det ender er et sted med to siffer. 
Jeg kan ikke nok om verdensøkonomien til å vite hva som stemmer.

De sier veksten må ned og ledigheten opp, og det lenge. Vi får stramme inn, og enda litt til. Er bare å belage seg på en ny livsstil 🤔

Anonymkode: 98e4d...dc9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

5 år på opp ryktes det, før den kommer ned igjen til firetallet. Hvor høyt det ender er et sted med to siffer. 
Jeg kan ikke nok om verdensøkonomien til å vite hva som stemmer.

De sier veksten må ned og ledigheten opp, og det lenge. Vi får stramme inn, og enda litt til. Er bare å belage seg på en ny livsstil 🤔

Anonymkode: 98e4d...dc9

Har sagt det i hele tråden og lenge før det.

Disse økonomtullingene messer stadig om at den skal ned igjen. Men fortsatt ikke ett vettugt ord om HVA som skal få den ned igjen.

Det er fortsatt ingen ting som tilsier at den skal ned på rimelig lang tid.

Anonymkode: 55fa0...7d1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...