Gå til innhold

Rentene skal øke mer - FOR et sjokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er jo bare tull.

Alle skal tåle 5% renteøkning. Det er lovpålagt.

Om renten økes med 3% så vil folk slutte å forbruke på tull og tøys og prioritere det helt grunnleggende som bolig og mat. Og det er hele poenget for å få ned inflasjonen.

Anonymkode: a3a18...211

Hva er tull og tøys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne heller økt hytteskatten, skatt på biler over 600k, skatt på strømbruk over det en liten villa bruker i gjennomsnitt, skatt på bruk av biler over 1,5tonn, generelt skatt på det rike folk bruker.

Anonymkode: 4b47f...b77

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hovedproblemet er at folk har fortsatt forbruket sitt som om rentene ikke var satt opp i utgangspunktet,  at folk har brukt av reservene sine, og / eller tatt opp kredittgjeld for å opprettholde sitt høye forbruk. Det er ikke før folk faktisk endrer forbruket sitt at inflasjonen reduseres og rentene blir mer stabile, evt går ned.

Dette har tatt lenger tid enn man trodde, derfor må rentene lenger opp.

 

Anonymkode: 7aebb...6d6

Siden rentene da settes opp over hele verden, regner du med at dette altså er forklaringen...?

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Basert på diverse uttalelser fra Fed eller ECB. Etter hvert møte analyseres jo ordleggingen ned til minste komma. 

Anonymkode: 41dee...f16

Men uttalelsene er altså svada, og det visste de. De hadde nemlig ingen forklaring på hvordan og hvorfor den skulle ned. Den bare skulle det.

Logisk nok, da det ikke finnes drivere for å få den ned. Hva skulle isf det være pr i dag??

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Siden rentene da settes opp over hele verden, regner du med at dette altså er forklaringen...?

Anonymkode: 55fa0...7d1

Hæ??? Hva snakker du om? Jeg forklarer hvorfor rentene ikke går ned i Norge. Fordi vi ikke har justert forbruket vårt tilstrekkelig enda.

Jeg vet såklart at det er eksterne faktorer som gjør at vi har inflasjon i utgangspunktet. Og ja, inflasjonen kan reguleres med økte renter, som nevnt så har nordmenn enda ikke justert forbruket sitt tilstrekkelig for at inflasjonen skal synke like mye som ønsket. 

Anonymkode: 7aebb...6d6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må den kraftig opp? Den er høy nok nå. 

Anonymkode: bcccf...27f

Fordi inflasjonen er høy, og eneste remedi er å sette opp renta. Jeg er ingen økonom, men store økonomiske tenkere ute i den store verden har messet om at renta skal opp opp opp i lengre tid nå. 

Det er mange av tilsvarende kaliber som sier annerledes, gjerne de som har en ikke helt uavhengig agenda. 

Vi som har levd gjennom både oljekrise, jappetid, grunsh, 2008 og nå dette, vet at renta svinger og at den fremdeles er svært lav. 
 

Problemet er at den private gjelden er så enormt mye høyere, at vi ikke vil klare tosifret boliglånsrente like lett nå som før.

Velger å høre etter de som sier styringsrente på 8%, og forberede oss deretter. 

 

Det er forresten også spådd masse ledighet, som følge av inflasjonen.

Anonymkode: 98e4d...dc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hæ??? Hva snakker du om? Jeg forklarer hvorfor rentene ikke går ned i Norge. Fordi vi ikke har justert forbruket vårt tilstrekkelig enda.

Jeg vet såklart at det er eksterne faktorer som gjør at vi har inflasjon i utgangspunktet. Og ja, inflasjonen kan reguleres med økte renter, som nevnt så har nordmenn enda ikke justert forbruket sitt tilstrekkelig for at inflasjonen skal synke like mye som ønsket. 

Anonymkode: 7aebb...6d6

Jeg snakker om at rentene over hele verden øker. Det har sine grunner. Men du avfeier det med at rentene øker pga at folk har buffer og bruker denne. Jeg spør om dette da gjelder hele verden?

Svarte er nei, om du lurte.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg snakker om at rentene over hele verden øker. Det har sine grunner. Men du avfeier det med at rentene øker pga at folk har buffer og bruker denne. Jeg spør om dette da gjelder hele verden?

Svarte er nei, om du lurte.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Nei det er ikke det jeg sier. Jeg sier at renteøkningen ikke har nok effekt på inflasjonen pga folk bruker sin buffer og kredittkort. Inflasjonen er ikke like høy over hele verden. Man bruker økte renter for å få inflasjonen ned. Noen land øker rentene mer enn andre land. 

Anonymkode: 7aebb...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva mener du egentlig med dette? Bruker ikke de som ikke har penger å sløse vekk noe strøm? På en annen side, sparer en da på strømmen så blir det jo ikke nok.

Er du kun ute etter de sparepengene enkelte har lagt seg opp? Det kan også være folk med delvis dårlig økonomi. Litt ute etter hvordan du tenkte dette og ble noe nysgjerrig her, så gjerne utdyp hvis det er muligheter for det 🙂

Anonymkode: 33ed1...79a

Det går dessverre ut over mange med ekstremt dårlig økonomi, men da kan man heller ha egne strømstøtteordninger for dem. Jeg tenker strømpriser er mer rettferdig enn renter da man selv kan velge litt hvor mye strøm man skal bruke. Det er og noe som rammer alle.

Man har derimot langt mindre valgfrihet hva gjelder egen alder. Sprøtt å ha et system som skal straffe noen for at de nettopp kom seg inn på boligmarkedet. Det holder at de straffes med høye boligpriser. Med høye renter premierer man folk for at de ble født på en tid der de kunne kjøpe billigere boliger. Er det noen som har gjort bolig til noe man må eie fremfor å leie er det jo de. Det er de som har styrt politikken. Høye renter premierer og de som har fått så mye hjelp hjemmefra at de slipper store lån.

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne heller økt hytteskatten, skatt på biler over 600k, skatt på strømbruk over det en liten villa bruker i gjennomsnitt, skatt på bruk av biler over 1,5tonn, generelt skatt på det rike folk bruker.

Anonymkode: 4b47f...b77

Du er inne på noe her. Øver middelklasse har fortsatt god råd. Skal det strammes til ytterligere, må det gjøres mot de som fortsatt har råd til det.

Anonymkode: 11e98...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Bombasi skrev (19 timer siden):

Er ikke sjokkert i det hele tatt. 

Tror nok at vi vil få minst 2 rentehevinger til i år, og kanskje så mye som 4 til hvis ikke folk kniper igjen pengboka snart. 

Det er snart bare møll i den pengboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Vi tålte høy rente bedre før av flere grunner. En var pga at staten dekket en større del av gjeldsrentene via selvangivelsen. I de årene med borgerlig styre, har de gradvis økt skatten på arbeid og trygd, og senket den på kapital.  Vi har nå kun 22% skatt på netto inntekt, mot 28% inntil få år siden. Lenger tilbake var det også enda høyere skatt på netto, som altså inkluderer kapitalinntekter og kapitalfradrag. Andre grunner var normale priser på strøm og drivstoff, og sikkert mange flere ting som jeg ikke vet noe om.

Det er ikke normalt med så mange og store endringer på kort tid, og ikke så stor nedgang i kjøpekraften som vi har nå. Det har blitt dyrere å leve her i landet.  I tillegg har vi blitt mer og mer bundet av avtaler med EU.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis renten går veldig høyt opp, så kan vel fastrenteavtaler bli annullert?

Anonymkode: ba2a3...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis renten går veldig høyt opp, så kan vel fastrenteavtaler bli annullert?

Anonymkode: ba2a3...73f

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis renten går veldig høyt opp, så kan vel fastrenteavtaler bli annullert?

Anonymkode: ba2a3...73f

Ja, men kun av den som er låntaker.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sleng på 10% til er mer riktig 

Anonymkode: e29bc...a1d

Nei, den ser jeg ikke på nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis renten øker så er det mange som er i samme posisjon som oss: Vi har oppsparte midler og betaler ned hele lånet. 

Anonymkode: db1a9...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forberede seg best mulig? Betale ekstra det man klarer fremover på lånet, eller spare så mye man klarer i buffer?? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...