Gå til innhold

Rentene skal øke mer - FOR et sjokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I og med at vi har et lavere rentenivå enn de rundt oss vil krona falle i verdi. Det betyr at all import blir dyrere og vil presse inflasjonen opp. Et redusert forbruk vil ikke demme opp for denne prisøkningen. Så renta må opp for å styrke krona. 3-5% rente er ikke høyt. Renta under pandemien var utrolig lav. 

Anonymkode: f5604...0e7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Boliglån 15% og billån 20% neste år

Anonymkode: e29bc...a1d

Hvorfor tror du det? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 18.43):

Dette er jo bare tull.

Alle skal tåle 5% renteøkning. Det er lovpålagt.

Om renten økes med 3% så vil folk slutte å forbruke på tull og tøys og prioritere det helt grunnleggende som bolig og mat. Og det er hele poenget for å få ned inflasjonen.

Anonymkode: a3a18...211

Poenget mitt er at det kan ikke økes fra 0 til 5 % på én måned, slik den jeg siterte foreslo. Folk må få mulighet til å omstille seg, det er hele poenget mitt. Alle kan ikke gå opp i stilling samtidig, alle kan ikke selge og kjøpe mindre bolig samtidig, alle kan ikke nedskalert i kvaliteten på bil samtidig, man må få tid til å endre forbruksvaner osv. Selvfølgelig så har de aller fleste råd til dette, det er jeg helt enig i. Men jeg forstår godt hvorfor man ikke bare kan druse opp fra 0 til 5 % rente i løpet alene måned, slik den jeg siterte foreslo.

Anonymkode: 94443...c49

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er at det kan ikke økes fra 0 til 5 % på én måned, slik den jeg siterte foreslo. Folk må få mulighet til å omstille seg, det er hele poenget mitt. Alle kan ikke gå opp i stilling samtidig, alle kan ikke selge og kjøpe mindre bolig samtidig, alle kan ikke nedskalert i kvaliteten på bil samtidig, man må få tid til å endre forbruksvaner osv. Selvfølgelig så har de aller fleste råd til dette, det er jeg helt enig i. Men jeg forstår godt hvorfor man ikke bare kan druse opp fra 0 til 5 % rente i løpet alene måned, slik den jeg siterte foreslo.

Anonymkode: 94443...c49

Men hvor høyt er det sannsynlig at renta havner på til slutt da? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du det? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Ikke meg du spør, og det tar kraftigere i enn hva jeg gjør. Folk tror jo dette fordi det er svært urolig i verdensøkonomien og et forventet crack større enn på 20,tallet, med forventet høyere inflasjon enn på 30 tallet. 

Slike økonomiske svingninger finnes det lover forbi beregne. Det er spådd enorme krisetider, vi har vanskelig for å forestille oss.

Anonymkode: 98e4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvor høyt er det sannsynlig at renta havner på til slutt da? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Høy, veldig høy.

Anonymkode: 98e4d...dc9

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du spør, og det tar kraftigere i enn hva jeg gjør. Folk tror jo dette fordi det er svært urolig i verdensøkonomien og et forventet crack større enn på 20,tallet, med forventet høyere inflasjon enn på 30 tallet. 

Slike økonomiske svingninger finnes det lover forbi beregne. Det er spådd enorme krisetider, vi har vanskelig for å forestille oss.

Anonymkode: 98e4d...dc9

Oi.. Hvordan bør man best forberede seg til dette? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høy, veldig høy.

Anonymkode: 98e4d...dc9

Skremmende.. Bør vel få unna mest mulig lån i år😥

Anonymkode: 24ac6...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi.. Hvordan bør man best forberede seg til dette? 

Anonymkode: 24ac6...ce0

Ikke ha lån…..

Betale bed så nye som mulig….

Rentebetjene, om man ikke klarer avdrag….

Vi vet jo ikke hva som kommer til å sje, eller hvor hlyt det går.

Sentralbanken har vært temmelig restriktiv i sine prognoser og også i renteøkninger…. Dette har blitt gjentatt fra politisk hold, og fea rådgivere i de store bankene.

Det var en renteøkning i høst hvor vi ikke fulgte USA og sndre store økonomier, da svekket krona seg. Samme «feil» ble ikke gjentatt. 
De restriktive prognosene de i Norge kom med i høst, har de bå gått bort fra, alle snakket om at renta skal fortsette opp, ingrn snakker lengervom utflating i 2023, eller at den skal snu til høsten.

 

Det er mange utenlandske topp økonomer som snakker om nflasjon og derfor renteøkninger til å bli mørkeredd av. Men det er ingen som vet, jeg vet i alle fall ikke. 

Det er land som allerede har inflasjon på over 50%, det er også kritikk ute om at infladjonsrallene vi opereres med ikke er reelle, at den er høyere, og derfor må man ha forventninger til mer aggressiv renteoppgang. 

Det er en ting som er sikkert, og det er at vi står ovenfor veldig usikre tider, og at det er på tide å knipe igjen på pengebruken. Forberede oss på tøffe tider. Når folk virkelig begynner å stramme inn, vil vi sannsynligvis få kraftig øke i arbeidsledigheten.

Tiden vil vise, jeg frykter for fremtiden, og tenker det er bedre å begynne å stramme inn, mens det enda er et valg. Jeg tror tiden om når vi blir tvunget kommer tids nok.

Øke inntekter og kutte utgifter. 

 

Anonymkode: 98e4d...dc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligeiere med boliglån har vært altfor bortskjemte i mange år. Nominell boliglånsrente under finanskrisen i 2008 var i snitt 7,3 %. Og i kjølvannet av den asiatiske finanskrisen var den i 2000-2002 på 8,6-8,9 %. 
Nå kan det treffe hardere.  Siden gjeldsbyrden til norske husholdninger aldri har vært høyere enn i dag. 

Anonymkode: d9e35...e80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Boligeiere med boliglån har vært altfor bortskjemte i mange år. Nominell boliglånsrente under finanskrisen i 2008 var i snitt 7,3 %. Og i kjølvannet av den asiatiske finanskrisen var den i 2000-2002 på 8,6-8,9 %. 
Nå kan det treffe hardere.  Siden gjeldsbyrden til norske husholdninger aldri har vært høyere enn i dag. 

Anonymkode: d9e35...e80

Det vil treffe hardere. Som sagt, det finnes ingen tegn på at renten flater ut eller skal ned. Det er derfor jeg irriterer meg så grenseløst over at dette ble forespeilet som en virkelighet av omtrent alt av prominente økonomer i lang tid.

Nå har de snudd og ror febrilsk for å komme seg bort fra det de sa.

Anonymkode: 55fa0...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det vil treffe hardere. Som sagt, det finnes ingen tegn på at renten flater ut eller skal ned. Det er derfor jeg irriterer meg så grenseløst over at dette ble forespeilet som en virkelighet av omtrent alt av prominente økonomer i lang tid.

Nå har de snudd og ror febrilsk for å komme seg bort fra det de sa.

Anonymkode: 55fa0...7d1

De har også levd i en boble. Derfor må du ta det med en klype salt hva eksperter sier. Gjøre dine egne tanker utifra hva du ser rundt deg. 

Anonymkode: d9e35...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

De har også levd i en boble. Derfor må du ta det med en klype salt hva eksperter sier. Gjøre dine egne tanker utifra hva du ser rundt deg. 

Anonymkode: d9e35...e80

Oppskriften på konspirasjonsteorier

Anonymkode: 90f70...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har også levd i en boble. Derfor må du ta det med en klype salt hva eksperter sier. Gjøre dine egne tanker utifra hva du ser rundt deg. 

Anonymkode: d9e35...e80

Dette er folk som har stor innsikt og lang erfaring i hva som foregår i markedene rundt om i verden. Det går ikke an å ta så feil, da må en være blind for realitetene.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 13.00):

Jepp. Jeg har kommentert dette i omtrent hver eneste tråd om rentene. Jeg har sagt gang på gang at det er ingenting i markedet som kan verken stabilisere eller senke rentene. Men neida. Økonomene var sikre de. Litt opp, utflating og deretter nedgang. Basert på absolutt ingenting.

Anonymkode: 55fa0...7d1

Når kjøpekraften svekkes vil det stabiliseres. Så langt bruker ikke nordmenn merkbart mindre penger og da blir det dessverre renteøkning. Vi har for god råd her i landet. 

Anonymkode: b0c53...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oppskriften på konspirasjonsteorier

Anonymkode: 90f70...4be

Ja. Historisk høy inflasjon er virkelig en konspirasjonsteori for høy rente…

Anonymkode: d9e35...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 13.06):

" You will own nothing and be happy "

Anonymkode: a794e...304

Er litt kaldt i Norge og være hjemløs.

Anonymkode: ee7d1...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør man med andre ord gå for fastrente da? selv om alle fraråder det..?

Anonymkode: 20cf9...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

bør man med andre ord gå for fastrente da? selv om alle fraråder det..?

Anonymkode: 20cf9...341

Om du lever på grensen økonomisk bør du binde renta. De som tok gode fastrentetilbud gjorde det i nov/des i fjor. Du er litt sent ute. 

Anonymkode: d9e35...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...