Gå til innhold

Hva mener du er "bra grunnlønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Portia Catonis skrev (5 timer siden):

Da må du engasjere deg i Fagforbundet, stille til valg i forhandlingsutvalget, og komme med solide argumenter ovenfor arbeidsgiverorganisasjonen. Meld deg på kurs i forhandlingsteknikk, dra på konferanser.

Å si at man "fortjener" høyere lønn holder ikke. Å ha "ansvar for liv og død" holder heller ikke.

Hvordan visste jeg at du ville skrive de tingene? Forøvrig er jeg fagorganisert, og du har kanskje et svar på hbirdan vi skal nå frem når vi ikke har streikerett?

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Topsi said:

Hvordan visste jeg at du ville skrive de tingene? Forøvrig er jeg fagorganisert, og du har kanskje et svar på hbirdan vi skal nå frem når vi ikke har streikerett?

Som jeg skrev: Du må engasjere deg, og du må lære forhandlinsteknikk. Det holder ikke bare å være medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (1 time siden):

Som jeg skrev: Du må engasjere deg, og du må lære forhandlinsteknikk. Det holder ikke bare å være medlem.

Man har ikke noe å forhandle med når man ikke kan streike....

Anonymkode: f3d88...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 15.04):

Ja, det får en jo til å stusse.. Jeg får det til å gå rundt som aleneforsørger i Norges dyreste by å bo i, selv om vi ikke lever i overflod.

Anonymkode: 44370...f2d

Altså, det er ikke mye når man ser på hva folk flest tjener i Norge. Er bare gjennomsnittlig 

Anonymkode: f3d88...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man har ikke noe å forhandle med når man ikke kan streike....

Anonymkode: f3d88...8bd

Du har ikke vært på forhandlingskurs, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 22.07):

Hører dem sier det, men er det egentlig gjennomsnittslønna? Får ikke det til å stemme.

Går du inn på hvert enkelt yrke så ligger også mange utdannede yrkesgrupper under det.

Anonymkode: 3ca89...547

Det er gjennomsnittslønnen, men den trekkes opp av få prosent på toppen som tjener ekstremt mye (Røkke osv..,). 60% i Norge tjener under 500 000, det er mer livets realitet. Her ligger også studenter og folk på trygd, så ikke kun arbeidstakere i full jobb. Når man ser på bransjesnitt, så er dette også et gjennomsnitt. Nyutdannede og nye ansatte starter lavere. 

Endret av MissJolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissJolie skrev (2 timer siden):

Den linken du sendte fra SSB, du klarte å se at det første som står der: I midlertidig har 60 prosent lavere lønn enn gjennomsnittet. 

Hele poenget med at jeg rapportere medianlønn også. Kunne gjerne ha delt hele fordelingen, eller et bokstplott, men trodde median var forståelig nok. Og sånn at det også er sagt, median referer til 50. persentilen. så 50% har høyere og 50% lavere grunnlønn enn median (~550.000)

Anonymkode: ddaea...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 6.56):

Hele poenget med at jeg rapportere medianlønn også. Kunne gjerne ha delt hele fordelingen, eller et bokstplott, men trodde median var forståelig nok. Og sånn at det også er sagt, median referer til 50. persentilen. så 50% har høyere og 50% lavere grunnlønn enn median (~550.000)

Anonymkode: ddaea...19f

Jeg vet veldig godt hva median er, sånn at det også er sagt du prater til en analytiker (risikovurdering forsikring for mellomstore til store bedrifter/konsern). Så «takk» for forklaringen.

De fleste statistikker viser medianlønn også, det finner du ganske lett. Også i media når dette diskuteres årlig så nevnes median (selv om folk flest henger seg opp i gjennomsnitt og sammenligner seg med den).  Vet ikke hva median er for i år, men 2022 var den 550 000, så den mer representativ enn gjennomsnittet; men fortsatt over dette med at 60% tjener under 500 000. Igjen viktig å ha i bakhodet at dette også gjelder uføre og studenter/deltid, så median viser nok et bedre bilde for ansatte i 100% jobb. Om man skal snakke om velstand og kjøpekraft i et samfunn, ikke minst om relativt fattigdom, så må man likevel fortsatt ta med uføre, deltidarbeidere, studenter. 

Endret av MissJolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 12.02):

Hva foreslår du vi skal gjøre da?😂

Anonymkode: d3c69...24e

Finne en annen jobb 

Anonymkode: 60f6d...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra 600 000 er bra i grunnlønn etter «min» skala. Jeg hadde slitt med å betjene utgifter på en lavere lønn enn det. Jeg har 2 fagbrev og 13 års ansennitet i industri. Har nå ei årslønn/grunnlønn på 750 000 kr. Ikke noe å bli «rik» av, men nok til å leve behagelig. Ca 40 000 utbetalt per mnd ( betaler 37% skatt). 

Anonymkode: 64117...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Alt fra 600 000 er bra i grunnlønn etter «min» skala. Jeg hadde slitt med å betjene utgifter på en lavere lønn enn det. Jeg har 2 fagbrev og 13 års ansennitet i industri. Har nå ei årslønn/grunnlønn på 750 000 kr. Ikke noe å bli «rik» av, men nok til å leve behagelig. Ca 40 000 utbetalt per mnd ( betaler 37% skatt). 

Anonymkode: 64117...c00

Sparer du gjennom skattetrekket? Fordi det var et høyt skattetrekk, selv uten noen fradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/20/2023 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Hva mener du er en bra "årslønn"?

Da mener jeg uten tillegg. Snakker om grunnlønna.

Er 650.000 bra syns du?

Anonymkode: 8f825...044

Litt avhengig av jobben. Men startlønn for ingeniører i min bransje (energi), ligger nok ca rundt 650k. Skal funke å leve greit for dette, mener nå jeg. Selv har jeg langt mer etter mange år i bransjen. Men føler ikke at livskvaliteten har bedret seg i takt med lønna 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 21.49):

Hva mener du er en bra "årslønn"?

Da mener jeg uten tillegg. Snakker om grunnlønna.

Er 650.000 bra syns du?

Anonymkode: 8f825...044

650 000 er bra grunnlønn ja. 

Jeg har 490 000 i grunnlønn som vernepleier med 5 års ansienittet. Med alle tillegg for ubekvem arbeidstid får jeg ca 560 000. 

Altså har jeg, med alle tillegg, nesten 100 000 kr mindre enn din grunnlønn. Ikke for å klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 21.54):

650k er ekstremt god grunnlønn og det vet du

Anonymkode: 32610...991

Det kommer jo helt ann på erfaring og utdanning. Har man 5 år utdanning og 20 års erfaring er ikke dette en bra grunnlønn 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hva slags jobb det er.

Alt over 3 000 000 er jo bra

For en deltidsstilling uten krav til kompetanse kan 400 000 være bra

Anonymkode: 580b3...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker alt over medianlønn er en god lønn. Det betyr jo at man har bedre lønn en de fleste. Så over 610k er god lønn spør du meg. 

Anonymkode: 731d8...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker alt over medianlønn er en god lønn. Det betyr jo at man har bedre lønn en de fleste. Så over 610k er god lønn spør du meg. 

Anonymkode: 731d8...060

Tja, ikke hvis man har lengre utdanning, mer lån og med erfaring enn median. Må sammenligne rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...