Gå til innhold

Hva mener du er "bra grunnlønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer jo ann på utdanning å kompetanse. For meg som er uutdannet (fagskole uten bachelor etter vgs) ville 650.000 vært "mye". For min samboer med to mastere er 650.000 ikke den beste lønna. 

Anonymkode: fc427...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Okei... Jeg spør fordi jeg hører sykepleiere ofte klage over lønna. Men leste en plass, tror det var sykepleierforbundet? Der sto det at spesialsykepleiere skal gå opp til 650.000 i grunnlønn innen 2024. Og det er vel uten tilleggene tror jeg?

Anonymkode: 8f825...044

Sykepleier flest ligger på 500 000...

Anonymkode: 50cbe...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si hva bra grunnlønn er av beløp.

Bra grunnlønn er en grunnlønn du er fornøyd med utifra din kompetanse, din erfaring, din stilling, ditt ansvar, din arbeidsplass og dine forventninger. 

Noen ganger er bra grunnlønn 400 000,-, mens andre ganger er bra grunnlønn 1 000 000,-. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det der ville jeg ikke giddet. Slitsom jobb for så lite. 

Anonymkode: 60f6d...45e

Med alle tillegg kommer jeg opp på rett over 600.000kr. Men skjønner hva du mener. 

Anonymkode: d3c69...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tjener 650 og lever godt med det. 2 barn og mann som tjener litt dårligere enn meg. Eier bolig til 9 mill. 

Anonymkode: dfd76...cf1

Du mener vel at banken eier boligen....?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Syntes du virkelig det? Det er under gjennomsnittslønna for 2022... Jeg syntes det er dårlig. Tjener 680.000 og pengene rekker ikke akkurat langt i dagens samfunn... Skal man drifte en vanlig middelklassefamilie på 4 trengs mer enn det for å si det sånn.

Anonymkode: 4ff08...dbc

Det blir helt feil å se på gjennomsnittet i hele Norge. Da er Røkke og co med.. Blir ikke riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva mener du er en bra "årslønn"?

Da mener jeg uten tillegg. Snakker om grunnlønna.

Er 650.000 bra syns du?

Anonymkode: 8f825...044

Du har en helt gjennomsnittlig lønn, ikke hør på folk som mener dette er "høyt"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Syntes du virkelig det? Det er under gjennomsnittslønna for 2022... Jeg syntes det er dårlig. Tjener 680.000 og pengene rekker ikke akkurat langt i dagens samfunn... Skal man drifte en vanlig middelklassefamilie på 4 trengs mer enn det for å si det sånn.

Anonymkode: 4ff08...dbc

Hvis du ikke har lært forskjellen på gjennomsnittslønn og medianlønn så synes jeg det er utrolig flaks av deg å ha kapret en så godt betalt jobb. 

Anonymkode: 030f3...453

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er en normalt god lønn. Jobber selv i en statlig saksbehandlerstilling, har mastergrad og har i underkant av 520 000 i lønn uten mulighet for noe tillegg. 

Anonymkode: 44370...f2d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil si det er en normalt god lønn. Jobber selv i en statlig saksbehandlerstilling, har mastergrad og har i underkant av 520 000 i lønn uten mulighet for noe tillegg. 

Anonymkode: 44370...f2d

Dette er nok mer vanlig enn hva som kommer frem her på KG. Det er de som sitter relativt godt i det som motiveres til å svare i disse trådene med sine "humble bragging"-innlegg om at 650.000 som de selv tjener er så vidt så man klarer seg. 

Anonymkode: fc585...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er nok mer vanlig enn hva som kommer frem her på KG. Det er de som sitter relativt godt i det som motiveres til å svare i disse trådene med sine "humble bragging"-innlegg om at 650.000 som de selv tjener er så vidt så man klarer seg. 

Anonymkode: fc585...95c

Ja, det får en jo til å stusse.. Jeg får det til å gå rundt som aleneforsørger i Norges dyreste by å bo i, selv om vi ikke lever i overflod.

Anonymkode: 44370...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier med 6 års ansiennitet, ligger på ca 491 000, ca 20 000 over tariff. Jeg synes det er for lite. Burde vært 500 000 i grunnlønn som nyutdannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (3 minutter siden):

Sykepleier med 6 års ansiennitet, ligger på ca 491 000, ca 20 000 over tariff. Jeg synes det er for lite. Burde vært 500 000 i grunnlønn som nyutdannet

Da vil det dra med seg alle med bachelor i det offentlige. Og skal man tjene 500k som nyutdannet med bachelor, må åpenbart de med lengre ansiennitet - og de med master - tjene betydelig mer. Så det drar i gang stor lønnsvekst, som igjen driver inflasjon, slik at du ikke får noe mer for pengene likevel…

Anonymkode: 70f21...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da vil det dra med seg alle med bachelor i det offentlige. Og skal man tjene 500k som nyutdannet med bachelor, må åpenbart de med lengre ansiennitet - og de med master - tjene betydelig mer. Så det drar i gang stor lønnsvekst, som igjen driver inflasjon, slik at du ikke får noe mer for pengene likevel…

Anonymkode: 70f21...42d

Når gjennomsnittslønnen i Norge idag er langt over 600 000, er ikke 500 000 for en bachelor med ansvar for liv og død mye, særlig ikke når sektoren skriker etter folk. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du ikke har lært forskjellen på gjennomsnittslønn og medianlønn så synes jeg det er utrolig flaks av deg å ha kapret en så godt betalt jobb. 

Anonymkode: 030f3...453

Median ligger ca 70.000 under. Men likevel, nei: 650.000 er ikke en bra grunnlønn. Det er OK, helt grei,  og relativt vanlig. 

Anonymkode: 4ff08...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (2 timer siden):

Når gjennomsnittslønnen i Norge idag er langt over 600 000, er ikke 500 000 for en bachelor med ansvar for liv og død mye, særlig ikke når sektoren skriker etter folk. 

Men folk velger å akseptere det, så...

Anonymkode: 60f6d...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men folk velger å akseptere det, så...

Anonymkode: 60f6d...45e

Jeg er så lei av det.der. vi har valgt et yrke ja med de forutsetninger som er, vi har selvsagt alle rettigheter til å forsøke endre det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men folk velger å akseptere det, så...

Anonymkode: 60f6d...45e

Hva foreslår du vi skal gjøre da?😂

Anonymkode: d3c69...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Topsi said:

Jeg er så lei av det.der. vi har valgt et yrke ja med de forutsetninger som er, vi har selvsagt alle rettigheter til å forsøke endre det

Da må du engasjere deg i Fagforbundet, stille til valg i forhandlingsutvalget, og komme med solide argumenter ovenfor arbeidsgiverorganisasjonen. Meld deg på kurs i forhandlingsteknikk, dra på konferanser.

Å si at man "fortjener" høyere lønn holder ikke. Å ha "ansvar for liv og død" holder heller ikke.

Endret av Portia Catonis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...