Gå til innhold

Må tegne ny forsikring og er usikker på hva jeg skal gjøre mtp diagnoser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men nå har du ikke forsikring lenger. 
Det kan hende du får avslag, du kan få delvis avslag, du kan bli spurt om flere opplysninger før de bestemmer seg. 
Ikke lyv på skjemaet. Hvis du skulle bli ufør VIL ADHD-diagnosen dukke opp i papirene. 

Anonymkode: d230a...c61

Så om jeg får delvis avslag, eksempelvis for psykisk sykdom som følge av at hele familien dør i en flystyrt så må jeg skade meg fysisk FØR jeg oppsøker psykisk hjelp? Tviler på at jeg kommer til å slite så nye psykisk at jeg noen gang blir ufør, men man vet aldri. Alternativ nummer to er å betale mange tusen på å bli kvitt diagnosen jeg betalte femten tusen for å få?

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du får større problemer med forsikringen din om forsøker deg på løgn/forsikringssvindel. Hvis du har forsikring der fra før kan du sannsynligvis be om fortsettelse av den forsikringen, og ikke nytegning.

Anonymkode: 160ba...ba2

Jeg må dessverre tegne den på nytt. Det står at den vanlige livsforsikringen min gjelder fremdeles, men ikke den utvidede så det jeg tegner nå går vel utelukkende på den utvidede igjen 

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ironisk. Jeg har aldri vært borte fra jobb utover egenmeldingenr mine, fikk gode karakterer under utdanning og har finansiert hele utredningen min selv også går det utover meg på den måten. Synes det må kunne kalles diskriminering. Folk fra Somalia er oftere uføre enn andre. Får alle fra Somalia problemer med forsikring som følge av det? 

Jeg krisemaksimerer kanskje. Om det bare er psykiske problemer jeg ikke får forsikring for kan jeg kanskje spare opp en del penger og betale for å fjerne diagnosen om ti år, men det er allikevel surt å bli dømt på den måten

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så ironisk. Jeg har aldri vært borte fra jobb utover egenmeldingenr mine, fikk gode karakterer under utdanning og har finansiert hele utredningen min selv også går det utover meg på den måten. Synes det må kunne kalles diskriminering. Folk fra Somalia er oftere uføre enn andre. Får alle fra Somalia problemer med forsikring som følge av det? 

Jeg krisemaksimerer kanskje. Om det bare er psykiske problemer jeg ikke får forsikring for kan jeg kanskje spare opp en del penger og betale for å fjerne diagnosen om ti år, men det er allikevel surt å bli dømt på den måten

Anonymkode: ddf60...502

Utdanning og hvor " flink" man er i samfunnet spiller ingen rolle når man skal regne risiko for uførhet. 

Arbeid, og sykdommer er det så spiller en rolle. Fiskeren har dyrere forsikring enn kontor arbeideren osv.. det er ikke diskriminering nei, det er risiko. Det er hele gamet med forsikring. 

Ofte vil man få en reservasjon mot de sykdommer som allerede eksisterer ved inngåelse av forsikring. Man skal være i passe dårlig forfatning før det er et totalt avslag. 

Ang risiko og ADHD, så er det nå slik at diagnosen har vist seg å gi høyere risiko for skadet og psykisk belastninger. Thats life

 

Lyver du på egenmelding skjema du sender så vil det dukke opp i informasjon oversendt fra lege/helsetjenesten. Og da får du såklart ikke forsikring.

Anonymkode: deb04...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

La oss si det står at jeg har adhd diagnose. Hvilken innvirkning vil det ha? I såfall fikk jeg diagnosen mens jeg hadde utvidet livsforsikring hos samme aktør som jeg søker ny forsikring hos

Anonymkode: ddf60...502

Hvor lenge er det siden forsikringen din gikk ut da? Man har rett til å gjenoppta den gamle forsikringen en viss periode uten ny helseerklæring

 

Anonymkode: 2681f...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du har fått en diagnose på pollenallergi så svarer du ja på det spørsmålet.  Nei, hvis du ikke har en diagnose på det.

2. ADHD må du svare ja på at du har. Du kan evt få en ny utredning der og få bort den diagnosen hvis du ikke har symptomer på det i dag.

 

Anonymkode: 3844f...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Hvis du har fått en diagnose på pollenallergi så svarer du ja på det spørsmålet.  Nei, hvis du ikke har en diagnose på det.

2. ADHD må du svare ja på at du har. Du kan evt få en ny utredning der og få bort den diagnosen hvis du ikke har symptomer på det i dag.

 

Anonymkode: 3844f...60c

Vet du om det er vanskelig å få ny vurdering på det? Jeg vil helst slippe å betale av egen lomme denne gangen 

Om forsikringsselskapet velger å diskriminere meg på bakgrunn av adhd frister det helt ærlig å bli mer borte fra jobben sånn at det på en måte stemmer. En slags stille prostest. Jeg vet det er barnslig

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet du om det er vanskelig å få ny vurdering på det? Jeg vil helst slippe å betale av egen lomme denne gangen 

Om forsikringsselskapet velger å diskriminere meg på bakgrunn av adhd frister det helt ærlig å bli mer borte fra jobben sånn at det på en måte stemmer. En slags stille prostest. Jeg vet det er barnslig

Anonymkode: ddf60...502

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få ny vurdering og om du må betale det selv.

Jeg vet bare at min egen datter fikk tatt bort adhd diagnosen hun fikk som barn  ved ny vurdering som voksen. 

Anonymkode: 3844f...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet du om det er vanskelig å få ny vurdering på det? Jeg vil helst slippe å betale av egen lomme denne gangen 

Om forsikringsselskapet velger å diskriminere meg på bakgrunn av adhd frister det helt ærlig å bli mer borte fra jobben sånn at det på en måte stemmer. En slags stille prostest. Jeg vet det er barnslig

Anonymkode: ddf60...502

Hva har dette med diskriminering og gjøre?

Anonymkode: deb04...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn med verre diagnoser enn allergi og adhd. Forsikring er ikke noe problem, men du får da en type forsikring som ikke dekker sykdommene dine, feks; du får ikke dekket noe som har med pollenallergi å gjøre. Du dør ikke av pollenallergi, og heller blir du ikke alvorlig syk av det sånn at det har noe å si. 
(barnet mitt feks får ikke dekket feks forsikring hvis det får (la oss si) diabetes) Alt annet er dekket. 

Adhd vil kanskje påvirke litt annerledes, men det går kanskje mer på uføreforsikring feks. Det får du nok kanskje ikke. 
 

Alt annet er dekket i forsikring, så dette er null problem. Pass bare på at du betaler i tide så du slipper å stå uten forsikring hvis du skulle havne i ulykke, sykdom osv senere. Da er det for sent. 

Anonymkode: bd952...130

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har barn med verre diagnoser enn allergi og adhd. Forsikring er ikke noe problem, men du får da en type forsikring som ikke dekker sykdommene dine, feks; du får ikke dekket noe som har med pollenallergi å gjøre. Du dør ikke av pollenallergi, og heller blir du ikke alvorlig syk av det sånn at det har noe å si. 
(barnet mitt feks får ikke dekket feks forsikring hvis det får (la oss si) diabetes) Alt annet er dekket. 

Adhd vil kanskje påvirke litt annerledes, men det går kanskje mer på uføreforsikring feks. Det får du nok kanskje ikke. 
 

Alt annet er dekket i forsikring, så dette er null problem. Pass bare på at du betaler i tide så du slipper å stå uten forsikring hvis du skulle havne i ulykke, sykdom osv senere. Da er det for sent. 

Anonymkode: bd952...130

Vil en uføreforsikring som kommer av fysisk arbeid også påvirkes av adhden? Jeg har en jobb hvor mange får ryggproblemer og gjennomsnittet må gi seg når de er 58 selv om pensjonsalderen er på 65. Hva om jeg skulle være så uheldig å skade jobben og bli ufør på det? 

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har dette med diskriminering og gjøre?

Anonymkode: deb04...248

Om det automatisk antas at jeg har større sjanse for å bli ufør med adhd så er det en diskriminering. Jeg er tross alt aldri borte fra jobb. Det blir som jeg skrev tidligere om å diskriminere alle fra Somalia siden det er flere uføre blant somaliere enn blant etniske nordmenn

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det automatisk antas at jeg har større sjanse for å bli ufør med adhd så er det en diskriminering. Jeg er tross alt aldri borte fra jobb. Det blir som jeg skrev tidligere om å diskriminere alle fra Somalia siden det er flere uføre blant somaliere enn blant etniske nordmenn

Anonymkode: ddf60...502

Nei, det er ikke det samme. Det er ikke vanlig å spørre om etnisitet i norske forsikringsskjemaer. Det har ingen noe med. Fosikringsselskaper baserer seg kun på risiko og tall. Om deres tall sier at folk med ADHD, revmatiske sykdommer eller røykere oftere dør tidlig enn andre, er ikke det rettferdig for de det ikke stemmer for, men det er svaret de får når de leser oss alle som tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vil en uføreforsikring som kommer av fysisk arbeid også påvirkes av adhden? Jeg har en jobb hvor mange får ryggproblemer og gjennomsnittet må gi seg når de er 58 selv om pensjonsalderen er på 65. Hva om jeg skulle være så uheldig å skade jobben og bli ufør på det? 

Anonymkode: ddf60...502

Nei, kun hvis du blir ufør pga adhd. De fleste uføreforsikringer dekker diverse sykdommer, men lurt å sjekke hva den faktisk dekker. 
Hvis du blir skadet på jobb så gjelder uføreforsikringen. 

Anonymkode: bd952...130

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om det automatisk antas at jeg har større sjanse for å bli ufør med adhd så er det en diskriminering. Jeg er tross alt aldri borte fra jobb. Det blir som jeg skrev tidligere om å diskriminere alle fra Somalia siden det er flere uføre blant somaliere enn blant etniske nordmenn

Anonymkode: ddf60...502

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil en uføreforsikring som kommer av fysisk arbeid også påvirkes av adhden? Jeg har en jobb hvor mange får ryggproblemer og gjennomsnittet må gi seg når de er 58 selv om pensjonsalderen er på 65. Hva om jeg skulle være så uheldig å skade jobben og bli ufør på det? 

Anonymkode: ddf60...502

 

Som tidligere forklart er det en stor forkjell på å regne risiko og diskriminering. Det du beskriver i denne tråden handler om risiko og ikke diskriminering. 

Skader du deg på jobb er man gjerne forsikret gjennom arbeidsgiver, samt yrkesskade. En uføreforsikring regner også på risikoen ved et yrke, for eksempel er min uføreforsikring nå når jeg jobber i tingrett langt billigre(hvis man tenker å forsikre samme sum, reelt sett er den dyrere men dette grunnet økt sum) enn den var da jeg jobbet i dagligvare. Fordi den ene jobben har en større risiko forbundet med typisk slitasje skader og uførhet. 

Som sagt får man en reservasjon for diagnoser man går inn i forsikringen med. 

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du at det er helt logisk, det er og kommer alltid til å være for sent å forsikre en kræsjet bil.

Anonymkode: deb04...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville nok fått problemer med forsikringen selv om regningen var betalt  den var aktiv og noe skjedde.

Når du får diagnoser, uansett type, så skal dette meldes til forsikringen.

I tillegg, skulle noe skje så graver de i absolutt hele sykehistorien din, alle journaler og meldinger. Om noe ikke stemmer så er det avslag med en gang.

Avslag først, så kamp for å få det gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet du om det er vanskelig å få ny vurdering på det? Jeg vil helst slippe å betale av egen lomme denne gangen 

Om forsikringsselskapet velger å diskriminere meg på bakgrunn av adhd frister det helt ærlig å bli mer borte fra jobben sånn at det på en måte stemmer. En slags stille prostest. Jeg vet det er barnslig

Anonymkode: ddf60...502

At noe frister betyr ikke at det er lurt å gjennomføre. Tankegangen din akkurat nå viser at du faktisk har høyere risiko enn folk flest.

Skulk fra jobben går utover din arbeidsgiver, og ikke forsikringsselskapet. Blir det oppdaget mister du jobben, kanskje du får problemer med å finne ny uten referanser, og plutselig havner du på et sted der du virkelig kunne hatt nytte av forsikringen din som du heller ikke har. => oppsummering: Ikke skulk jobben din!

Anonymkode: 160ba...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vea skrev (20 minutter siden):

Du ville nok fått problemer med forsikringen selv om regningen var betalt  den var aktiv og noe skjedde.

Når du får diagnoser, uansett type, så skal dette meldes til forsikringen.

I tillegg, skulle noe skje så graver de i absolutt hele sykehistorien din, alle journaler og meldinger. Om noe ikke stemmer så er det avslag med en gang.

Avslag først, så kamp for å få det gjennom.

Haha nei nyoppståtte diagnoser skal ikke meldes inn til forsikringen og vil heller ikke påvirke forsikringen som allerede er godkjent. En personforsikring godkjennes på det grunnlaget man har når helseskjema sendes inn og man beholder den dekningen videre fram til man skulle være så uheldig å få bruk for den.

 

Med din logikk så ville man jo bare betalt for forsikringer som ikke dekker noen ting til slutt 🤪

Anonymkode: 98c6f...04f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg krisemaksimerer kanskje. Om det bare er psykiske problemer jeg ikke får forsikring for kan jeg kanskje spare opp en del penger og betale for å fjerne diagnosen om ti år, men det er allikevel surt å bli dømt på den måten

Anonymkode: ddf60...502

Det er ikke snakk om å bli dømt. Det er snakk om å kartlegge hva som allerede finnes av eksisterende problemer og diagnoser.

Anonymkode: 51aca...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...