Gå til innhold

Må tegne ny forsikring og er usikker på hva jeg skal gjøre mtp diagnoser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål man må svare på er om man har pollenallergi. Jeg har symptomer på det i ca 3 uker om sommeren, men jeg bruker ikke medisiner og får ikke rennende øyne eller nese. Det klør bare litt. Svaralternativene er bare ja og nei

Jeg gikk også helprivat til utredning for adhd for fire år siden. Jeg har ikke brukt medisiner de siste tre og et halvt årene selv om jeg både har studert og jobbet fulltid. Jeg har heller ingen diagnose i noen offentlige systemer så vidt jeg vet, men tror han som utredet meg sendte mail til fastlegen om det. Fastlegen har aldri tatt det opp og jeg har ikke gått på noen medisiner gjennom han. Jeg må krysse av på om jeg har adhd og om jeg har gått til behandling de siste fem årene. Jeg er redd det vil gå utover forsikringen min selv om jeg ikke har noen problemer. Hva gjør jeg?

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

svarer nei på begge

 

Anonymkode: 49abb...b3a

Hva skjer om jeg havner i en ulykke og trenger forsikringen min da? Kan det ikke føre til at jeg mister forsikringen? Synes det er rart de skal skjære alle over en kam her

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite lurt å lyve på slike skjema. Det som skjer er bare at hvis du skulle bli ufør - etter å ha betalt for forsikringen i mange år - så begynner de å grave i papirene dine. Og da dukker det opp. Og da kan du bli nektet utbetaling. 

Anonymkode: d230a...c61

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på og!

Å spørre fastlegen direkte hva som står i papirene er jo en mulighet?

Anonymkode: 35cc5...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

… eventuelt gå til ny utredning, hvis det er mulig å bli «friskmeldt»

Anonymkode: 35cc5...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

svarer nei på begge

 

Anonymkode: 49abb...b3a

Haha ja, så kan hun heller betale masse penger for en forsikring som hun får avslag på når hun trenger den 🤪 Godt råd!

 

Du svarer ja på pollenallergi.

 

Du kontakter fastlegen og privat behandler for å spørre om du har fått en offisiell diagnose eller ikke. Hvis nei så er svaret nei, hvis ja så er svaret ja.

Anonymkode: 98c6f...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med det hele er at jeg hadde forsking og trodde jeg fortsatt betalte på den, men så hadde jeg ikke mottatt regningen i postkassa og da mistet jeg forsikringen og må tegne den på nytt. Da jeg tegnet den første gang hadde jeg enda ikke dratt til utredning og hadde ingen symptomer på pollenallergi

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det verste med det hele er at jeg hadde forsking og trodde jeg fortsatt betalte på den, men så hadde jeg ikke mottatt regningen i postkassa og da mistet jeg forsikringen og må tegne den på nytt. Da jeg tegnet den første gang hadde jeg enda ikke dratt til utredning og hadde ingen symptomer på pollenallergi

Anonymkode: ddf60...502

Sånn går det når man ikke betaler 🤷🏼‍♀️ "fikk ikke regningen" er tidenes dårligste unnskyldning. Du er ansvarlig for å motta post, og du visste jo at du hadde en forsikring som skulle betales. Det finnes vel ikke et eneste forsikringsselskap som ikke har betalingsinformasjonen på nettsidene når du logger inn samt at det stort sett meldes inn som efaktura.

Anonymkode: 98c6f...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn går det når man ikke betaler 🤷🏼‍♀️ "fikk ikke regningen" er tidenes dårligste unnskyldning. Du er ansvarlig for å motta post, og du visste jo at du hadde en forsikring som skulle betales. Det finnes vel ikke et eneste forsikringsselskap som ikke har betalingsinformasjonen på nettsidene når du logger inn samt at det stort sett meldes inn som efaktura.

Anonymkode: 98c6f...04f

Stemmer det, men alle andre forsikringer kommer elektronisk. Det er bare en i halvåret som jeg ikke får varsel på. Det er min egen feil at jeg ikke tenkte på det, men det gjør det ikke bedre

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sånn går det når man ikke betaler 🤷🏼‍♀️ "fikk ikke regningen" er tidenes dårligste unnskyldning. Du er ansvarlig for å motta post, og du visste jo at du hadde en forsikring som skulle betales. Det finnes vel ikke et eneste forsikringsselskap som ikke har betalingsinformasjonen på nettsidene når du logger inn samt at det stort sett meldes inn som efaktura.

Anonymkode: 98c6f...04f

Mener du det kun er selvforskyldt når folk får kreft og har spist fem porsjoner med frukt og grønt hver dag gjennom livet, men glemte det den ene dagen og bare spiste fire? Gnir du det inn da og?

Anonymkode: ddf60...502

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg gikk også helprivat til utredning for adhd for fire år siden. Jeg har ikke brukt medisiner de siste tre og et halvt årene selv om jeg både har studert og jobbet fulltid. Jeg har heller ingen diagnose i noen offentlige systemer så vidt jeg vet, men tror han som utredet meg sendte mail til fastlegen om det. Fastlegen har aldri tatt det opp og jeg har ikke gått på noen medisiner gjennom han. Jeg må krysse av på om jeg har adhd og om jeg har gått til behandling de siste fem årene. Jeg er redd det vil gå utover forsikringen min selv om jeg ikke har noen problemer. Hva gjør jeg?

Ikke noen problemer....

I et annet innlegg klager du over at fordi du sliter med ADHD klarer du ikke å holde orden på hverdagen, at du "ubevist" sniker på bussen og glemmer å betale regninge, slik at forsikringen har blitt kanselert. At jobb er det eneste du klarer å holde styr på pga ADHD...

 

 

Anonymkode: b0ab2...190

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sykdommer inne på helsenorge. Skal det ikke stå der om jeg har noen diagnoser?

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle diagnoser du har står i journalen din. Fastlegen din har oversikt over alt dette.
For å få forsikring må du ha en legeerklæring, så rådet over om å snakke med legen er klokt. Du skal dit til samtale for å få den erklæringen uansett.
Ikke lyv. Forsikringssvindel er ingen liten forbrytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingen sykdommer inne på helsenorge. Skal det ikke stå der om jeg har noen diagnoser?

Anonymkode: ddf60...502

Nei

Anonymkode: 8c4bd...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden hos fastlegen pleier å være på over en måned. Da må jeg allerede ha levert inn egenerklæringen. Kan jeg sende melding til fastlegen og spørre om jeg har noen diagnoser og eventuelt hvilke jeg har? Da rekker jeg å få svar i tide. Trodde det skulle stå inne på helenorge om det var noe jeg, men da tar jeg feil

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ventetiden hos fastlegen pleier å være på over en måned. Da må jeg allerede ha levert inn egenerklæringen. Kan jeg sende melding til fastlegen og spørre om jeg har noen diagnoser og eventuelt hvilke jeg har? Da rekker jeg å få svar i tide. Trodde det skulle stå inne på helenorge om det var noe jeg, men da tar jeg feil

Anonymkode: ddf60...502

Du kan sende en e-konsultasjon ja, eller be om utsettelse på helseskjema.

Anonymkode: 98c6f...04f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det står at jeg har adhd diagnose. Hvilken innvirkning vil det ha? I såfall fikk jeg diagnosen mens jeg hadde utvidet livsforsikring hos samme aktør som jeg søker ny forsikring hos

Anonymkode: ddf60...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

La oss si det står at jeg har adhd diagnose. Hvilken innvirkning vil det ha? I såfall fikk jeg diagnosen mens jeg hadde utvidet livsforsikring hos samme aktør som jeg søker ny forsikring hos

Anonymkode: ddf60...502

Men nå har du ikke forsikring lenger. 
Det kan hende du får avslag, du kan få delvis avslag, du kan bli spurt om flere opplysninger før de bestemmer seg. 
Ikke lyv på skjemaet. Hvis du skulle bli ufør VIL ADHD-diagnosen dukke opp i papirene. 

Anonymkode: d230a...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får større problemer med forsikringen din om forsøker deg på løgn/forsikringssvindel. Hvis du har forsikring der fra før kan du sannsynligvis be om fortsettelse av den forsikringen, og ikke nytegning.

Anonymkode: 160ba...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...