AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #81 Skrevet 14. februar 2023 Med omgangssyke i hus er det vel like greit å ikke gi det videre til pasientene på sykehuset uansett... Anonymkode: 3e96d...8cf 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #82 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså i min (ts) manns tariff har han nettopp disse rettighetene, det er derfor jeg provoseres over at arbeidsgiver ikke vil forholde seg til det. Helt egoistisk kan jeg gjerne være hjemme en uke i strekk, men vi er alle en del av noe større, og må fordele byrdene og godene så godt det lar seg gjøre. Men kg er ikke en plass hvor nyanser kommer frem og diskusjonen har vel vært mindre fruktbar enn håpet. Så på tross av en viss underholdningsverdi avslutter jeg. Anonymkode: 9bcef...8cd Det er vel ingen som påstår at han ikke har disse rettighetene. Og jeg vil tro at hvis barna er syke FØR han reiser ut, så vil han neppe møte de samme motforestillingene mot å ta sykt barn dager som medfører en utsatt avreise? Det er noe helt annet i den situasjonen dere står i nå, der han faktisk er ute, og du vil ha ham hjem på relativt kort varsel. Nå var det en lenger oppe, som jobber i HR i et offshore selskap, som forklarte hvor kostbart det er , og hvor komplisert logistikk det er er rundt det å sende en person hjem før tiden. Jeg antar at han har helt rett når han sier at det ikke er kultur på hans arbeidsplass for å reise hjem for forkjølte barn,. Og grunnen til at det ikke er kultur for det er at folk har skamvett fordi de vet at det koster arbeidsgiver 50 000 kroner og involverer flere andre familier og deres kabaler og hotellovernattinger og what not. Han kan sikkert tvinge gjennom en hjemreise, men det er ikke urimelig at det er ubehagelig, og du setter ham jo i en vanskelig skvis med dine krav. For han sier vel ikke at arbeidsgiver nekter med loven i hånd? Slik jeg oppfatter deg så sier han at det er ikke vanlig, at man pleier ikke å presse gjennom disse rettighetene i akkurat denne situasjonen, og at han ønsker å holde seg til den kulturen som er på arbeidsplassen. Når det gjelder din situasjon, så må du jo regne med å ha noen dager sykt barn i løpet av et år, og hvis du tenker deg om så er det vel ikke noen veldig sterke grunner til at det er bedre at de er spredt enn at de er samlet? Jeg synes bare ikke det er grunn til å bli så veldig provosert over at interesseavveiningen akkurat denne ganger taler for at det er mindre belastende at du tar de to ekstra dagene, enn at han gjør det. Anonymkode: a78e1...1b1 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #83 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): det jeg leser ut fra dette er at problemet ikke i hovedsak er bortfallet av arbeidskraft (siden det er lov å ligge på lugaren noen dager med lette hverdagssykdommer), men at det er transporten som er problemet. Så da er vel svaret at offshorearbeidere har full anledning til å ta ut sykt barndager for hverdagens små sykdommer, så lenge de ordner transport fra arbeidssted og hjem selv, både praktisk og økonomisk? De bare velger å ikke gjøre det. Anonymkode: a78e1...1b1 Dette avhenger veldig av stilling/funksjon. Min mann må ofte jobbe selv om han er syk dersom de ikke har flere på jobb med samme kompetanse som han. Anonymkode: 661b8...238
Gneis Skrevet 14. februar 2023 #84 Skrevet 14. februar 2023 Etter tjue år og tre gjennomsnittlig syke barn er vår erfaring at min arbeidsgiver har spart store penger på min nordsjømann. - I løpet av disse årene har jeg kun hatt fem sykt-barn - dager, fordi forkjølelse og bronkitt har iskaldt beregnet å komme på besøk i min manns avspaseringsperioder. Så, det regnestykket har i alle fall min offentlige arbeidsgiver tjent på. 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #85 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette avhenger veldig av stilling/funksjon. Min mann må ofte jobbe selv om han er syk dersom de ikke har flere på jobb med samme kompetanse som han. Anonymkode: 661b8...238 Dette er helt vanlig offshore, da er det de som er der som er på jobb. Og ting må gjøres 24/7. Anonymkode: b060a...02c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #86 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså i min (ts) manns tariff har han nettopp disse rettighetene, det er derfor jeg provoseres over at arbeidsgiver ikke vil forholde seg til det. Helt egoistisk kan jeg gjerne være hjemme en uke i strekk, men vi er alle en del av noe større, og må fordele byrdene og godene så godt det lar seg gjøre. Men kg er ikke en plass hvor nyanser kommer frem og diskusjonen har vel vært mindre fruktbar enn håpet. Så på tross av en viss underholdningsverdi avslutter jeg. Anonymkode: 9bcef...8cd Jeg har aldri skrevet at han ikke har disse rettighetene, jeg impliserer forskjellige muligheter. Hva er det du egentlig ønsket/forventet av denne tråden? Du har fått mange konstruktive og nyanserte svar, men det var kanskje ikke de aktuelle svarene du selv ønsket deg? Du er den eneste her som tyr til både hersketeknikker og frekke budskap, og hvis du virkelig mener at de fleste budskapene her er unyanserte - nei, da går det virkelig ikke an å snakke med deg. Det er virkelig ikke oss andre som er problemet her, for det er nettopp det du insuerer. Hvis du virkelig vil presse frem dette med mannen din, så må du nesten regne med at han må skifte jobb - eller det blir et brudd fordi han ikke vil skifte jobb. Og da går levestandarden betraktelig ned uavhengig utfall. Som sagt tidligere, det er utrolig kostbart å frakte en ansatt hjem offshore midt i arbeidsturnus. Da snakker vi utgifter opp mot 100k for én person som presses hjem, for er forkjølet barn. Jeg klarer ikke helt forstå motivasjonen din rundt dette? Om du bruker opp alle dine sykt-barn dager på kort eller lang sikt er helt irrelevant, de brukes opp uansett. Og mannen din er hjemme i såpass lange perioder, at dette blir kompensert, men dette har jeg også skrev tidligere - du hopper glatt bukk over alt vi skriver her inne. Anonymkode: b060a...02c 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #87 Skrevet 14. februar 2023 Det koster når helsepersonell ikke kommer på jobb. Ikke bare lønnskostnader og det som hører med der - det koster for pasientene. I et samfunnsøkonomisk perspektiv, koster det oss vel så mye, som når en offshorearbeider må avbryte jobbturen, men det skjer jo så og si aldri. Så det er jo bare et tenkt scenario. Tenk om oljesektoren skulle deale med et sånt fravær som man finner i helsesektoren 😂 Oljesektoren driter penger, og det ville således være et piss i havet for dem økonomisk å måtte sende en mann hjem for å ivareta SINE barn. Stat og kommune, derimot? Lekker penger som en sil. Lider av enormt sykefravær og underbemanning. Rammer andre offshorekollegaer og deres familier ved fravær? Hehe, oh, the irony for enhver lege, sykepleier and what not å høre 😂 Det er jo gjengs for dem, og skjer daglig. Well, well. Anonymkode: e676b...cb8 2 1
Sykepleierinnen Skrevet 14. februar 2023 #88 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har aldri tenkt tanken engang at han skulle komme hjem pga vanlig sykdom hos barna. Aldri hørt om problemstillingen før, og vi har mange offshore-ansatte i omgangskretsen vår. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #89 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det koster når helsepersonell ikke kommer på jobb. Ikke bare lønnskostnader og det som hører med der - det koster for pasientene. I et samfunnsøkonomisk perspektiv, koster det oss vel så mye, som når en offshorearbeider må avbryte jobbturen, men det skjer jo så og si aldri. Så det er jo bare et tenkt scenario. Tenk om oljesektoren skulle deale med et sånt fravær som man finner i helsesektoren 😂 Oljesektoren driter penger, og det ville således være et piss i havet for dem økonomisk å måtte sende en mann hjem for å ivareta SINE barn. Stat og kommune, derimot? Lekker penger som en sil. Lider av enormt sykefravær og underbemanning. Rammer andre offshorekollegaer og deres familier ved fravær? Hehe, oh, the irony for enhver lege, sykepleier and what not å høre 😂 Det er jo gjengs for dem, og skjer daglig. Well, well. Anonymkode: e676b...cb8 nå må du gi deg Sier du at helsepersonell ikke skal bruke sine lovbestemte sykt dager da? det er jo helt meningsløst. Poenget er at syke barn koster noe, men det koster vel samfunnet enda mer hvis folk ikke får barn (=fremtidens skattebetalere og fremtidens helsearbeidere)? Det er vel ingen som ønsker at verken sykehusleger eller offshorepersonell skal nektes sykt barn dager - men det ER forskjell på en sykkeltur fra sykehuset og en helikoptertur til 100 000 kroner. Det er jo det som er diskusjonen her. Anonymkode: a78e1...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #90 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): nå må du gi deg Sier du at helsepersonell ikke skal bruke sine lovbestemte sykt dager da? det er jo helt meningsløst. Poenget er at syke barn koster noe, men det koster vel samfunnet enda mer hvis folk ikke får barn (=fremtidens skattebetalere og fremtidens helsearbeidere)? Det er vel ingen som ønsker at verken sykehusleger eller offshorepersonell skal nektes sykt barn dager - men det ER forskjell på en sykkeltur fra sykehuset og en helikoptertur til 100 000 kroner. Det er jo det som er diskusjonen her. Anonymkode: a78e1...1b1 Du tolker i vildens sky. ALLE arbeidstakere bør bruke sine sykt barn-dager og andre rettigheter, slik at ikke bare én arbeidsgiver rammes. Nå skal jeg få min mann til å sjekke ut dette her nøye, og gi meg tilbakemelding. Han har jobbet offshore i årevis. Vi har heldigvis aldri gått tomme for sykt barn-dager ila et år, men ikke faen at jeg uten videre hadde akseptert å ta ulønnet permisjon bare fordi det "er for dyrt å sende far hjem". Barn er som kjent et fellesprosjekt. Anonymkode: e676b...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #91 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tolker i vildens sky. ALLE arbeidstakere bør bruke sine sykt barn-dager og andre rettigheter, slik at ikke bare én arbeidsgiver rammes. Nå skal jeg få min mann til å sjekke ut dette her nøye, og gi meg tilbakemelding. Han har jobbet offshore i årevis. Vi har heldigvis aldri gått tomme for sykt barn-dager ila et år, men ikke faen at jeg uten videre hadde akseptert å ta ulønnet permisjon bare fordi det "er for dyrt å sende far hjem". Barn er som kjent et fellesprosjekt. Anonymkode: e676b...cb8 Ja, barn er et felles prosjekt og dermed slipper du å ta sykedager i friperiodene hans. Det bør spare din arbeidsgiver for nokså mange utgifter i løpet av et år. Anonymkode: 39a3e...141 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #92 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du tolker i vildens sky. ALLE arbeidstakere bør bruke sine sykt barn-dager og andre rettigheter, slik at ikke bare én arbeidsgiver rammes. Nå skal jeg få min mann til å sjekke ut dette her nøye, og gi meg tilbakemelding. Han har jobbet offshore i årevis. Vi har heldigvis aldri gått tomme for sykt barn-dager ila et år, men ikke faen at jeg uten videre hadde akseptert å ta ulønnet permisjon bare fordi det "er for dyrt å sende far hjem". Barn er som kjent et fellesprosjekt. Anonymkode: e676b...cb8 men det er ikke det som er spørsmålet!!!!! TS er tydelig på at hun har tilgode dagene hun trenger, men hun vil bare ikke bruke dem nå. Det er ingen som sier at noen skal ta ulønnet permisjon!!! Det er stråmannsargumentasjon. Anonymkode: a78e1...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #93 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, barn er et felles prosjekt og dermed slipper du å ta sykedager i friperiodene hans. Det bør spare din arbeidsgiver for nokså mange utgifter i løpet av et år. Anonymkode: 39a3e...141 Det skulle vel for f*** bare mangle. Altså, man har ti dager ila av et år - de ti dagene kan like fort gå når mannen er offshore 🤷♀️ Sykdom rammer som kjent helt tilfeldig i tid. Det er jo det som er poenget her. Anonymkode: e676b...cb8
Leselusa Skrevet 14. februar 2023 #94 Skrevet 14. februar 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporing, samt svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
splash Skrevet 14. februar 2023 #95 Skrevet 14. februar 2023 Om han jobber 2/4 er han jo hjemme dobbelt så mye som han er ute. Om han tar alle syke-barn-dager når han er hjemme er det jo du som slipper billig unna. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #96 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er du fastlege og må stryke listene dine TS ? dere andre med partner off shore. Hva er egentlig kriteriene for å få lov til å dra hjem tidligere ? Og må helikopter da bestllles ? Må noen andre komme ut tidligere ? Anonymkode: 2310d...6f0 Offshorearbeider i familien. Hvis han skal hjem tidlig, må noen andre ut tidlig for å ta hans oppgaver. Det må passe med helikopteravganger. Så det er en større operasjon. Han har kun dratt hjem tidlig ved dødsfall i nær familie. Aldri ved syke barn. Hvis TS vil dele syke barn-dager mer løpende med mannen, så bør han få seg landjobb heller. Anonymkode: 90b2c...79e 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #97 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det koster når helsepersonell ikke kommer på jobb. Ikke bare lønnskostnader og det som hører med der - det koster for pasientene. I et samfunnsøkonomisk perspektiv, koster det oss vel så mye, som når en offshorearbeider må avbryte jobbturen, men det skjer jo så og si aldri. Så det er jo bare et tenkt scenario. Tenk om oljesektoren skulle deale med et sånt fravær som man finner i helsesektoren 😂 Oljesektoren driter penger, og det ville således være et piss i havet for dem økonomisk å måtte sende en mann hjem for å ivareta SINE barn. Anonymkode: e676b...cb8 Hvor lenge varer en omgangssyke? 48 timer, eller noe slikt? Når en landarbeider er hjemme med sykt barn går arbeidstakeren rett tilbake på jobb når barnet er friskt igjen. Hvis en offshorearbeider avbryter tur er arbeidstakeren hjemme for resten av perioden. Hva mener du er rimelig da? Skal arbeidsgiver betale for hjemreise + 2 dager omsorg til sykt barn + full lønn for resten av den avbrutte perioden, eller skal arbeidsgiver betale for 2 dager omsorg til sykt barn, og resten av den avbrutte perioden skal være ulønnet permisjon? Anonymkode: a17ac...210 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #98 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette avhenger veldig av stilling/funksjon. Min mann må ofte jobbe selv om han er syk dersom de ikke har flere på jobb med samme kompetanse som han. Anonymkode: 661b8...238 Hvorfor er han ofte syk? Anonymkode: 657de...527
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #99 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvor lenge varer en omgangssyke? 48 timer, eller noe slikt? Når en landarbeider er hjemme med sykt barn går arbeidstakeren rett tilbake på jobb når barnet er friskt igjen. Hvis en offshorearbeider avbryter tur er arbeidstakeren hjemme for resten av perioden. Hva mener du er rimelig da? Skal arbeidsgiver betale for hjemreise + 2 dager omsorg til sykt barn + full lønn for resten av den avbrutte perioden, eller skal arbeidsgiver betale for 2 dager omsorg til sykt barn, og resten av den avbrutte perioden skal være ulønnet permisjon? Anonymkode: a17ac...210 Arbeidsgiver kan kompensere den forelderen som er hjemme økonomisk, hvis vedkommende har brukt opp sine sykt barn-dager for året, og far er offshore. Problem solved. Et piss i havet for oljesektoren. Anonymkode: e676b...cb8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #100 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver kan kompensere den forelderen som er hjemme økonomisk, hvis vedkommende har brukt opp sine sykt barn-dager for året, og far er offshore. Problem solved. Et piss i havet for oljesektoren. Anonymkode: e676b...cb8 Ja, akkurat, men hvordan hadde det hjulpet på TS sitt problem? Hennes problem er jo ikke det økonomiske, men at barna må ha tilsyn fordi hun ikke kan være hjemme fra jobben. Anonymkode: a17ac...210 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå