AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #21 Skrevet 14. februar 2023 Ser flere sier det ikke er mulig å få overført sykt-barn dager, men det mener jeg er mulig. Ei venninne har fått dobbelt opp med sykt-barn dager fordi hennes mann jobber på sjøen. Anonymkode: 2f413...c1b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #22 Skrevet 14. februar 2023 Mange idiotsvar her inne. TS: Jeg har mann offshore. Jeg har allerede brukt halvparten av årets sykt barn-dager, og jeg kommer til å be mannen min om å snakke med selskapet han jobber i ift til å eventuelt dekke inntektstapet mitt (lønn, pensjonsopptjening, alt), dersom jeg må ta ulønnet permisjon pga sykt barn. Det er på ingen måte riktig at jeg skal måtte ta ulønnet permisjon, fordi mannen jobber offshore. Så om problemstillingen kommer, må han enten sendes hjem, eller så må arbeidsgiveren hans dekke lønnstapet mitt for ulønnet permisjon. Jeg råder deg til å be om det samme. Dere som tror alle offshore tjener millioner - dere aner jo ikke hva dere snakker om. En annen side av dette, en VIKTIG side, er hvor sykt mye penger offshoreselskapene tjener på at far IKKE tar sykt barn-dager o.l. Du ser jo bare hvor selvoppofrende mange kvinner her inne er, offshorejobben til mannen er jo sååå mye viktigere enn deres egen jobb, må vite 🤢 Anonymkode: e676b...cb8 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #23 Skrevet 14. februar 2023 Er du fastlege og må stryke listene dine TS ? dere andre med partner off shore. Hva er egentlig kriteriene for å få lov til å dra hjem tidligere ? Og må helikopter da bestllles ? Må noen andre komme ut tidligere ? Anonymkode: 2310d...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #24 Skrevet 14. februar 2023 Min mann har kommet hjem et par ganger da jeg har vært alvorlig syk. På hans plattform blir man sendt hjem hvis man ikke greier å samle tankene rundt jobben. Omgangssyke er ikke alvorlig. Anonymkode: 7aef2...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #25 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres det fryktelig rart ut at det ikke står helikopter klart for å avlaste mor med sykt barndager? Anonymkode: 3d6a2...2e3 Nei, men det er da ikke slik at det bare går to helikoptere ila en uke Anonymkode: 00d43...4ff
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #26 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har samfunnskritisk yrke og det er mye større problem for meg å være hjemme enn å sette ham på en venteliste til helikopter. Han tjener ikke spesielt bra, jeg tjener ca dobbelt så mye som han. Han har som sagt rett på omsorgspermisjon. Men ærlig talt så bekrefter dette mine fordommer mot både kvinneguiden og andre med ektefeller i nordsjøen. Spørsmålet mitt var hva dere gjør, ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kommer til å be ha komme hjem. Anonymkode: 9bcef...8cd Nordsjøarbeidere har også samfunnskritisk yrke. De har f.eks ikke streikerett Anonymkode: 7aef2...3a9 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #27 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres fryktelig rart ut. Mye som kan skje når man har små, da må selvfølgelig arbeidsgiver tilrettelegge for dette. Lover er lover, man kan ikke trekke folk grunnet sykdom, livskriser osv. Da må isåfall far få sykemelding fra legen, dersom arbeidsgiver er så vanskelig. Anonymkode: 00d43...4ff Hvis TS ber sin mann om å avbryte turen, krever hun samtidig at en annen mann (eller kvinne) om ikke å reise hjem til fastsatt tid. Kanskje har den mannen (eller kvinnen) som ikke får reise hjem syke barn, syk ektefelle, syke foreldre? Kanskje har han andre forpliktelser han går glipp av ved utsatt hjemreise (det kan fort bli opptil 3 dagers forsinkelse)? Mannen min har stått over flere ganger når andre har måttet reise hjem akutt, men da har det vært snakk om dødsfall, alvorlige ulykker, og annen alvorlig sykdom. Det har ikke vært fordi det er omgangssyke i familien. Anonymkode: a17ac...210 14 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #28 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men det er da ikke slik at det bare går to helikoptere ila en uke Anonymkode: 00d43...4ff Det går ikke bare to helikoptere i løpet av en uke, men alle helikopterne er fullastede av mannskap og utstyr. Skal en ekstra inn til land, må en annen la være å reise. Slik er det. Anonymkode: a17ac...210 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #29 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har samfunnskritisk yrke og det er mye større problem for meg å være hjemme enn å sette ham på en venteliste til helikopter. Han tjener ikke spesielt bra, jeg tjener ca dobbelt så mye som han. Han har som sagt rett på omsorgspermisjon. Men ærlig talt så bekrefter dette mine fordommer mot både kvinneguiden og andre med ektefeller i nordsjøen. Spørsmålet mitt var hva dere gjør, ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kommer til å be ha komme hjem. Anonymkode: 9bcef...8cd Folk har jo svart hva de gjør. De tar det selv. Men for all del, du får jo bare ha fordommer, om du ønsker det. Skjønner at det handler om at du er fornærmet, fordi du ikke fikk de svarene du ønsket.. Anonymkode: ce5fc...326 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #30 Skrevet 14. februar 2023 Jeg kjenner flere med partner som jobber i Nordsjøen og har aldri hørt om at dere partner (uavhengig av kjønn) kommer hjem for «vanlig sykdom» altså. De regner seg i praksis som aleneforeldre når partner er på jobb, og må spørre venner og familie om hjelp hvis de trenger hjelp. Noe annet hvis det er alvorlig sykdom, sykehusinnleggelse osv altså - men de vanlige tingene tar den som er hjemme. Det er nok forventningen. Om det burde være sånn er jo en annen sak, men det ville sikkert blitt ganske krevende der ute i Nordsjøen hvis folk skulle reise i hytt og gevær hjem til syke barn. Det er vanskelig å se det for seg i praksis. Så må jo hver familie velge det som passer best for seg, hvis det er slik at du er i er samfunnskritisk yrke og ikke kan ha aleneansvaret mens han er borte - og han ikke engang tjener spesielt godt, så kanskje han bør vurdere å bytte jobb? Anonymkode: fca6f...750 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #31 Skrevet 14. februar 2023 Jeg tar alt når han er ute og han alt når han er hjemme. På de 12 årene han har jobbet ute har han kommet hjem 2 ganger. Ene var da jeg fikk kreftdiagnose og andre gangen da ene barnet vårt var i en alvorlig ulykke og måtte ligge på intensiven på Ullevål. Da måtte mannen komme hjem og ta seg av småsøsken. Anonymkode: 3d28d...bbc 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #32 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har samfunnskritisk yrke og det er mye større problem for meg å være hjemme enn å sette ham på en venteliste til helikopter. Han tjener ikke spesielt bra, jeg tjener ca dobbelt så mye som han. Han har som sagt rett på omsorgspermisjon. Men ærlig talt så bekrefter dette mine fordommer mot både kvinneguiden og andre med ektefeller i nordsjøen. Spørsmålet mitt var hva dere gjør, ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kommer til å be ha komme hjem. Anonymkode: 9bcef...8cd fordommer fordi man forstår at et helikopter ikke er en taxi? vanligvis er jeg helt enig i at det er absurd hvor mye viktigere mange ser på mannens jobb, og jeg forstår godt at du kan komme i en situasjon der du faktisk ikke kan ta mer. Men her fremstår du som helt urimelig. Men da er det kanskje slik at det ikke er mulig for dere å rigge dere slik at den ene har en samfunnskritisk jobb samtidig som den andre jobber i Nordsjøen mens dere har små barn? Det er jo dere selv som har ansvar for å rigge dere slik at dere faktisk har noen som kan være hjemme med syke barn. Høres ut som dere tjener godt nok til å betale noen for jobben? Anonymkode: a78e1...1b1 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #33 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er du fastlege og må stryke listene dine TS ? dere andre med partner off shore. Hva er egentlig kriteriene for å få lov til å dra hjem tidligere ? Og må helikopter da bestllles ? Må noen andre komme ut tidligere ? Anonymkode: 2310d...6f0 De tre gangene mannen min har avbrutt sin tur har det vært dødsfall i nærmeste familie (forelder), alvorlig sykdom hos barn, og egen alvorlig sykdom (sykehusinnleggelse direkte fra plattform). De gangene han har stått over hjemreisen på grunn av andres fremskutte avreise har det vært samme grunner (dødsfall eller alvorlig sykdom hos seg selv, eller nærmeste familie). Det blir kalt ut eget helikopter ved livstruende sykdom eller skade (akutt hjerteinfarkt, slag, mistanke om blindtarmbetennelse, fallskader osv), men ut over dette må de få plass på oppsatt helikopter, og da må noen andre gi opp sin plass hvis det ikke er ledig kapasitet. Anonymkode: a17ac...210 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #34 Skrevet 14. februar 2023 Vi gjør det som stort sett resten i denne tråden gjør. Jeg tar alt når mannen er borte, mannen tar alt når han er hjemme. I januar var jeg borte fra jobb en hel uke pga. sykdom hos begge barn. Anonymkode: 3cc2f...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #35 Skrevet 14. februar 2023 Jeg er lege på et sykehus. For hver dag jeg er vekke er det 5-10 personer som må vente noen måneder lenger på behandling. Det er ikke vanskelig å være hjemme, det er vanskelig å være vekke fra jobb så mange dager. Jeg forventer ikke eget helikopter, men å sette ham standby slik at han kan dra hjem om det er ledig. Hvorfor skal min arbeidsgiver ta hele ulempen? Men vi er tydeligvis uenig. Anonymkode: 9bcef...8cd 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #36 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er lege på et sykehus. For hver dag jeg er vekke er det 5-10 personer som må vente noen måneder lenger på behandling. Det er ikke vanskelig å være hjemme, det er vanskelig å være vekke fra jobb så mange dager. Jeg forventer ikke eget helikopter, men å sette ham standby slik at han kan dra hjem om det er ledig. Hvorfor skal min arbeidsgiver ta hele ulempen? Men vi er tydeligvis uenig. Anonymkode: 9bcef...8cd jeg skjønner frustrasjonen. Men dere må nok sette dere ned og se på om det er en annen måte å rigge dere på, f.eks ved å finne noen som kan avlaste dere i denne typen situasjoner. Og så oppfatter jeg at dere har klart å unngå problemet hittil? jeg har kolleger med små barn som har vært vekke 10 dager på et par måneder, så dere har jo egentlig klart dere fint, hvis dette faktisk er første gang du må ta to dager du ikke ønsker? Anonymkode: a78e1...1b1 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #37 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er lege på et sykehus. For hver dag jeg er vekke er det 5-10 personer som må vente noen måneder lenger på behandling. Det er ikke vanskelig å være hjemme, det er vanskelig å være vekke fra jobb så mange dager. Jeg forventer ikke eget helikopter, men å sette ham standby slik at han kan dra hjem om det er ledig. Hvorfor skal min arbeidsgiver ta hele ulempen? Men vi er tydeligvis uenig. Anonymkode: 9bcef...8cd Kan dere ikke få hjelp av familie eller noe? Dere har jo selv valgt disse yrkene, dere har valgt å få barn sammen og da må dere jo også finne en løsning på disse tingene… Barn blir syke🤷♀️ Anonymkode: 4d57d...b07 13
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #38 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er lege på et sykehus. For hver dag jeg er vekke er det 5-10 personer som må vente noen måneder lenger på behandling. Det er ikke vanskelig å være hjemme, det er vanskelig å være vekke fra jobb så mange dager. Jeg forventer ikke eget helikopter, men å sette ham standby slik at han kan dra hjem om det er ledig. Hvorfor skal min arbeidsgiver ta hele ulempen? Men vi er tydeligvis uenig. Anonymkode: 9bcef...8cd Jeg forstår frustrasjonen, men er det ikke da et spørsmål om hvorvidt mannen din bør ha denne jobben? De fleste som har partner i Nordsjøen vet godt at i de periodene partner er borte må de ta alt med barna. Hvis man ikke har familie eller noen andre til å steppe inn altså. Ja, det er kjipt at din arbeidsgiver må ta hele støyten denne gangen, men neste gang kanskje ungene blir syke i hans friperioden - og da slipper din arbeidsgiver unna. Der er kanskje ikke praktisk mulig at dere begge skal ha så krevende/lite fleksible jobber samtidig som dere har små barn? Anonymkode: fca6f...750 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #39 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har samfunnskritisk yrke og det er mye større problem for meg å være hjemme enn å sette ham på en venteliste til helikopter. Han tjener ikke spesielt bra, jeg tjener ca dobbelt så mye som han. Han har som sagt rett på omsorgspermisjon. Men ærlig talt så bekrefter dette mine fordommer mot både kvinneguiden og andre med ektefeller i nordsjøen. Spørsmålet mitt var hva dere gjør, ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kommer til å be ha komme hjem. Anonymkode: 9bcef...8cd Nå er vel gjennomsnittslønna på sokkelen 1.2 millioner. Om du tjener dobbelt så har dere samlet nesten 4 millioner i inntekt. Da bør det vel være rom for å ringe et vikarbyrå og få leid inn f eks sykepleiere. Anonymkode: 5346b...10e 11
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #40 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har ikke krav på noe som helst 😕 De har krav på 5-7 dager lønnet velferdspermisjon i året, som f.eks ved begravelser eller dødsfall. Her fikk han ikke engang lønnet per da jeg hadde knekt foten og var hjemme med baby og 2åring. Måtte ta ulønnet. Med syke barn må jeg bruke mine dager (10), deretter er det ulønnet permisjon når de er syke. De har ikke rett på sykt barn-dager i nordsjøen. Anonymkode: 8bde3...56b Dette er jo bare tull 😛 Du skulle jo blitt sykemeldt slik at han måtte tatt over permisjonen. Noen som har feilinformert dere her gitt! Anonymkode: 491bf...2f8 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå