Gå til innhold

Et flertall av de spurte støtter forbud mot koranbrenning


NordicViking

Anbefalte innlegg

I dems hjemland brenner dem bibelen og dreper kristne hver dag. Dette var bare brenning av en eneste koran. Hva skjer da? Jo dem tyr til vold i gatene mot folk og politi.... Hykleri på sitt verste.... Jeg er ikke for koran brenning men irriterer meg grønt over dems hykleri og hysteri dem skal ha respekt dem skal tråkke på regler og ikke ha  respekt mot nordmenn. og Koranen sier at man ikke skal respektere ikke troende muslimer og drepe kristne. Så der har vi forklaringen på hvorfor dem ikke respekterer oss selv om vi er så hyggelige og kjærlige mot dem mater dem gir dem penger opphold og tak over hodet og frihet til å uttrykke dems religion som hater ikke troende altså oss? Jeg er sjokkert over hvor naive politikerne er.... 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er dødsstraff for å ødelegge koranen, om så ved et uhell, og til og med for å få rykte på seg for å ha ødelagt en koran (uten bevis), så synes jeg vi skal være et foregangsland og være et sted der det er trygt å brenne koranen. 

 

https://www.nbcnews.com/news/world/afghan-woman-stoned-set-alight-after-allegedly-burning-quran-n327001

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden så tenker jeg at det bør være forbudt fordi.. ja, vi ser jo hvordan det er med Sverige. Det blir ikke tatt godt i mot. Sånt kan vi unngå hvis ingen brenner Koranen.

På den andre siden er det jo å skrenke ytringsfriheten, og skal vi virkelig føye oss for islam hele tiden? Å følge reglene til en religion vi ikke tror på..

Men, samtidig så lurer jeg på hvorfor folk absolutt må brenne Koranen? Selv om man skal få ha ytringsfrihet så betyr det jo ikke at man har rett til å krenke og provosere andre. Om noen steller seg utenfor huset mitt og brenner noe jeg er glad i fordi de ikke liker meg, så blir jeg jo provosert og sint. Å brenne Koranen er jo kun for å provosere. Man kan fremme sin mening på mange ulike måter. Hvorfor akkurat brenne? Jeg lurer genuint på det.

Min personlige mening er at det er ganske barnslig å fremme sin mening ved å ødelegge symboler som er viktig for andre. Man kommer mye lenger med toleranse, inkludering og forebygging. Jeg skjønner jo at det ikke er så lett når det faktisk eksisterer ekstremister og mye annet rart... Men å yppe på seg folk har da vel aldri vært lurt uansett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (7 timer siden):

På den ene siden så tenker jeg at det bør være forbudt fordi.. ja, vi ser jo hvordan det er med Sverige. Det blir ikke tatt godt i mot. Sånt kan vi unngå hvis ingen brenner Koranen.

På den andre siden er det jo å skrenke ytringsfriheten, og skal vi virkelig føye oss for islam hele tiden? Å følge reglene til en religion vi ikke tror på..

Men, samtidig så lurer jeg på hvorfor folk absolutt må brenne Koranen? Selv om man skal få ha ytringsfrihet så betyr det jo ikke at man har rett til å krenke og provosere andre. Om noen steller seg utenfor huset mitt og brenner noe jeg er glad i fordi de ikke liker meg, så blir jeg jo provosert og sint. Å brenne Koranen er jo kun for å provosere. Man kan fremme sin mening på mange ulike måter. Hvorfor akkurat brenne? Jeg lurer genuint på det.

Min personlige mening er at det er ganske barnslig å fremme sin mening ved å ødelegge symboler som er viktig for andre. Man kommer mye lenger med toleranse, inkludering og forebygging. Jeg skjønner jo at det ikke er så lett når det faktisk eksisterer ekstremister og mye annet rart... Men å yppe på seg folk har da vel aldri vært lurt uansett..

Man harselvsagt rett til å krenke og provosere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kokeplate said:

Man harselvsagt rett til å krenke og provosere andre.

Joda, det er ikke ulovlig. Rettslig sett. Til en viss grad i hvertfall. I noen situasjoner er det ikke greit å krenke. Men hva er gode argumenter for å brenne koranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordicViking skrev (På 7.2.2023 den 14.42):

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

Du kan mene hva du vil, velge hvilken religion du vil tilhøre eller ikke tilhøre noen, du kan si høyt hva du mener og ingen kan sette deg i fengsel for det. 

Hvorfor noen er nødt til å brenne Koranen for å si sin mening er uforståelig for meg. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har terroristene vunnet fram i Danmark. En meget skremmende utvikling, der signalet til verdens muslimer er at terror fungerer. Ikke bare en trist dag for ytringsfriheten, men veldig farlig også.

Dette vil garantert gjør det lettere for norske myndigheter å følge etter.

https://www.nrk.no/urix/vil-forby-koranbrenning-i-danmark-1.16529495

For ordens skyld: Jeg personlig synes brenning av koranen er helt latterlig og ekstremt unødvendig, men jeg støtter retten til å gjøre det.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok er nok!!  Vi skal aldri la oss kue med begrensninger på ytringsfriheten!
Våre forfedre døde i kriger for våre rettigheter, vi må aldri la oss diktere av religion, diktatur eller totalitære regimer! Om det er så at de ikke godtar det, så MÅ vi kutte bånd til alle land som står for den holdningen, om de ikke godtar det, så må vi om så bruke militærmakt for å forsvare våre verdier. 

Dette er i praksis gjeninnføring av blasfemi loven, diktert av andre stater.

Endret av Peters
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (5 timer siden):

Joda, det er ikke ulovlig. Rettslig sett. Til en viss grad i hvertfall. I noen situasjoner er det ikke greit å krenke. Men hva er gode argumenter for å brenne koranen?

Det at noen folk ikke tåler det er et godt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at Danmark nå ser ut til å innføre et forbud. Da har ekstreme religiøse lært at det lønner seg å klikke.

Det er tydelig at det er et behov for mer brenning av koraner og andre krenkelser mot religion, slik at mennesker som bor i Skandinavia lærer seg hva ytringsfrihet er.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Kokeplate said:

Det at noen folk ikke tåler det er et godt argument.

Ja, det er da bare å kjøre på om man er villig til å ta konsekvensene 😛

Grunnen til at det vurderes forbudt er jo fordi konsekvensene kan være ganske ille, eller det er hvertfall trusler om det. Blir jo interessant å se om det virkelig går over streken for noen snart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (1 time siden):

Ja, det er da bare å kjøre på om man er villig til å ta konsekvensene 😛

Grunnen til at det vurderes forbudt er jo fordi konsekvensene kan være ganske ille, eller det er hvertfall trusler om det. Blir jo interessant å se om det virkelig går over streken for noen snart.. 

Grunnet til at det vurderes forbudt er at noen ikke er i stand til å oppføre seg og resgerer med voldsbruk. Da er det disse elementene som må fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt i mot å forby det. Det er en bok. Om det er Koranen, Bibelen eller toraen eller hva som helst. 

At loven vurderes endres pga en gjeng voldelige (les: emosjonelle) menn som ikke liker at det skjer i et land milesvis unna sitt eget land, det er helt på trynet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 10.2.2023 den 20.48):

I enkelte bygdedyriske deler av bygdenorge er muslimsk innvandring tilnærmet forbudt. Muslimsk utseende folk blir mobbet og utestengt og klarer ikke å få nettverk av venner. Denne ukulturen og utfrysning av de som kommer utenfra er en mye styggere sak enn den delen av islam som ikke blir likt.

Er dette hat mot bygda? Ikke alle byfolk er så begeistret for muslimene heller.

Endret av Sommer2464
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helligste de har, for dem som ikke tror på det er det en bok, men for dem er det jo deres Guds skrift. Så de ser jo på det som terror å brenne den, å svarer med terror også. 
Sier ikke at det er bra å svare med vold og terror nei! Det er forkastelig og grusomt. 

Bare ser hendelsesforløpet i øynene til noen som genuint tror det finns en Gud, å at skriften deres er truet. 

Det må finnes bedre måter å demonstrere mot noe, enn å brenne hellige bøker. Det får uansett ikke frem noe poeng, er bare provokasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brenning av bøker er primitivt og har svært lite med ytringsfrihet å gjøre. 
Det at man ytrer seg skriftlig har vært kjernen i ytringsfriheten, og det å brenne skriftlige verk har historisk blitt gjort for å forhindre ytringsfrihet.

I dag brennes religiøse bøker utelukkende på faen for å provosere. Eksempelet en annen bruker om homofiles rett til å brenne bøker som sier at homofile skal steines er ytterst teoretisk. Homofile er stort sett fredlige folk som ytrer seg i debatten uten primitive virkemidler som bokbål. 
De som brenner Koranen i dag sympatiserer mer med de vi assosierer med bokbål - nazistene. Og de er for øvrig ikke spesielt homofilvennlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Det er det helligste de har, for dem som ikke tror på det er det en bok, men for dem er det jo deres Guds skrift. Så de ser jo på det som terror å brenne den, å svarer med terror også. 
Sier ikke at det er bra å svare med vold og terror nei! Det er forkastelig og grusomt. 

Bare ser hendelsesforløpet i øynene til noen som genuint tror det finns en Gud, å at skriften deres er truet. 

Det må finnes bedre måter å demonstrere mot noe, enn å brenne hellige bøker. Det får uansett ikke frem noe poeng, er bare provokasjon. 

At noen lar seg provosere av det er et poeng i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (Akkurat nå):

At noen lar seg provosere av det er et poeng i seg selv.

Hvorfor er det et poeng? Det er jo en ekstremt stor del av menneskets historie, hvor langt noen går for Guder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...