Gå til innhold

Et flertall av de spurte støtter forbud mot koranbrenning


NordicViking

Anbefalte innlegg

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger å tro at ikke alle har satt seg inn i konsekvensene av å verne religioner pga av folks følelser. Personlig ville jeg ikke brent verken bibel, koran eller tora.

Og jeg kan forstå at noen er i mot fordi sinte mennesker er farlige mennesker så det letteste er å ikke provosere. Men i forlengelsen av å ikke ha lov til å ødelegge bøker, andre mener er viktige, så er det ikke godt å si når det stopper.

Religioner er ikke bare tro. Det er samfunnssystem, lov system og skal et land og folk styres av lover utartet fra ei bok man ikke kan kritisere??

Hvis folks frihet er begrenset av en bok, så er boken beskyttet av loven, da er det politikk. Det hele blir absurd hvis en bok krever at homofile skal steines, men homofile får ikke brenne boken i protest??

 

  • Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi styres av følelser. De føler sikkert en forrakt for den typen mennesker som brenner koranen, og vil gjøre det dem kan får å gjøre noe dritt mot dem.

Kan skjønne den tanken, jeg også hater høyreekstreme, men ville sagt at det fremdeles burde være lov.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfffttt...

Tallene er nok mer 99 av 100 når vi summerer de som ønsker en eller annen form for særbeskyttelse for sin gruppe eller sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Islam tar over så jeg kan le i trynet på underdanige kjerringer som kjempet for dette faenskapet av en religion. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (4 timer siden):

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

Det spørs hvem som ble spurt.

Har de spurt de som bor i Alna, Groruddalen, o.l. områder, kan jeg forstå resultatet at ca halvparten er for innskrenkning av ytringsfriheten.

Eventuelt bibelbeltet kan også gi lignende resultater. 

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er merkelig at så mange mener det burde være forbudt å brenne en bok. Men ser ikke helt vitsen med å brenne en bok for å provosere noen andre.  Begge sider er helt hysteriske spørr du meg. De som brenner boken bare for å provosere, og de som blir krenket for at noen brenner en bok de har kjøpt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å brenne religiøse bøker,.og jeg synes det er trist når f eks NRK brente bibelen som underholdning.  MEN jeg mener staten kan ikke gå inn og forby noen å brenne en bok de selv har kjøpt for egne penger 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike holdninger gir meg lyst til å stille meg på gaten for å brenne både koranen, bibelen og alt som kan provosere folk.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2023 at 2:42 PM, NordicViking said:

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

Skremmende utvikling. 
Samfunnet har blitt veldig tilspisset og polarisert. 
 

Synes det er helt sykt at ikke folk skal få lov til å markere mot undertrykkende religion. 
Hedningesamfunnet (Ateistene) har hatt markeringer og gjort narr av kristendommen så tidlig som på 70-tallet uten at de kristne ble ville og begynte å true med drap og terror. 
 

Nå er det jo faktisk slik at en koran ikke er hellig for andre enn de som tror på den. Hvorfor skal de religiøse bestemme hva som skal være hellig for oss ikketroende? 
 

Det er skremmende at demokratiet og ytringsfriheten  blir satt tilbake i tid. 
 

«Rasismekortet» brukes jo til å innskrenke ytringsfriheten. Til og med ex-muslimer som får opp øynene for at islam er en fascistisk ideologi blir kalt for rasister av muslimer og politisk korrekte på ytre venstreside. 

 

 

Endret av Zeruda
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, magic carpet said:

Håper Islam tar over så jeg kan le i trynet på underdanige kjerringer som kjempet for dette faenskapet av en religion. 

Hvordan det? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (18 timer siden):

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

Ytringsfriheten er selvfølgelig viktig. Det bør ikke være forbudt å ødelegge religiøse symboler, uansett religion. Jeg forstår bare ikke motivasjonen for å brenne en bok. Hva er poenget med koranbrenning? En bok blir ødelagt, en av mange millioner eksemplarer som er trykket. So what? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aninumus skrev (13 timer siden):

Ja er merkelig at så mange mener det burde være forbudt å brenne en bok. Men ser ikke helt vitsen med å brenne en bok for å provosere noen andre.  Begge sider er helt hysteriske spørr du meg. De som brenner boken bare for å provosere, og de som blir krenket for at noen brenner en bok de har kjøpt.

Nettopp. Å brenne en bok gjør ikke at religionen opphører, at ekstremistene stopper å gjøre det de gjør og så videre. Så jeg forstår ikke motivasjon bak handlingen, som selvfølgelig bør være tillatt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Bieter said:

Hadde vært interessant å se hva som skjedde om noen begynte brenne ukrainske flagg i Oslo i protest

Jeg hadde støttet de som ville gjøre det, selv om jeg personlig hadde vært dypt uenig. 
 

Ja til ytringsfriheten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen skulle de stilt spørsmål om også generell kritikk av Islam eller muslimsk innvandring også burde forbys, utfordringene rundt dette vil ikke gå bort selvom koranbrenning forbys.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kokeplate skrev (16 timer siden):

Slike holdninger gir meg lyst til å stille meg på gaten for å brenne både koranen, bibelen og alt som kan provosere folk.

Som kristen skulle jeg stått å sett på - bare for å vise at troende kan stå å se på uten å gjøre vold mot dem som brenner (selv om det ville gjort vondt i sjelen). ;) 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aninumus skrev (På 7.2.2023 den 19.19):

Ja er merkelig at så mange mener det burde være forbudt å brenne en bok. Men ser ikke helt vitsen med å brenne en bok for å provosere noen andre.  Begge sider er helt hysteriske spørr du meg. De som brenner boken bare for å provosere, og de som blir krenket for at noen brenner en bok de har kjøpt.

Man kan si hva man vil om å brenne bøker. At dette vekker så stygge scener i den muslimske delen av verden, viser hvor viktig det er at noen fortsetter å gjøre det. Det er farlig å leve side om side med folk som vil kneble andre ytringsfrihet med vold og vandalisme. Jeg tror vi har veldig godt av å bli påminnet hvor ødeleggende islam er for vesten.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot koranbrenning, fordi jeg ikke ønsker at mine muslimske venner skal spottes. Koranbrenning ligner på hatkriminalitet.

Og så må jeg minne om at koranen har en del veldig hyggelige sider. Noe av moralen er jeg uenig i, men andre deler av moralen er veldig fin.

Jeg vil også sitere biskop Desmond Tutu: "En kniv er ikke snill, en kniv er ikke slem, men en kniv kan brukes til snille og slemme ting.
Religion er ikke snill, religion er ikke slem, men religion kan brukes til snille og slemme ting."

Bokbrenning er en uting. Synd at biblioteket i Alexandria brant.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (På 8.2.2023 den 21.42):

I samme slengen skulle de stilt spørsmål om også generell kritikk av Islam eller muslimsk innvandring også burde forbys, utfordringene rundt dette vil ikke gå bort selvom koranbrenning forbys.

I enkelte bygdedyriske deler av bygdenorge er muslimsk innvandring tilnærmet forbudt. Muslimsk utseende folk blir mobbet og utestengt og klarer ikke å få nettverk av venner. Denne ukulturen og utfrysning av de som kommer utenfra er en mye styggere sak enn den delen av islam som ikke blir likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...