Gå til innhold

Et flertall av de spurte støtter forbud mot koranbrenning


NordicViking

Anbefalte innlegg

Bokbrenning gjør ikke ekstremistiske islamister mindre ekstreme og når folk hele tiden får høre hvor feil de er så skaper det mer avstand og mindre integrering. Hvorfor skal man integrere seg i et samfunn med åpenbar forakt som koranbrenning innebærer?

Samtidig så er jeg ikke sikker på om det er rett å forby å brenne bøker basert på argumentet om at det vannhelliger profeten. Konklusjonen bør kanskje være at selv om det ikke er straffbart å brenne hellige bøker så bør man heller ikke gjøre det om man har et moralsk/etisk kompass inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, I Grosny said:

I enkelte bygdedyriske deler av bygdenorge er muslimsk innvandring tilnærmet forbudt. Muslimsk utseende folk blir mobbet og utestengt og klarer ikke å få nettverk av venner. Denne ukulturen og utfrysning av de som kommer utenfra er en mye styggere sak enn den delen av islam som ikke blir likt.

I enkelte bydelsdyriske deler av drabantbynorge er muslimsk innvandring tilnærmet total. Vestlig utseende folk blir mobbet og utestengt (samt det som verre er) og klarer ikke å få nettverk av venner. Denne ukulturen og utfrysning er muligens en av grunnene til at bygdefolket ikke er overbegeistret for å få sine lokalmiljøer endret. 

Nå skal jeg selvsagt ikke formane eller forsvare utrivelig oppførsel ovenfor uskyldige folk, hvem enn det måtte være, poenget mitt er at det må være lov å utvise skepis til Islam som tankegods på et menneskelig filosofisk plan, som med alle andre idologier, samt en innvandringspolitikk som etter alt å dømme er feilslått. Vi ser jo konklusjonen i andre land innenfor Europa som har fått voldsomme utfordringer.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forstår ikke viktigheten av ytringsfrihet før ens egen blir innskrenket. Da er det viktig at politikere er edruelige og ikke hopper på en sånn bølge. Et forbud mot koranbrenning er selvfølgelig helt feil vei å gå. Blasfemiparagrafen er et gufs fra fortiden.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (På 8.2.2023 den 8.48):

Ytringsfriheten er selvfølgelig viktig. Det bør ikke være forbudt å ødelegge religiøse symboler, uansett religion. Jeg forstår bare ikke motivasjonen for å brenne en bok. Hva er poenget med koranbrenning? En bok blir ødelagt, en av mange millioner eksemplarer som er trykket. So what? 

Det er fort det som er poenget med koranbrenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot brenning av bibelen, Koranen og andre religiøse bøker. Men er også imot forbud, mot å brenne de. Det er en del av det å kunne protestere, og å vise sin motstand å kunne si og gjøre hva man vil. 

Jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem. Evelyn Beatrice

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (17 timer siden):

Det er fort det som er poenget med koranbrenning.

Å ødelegge papirer som koster 200 kroner i produksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (5 minutter siden):

Å ødelegge papirer som koster 200 kroner i produksjon? 

Å ikke tillate at noen bruker vold og trusler om vold for å regulere andres adferd.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
NordicViking skrev (På 7.2.2023 den 14.42):

Kun én av tre mener det bør være tillatt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser ny undersøkelse.

Nesten halvparten av alle spurte (44,5%) mener det bør være forbudt å brenne koranen eller andre religiøse symboler, viser en ny meningsmåling InFact har gjennomført for Nettavisen. Undersøkelsen er gjennomført mandag 6. februar blant 1032 respondenter med en feilmargin fra 1 til 2,8 prosentpoeng.

...

At rundt halvparten av de spurte vil innskrenke ytringsfriheten synes jeg er litt skremmende. Hva blir da det neste man vil forby?

Ytringsfriheten er viktig, og den må vi ta vare på. 

Å brenne religiøse skrifter, ødelegge religiøse symboler, angripe kirkebygg eller på annet vis krenke folk og deres tro og kultur, det er derimot ikke ytringsfrihet, men likner mer på sjikane og mobbing. 

Ytringsfriheten kan vi bruke i en saklig debatt hvor vi sier det vi mener på en ordentlig og respektfull måte, men å påberope seg ytringsfrihet når man fysisk angriper folks tro og kultur, det er misbruk/feilbruk av ytringsfriheten.

Mener jeg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (Akkurat nå):

Ytringsfriheten er viktig, og den må vi ta vare på. 

Å brenne religiøse skrifter, ødelegge religiøse symboler, angripe kirkebygg eller på annet vis krenke folk og deres tro og kultur, det er derimot ikke ytringsfrihet, men likner mer på sjikane og mobbing. 

Ytringsfriheten kan vi bruke i en saklig debatt hvor vi sier det vi mener på en ordentlig og respektfull måte, men å påberope seg ytringsfrihet når man fysisk angriper folks tro og kultur, det er misbruk/feilbruk av ytringsfriheten.

Mener jeg....

Hvor går grensen for ytringsfrihet da?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Kalmusrot said:

Hvor går grensen for ytringsfrihet da?

Grensen går der hvor andres ytringsfrihet starter. En kan ikke trumpe over andre folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår verden så burde brenning av Koranen forbys. 

Jeg tenker at resirkulering er det beste.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 minutt siden):

I vår verden så burde brenning av Koranen forbys. 

Jeg tenker at resirkulering er det beste.

Jeg hadde ikke ønsket å drikke melk av resirkulerte Koraner. Noen ting er for ille til å brukes på ny. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde ikke ønsket å drikke melk av resirkulerte Koraner. Noen ting er for ille til å brukes på ny. 

Nå tenker jeg egentlig slik at det ikke er Koranen i seg selv som er fæl, men menneskene som utnytter seg av galskapen i den. Det samme gjelder jo kristne og Bibelen. 

Skulle en tatt dem bort så ville det vært veldig tragisk om vi ikke resirkulerte dem, det er en del papir der gitt..

Endret av Forundret..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (50 minutter siden):

Nå tenker jeg egentlig slik at det ikke er Koranen i seg selv som er fæl, men menneskene som utnytter seg av galskapen i den. Det samme gjelder jo kristne og Bibelen. 

Skulle en tatt dem bort så ville det vært veldig tragisk om vi ikke resirkulerte dem, det er en del papir der gitt..

Sikkert mulig å få til en form for miljøvennlig gjenbruk, for eksempel som biobrensel.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (På 12.2.2023 den 16.27):

Å ikke tillate at noen bruker vold og trusler om vold for å regulere andres adferd.

Men Koran som BOK tillater vold og trusler om vold like lite/mye som Bibelen. Det er et religiøst skrift. Det er mye vold også i Bibelen, vi har hatt korstog, heksebrenning, innføring av kristendom ved tvang i forskjellige land, Knutby-saken, katolske prester som misbrukte smågutter og annet som ikke tåler dagens lys. De som ønsker å tolke et skrift på verst tenkelig måte, kommer til å gjøre det uansett hva skriftet sier. For eksempel, er det ikke sagt noe i Koranen om at bare kvinner skal dekke seg til. Likevel har jeg sett flere tilfeller der en mann går rundt i en bitteliten badebukse på stranda, etterfulgt av en fullt påkledd kvinne i burkini. Man skal dekke seg for Allah for å vise at man er dydig, ikke for menn slik at de ikke blir kåte. Ekstremister vil alltid tolke alt slik det gagner dem best. I alle tilfeller der et ord kan tolkes på flere bestemte måter, vil tolkningen som passer best, bli lagt til grunn av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (20 timer siden):

Nå tenker jeg egentlig slik at det ikke er Koranen i seg selv som er fæl, men menneskene som utnytter seg av galskapen i den. Det samme gjelder jo kristne og Bibelen. 

Skulle en tatt dem bort så ville det vært veldig tragisk om vi ikke resirkulerte dem, det er en del papir der gitt..

Nettopp. I Bibelen står det blant annet at den man elsker, tukter man. Altså, oppfordring til vold mot sine nærmeste. Men ingen reagerer på det... Jeg kjenner både ateister, kristne og muslimer som er gode mennesker. Så det er ikke religionen som er problemet, det er kultur/styresett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (På 1.3.2023 den 8.52):

Nettopp. I Bibelen står det blant annet at den man elsker, tukter man. Altså, oppfordring til vold mot sine nærmeste. Men ingen reagerer på det... Jeg kjenner både ateister, kristne og muslimer som er gode mennesker. Så det er ikke religionen som er problemet, det er kultur/styresett.

Religion, kultur og styresett henger sammen.

Det gode og det dårlige i et land henger sammen med den kollektive kvaliteten til innbyggerne. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/10/2023 at 7:48 PM, I Grosny said:

I enkelte bygdedyriske deler av bygdenorge er muslimsk innvandring tilnærmet forbudt. Muslimsk utseende folk blir mobbet og utestengt og klarer ikke å få nettverk av venner. Denne ukulturen og utfrysning av de som kommer utenfra er en mye styggere sak enn den delen av islam som ikke blir likt.

Det har jeg aldri hørt om. Hvor i Norge er dette? Jeg går ut fra at du har eksempler?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (12 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om. Hvor i Norge er dette? Jeg går ut fra at du har eksempler?

Oppdal for ca 22-24 år siden.

Bygdenorge kan være veldig fremmedfiendtlige. Det har ikke alltid vært trygt å være oslogutt på fest på bygda heller. Trysil er også et sted som har vært forferdelig fremmedfiendlig, og da snakker jeg ikke bare om utlendinger, men etnisk norske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fienden" vinner når man lar seg provosere. Beholder man sinnsro, fordi man VET at ingenting kan skade det en tror på, så har "fienden" tapt. Det er ved å reagere og bli aggressiv man viser sin svakhet. En slik reaksjon elsker kreftene som er ute etter å spre kaos og sinne. De finner det svært frustrerende om koranbrenningen deres ikke provoserer folk. Hele formålet er jo å piske opp til aggressivitet. Og folk blir jo så aggressive at det tar helt av. Det er jo som barna i barnehagen. Det blir full krangel og krig.  Og den ene er ikke noe bedre enn den andre til slutt.

Lar man seg provosere viser man bare for omverdenen at man styres av et fragilt ego. Hvorfor ikke vise seg som det større mennesket, være så sterk i sin tro, at man bare beholder indre ro?

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...