Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Bra start på det nye året! Som de sier, det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår man blir tjukk av, så dette forsvinner nok fort igjen. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn ser en vanlig fredag ut hos meg (inntaket i går)

Frokost: havregryn m/ melk kl. 6.30
Lunsj: proteinrundstykke med kokt egg, avocado og spekeskinke. Litt bringebær, kl. 11.30
Mellommåltid: speltlompe med philadelfia, salat, røkelaks og alfaspirer kl. 17
Middag: taco - spiser uten lefser, men med en del tortillachips. Fyller fatet med mest mulig grønnsaker. Men også kjøttdeig, ost, saus/guacomole, kl. 19
Drikke: vann + 0,33 energidrikk zero + pepsi max

Dette er ikke det jeg egentlig kaller "en perfekt dag", men til fredag å være så er den perfekt for meg. Den som gjør meg glad ☺️ Jeg har i mange år overspist taco, men har i løpet av det siste året øvd meg mye på å ikke gjøre det. Fortsatt litt vanskelig, men føler ofte at jeg klarer å stoppe før det blir ille. Er ikke like "magevondt-mett" lenger på fredagskvelden. I går gikk jeg f.eks en liten tur etter tacoen, og før var det aldri mulig å tenke på en gang. Drikken utenom vann er også det som er kosen min.

Men jeg har begynt å tenke litt over frokosten min nå. Har spist havregryn med melk i ca. ett år nå på hverdager og jeg ELSKER det. Er akkurat det jeg har tid til på morgenen, så det ønsker jeg å fortsette med. Men jeg øver meg jo på å spise mer sammensatte måltider. Har lært en del om blodsukker, hormoner, metthetsfølelsen osv. Og frokosten trenger egentlig å bestå av noe mer. Så i dag forsøkte jeg å ha en liten skje nøytralt proteinpulver i skåla. Vet at folk bruker det i f.eks havregrøt. Og det fungerte helt fint med smak/konsistens! Så da er det jo veldig enkelt og praktisk... men så lurer jeg på: er det litt juks? Innafor? 🫣 Jeg skal jo egentlig helst spise "ordentlig mat". Og joda, jeg kunne jo sikkert spist et kokt egg i tillegg i stedet for. Men det passer liksom ikke til havregrynene, samt at det går så mye egg ellers hos meg, bl.a til lunsj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo kjempeflott ut den menyen din! Jeg tenker at en skje proteinpulver i grøten må være greit når kostholdet ellers er råvarebasert. Det hadde vært noe annet hvis du levde bare på proteinbarer og shaker, liksom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd nøttesmør i havregrøten din? Jeg syns det er kjempegodt sammen med Helios eplemos 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodi skrev (4 timer siden):

Har du prøvd nøttesmør i havregrøten din? Jeg syns det er kjempegodt sammen med Helios eplemos 😋

Lager ikke havregrøt (det har jeg ikke lært meg å like 😶), bruker kun havregryn i en skål med melk. Men jeg har av og til nøttesmør som topping på smoothiebowl, eller på pannekaker. Nam nam :tunge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var middagen mannens pizza. Han lager veeerdens beste pizza, som jeg i mange år har overspist av. Men i løpet av fjoråret lærte jeg meg å begrense meg. Skal innrømme at jeg fortsatt spiser kanskje litt forbi mett, men jeg jobber med det... 

En annen endring er at jeg har byttet ut rømmedressing/bearnaissesaus med en enkel salat heller. Det er jo også godt! Og når jeg føler meg så mye bedre når jeg har spist det så er det enkelt valg.

Her er ett av stykkene jeg spiste i går: skinkepizza nedlesset i tomat- og ruccolasalat :fnise:

pizza2.JPG.19977934f14de22d4f40d38d1b8711df.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var jo veldig inspirerende! Har lest hele dagboka di, og er særlig imponert over hvordan du jobber mentalt. Har screenshotta masse jeg vil huske på for egen del. Får lyst å lage en egen dagbok! Ikke vektnedgang (er gravid og ikke overvektig), men trenger å ta grep om kosthold, snacksing, trening og generelt aktivitetsnivå, og jeg har lyst å ha gode rutiner innarbeidet før termin i juli. Har en 2,5-åring fra før, og føler vel (som deg) at det var ved første barnefødsel at utglidninga starta. Fram til fødsel trente ofte og spiste jeg ok. Ble bare helt tatt på senga av det nye livet! Så kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Har hatt så mange av postene dine jeg har hatt lyst til å kommentere på før jeg innser at de er et år gamle, men nå er jeg med og heier så masse på deg!

Digger også bilder av fristende hverdagsmat. Det vil jeg også få til! Så takk for en super tråd!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk @Gramma , det var virkelig en koselig kommentar. Føler meg beæret ❤️ Og jeg vet litt hvordan det er, for jeg satt for nøyaktig ett år siden og leste andres dagbøker (bl.a hele til Wit) og ble inspirert og motivert av det. Og fikk lyst til å starte egen. Så veldig bra at folk skriver her inne ja 😊
Gratulerer så masse med nr. 2 på vei! 🥰 Det er veldig lurt av deg å tenke kosthold og trim også i svangerskap. Skulle ønske jeg klarte det sist! Ble ekstremt mange dårlige valg i mitt siste svangerskap + permisjon, som gjør at jeg sitter her den dag i dag og fortsatt sliter med det. Men - er på vei bort nå og klar for mitt nye liv.
Det er forresten helt ok om du vil kommentere tidligere innlegg her altså! 😊 ja, noen er kanskje snart ett år gammelt, men det meste er egentlig fortsatt veldig aktuelt! Jeg har selv gått tilbake til de første sidene i dagbokene mine både i romjulen og på nyttår her fordi jeg skulle "sjekke ut noe" eller huske noe. Ett lite år er fortsatt så lite av hele denne reisen.
-------------------------------------------------

Whoo! Liker januar og ny start! Slutten av året var så travelt på mange måter, ble litt sykdom osv. og da blir man jo litt nedtrykt når man ikke klarer målene sine. Men oppstart av nytt år er akk så mye bedre. Fikk til to økter på treningsenteret denne uken, noe jeg er særs fornøyd med, for minimumskravet mitt er egentlig bare èn gang. Det er hverdagstrimmen som er spesielt viktig for meg. Føler meg lettere til sinns, mindre stiv og støl når jeg klarer å opprettholde bra med skritt.
Mandag var jeg fortsatt i juleferiemodus, så jeg er fornøyd med å ha klart målet de andre dagene.

Uke 1: skrittmål 6 av 7 dager 
Trening: 2 økter 💪 (zumba + styrke)

Mandag: 6997
Tirsdag: 8082
Onsdag: 8521
Torsdag: 12574
Fredag: 8340
Lørdag: 8697
Søndag: 9777

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber deg videre fremover @Amatariel og har gjort en kjempejobb 👍

Jeg ble også inspirert av andre dagbøker før jeg startet min egen, så jeg er veldig glad for å kunne inspirere andre også :klem3: Det har blitt viktig for meg å skrive her, for det gjør at jeg også holder fokuset oppe.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en deilig frokost som jeg har blitt skikkelig glad i! Varierer litt hva jeg har oppi (har blitt flink til å ikke være nazi på oppskrifter, men "ta litt sånn av det man har liggende")

I denne smoothiebowl'en har jeg: 
Frosne bringebær
Frosne bjørnebær
Frossen spinatterning
1/2 banan
1 egg
Litt havremelk

Moser alt sammen i en blender/med stavmikser.
Til topping har jeg litt valnøtter, peanøttsmør, chiafrø og gresskarkjerner.
Skikkelig godt, friskt og mettende! Et balansert måltid som gir meg en god følelse i kroppen ☺️

414518087_1628302857576239_7640132119692993794_n.jpg.6d569ff3dc8f2b05a191e37d76ec24cb.jpg

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo famlet meg litt frem i løpet av 2023, og hvis jeg skal fremme et kosthold som jeg har funnet som passer veldig godt for meg, så tror jeg at jeg ligner mest på det som Torunn Ytrehus fronter (hun med podcasten Ditt beste deg som jeg liker å høre på). Jeg likte det automatisk da jeg hørte om det fordi det ikke er en diett. Ingen kaloritelling, bare vanlig mat - men som er råvarebasert. I et hektisk 4 barns-mammaliv er det ingen tvil om at årene mine har vært kjapp mat og raske løsninger. Så at jeg trengte å lære mer om dette var det ingen tvil om. Ligger mange flotte bilder og info på Instagram som har motivert meg.

Et råvarebasert kosthold som kalles PSFF. Rett og slett ha fokus på å sette sammen måltidene sine av dette:
Proteiner - gir best metthetsfølelse, hjelper å bygge muskler, skrur av flere av sulthormonene
Sunt fett - gir god og langvarig metthetsfølelse, stabiliserer blodsukkeret, gir energi, hjelper mot cravings
Fiber - øker ikke blodsukkeret, sveller i magen så man blir lenger mett, hjelper fordøyelsen, god metthetsfølelse
Fyll - skrur av flere av sulthormonene (strekker magen litt), gjør at man kan spise en større mengde

Fyll er jo kanskje den som er vanskeligst å forstå, men det er som eksempler alle grønnsaker med mye vann som tomat, agurk, salat, bær, litt frukt o.l. Fylle tallerkenen med masse spreke farger!

Jeg syns jeg klarer meg relativt bra med dette og jobber for at så mange måltider som mulig har litt av dette innholdet. For jeg kjenner hvor utrolig bra jeg føler meg etter et slikt måltid :nikke:

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Jeg har jo famlet meg litt frem i løpet av 2023, og hvis jeg skal fremme et kosthold som jeg har funnet som passer veldig godt for meg, så tror jeg at jeg ligner mest på det som Torunn Ytrehus fronter (hun med podcasten Ditt beste deg som jeg liker å høre på). Jeg likte det automatisk da jeg hørte om det fordi det ikke er en diett. Ingen kaloritelling, bare vanlig mat - men som er råvarebasert. I et hektisk 4 barns-mammaliv er det ingen tvil om at årene mine har vært kjapp mat og raske løsninger. Så at jeg trengte å lære mer om dette var det ingen tvil om. Ligger mange flotte bilder og info på Instagram som har motivert meg.

Et råvarebasert kosthold som kalles PSFF. Rett og slett ha fokus på å sette sammen måltidene sine av dette:
Proteiner - gir best metthetsfølelse, hjelper å bygge muskler, skrur av flere av sulthormonene
Sunt fett - gir god og langvarig metthetsfølelse, stabiliserer blodsukkeret, gir energi, hjelper mot cravings
Fiber - øker ikke blodsukkeret, sveller i magen så man blir lenger mett, hjelper fordøyelsen, god metthetsfølelse
Fyll - skrur av flere av sulthormonene (strekker magen litt), gjør at man kan spise en større mengde

Fyll er jo kanskje den som er vanskeligst å forstå, men det er som eksempler alle grønnsaker med mye vann som tomat, agurk, salat, bær, litt frukt o.l. Fylle tallerkenen med masse spreke farger!

Jeg syns jeg klarer meg relativt bra med dette og jobber for at så mange måltider som mulig har litt av dette innholdet. For jeg kjenner hvor utrolig bra jeg føler meg etter et slikt måltid :nikke:

Dette tror jeg er en bra tilnærming! Hadde alle spist slik tror jeg mye vektrelaterte plager og vektproblemer kunne blitt redusert mye. 

Prøver også å holde oss til renest mulig råvarer her i huset, men er jo ikke alltid så lett å være helt strikt. Minste er i tillegg superkresen, og vil helst bare ha makaroni og pølse. 😆Så har en daglig «kamp» der. Syns egentlig ikke det er så vanskelig å unngå ultraprossesert mat i hverdagen for min egen del, det er alle anledninger og sosiale treff det er vanskelig syns jeg. 

Har du noen eksempler på gode fiberkilder i ett slikt oppsett? Vil ikke fyll og fiber ofte være det samme? 😊

Ser du er 4 barns mamma, jeg bøyer meg i støvet for at du har så bra fokus på livsstilen. 👏Jeg har kun 2 barn, og syns det er krevende 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig @Triviella! Er mat med andre rundt som er vanskeligst. Har tenkt flere ganger at om jeg hadde vært singel og barnløs så hadde det vært såå mye lettere å spise riktig og være slank 🤪 Mulig en "feil" tanke, men den har dukket opp ja. Hadde vært ekstremt ulykkelig da... men slank 😶 Men jeg ser at andre klarer å ha familie og være sosial ellers og samtidig være slank, så dit skal jammen jeg også komme!

100% sant at det er krevende og all 👏 til deg som står i det med to barn. Ja, jeg har fire, men ikke alle er små lenger. Så på den måten har jeg ikke så mange barn, men heller det å ha barn over tid :fnise: Sånn sett i en hektisk hverdag. Noe er det selvsagt alltid med barna, men det er jo de små som er krevende. Og jeg har sjeldent klart å ha fokus på livsstilen samtidig som min familiemor-rolle. Er nok derfor jeg er her jeg er i dag med nesten 30 kg overvekt 😬 Men slitt slutt når man bare et punkt. Der det ikke går lenger. 20 år er altså virkelig nok å slite med dette. Derfor begynte jeg i fjor med å prøve å lære meg hvordan man kan snu livsstilen sin. Går sakte, men sikkert fremover...

Riktig at fiber og fyll-inndelingen kan føles som de glir litt i ett. Det som er mest felles er frukt og bær. Så gjenkjennes fyll mest ellers at det er grønnsaker med mye vann i, salater o.l.
Eksempler på fiber er da de andre grønnsaker (som rotgrønnsaker osv.), frø, avocado, fullkornsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor og lunsjen da blir sånn skikkelig restefest! Både egg, laks og kylling 😅 Nam nam! Med masse grønt og farger til ❤️

414059305_276230721799822_9128254723342595472_n.jpg.0bda1ffa7ebdc979660b497500b14819.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen din så virkelig god ut 😊 Mine hjemmelunsjer blir ofte kjedelige med enten knekkebrød eller en salat med det jeg har i kjøleskapet. Alternativt en omelett. Må kanskje bli flinkere der ser jeg.

I dag er jeg på kontoret, og da blir det lunsj fra kantina. Det blir også salat, men da kan jeg variere mye mer med hva jeg har ii den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg det motsatt som deg Wit ☺️ Har ikke kantine, så på jobb har jeg alltid kjørt det veeldig enkelt. Matpakke, knekkebrød o.l liksom. Ekstra gøy med hjemmekontordag der jeg føler mulighetene er mange med kjøleskapet, og komfyren 😁 Men - syns jeg har klart å gjøre jobblunsjene gode og spennende i det siste da. Kanskje kommer det et bilde i morgen 🤗

I morgen er forresten veiedag! Årets uke 2. Uke to er vel alltid litt sånn med frykt, med tanke på at uke 1 pleier å være så god. Man kan liksom ikke forvente uke 1-resultater hver gang 😆 Men det er klart at jeg håper på å gå ned litt! Men skal ikke bli skuffet hvis det er ikke er mye. Denne uken har vært likeså mye å komme inn i rutiner igjen, og jeg har en god følelse i kroppen. Det er viktigere enn tallet på vekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har vært en snikgang på vekta i dag 😉 Så jeg vet at i morgen blir en bra dag 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg

Sum: - 11,5 kg

Da tikker det nedover. Puh! Man er alltid litt spent... og så er jeg egentlig glad for at det ikke er veldig mye mer enn 0,4 kg ned egentlig. Blir det over et halvt kilo så føler jeg sjansen for at det neste uke igjen blir oppgang :roll: Jeg blir dessverre demotivert av oppgang (selv om jeg vet at det er en naturlig del av prosessen), så da er det myye bedre for meg å tikke litt ned hver uke heller enn veldig store svingninger. Så håper dette fortsetter!

Første delmål er jo å bli kvitt desember-kiloene som kom på, så litt igjen før jeg er der. Men snart :duskedame:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går den riktige veien @Amatariel 👍

0,4 kilo ned på en uke er en helt OK nedgang. Jeg vet jo alt om dette med å ikke gå ned eller bare gå ned minimalt hver eneste uke, så jeg skjønner at du kan bli litt demotivert innimellom 😉

Men ikke gi opp. Du når målet ditt 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...