Gå til innhold

Vanvittige pengesummer, bryllupsgave!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville vært flau om jeg hørte noen måtte leve på mindre/dårligere mat for å komme i mitt bryllup. En velger selv hvilken type bryllup en vil ha, og derav også kuvertprisen. Jeg vil nok gjette at den uansett er høyere enn 500kr for dere som par, men jeg håper ikke de steller i stand bryllup for å få dekket inn kostnadene, men for å feire seg selv med de de ønsker skal feire med dem. 
 

Gi etter evne, det er helt innenfor. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi etter evne. Byllupsgave skal ikke være betaling for deltakelse. Hvor dyrt bryllup man ønsker, er brudeparets eget valg, og ikke noe de kan forlange eller forvente å få tilbake i form av gaver.

Hvis dere har dårlig råd og ikke er spesielt nære, synes jeg en gave til rundt 500 er helt OK.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tuller du? Har vært på 9 retters jeg.. 

Anonymkode: b5aa8...251

Tror ikke se som svarer 500 i denne tråden frekventerer på den type restauranter. 

Anonymkode: c4fff...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Normalen er kuvertpris. Hvis dere er to så 2 x ca. 2500 👍

Anonymkode: 068e1...800

Mener man da at absolutt alle gjestene skal gi lik sum, 2500 kroner per person uansett om man er brudgommens mor eller fetter av bruden?  Skulle min tante og onkel med sine tre barn gitt oss 10000 kroner - for fem kuverter?

Ikke engang svigermor og svigerfar (som har meget god råd) ga oss 5000 i gave, altså.  I hele vårt bryllup var det da kun en person som ga etter "normalen" (en enslig person ga 2500).  Vi synes vi fikk veldig mye likevel.

Anonymkode: e4245...531

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Normalen er kuvertpris. Hvis dere er to så 2 x ca. 2500 👍

Anonymkode: 068e1...800

Dette er bare tull.

Jeg hadde aldri i livet gitt en billigere gave til min relativt fattige kusine som valgte et billig alternativ enn til en annen velstående kusine som slo på stortromma.  

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2023 at 6:49 PM, AnonymBruker said:

Ikke i mine kretser. Det er jo latterlig lite

Anonymkode: 5a3b4...40f

Nå er det faktisk du som er latterlig. Jeg antar at i «dine kretser» lever alle under en stein og ikke vet hva fattigdom er.

Anonymkode: 3cac4...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde vært en av brudeparet og dere ga 500-1000 kroner hadde jeg syntes det var nok i massevis 😊 4-5000 syns jeg høres veldig mye ut selv om man hadde vært nære venner, kanskje foreldre/besteforeldre eller nær familie gir så mye 

Anonymkode: 30b03...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 er innafor tenker jeg. Jeg hadde nok gitt 1000kr nå, men det er fordi økonomien tillater det. Har gitt 500kr tidligere, da jeg var student :)

Anonymkode: 1c3f3...98f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 500 kr og en blomst, er veldig fint 👍😊

Anonymkode: 71ddf...51a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 1000 kr for 2 personer er ikke innafor med mindre dere har veldig dårlig økonomi. 
 

Men, om man er på minstesats ufør/AAP osv så gir man selvsagt mindre :) 

Veldig spesielt å bare ønske seg penger da, den er ikke innafor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er gjestene selv som skal stå for betalingen av bryllupet 😆

Anonymkode: 0d1a0...956

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2023 at 6:23 PM, Kristin70 said:

Dette er bare tull.

Jeg hadde aldri i livet gitt en billigere gave til min relativt fattige kusine som valgte et billig alternativ enn til en annen velstående kusine som slo på stortromma.  

Snarere tvert om, vil jeg si. De som bruker hundretusener på bryllup er nok ikke de som trenger dyre gaver mest. Mens et par med dårlig råd og beskjedent bryllup, godt kan få litt ekstra. Om gjesten selv har råd, selvsagt. 

Anonymkode: c569e...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange storforlangne og usympatiske middelklassefolk 😯

Jeg har kommet i bryllup uten gave. Fikk til og med et flott takkekort hvor vi ble takket for deltakelse og en fin feiring. Dette var til en veldig nær kusine. Ingen fordømmelse av oss uten gave.

Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk vært i flere bryllup til nære familiemedlem, uten å gi gave. Men ingen har reagert på det. Ingen av mine folk er storforlangne eller arrogante da, og alle vet at jeg er fattig. Heldigvis har jeg veldig inkluderende familie og venner, som vet at det som er av høy verdi i livet ikke er materielt.

Da jeg giftet meg, var det også noen av gjestene som ikke ga gave. Og et brødrepar som hadde spleiset på 500 kr tilsammen. Jeg hadde ikke forventet gave i det hele tatt, og hadde vært overlykkelig uansett. Var veldig gledelig at de ønsket å komme, synes jeg. Også at min gamle venninne, som dukket opp uten gave. 

Anonymkode: 71ddf...51a

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000,- for et par er en ok gave. Under det synes jeg er veldig lite. 

Anonymkode: d6acc...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syntes at 250 for en person er litt lite, spesielt om jeg fikk middag, men man gir etter evne.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 15.57):

Her var det mange storforlangne og usympatiske middelklassefolk 😯

Jeg har kommet i bryllup uten gave. Fikk til og med et flott takkekort hvor vi ble takket for deltakelse og en fin feiring. Dette var til en veldig nær kusine. Ingen fordømmelse av oss uten gave.

Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk vært i flere bryllup til nære familiemedlem, uten å gi gave. Men ingen har reagert på det. Ingen av mine folk er storforlangne eller arrogante da, og alle vet at jeg er fattig. Heldigvis har jeg veldig inkluderende familie og venner, som vet at det som er av høy verdi i livet ikke er materielt.

Da jeg giftet meg, var det også noen av gjestene som ikke ga gave. Og et brødrepar som hadde spleiset på 500 kr tilsammen. Jeg hadde ikke forventet gave i det hele tatt, og hadde vært overlykkelig uansett. Var veldig gledelig at de ønsket å komme, synes jeg. Også at min gamle venninne, som dukket opp uten gave. 

Anonymkode: 71ddf...51a

Du tror ingen har reagert på det fordi de ikke har sagt noe til dere personlig?

Jeg er sikker på at dere har vært et samtaleemne, for det er ikke vanlig å gå bort i bryllup uten å ha med noe som helst til brudeparet. For min del kan en "fattig student" gjerne gi 250-500 kroner, for det handler ikke så mye om selve summen, men jeg oppfatter det som direkte gjerrig ikke å gi noen ting når man er invitert til fest.

 

Anonymkode: 0a610...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gir 4000 kr kr med mindre de er i en rik klikk eller er nær familie.  Folk med vanlig inntekt gir ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.42):

Vi er to stk ja. Men vi har dårlig råd, og disse to som skal gifte seg sitter på masse penger. Noe de også skryter av en del. 

Men da får vi vel gi 1000kr og heller leve på suppe denne måneden. 

Anonymkode: c55d2...b20

Ikke rart at de har mye penger hvis de benytter enhver anledning til å ønske seg mer. 

Ærlig talt synes jeg det er unødvendig og virker grådig når godt voksne mennesker med god økonomi ønsker seg penger. Jeg kan forstå at voksne folk kanskje har "alt", men da kunne de kanskje ønsket seg gavekort, kunst, opplevelser, bidrag til veldedighet eller rett og slett bare sagt at det var gave nok at folk kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.33):

Hadde ikke gitt mindre enn 1,000kr uansett. (Personlig 2,000-3,000kr) Dere er to personer som skal spise og drikke også. Husk det.

Anonymkode: ffa7e...0d0

Men herregud, er man bedt i bryllup så skal man jo ikke behøve å tenke på at man får gratis mat og drikke! Alle vet at det ikke "bare" er å dukke opp i bryllup, man må skaffe barnevakt, skyss, penklær, GAVE. Skulle da fadern meg bare mangle at man får mat. Og 500,- er en grei sum uten at man skal måtte begynne å spe på noen ekstra hundrelapper fordi en får mat og drikke i bryllupet.

Anonymkode: 0e26f...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...