Gå til innhold

Vanvittige pengesummer, bryllupsgave!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann

Vi har blitt invitert til bryllup av et vennepar av oss. De er ikke våre nærmeste venner, men de er en del av gjengen og vi har kjent de i flere ti-år. 

De ønsker seg penger, men vi er usikre på hvor mye som er innenfor å gi? Vi har ikke veldig god råd, da vi har masse utgifter som vi må prioritere. 

Hørte noen sa at de skulle gi ca 3500-4000kr. Noen andre skulle gi 1000. Er det frekt om vi da kommer med en 500 lapp og en blomst for eksempel? 

 

Hva er normal gave til noen som man ikke møter mer enn kanskje 2 ganger i året? Og ellers ikke prater så veldig mye med. 

Anonymkode: c55d2...b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke gitt mindre enn 1,000kr uansett. (Personlig 2,000-3,000kr) Dere er to personer som skal spise og drikke også. Husk det.

Anonymkode: ffa7e...0d0

  • Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er to (eller flere?), ville jeg ikke ha gitt mindre enn 1000. 

Anonymkode: f892c...8b9

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk ja. Men vi har dårlig råd, og disse to som skal gifte seg sitter på masse penger. Noe de også skryter av en del. 

Men da får vi vel gi 1000kr og heller leve på suppe denne måneden. 

Anonymkode: c55d2...b20

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig å gi 1000kr om dere er par, 500kr fra single hvis man «bare» er venn. 

Anonymkode: 4acaa...8f2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanlig å gi 1000kr om dere er par, 500kr fra single hvis man «bare» er venn. 

Anonymkode: 4acaa...8f2

Ikke i mine kretser. Det er jo latterlig lite

Anonymkode: 5a3b4...40f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi er to stk ja. Men vi har dårlig råd, og disse to som skal gifte seg sitter på masse penger. Noe de også skryter av en del. 

Men da får vi vel gi 1000kr og heller leve på suppe denne måneden. 

Anonymkode: c55d2...b20

Jeg kan love deg at kuvertprisene de betaler er langt stivere enn en fellesgave fra dere på 1000 kroner. Hvis dere ikke har råd til å dra i bryllup så finn på en unnskyldning og la være å dra. Dere er uansett ikke spesielt nære venner med dem dersom dere ses to ganger i året.

Anonymkode: 3a8a4...1c8

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da får vi vel gi 1000kr og heller leve på suppe denne måneden. 

Tenk på dere selv og! Ja. Det er bryllup, men dere skal fortsatt spise god og næringsrike mat. 500 kr er mer enn nok. Spesielt når økonomien er trang nå. 

Anonymkode: e7340...59b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke i mine kretser. Det er jo latterlig lite

Anonymkode: 5a3b4...40f

Kødder du? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du har tenkt å gi en bukett fra REMA, så koster en blomst litt, og jeg ville heller lagt pengene fysisk ved enn i en plante. 

Anonymkode: 03728...732

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og hadde aldri gitt 500 kr i bryllupgave, og blomster er bortkastet, det er ingen som har tid eller mulighet til å ette dem i en var, og å skal de fraktes hjem, noe om garantert ikke blir gjort. 

Sist konfirmasjon jeg var i var jeg fadder, konfirmanten har jeg ikke sett på tre-fire år, men jeg ga likevel 1000 kr. Sånn sett tanke ugunstig å være alene, for hadde jeg vært del av et par hadde jeg sikkert tenkt at 1500 hadde vært nok, eller til og med de amme 1000 kronene.

I bryllup ville jeg ikke gitt gave for under 1000 kroner, og i alle fall ikke fra to personer. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi er to stk ja. Men vi har dårlig råd, og disse to som skal gifte seg sitter på masse penger. Noe de også skryter av en del. 

Men da får vi vel gi 1000kr og heller leve på suppe denne måneden. 

Anonymkode: c55d2...b20

 

Det synes jeg ikke dere skal! Gi etter evne! Ingen som gifter seg har rett til å forvente noe av dem de har invitert. Om 500 kroner og en blomst er det dere er komfortable med, så gir dere dét, og ikke mer. Brudeparet ønsker sikkert heller ikke at dere skal gå sultne bare fordi de inviterte dere!

Anonymkode: 573a0...ca3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kuverttullet er det alltid noen som tar opp. Man kjøper seg ikke  plass i et bryllup. Brudeparet har full styring over hvem de inviterer, gjestene er ikke forpliktet å dekke måltidet.

Anonymkode: 5bbf7...f0b

Skulle akkurat til å skrive det samme - bryllupsgaven er skal jo virkelig ikke være «betaling» for festen! Brudeparet velger selv hvor dyrt bryllup de ønsker å ha (hvor dyr/eksklusiv mat og vin osv). Jeg som gjest forholder meg absolutt ikke til det (hvorfor skulle jeg det?!) - jeg gir jo gave ut fra evne og hvor nær jeg står brudeparet! Kuvertprisen er HELT likegyldig for hva jeg gir i gave!

Brudeparet kan jo ikke forvente at folk skal «gjøre opp for seg» fordi de selv velger å ha et dyrt bryllup 🙄

Anonymkode: ed789...427

  • Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er alene og hadde aldri gitt 500 kr i bryllupgave, og blomster er bortkastet, det er ingen som har tid eller mulighet til å ette dem i en var, og å skal de fraktes hjem, noe om garantert ikke blir gjort. 

Sist konfirmasjon jeg var i var jeg fadder, konfirmanten har jeg ikke sett på tre-fire år, men jeg ga likevel 1000 kr. Sånn sett tanke ugunstig å være alene, for hadde jeg vært del av et par hadde jeg sikkert tenkt at 1500 hadde vært nok, eller til og med de amme 1000 kronene.

I bryllup ville jeg ikke gitt gave for under 1000 kroner, og i alle fall ikke fra to personer. 

Anonymkode: db7ec...5bc

*sette dem i en vase og så skal de fraktes hjem, noe som garantert ikke blir gjort* 

*samme*

Anonymkode: db7ec...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke i mine kretser. Det er jo latterlig lite

Anonymkode: 5a3b4...40f

Det som er latterlig er å forsøke å få eget bryllup til å gå i overskudd.

Så mye for kjærligheten, lizzm…….

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan love deg at kuvertprisene de betaler er langt stivere enn en fellesgave fra dere på 1000 kroner. Hvis dere ikke har råd til å dra i bryllup så finn på en unnskyldning og la være å dra. Dere er uansett ikke spesielt nære venner med dem dersom dere ses to ganger i året.

Anonymkode: 3a8a4...1c8

 

 At gjestene skal belastes for de rettene brudeparet selv har valgt, er jo bare tull! Det er brudeparet som har bestemt menyen og invitert, da må selvfølgelig kostnadene til middag osv. også dekkes av den som har invitert - og man har ingen rett til å verken forvente eller forlange at gjestene skal betale for de valgene brudeparet selv har gjort.

Anonymkode: 573a0...ca3

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...