Gå til innhold

Vanvittige pengesummer, bryllupsgave!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

500 kr er veldig lite🙈 ville gitt for minst 1000 kr per hode. Med mindre det er buffet og «ta med drikke selv»- bryllup.

Anonymkode: 4cc46...ab8

Som jeg ser det var det deres valg å gifte seg fra starten av, det er frivillig valg. Hadde jeg giftet meg har jeg ikke ville hatt gaver, det gir ingen mening å skulle få det. Hjertet mitt hadde sunket til magen om noen ga meg 1000 kr. Åsså er det normalen, sykt. Hadde gidd det tilbake.

Om ts ikke har fysisk råd til mer enn 500 kr så er det uansett mye, mer enn nok. Slutt å shame noen for at de ikke er i samme situasjon som deg. Det at de i velger å bruke av tiden sin til å komme i bryllupet og feire kjærligheten med dem er jo mer enn nok. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

500 synes jeg var i det minste laget. Jeg ville ikke gitt mindre enn 2000. Det er kanskje bedre å kjøpe en gave? Da blir det mindre synlig. Jeg hadde ikke kjøpt blomst. Med mindre du har tenkt til å kjøpe blomst fra matbutikken koster jo den brått 300-500 kr og?

Anonymkode: 845e3...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt 2000 kr hvis dere kommer som par, 1000 kr hvis du kommer som singel/alene

Anonymkode: 4b69a...f17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at dere har kjent hverandre over flere tiår, så da tror jeg at dere i gjengen kjenner til hverandre ganske godt. Hvis dere sliter økonomisk av en eller annen grunn så vil nok 500 kr bli akseptert og satt pris på.

Generelt er det en liten sum å gi fra et par i bryllupsgave. Når man blir invitert til bryllup så skjer det gjerne en god stund før begivenheten, og da blir det en prioritering hvor mye man vil gi. Det skal ikke mange kronene til pr dag å komme opp i en grei sum etter noen måneder. Jeg syns at man minimum bør gi 2000 som voksent par hvis begge har inntekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I all verden! Hva slags resturant ferdes du på?

Anonymkode: 3bf8f...940

Hva slags restauranter ferdes DU på, der 500 kroner holder til en middag for 2? McDonalds? 

Vanlig ikke dyr restaurant vin jeg estimere 180 for hver forrett, 270 for hver hovedrett og 150 for hver dessert, så 1200 kroner for to personer hvis de drikker vann fra springen.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjerp deg! Det er ikke kjipt å gi 500kr! 

Anonymkode: 3bf8f...940

Jo, hvis man til og med er rikt er det skikkelig kjipt.

Hvis man er fattig er det bedre å gi en gave enn et så langt beløp. Ts og mannen er tydeligvis direkte lutfattige siden 500 kroner er det som skiller på om de kan spise mat eller kun suppe i hele 30 dager.

Men hva med å være litt kreative heller? Strikke dem et par flotte votter eller et sjal og et skjerf eller hver sin genser? Hekle et sengeteppe? Lag en bokhylle, en flott håndskpret og pusset skjærefjøl, sleiv/stekespade/smørkniv etc? Lag hjemmelaget fenalår og spekemorr, som har en høy verdi selv om det ikke blir så dyrt å kjøpe inn ingrediensene? Flett en soppkurv og legg o to soppkniver og en sopp-bok? Hvis de har barn, (eller dyr) lag noen fine «kuponger» på barnevakt, som de liksom kan bytte inn i barnevakt/tjeneste ved behov? Å sy en saueskinnsfell f.eks. blir fort dyrere, men sy tøfler, luer eller votter av saueskinn? 

Anonymkode: 7f77e...084

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva slags restauranter ferdes DU på, der 500 kroner holder til en middag for 2? McDonalds? 

Vanlig ikke dyr restaurant vin jeg estimere 180 for hver forrett, 270 for hver hovedrett og 150 for hver dessert, så 1200 kroner for to personer hvis de drikker vann fra springen.

Jo, hvis man til og med er rikt er det skikkelig kjipt.

Hvis man er fattig er det bedre å gi en gave enn et så langt beløp. Ts og mannen er tydeligvis direkte lutfattige siden 500 kroner er det som skiller på om de kan spise mat eller kun suppe i hele 30 dager.

Men hva med å være litt kreative heller? Strikke dem et par flotte votter eller et sjal og et skjerf eller hver sin genser? Hekle et sengeteppe? Lag en bokhylle, en flott håndskpret og pusset skjærefjøl, sleiv/stekespade/smørkniv etc? Lag hjemmelaget fenalår og spekemorr, som har en høy verdi selv om det ikke blir så dyrt å kjøpe inn ingrediensene? Flett en soppkurv og legg o to soppkniver og en sopp-bok? Hvis de har barn, (eller dyr) lag noen fine «kuponger» på barnevakt, som de liksom kan bytte inn i barnevakt/tjeneste ved behov? Å sy en saueskinnsfell f.eks. blir fort dyrere, men sy tøfler, luer eller votter av saueskinn? 

Anonymkode: 7f77e...084

De færreste orker ikke 3 retters på resturant… Dessuten så kommer de langt på vei med 500kr. Det er ikke nødvendig å fullfinansiere hele middagen. Evt så kan man spleise med noen andre.

Anonymkode: 3bf8f...940

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.29):

Heisann

Vi har blitt invitert til bryllup av et vennepar av oss. De er ikke våre nærmeste venner, men de er en del av gjengen og vi har kjent de i flere ti-år. 

De ønsker seg penger, men vi er usikre på hvor mye som er innenfor å gi? Vi har ikke veldig god råd, da vi har masse utgifter som vi må prioritere. 

Hørte noen sa at de skulle gi ca 3500-4000kr. Noen andre skulle gi 1000. Er det frekt om vi da kommer med en 500 lapp og en blomst for eksempel? 

 

Hva er normal gave til noen som man ikke møter mer enn kanskje 2 ganger i året? Og ellers ikke prater så veldig mye med. 

Anonymkode: c55d2...b20

Hva er vitsen i å gi en blomst? Den blir bare kastet uansett. Helt unødvendig.

Gi 1500 totallt sett fra begge dvs 750 er greit. 3 og 4 tusen er latterlig for noen som kommer til å skille seg uansett. Vi bor i norge 2023

Women want the wedding not be a wife

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De færreste orker ikke 3 retters på resturant… Dessuten så kommer de langt på vei med 500kr. Det er ikke nødvendig å fullfinansiere hele middagen. Evt så kan man spleise med noen andre.

Anonymkode: 3bf8f...940

Dummeste jeg har lest. 

Jo, de fleste orker en set menu på 3 retter (jeg regner med at det var det du mente selv om du faktisk skriver det motsatte). Det er faktisk vanlig med smaksmenyer på langt mer enn tre retter også, men OK. For 500 kroner for 2 personer får du ikke en gang en forrett og et glass vin til hver. 

OG. Man gir ikke bort gaver der mottaker er avhengig av å legge i en diger pott selv for å få utbytte av gaven. Hva om brudeparet ikke har så mye penger på restaurantbudsjettet sitt? Jeg hadde IKKE blitt glad for gavekort på 500 kroner på en bestemt restaurant akkurat nå da det ville innebære at vi måtte legge til minst 500, sannsynligvis mer, for i det hele tatt å få brukt det. Jeg snakker om mellomklasserestuaranter, ikke toppsjiktet. 

Tror du prisene har står stille de siste 20 årene? Leser du ikke aviser og har fått med deg at restaurant, hotell og flybilletter har steget enormt de siste to årene? En frokostbuffet på hotell koster 350-400 kroner, liksom. Pr pers. Du får ikke en fullverdig middag med drikke til 250 kroner pr person. :ler: Ikke en gang på nærmeste pizzasjappe, som man vel strengt tatt ikke gir bort i bryllupsgave. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De færreste orker ikke 3 retters på resturant… Dessuten så kommer de langt på vei med 500kr. Det er ikke nødvendig å fullfinansiere hele middagen. Evt så kan man spleise med noen andre.

Anonymkode: 3bf8f...940

😂😂😂

hun mener nok ikke 3 hovedretter ..!

Anonymkode: 773e5...fb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

1000kr fra par er nok. Lag eget kort og dropp blomster så er 1000kr innafor.

Anonymkode: 6034f...c42

500 kroner er ikke nok. Vi ga 2000 og blomster.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.48):

Vanlig å gi 1000kr om dere er par, 500kr fra single hvis man «bare» er venn. 

Anonymkode: 4acaa...8f2

Min erfaring også. 😊 Jeg ga 1500 i et bryllup jeg følte var veldig fancy og at jeg måtte gi litt, og fikk høre at «det var altfor mye».  Så jeg tror 1000 er ganske gjengs.

Anonymkode: a5bde...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 22.40):

Jeg hadde sagt ifra om at det er litt trangt for tiden (det er det for mange) men at dere gjerne vil feire dagen med dem. Jeg har fått snåle gaver av venner og familie og selv om jeg for eksempel vet at søsteren min har dårlig råd så opplever jeg det som en skikkelig frekk ting å gi en vaskeklut til meg og mannen på deling. Hadde hun sagt at hun hadde dårlig råd hadde jeg sagt at hun ikke trengte å kjøpe til meg - og jeg hadde blitt glad for en sjokolade. Men uten kontekst blir vaskekluten en fornærmelse - er det så lite jeg betyr for deg… så det er lurt å si ifra  når man kommer med en snål gave. Det er på grunn av.. ikke fordi jeg ikke bryr meg  

Kanskje er det snålt av meg men det er sånn jeg føler det. Og jeg er enda sår for den kjipe gaven fra søster. Selv om det er to juler siden.  Kjip gave i fjor også - så i år sa jeg at jeg syns vi skulle kutte ut gaver til hverandre. Og konsekvensen for henne er at hun ikke får en fin gave av meg. Som jeg hadde gitt med glede om hun bare hadde sagt noe 

Anonymkode: 385a6...bc8

så du krever at folk skal blottstille sine private forhold for å få en fin gave av deg?

Anonymkode: e6723...ec3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man har gjort noe jævlig feil om man setter i stand bryllup og forventer at folk betaler nok i gave til å dekke maten og drikken brudeparet har brukt pr snute. Da vi giftet oss satte vi i stand bryllup og fest etter hva vi hadde råd til, vi håpet at alle våre nærmeste kom, men gavene kom absolutt i andre rekke. Kunne ikke brydd meg mindre om noen ga 500 fremfor 2000, og jeg hadde blitt svært lei meg om noen følte seg presset til å gi mer. 

Da gifter man seg av helt feil grunner. 

Anonymkode: 9bb69...e51

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.29):

Heisann

Vi har blitt invitert til bryllup av et vennepar av oss. De er ikke våre nærmeste venner, men de er en del av gjengen og vi har kjent de i flere ti-år. 

De ønsker seg penger, men vi er usikre på hvor mye som er innenfor å gi? Vi har ikke veldig god råd, da vi har masse utgifter som vi må prioritere. 

Hørte noen sa at de skulle gi ca 3500-4000kr. Noen andre skulle gi 1000. Er det frekt om vi da kommer med en 500 lapp og en blomst for eksempel? 

 

Hva er normal gave til noen som man ikke møter mer enn kanskje 2 ganger i året? Og ellers ikke prater så veldig mye med. 

Anonymkode: c55d2...b20

Normalen er kuvertpris. Hvis dere er to så 2 x ca. 2500 👍

Anonymkode: 068e1...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 18.29):

Heisann

Vi har blitt invitert til bryllup av et vennepar av oss. De er ikke våre nærmeste venner, men de er en del av gjengen og vi har kjent de i flere ti-år. 

De ønsker seg penger, men vi er usikre på hvor mye som er innenfor å gi? Vi har ikke veldig god råd, da vi har masse utgifter som vi må prioritere. 

Hørte noen sa at de skulle gi ca 3500-4000kr. Noen andre skulle gi 1000. Er det frekt om vi da kommer med en 500 lapp og en blomst for eksempel? 

 

Hva er normal gave til noen som man ikke møter mer enn kanskje 2 ganger i året? Og ellers ikke prater så veldig mye med. 

Anonymkode: c55d2...b20

Det er normal kutyme å gi verdien av en kuvert. Altså verdien v det måltidet dere blir servert. Rundt 1000 kroner, med andre ord. Per person. Denne ideen par har om at de er en «enhet» og ikke to personer er en uting. Dere er to personer med to inntekter - ikke en enhet. Altså gir dere alltid (også i bursdager, konfirmasjoner, jul etc) dobbelt så mye som du ville gitt, var du singel. Ønsker dere ikke delta så kan dere helt fint takke nei. Da sender man et gratulasjonskort. Er dere invitert til bekjente så er å takke nei mer naturlig enn å komme og sitte og kjede seg og ønske seg en rolig kveld hjemme.

 

Anonymkode: 82176...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 6.58):

Skjerp deg! Det er ikke kjipt å gi 500kr! 

Anonymkode: 3bf8f...940

Hvis man er rik er det vel fint å gi mer. Det ville i alle fall jeg gjort. 

Anonymkode: b5aa8...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dropp iallefall blomster. Jeg ga vekk uendelig mye blomster etter eget bryllup. Alt av pynt og dekorasjoner, hadde ikke fått plass hjemme - ikke nok vaser. Hadde ikke blitt spesielt glad for enda mer blomster jeg ikke hadde plass til! 

Vi har gitt mellom 1000-1500 i bryllupsgave og sånn ca. Det vi har fått med venner i vårt bryllup. Tenker det er en fin plass å legge seg. Har dere dårlig økonomi så sett av 200 kr mnd fra nå sånn dere har råd til gaven når dagen kommer. Ellers dropper dere bryllupet. 

Eventuelt 500kr og noe hjemmelaget? Om man kan å lage ting... hadde nok satt pris på noe slikt også 😁😊

Anonymkode: 17616...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De færreste orker ikke 3 retters på resturant… Dessuten så kommer de langt på vei med 500kr. Det er ikke nødvendig å fullfinansiere hele middagen. Evt så kan man spleise med noen andre.

Anonymkode: 3bf8f...940

Tuller du? Har vært på 9 retters jeg.. 

Anonymkode: b5aa8...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Normalen er kuvertpris. Hvis dere er to så 2 x ca. 2500 👍

Anonymkode: 068e1...800

Spørs vel litt på bryllupet? Vi fikk ikke så mye av noen andre enn nærmeste familie. Vi har venner og familie som har helt normale inntekter. Ingen venner etc ga så mye. De fleste ga ca. 1000-1500 per par.

Anonymkode: 17616...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært litt ukomfortabel med å gitt en liten pengegave til folk som i følge seg selv er "stinn av gryn". Da hadde jeg heller kjøpt en gave. 

Av våre bryllupsgaver bruker jeg mest en liten skål som  som vi fikk av noen venner som jeg vet ikke hadde god råd, jeg vet at skålen ikke veldig er dyr og ekslusiv men den er fin og har en praktisk størrelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...