Gå til innhold

Vanvittige pengesummer, bryllupsgave!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sagt ifra om at det er litt trangt for tiden (det er det for mange) men at dere gjerne vil feire dagen med dem. Jeg har fått snåle gaver av venner og familie og selv om jeg for eksempel vet at søsteren min har dårlig råd så opplever jeg det som en skikkelig frekk ting å gi en vaskeklut til meg og mannen på deling. Hadde hun sagt at hun hadde dårlig råd hadde jeg sagt at hun ikke trengte å kjøpe til meg - og jeg hadde blitt glad for en sjokolade. Men uten kontekst blir vaskekluten en fornærmelse - er det så lite jeg betyr for deg… så det er lurt å si ifra  når man kommer med en snål gave. Det er på grunn av.. ikke fordi jeg ikke bryr meg  

Kanskje er det snålt av meg men det er sånn jeg føler det. Og jeg er enda sår for den kjipe gaven fra søster. Selv om det er to juler siden.  Kjip gave i fjor også - så i år sa jeg at jeg syns vi skulle kutte ut gaver til hverandre. Og konsekvensen for henne er at hun ikke får en fin gave av meg. Som jeg hadde gitt med glede om hun bare hadde sagt noe 

Anonymkode: 385a6...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville vært sjeleglad for grandis i bryllup, da jeg er lite glad i fancy mat 😅 men poenget mitt er at jeg ville ikke følt meg forpliktet til å gi dyr gave fordi maten er dyr. Når jeg ville satt like stor pris (eller større) på billigere mat. Gavebord er bedre, fordi da kan man alltids klare å finne noe på salg som har god verdi for pengene. Det blir ikke like tydelig at Kari har gitt 500 og Per 2000. 

Anonymkode: c569e...3d5

Det er ikke helt vanlig å bli sjeleglad for Grandiosa i bryllup altså. 

 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utakknemlige folk i denne tråden. Hva med å være takknemlig for det man får ? Er et beløp mer enn x antall kroner eller verdien på gaven viktigere enn at gjesten(e) kommer? 

VI giftet oss for 5 år siden. De fleste vennene våre gav oss gaver fra mellom 350 -750 kr enten i penger eller verdi. Onkler/tanter lå på rundt en 1000 lapp. Enn gir etter evne. Det viktigste for oss var at de kom.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som par gir vi sjeldent for under 2000 kroner. 500 er veldig lite i bryllup basert på hva jeg har sett på gavebord opp gjennom. Mulig dere kunne være litt kreative og gi noe annet enn penger, men som viser at dere kjenner brudeparet godt og har brukt litt mer tid enn hva det tar å overføre noen hundrelapper? Årgangsvin som skal åpnes på 10 års bryllupsdag for eksempel? 

Anonymkode: c4fff...547

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (10 timer siden):

Kødder du? 

Noen mener 150 kr for en middag er passe mens andre 1500. 
Folk er forskjellige. 
selv lever jeg på dato mat , men har det bra lell 

Anonymkode: 88bec...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blomst koster noen hundrelapper. Gi heller det som penger.
 

Ville gitt minimum 1000,- Var akkurat i bryllup selv, hun er en venninne av meg, men de er ikke vennepar av meg mannen. Vi ga 2000,- selvom vi omtrent ikke hadde penger da.
 

Hørte senere at bryllupet kostet ca 1000,- per gjest, med mat, pynt, lokaler og alt. så hadde fått veldig dårlig samvittighet om vi ga mindre. Hun er tross alt en venn for livet. 

Anonymkode: b5aa8...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gi 500kr. Aldri gitt mer vi heller, selv om vi er rike og vi er nære brudeparet.

Anonymkode: 3bf8f...940

Alltid de rikeste som gir minst. 

Anonymkode: b5aa8...251

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Alltid de rikeste som gir minst. 

Anonymkode: b5aa8...251

Rik og kjip henger ofte sammen.

Anonymkode: 7b8c1...703

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Rik og kjip henger ofte sammen.

Anonymkode: 7b8c1...703

Skjerp deg! Det er ikke kjipt å gi 500kr! 

Anonymkode: 3bf8f...940

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga nylig 1000, uten at vi var i bryllupet (nære venner som giftet seg i utlandet).

Syns den gamle, uskrevne regelen om å gi gave som koster over kuvertprisen er helt ok.

Anonymkode: d7fe0...f2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gi etter lommeboka, det viktigste er vel at man er sammen med brudeparet og feirer dagen?  Blomster hadde jeg droppet som gave, kutter du ut dem og gir kun penger er du vel ikke så langt unna 1000 kroner? (en ålreit bukett/gruppe koster en del).

For øvrig kostet mitt søskens bryllup tre ganger så mye som mitt.  Vi fikk likevel nokså lik sum av de som ga begge parene gave.  Min manns bror og kona sitt bryllup kostet oss 25000 fordi det skjedde i utlandet, hans søster giftet seg med bare forlovere til stede.  Vi ga lik gave uansett.  Dette med å gi gave som tilsvarer kuvertprisen har jeg aldri forstått.

Som brudepar hadde vi hatt all verdens forståelse for at folk kan ha det trangt nå.  Jeg hadde blitt fryktelig lei meg hvis noen hadde fått dårligere økonomi av å gi oss for dyr gave bare fordi de "måtte".

Anonymkode: e4245...531

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hadde ikke gitt mindre enn 1,000kr uansett. (Personlig 2,000-3,000kr) Dere er to personer som skal spise og drikke også. Husk det.

Anonymkode: ffa7e...0d0

Hæ?

Anonymkode: 1f92f...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor rimelighetens grenser syns jeg dette med å dekke kuvertprisen er ganske logisk - får man god mat og drikke har man jo fått mye "igjen" for å delta slik at gaven sånn sett ikke er å anse som en ren utgift. Motsatt tenker jeg at hvis man må betale mye for reise og overnatting for å delta så kan gavebeløpet reduseres. Å gi 250 kr i gave fra hver person syns jeg hørtes veldig lite ut...

Anonymkode: 79def...bb3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere har lite så er det helt innafor. Da jeg gifta meg var ei venninne student, hun ga 150 kroner. Det var nå det hun kunne gi. Jeg var bare glad for at hun kom i bryllupet, hadde ikke trengt gaver en gang. 

Anonymkode: 2339b...460

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr fra par er nok. Lag eget kort og dropp blomster så er 1000kr innafor.

Anonymkode: 6034f...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi etter evne og ikke hva som er "forventet". Bare tull at man "skal" gi så-og-så mye for å dekke kuvertprisen. Det hadde jeg aldri verken forventet eller i det hele tatt tenkt over hvis jeg inviterte til bryllup. Man gir seg ikke til fant og må skrape sammen for å overleve på suppe resten av måneden fordi man føler seg presset til å gi pengegave over evne. Hvis det er tilfellet, hadde jeg heller droppet å gå i bryllupet (særlig til noen dere ikke er veldig nære venner med, som dere ser 2 ganger i året - skjønner ikke hvorfor man inviterer såpass perifere venner jeg da, men det er jo en helt annen diskusjon...) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr er veldig lite🙈 ville gitt for minst 1000 kr per hode. Med mindre det er buffet og «ta med drikke selv»- bryllup.

Anonymkode: 4cc46...ab8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...