Gå til innhold

Vanvittige pengesummer, bryllupsgave!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hadde ikke gitt mindre enn 1,000kr uansett. (Personlig 2,000-3,000kr) Dere er to personer som skal spise og drikke også. Husk det.

Anonymkode: ffa7e...0d0

 

Det er brudeparet som har bestemt menyen. Da må også brudeparet ta den utgiften. 

Anonymkode: 573a0...ca3

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss for kort tid siden og jeg har vært gave-ansvarlig i ganske mange brylluper i de siste årene. Den klart mest vanlige summen fra vennepar har vært 1000 kroner - dette gjelder omtrent alle kretser jeg kjenner, med vidt spenn i økonomien. Samtidig er min erfaring et spenn fra 800-2000 kroner fra vennepar også er helt innenfor det vanlige, litt avhengig av økonomi, relasjon og andre omstendigheter. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med mindre du har tenkt å gi en bukett fra REMA, så koster en blomst litt, og jeg ville heller lagt pengene fysisk ved enn i en plante. 

Anonymkode: 03728...732

Jeg er enig her. Dropp blomster, heller legg litt ekstra i gaven. Blir da nærme 1000. 

Anonymkode: bcb18...2f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dra i det bryllupet når dere ikke er nære venner og attpåtil dårlig råd? Takk nei til innbydelsen og send en blomst til 500.-

Jeg har lav lønn, men ville ikke gitt under 1000.- og det er mye penger for meg.

Anonymkode: dccda...928

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan love deg at kuvertprisene de betaler er langt stivere enn en fellesgave fra dere på 1000 kroner. Hvis dere ikke har råd til å dra i bryllup så finn på en unnskyldning og la være å dra. Dere er uansett ikke spesielt nære venner med dem dersom dere ses to ganger i året.

Anonymkode: 3a8a4...1c8

Hvis jeg hadde giftet meg ville jeg ikke at folk skulle følt på noe press for å gi dyr gave! Det hyggeligste er jo at de kommer, og gir en gave de er komfortabel med i forhold til hvor god råd man har. Hvis noen har dårlig råd og skraper sammen en grei sum, så er de mer gavmilde synes jeg enn velidig rike folk som gir en gave til en litt høyere pris enn de første. 

Anonymkode: 2f4cd...5f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg var i bryllup med ønske om pengegave ga jeg 1000 kr som singel, syns det er absolutt minimumet når man er par. 

Anonymkode: 2ce2c...66b

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sist jeg var i bryllup med ønske om pengegave ga jeg 1000 kr som singel, syns det er absolutt minimumet når man er par. 

Anonymkode: 2ce2c...66b

Veldig enig. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi 500kr. Aldri gitt mer vi heller, selv om vi er rike og vi er nære brudeparet.

Anonymkode: 3bf8f...940

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gi 500kr. Aldri gitt mer vi heller, selv om vi er rike og vi er nære brudeparet.

Anonymkode: 3bf8f...940

Det er ikke vanlig å gi 500 kr fra par. 

Når det er sagt misliker jeg rene pengegaver i bryllup, det er hyggeligere å gi en ting. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig å gi 500 kr fra par. 

Når det er sagt misliker jeg rene pengegaver i bryllup, det er hyggeligere å gi en ting. 

Anonymkode: db7ec...5bc

Jeg liker f.eks å gi opplevelser og det ønsker vennene mine seg også. Det er rimelig vanskelig å finne opplevelsesgave for to til 500 kroner utenom to kinobilletter og to popcorn. Skal man gi gavekort på restaurant må man jo opp i 1000 kroner og selv da må jo paret påregnet å betale noe selv hvis de drikker vin. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde ikke gitt mindre enn 1,000kr uansett. (Personlig 2,000-3,000kr) Dere er to personer som skal spise og drikke også. Husk det.

Anonymkode: ffa7e...0d0

Det er jo ikke som om man spiser for 1000 kroner dagen vanligvis. Nå spiser man selvsagt ikke festmiddag hver dag heller, men jeg hadde heller tatt en grandis enn en fancy middag. Synes det burde være et alternativ til å gi penger, så det ikke blir så tydelig hvem som gir hva. 

Anonymkode: c569e...3d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vanlig å gi 500 kr fra par. 

Når det er sagt misliker jeg rene pengegaver i bryllup, det er hyggeligere å gi en ting. 

Anonymkode: db7ec...5bc

Hvorfor ikke det? Hvis man har god økonomi er det kanskje en fin ting å gi litt mer, men har man dårlig råd så er det vel ikke noe galt i å gi 500 eller hva enn man har greit råd til. Samtidig er det jo en gave, bør man ikke bli glad for hva man får i stedet for skuffet over hva man ikke får, hvis man er brudeparet? 

Anonymkode: 2f4cd...5f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis 500 er det som føles riktig for dere er det nok. Man blir bedt fordi man er ønsket der, ikke fordi man skal måtte gi noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg liker f.eks å gi opplevelser og det ønsker vennene mine seg også. Det er rimelig vanskelig å finne opplevelsesgave for to til 500 kroner utenom to kinobilletter og to popcorn. Skal man gi gavekort på restaurant må man jo opp i 1000 kroner og selv da må jo paret påregnet å betale noe selv hvis de drikker vin. 

Anonymkode: db7ec...5bc

I all verden! Hva slags resturant ferdes du på?

Anonymkode: 3bf8f...940

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke som om man spiser for 1000 kroner dagen vanligvis. Nå spiser man selvsagt ikke festmiddag hver dag heller, men jeg hadde heller tatt en grandis enn en fancy middag. Synes det burde være et alternativ til å gi penger, så det ikke blir så tydelig hvem som gir hva. 

Anonymkode: c569e...3d5

Jeg er helt enig med deg i at det bør være et alternativ til penger, jeg misliker pengegaver i bryllup selv. Samtidig blir det jo tydelig hvem som har gitt hva all den tid det er gavebord med opppakkede gaver og tilhørende kort som alle ser på. 

Det første du skriver skjønte jeg ikke. Det er vel ingen som spiser og drikker for 1000 kroner dagen hver dag, men man serverer vel ikke Grandiosa i bryllup heller? 

Jeg tenker at bryllup er en sosial kontrakt. Man er heldig/"heldig" som blir invitert og bryllup er jo egentlig livets fest. Masse feststemte mennesker som legger all sin godvilje til for å feire kjærligheten og det fineste av alt. Vertskapet byr på sitt i form av å ivareta gjestene og servere god mat og drikke. Gjestene river i litt ekstra til gaven fordi det er, ideelt sett, en en-gang-i-livet-hendelse i deres liv. Alle pynter seg og er innstilt på å ha det gøy. 

Ja, det koster. Men det er morsommere hvis man tar på seg det fineste man har og sitt største smil og er så raus man har råd til. At ts vil gi 500 og en blomst som fort koster 500 er bare dumt, da er det bedre å gi et gavekort på 1000 kroner på Kitchn. Eller 750 da, som vel tilsvarer den summen hvis hun kjøper en billigbukett på Rema. 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke det? Hvis man har god økonomi er det kanskje en fin ting å gi litt mer, men har man dårlig råd så er det vel ikke noe galt i å gi 500 eller hva enn man har greit råd til. Samtidig er det jo en gave, bør man ikke bli glad for hva man får i stedet for skuffet over hva man ikke får, hvis man er brudeparet? 

Anonymkode: 2f4cd...5f1

Vi vet jo ikke noe om hva. brudeparet vil synes og tenke, jeg svarer basert på hva jeg selv ville ha gjort (og har gjort) som gjest. Vi vet da vel ingenting om brudeparet går i taket av lykke over 500 kr eller ikke. Og jo, generelt sett burde man jo bli glad for alt man får. Selvfølgelig. 

Anonymkode: db7ec...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med deg i at det bør være et alternativ til penger, jeg misliker pengegaver i bryllup selv. Samtidig blir det jo tydelig hvem som har gitt hva all den tid det er gavebord med opppakkede gaver og tilhørende kort som alle ser på. 

Det første du skriver skjønte jeg ikke. Det er vel ingen som spiser og drikker for 1000 kroner dagen hver dag, men man serverer vel ikke Grandiosa i bryllup heller? 

Anonymkode: db7ec...5bc

Jeg ville vært sjeleglad for grandis i bryllup, da jeg er lite glad i fancy mat 😅 men poenget mitt er at jeg ville ikke følt meg forpliktet til å gi dyr gave fordi maten er dyr. Når jeg ville satt like stor pris (eller større) på billigere mat. Gavebord er bedre, fordi da kan man alltids klare å finne noe på salg som har god verdi for pengene. Det blir ikke like tydelig at Kari har gitt 500 og Per 2000. 

Anonymkode: c569e...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en gave, så blir ikke summen så tydelig. En må gi etter evne og gjerne blir det dyrt nok med bryllup allikevel. Hva brudeparet betaler for laget, skal ikke gjestene lastes for. En gifter seg vel ikke for gavene. 

Anonymkode: 291ed...745

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I all verden! Hva slags resturant ferdes du på?

Anonymkode: 3bf8f...940

Hva slags restauranter får du gavekort til? 500 kr pr person er ikke spesielt mye. Jeg gir ikke bort gavekort på nærmeste kebabsjappe. 

Til info: To eller treretters med vin til kommer på over 500 pr person selv på de rimeligste mellomklasserestaurantene i Oslo. En stor pizza på Peppes pluss saus, to-fire øl og to dessert blir det samme (vil jeg tro, men man gir jo ikke gavekort på Peppes). 

Anonymkode: db7ec...5bc

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...