Gå til innhold

Er det ulovlig å gå i skiløype?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke ulovlig, men det er mislikt. Det legges jo ned mye tid og innsats i å tråkke opp løypene, så det er ikke kjekt at folk går der til fots og ødelegger. 

Anonymkode: 0e1ed...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Tiden som blir brukt for å lage SKI-løyper. Da kan de som absolutt må gå der vippse til det laget/foreningene/frivillige/ol for tiden de har brukt til å lage løypene som du/dere går ihjel. 

Anonymkode: f4a90...5dd

Eier de marken de lager skiløypene i da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (11 timer siden):

Eier de marken de lager skiløypene i da?

Nei, skiløyper er som regel lagt i utmark. Og når det er i utmark spiller det ingen rolle hvem som eier området. Det er fritt frem for å bruke det som turgåer, samme faen hva idrettsforeningene mener. 

Anonymkode: a3b01...bdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, skiløyper er som regel lagt i utmark. Og når det er i utmark spiller det ingen rolle hvem som eier området. Det er fritt frem for å bruke det som turgåer, samme faen hva idrettsforeningene mener. 

Anonymkode: a3b01...bdd

Eksakt. Like mye min skog som deres. En funny ting som særlig gjelder her jeg bor nå, flere av disse løypene er jo lagt på gamle stier. Tviler på at det er så veldig annerledes andre steder i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mente ikke å tråkke midt oppi løypa. Men mellom sporene er det jo bare hardpakket snø. Er det et problem med fotspor der? For de som skøyter kanskje? Ts

Anonymkode: 82f70...34d

Det er sporet for de som skøyter, så ja du ødelegger for dem. Gå ved siden av sporet. Jeg er ikke noen skiløper selv, men jeg jeg klarer fint å gå tur uten tråkke akkurat der folk går på ski.

Anonymkode: ca61b...297

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, skiløyper er som regel lagt i utmark. Og når det er i utmark spiller det ingen rolle hvem som eier området. Det er fritt frem for å bruke det som turgåer, samme faen hva idrettsforeningene mener. 

Anonymkode: a3b01...bdd

 

TheHairyToothfairy skrev (3 timer siden):

Eksakt. Like mye min skog som deres. En funny ting som særlig gjelder her jeg bor nå, flere av disse løypene er jo lagt på gamle stier. Tviler på at det er så veldig annerledes andre steder i landet.

Alle som oppretter skiløyper må ha tillatelse fra grunneier, uansett om det er privat eller Statskog som eier grunnen.

Fri ferdsel i utmark har noen begrensninger og i dette tilfellet er det § 11 i friluftsloven kommer inn i bildet.

"Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe."

Man kan altså ikke ødelegge opparbeidede skiløyper og unnskylde seg med "ja men det er fri ferdsel i utmark".

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (17 timer siden):

Hvorfor må du gå i skisporet? Det er ingen som går på ski på gang- og stkkelstien.

Jo, det er det faktisk 😅

Ellers enig

Anonymkode: d751e...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Alle som oppretter skiløyper må ha tillatelse fra grunneier, uansett om det er privat eller Statskog som eier grunnen.

Fri ferdsel i utmark har noen begrensninger og i dette tilfellet er det § 11 i friluftsloven kommer inn i bildet.

"Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe."

Man kan altså ikke ødelegge opparbeidede skiløyper og unnskylde seg med "ja men det er fri ferdsel i utmark".

Anonymkode: 2b85e...0cb

Du skal ha grusomt mye lykke til med å påstå at jeg ødelegger noe bare ved å gå. Den påtalen skulle jeg likt å se, gitt 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Alle som oppretter skiløyper må ha tillatelse fra grunneier, uansett om det er privat eller Statskog som eier grunnen.

Fri ferdsel i utmark har noen begrensninger og i dette tilfellet er det § 11 i friluftsloven kommer inn i bildet.

"Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe."

Man kan altså ikke ødelegge opparbeidede skiløyper og unnskylde seg med "ja men det er fri ferdsel i utmark".

Anonymkode: 2b85e...0cb

Haha, du kan ikke bruke den loven der i skiløyper, det er bare komisk. Den loven skal beskytte natur og vegetasjon, ikke oppkjørte løyper. Omg! 

Anonymkode: fa741...d3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg virkelig ikke på folk som går i skiløypene, med mindre det er fullstendig stivfrossent. Jeg har bodd flere steder, både by og bygd, men har aldri behov for å gå i skisporet for å komme ut i skogen - som jeg ofte går tur i hele året. Jeg kan nesten garantere at det er bedre stier og steder å gå, slik at skiløypene ikke ødelegges. Spør på lokal gruppe på Facebook, f.eks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, du kan ikke bruke den loven der i skiløyper, det er bare komisk. Den loven skal beskytte natur og vegetasjon, ikke oppkjørte løyper. Omg! 

Anonymkode: fa741...d3f

Hva er det du ikke skjønner med "ikke å volde skade eller ulempe for eier, brukere eller andre" når det er nettopp det som skjer hvis man tråkker i løypene?.

Friluftsloven omhandler nettopp hvordan man skal oppføre seg når man benytter seg av retten til å holde på med friluftsliv i naturen på privat og offentlig grunn.

Vi har e annn lov som omhandler det å beskytte naturen, den heter Naturmangfoldloven... OMG!.

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

Folk må da klare å finne seg andre plasser å gå enn opparbeidede skiløyper, lag, foreninger og frivillige bruker ikke tid og penger på disse løypene for at sporene skal bli ødelagte av vrangpeiser som absolutt skal gå på føttene der.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Og skigåere må forstå at skogen er for alle! Og jeg vil gå på tur i skogen så gjør jeg det.

Anonymkode: e8887...6dc

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg mente ikke å tråkke midt oppi løypa. Men mellom sporene er det jo bare hardpakket snø. Er det et problem med fotspor der? For de som skøyter kanskje? Ts

Anonymkode: 82f70...34d

Her jeg bor er det mange meter mellom sporene og der synes jeg du kan gå. De som skøyter for tåle litt humper i snøen. Men ville holdt meg til roligere tider (ikke søndag formiddag), og vært bevisst at folk kan komme i rask fart. Og så hadde jeg vurdert hva slags løype det er - ville ikke gått i en typisk konkurranseløype.

Anonymkode: 9e38a...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og skigåere må forstå at skogen er for alle! Og jeg vil gå på tur i skogen så gjør jeg det.

Anonymkode: e8887...6dc

Du kan gå så mye i skogen som du bare ønsker, nesten 40% av Norge er skog og det er over 120.000 kvadratkilometer å ta av så det er helt unødvendig å gå akkurat der noen har opparbeidet en skiløype.

Men noen er jo dessverre så late og egoistiske at de skal benytte seg av skiløypene fordi de ikke gidder å gå i snøen verken med eller uten truger, selv om dette ødelegger for de som har brukt tid og penger på å lage løypene.

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan gå så mye i skogen som du bare ønsker, nesten 40% av Norge er skog og det er over 120.000 kvadratkilometer å ta av så det er helt unødvendig å gå akkurat der noen har opparbeidet en skiløype.

Men noen er jo dessverre så late og egoistiske at de skal benytte seg av skiløypene fordi de ikke gidder å gå i snøen verken med eller uten truger, selv om dette ødelegger for de som har brukt tid og penger på å lage løypene.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Skogen er full av snø og kun mulig å gå i. Man må gå på grusvei, altså der det er løyper. Er det noen som er egoistisk så er det dere.

Anonymkode: e8887...6dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skogen er full av snø og kun mulig å gå i. Man må gå på grusvei, altså der det er løyper. Er det noen som er egoistisk så er det dere.

Anonymkode: e8887...6dc

Det er fult mulig å gå i skogen selv om det er snø, nordmenn har gjort det i tusenvis av år med truger, ski eller bare føttene.

Jeg er forresten ikke egoistisk siden jeg ikke har gått i en skiløype siden 90 tallet, kan ikke fordra verken ski eller skisport men har full forståelse for de som jobber og betaler i dyre dommer for å opprettholde skiløyper rundt om i landet.

Hvem er egoistisk?.

https://www.fjellsport.no/turutstyr/vinterprodukter/truger 

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du kan gå så mye i skogen som du bare ønsker, nesten 40% av Norge er skog og det er over 120.000 kvadratkilometer å ta av så det er helt unødvendig å gå akkurat der noen har opparbeidet en skiløype.

Men noen er jo dessverre så late og egoistiske at de skal benytte seg av skiløypene fordi de ikke gidder å gå i snøen verken med eller uten truger, selv om dette ødelegger for de som har brukt tid og penger på å lage løypene.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Late og egoistiske faktisk. Hvis dette er gjengs holdninger for skientusiaster så kan du bite deg i nesen på at jeg skal gå der med god tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...