Gå til innhold

Er det ulovlig å gå i skiløype?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TheHairyToothfairy skrev (3 minutter siden):

Late og egoistiske faktisk. Hvis dette er gjengs holdninger for skientusiaster så kan du bite deg i nesen på at jeg skal gå der med god tid.

Vel... hvis man ikke gidder å gå i snøen men heller velger å gå etter skiløypene selv om det ødelegger for andre så er man både lat og egoistisk.

Er forresten så langt fra skientusiast som det er mulig å komme, kan ikke fordra ski eller noen former for vintersport men jeg har nok empati og forståelse oppe i nepa til å skjønne at det er en stor ulempe for de som lager disse løypene.

For mange år siden så hadde vi noen i nabolaget her som fikk tillatelse til å lage lysløype for barn i nærheten av byggefeltet, men løpa ble ødelagt av turgåere og hundeeiere som ikke plukket opp etter seg. Hundedritt er som kjent ikke særlig egnet som skismøring og det er rimelig utrivelig for barn å tryne i den dritten.

Enden på visa var at de ga opp hele prosjektet. 

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gått i skiløype om det er preppet. Men skiløyper som ikke er preppet kan jeg gå i, men unngår da selvsagt å gå der de som går på ski har lagd tydelige spor, så jeg ikke ødelegger dem

Anonymkode: ce0ef...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel... hvis man ikke gidder å gå i snøen men heller velger å gå etter skiløypene selv om det ødelegger for andre så er man både lat og egoistisk.

Er forresten så langt fra skientusiast som det er mulig å komme, kan ikke fordra ski eller noen former for vintersport men jeg har nok empati og forståelse oppe i nepa til å skjønne at det er en stor ulempe for de som lager disse løypene.

For mange år siden så hadde vi noen i nabolaget her som fikk tillatelse til å lage lysløype for barn i nærheten av byggefeltet, men løpa ble ødelagt av turgåere og hundeeiere som ikke plukket opp etter seg. Hundedritt er som kjent ikke særlig egnet som skismøring og det er rimelig utrivelig for barn å tryne i den dritten.

Enden på visa var at de ga opp hele prosjektet. 

Anonymkode: 2b85e...0cb

Litt på siden, men det en uting at hundeeiere ikke plukker opp bæsjen etter hundene. Uavhengig om det er skispor eller ikke. Går selv mye turer med en hund, og ser stadig bæsj som ikke er plukket opp, og bæsjeposer som henger i trær eller ligger langs veiene. Idioti!

Anonymkode: ce0ef...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du ikke skjønner med "ikke å volde skade eller ulempe for eier, brukere eller andre" når det er nettopp det som skjer hvis man tråkker i løypene?.

Friluftsloven omhandler nettopp hvordan man skal oppføre seg når man benytter seg av retten til å holde på med friluftsliv i naturen på privat og offentlig grunn.

Vi har e annn lov som omhandler det å beskytte naturen, den heter Naturmangfoldloven... OMG!.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Som jeg sier ; du får ikke den loven til å handle om å gå i skiløypa. Om du knekker kvister i haugevis, feller tre eller tar bark av trær så volder du skade i naturen. 

Anonymkode: fa741...d3f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Folk må da klare å finne seg andre plasser å gå enn opparbeidede skiløyper, lag, foreninger og frivillige bruker ikke tid og penger på disse løypene for at sporene skal bli ødelagte av vrangpeiser som absolutt skal gå på føttene der.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Sporene blir ikke ødelagte. Det er kun kondom-skiløpere med tungen utav halsen mens vettet ligger på parkeringsplassen og skriker etter eieren.

Disse skiløperne er like ille som kondomsyklistene.

Anonymkode: a808a...865

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mellom sporene? Hvorfor kan du ikke gå i kanten? Og hvorfor må du gå akkurat i skiløypene? Jeg mener ikke å høres sur ut, men det er da så mange muligheter for å komme seg ut som ikke involverer å gå i løyper som lag og foreninger bruker enormt med tid og økonomi på å holde i orden. Om du MÅ gå i løypa gå helt i kanten.

Anonymkode: 4eab3...30b

Jeg lurer på hva grinebiterne på ski gjør ang elgtråkk i løypa. Saksøker ?

Ts, går du i ytterkanten så ødelegger du ikke løypene eller skøytetraseen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du ikke skjønner med "ikke å volde skade eller ulempe for eier, brukere eller andre" når det er nettopp det som skjer hvis man tråkker i løypene?.

Friluftsloven omhandler nettopp hvordan man skal oppføre seg når man benytter seg av retten til å holde på med friluftsliv i naturen på privat og offentlig grunn.

Vi har e annn lov som omhandler det å beskytte naturen, den heter Naturmangfoldloven... OMG!.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Det har ingenting med skispor å gjøre.

Anonymkode: a808a...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (23 timer siden):

Hvorfor må du gå i skisporet? Det er ingen som går på ski på gang- og stkkelstien.

Å nei? Hva med disse som bruker rulleski da? Det er ski det også.

Anonymkode: a808a...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det som er mellom spor ofte er for skøyting. Og spor reduserer ikke bare gli for de som trener aktivt og har litt fart, det kan også være farlig.

Skal du absolutt gå der så gå på siden utenfor løypene.

Bruker skogen mye selv når jeg går med bikkja. Om vinteren er favorittrundene mine skiløyper. Ser på det som en selvfølge å respektere den jobben frivillige har lagt ned der og går utenfor løypa eller helt andre steder.

Selv om en etter loven har lov til noe betyr det ikke at en ikke kan bruke hodet og la være.

Anonymkode: 2339d...7e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når kommunen har brukt mye penger og ressurser på lysløyper i skogen så er disse kun for skiløpere så lenge det er snø ute? Løypene blir preparert om vinteren og vi har flerfoldige kilometer med løyper. Det er ikke egnet å gå utenom sporet for der er det for mye snø, for smalt eller for bratt. Jeg klarer helt ærlig ikke å forstå problemet med at det blir noen fotspor i løypen, så lenge man ikke går oppå sporet de har frest ned. Det er såklart lov å ta hensyn hvis det er veldig vått ute så man ikke lager dype spor i snøen. Glad det står skilt her om at man vennligst ikke skal ødelegge sporet, men markert at man kan gå i midten. 

Anonymkode: da4b3...8bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg sier ; du får ikke den loven til å handle om å gå i skiløypa. Om du knekker kvister i haugevis, feller tre eller tar bark av trær så volder du skade i naturen. 

Anonymkode: fa741...d3f

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sporene blir ikke ødelagte. Det er kun kondom-skiløpere med tungen utav halsen mens vettet ligger på parkeringsplassen og skriker etter eieren.

Disse skiløperne er like ille som kondomsyklistene.

Anonymkode: a808a...865

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har ingenting med skispor å gjøre.

Anonymkode: a808a...865

Det finnes selvsagt ikke en lov som spesifikk handler om skispor men det bryter uansett med § 11 i Friluftsloven hvis man ødelegger sporene, en skiløype regnes som et opparbeidet anlegg.

"Kan fotgjengere nektes adgang?

I Norge er vi heldige med at vi har veldig mye natur. Og takket være 

allemannsretten

 er også alt sammen tilgjengelig for alle sammen.

Samtidig kommer denne retten også med den del begrensninger og plikter. Den ene plikten er at man blant annet skal ferdes hensynsfullt.

– Du skal vise hensyn for andre. Når du ødelegger et anlegg, som skiløypa faktisk er, så har du ikke lov til å gå der, sier fagsjef Siri Meland i Norsk Friluftsliv."

https://www.nrk.no/trondelag/skilopere-mener-fotgjengere-odelegger-skisporet-_-trondheim-kommune-ber-folk-vise-hensyn-1.15926480

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått i løypene, gjør det hele tiden her hjemme . Da er alternativet å gå på fortauene langs ved traffikerte veier. Alle turstiene i skogen har de nå på vinteren laget skiløyper av, så da få jo ikke vi gående gå noen plasser i skogen lengre, s å selvsagt går jeg i løypene da. Går selvsagt ikke i sporene men utenom der det er tråkka.

Anonymkode: 7a7c6...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 29.1.2023 den 19.09):

Folk må klare å gå tur uten å gå i en skiløype. En del skiløyper er laget av og for de som drivet med ski som idrett.

Du får bruke hodet og vurdere litt. Det er ikke så farlig om du går litt i typiske turløyper. Bare hold deg unna skianlegg der man arrangerer skirenn

 

Halve skogen er skiløyper. Umulig å komme noe sted uten å gå i en i ny og ne. Det tar absolutt hele bredden på de mest brukte turveiene. Flott med skiløyper men det er ikke lov for enkelte grupper å beslaglegge utmark så ingen andre kan bruke den. Utmark er offentlig og fri ferdsel skal ikke hindres. Det må være mulig for gående også å bruke utmark. 

Anonymkode: 708d7...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

link

 

– Du skal vise hensyn for andre. Når du ødelegger et anlegg, som skiløypa faktisk er, så har du ikke lov til å gå der, sier fagsjef Siri Meland i Norsk Friluftsliv.

Miljødirektoratet er riktignok ikke like sikker.

– Vi kan ikke se at det er grunnlag for en tolkning av allemannspliktene som tilsier at det er forbudt å ferdes til fots i preparerte skiløyper, skriver de på sin hjemmeside.

Så da ser det ut til at det er lovlig å gå i skiløyper til fots. 

I bymarka har de vært flinke de siste år til å lage plass for gående også. Så klart det er mange som vil gå i skogen selv om de ikke går på ski. Det er ikke det samme å gå langs veier og gater. En del av skiløypene blir lagt der det er stier om sommeren, og på skogsveier hvor det er mye ferdsel av både gående, syklende og skiløpere. 

Jeg synes det er drøyt å skulle forvise en stor gruppe mennesker fra skogen hele vinteren med mindre de går på ski, og her har tydeligvis kommunen vært enig i det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Halve skogen er skiløyper. Umulig å komme noe sted uten å gå i en i ny og ne. Det tar absolutt hele bredden på de mest brukte turveiene. Flott med skiløyper men det er ikke lov for enkelte grupper å beslaglegge utmark så ingen andre kan bruke den. Utmark er offentlig og fri ferdsel skal ikke hindres. Det må være mulig for gående også å bruke utmark. 

Anonymkode: 708d7...fed

Jeg skrev at jeg ikke synes ikke det er så ille om noen går i en turløype. Bare styr unna skianlegg der det arrangeres renn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor lager man skiløyper der det er turstier da? Da kan vi da gå i dem. Vi går jo i dem hele sommeren og på vinteren er det liksom forbudt fordi de lager skiløyer der vi skal gå? Klart vi går i dem da!

Anonymkode: 7a7c6...50e

Er det du som har laget turstien og dermed bestemmer hva den skal brukes til? Sannsynligvis er det de samme som vedlikeholder den om sommeren og vinteren. Om sommeren er den ment å gåes på til fots, og om vinteren er den for å gå på ski.

Anonymkode: 1d9b2...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det du som har laget turstien og dermed bestemmer hva den skal brukes til? Sannsynligvis er det de samme som vedlikeholder den om sommeren og vinteren. Om sommeren er den ment å gåes på til fots, og om vinteren er den for å gå på ski.

Anonymkode: 1d9b2...00e

Nei de kan gå i skiløya der det arrangeres renn, der det erment for dem å gå. At de stjeler gåstien vår om vinteren får være deres problem om vi da går i den . Jeg går i den og det gjør alle her jeg bor og skiløperene får bare godta det. Skogen er for alle.

Anonymkode: 7a7c6...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 23.29):

Nei de kan gå i skiløya der det arrangeres renn, der det erment for dem å gå. At de stjeler gåstien vår om vinteren får være deres problem om vi da går i den . Jeg går i den og det gjør alle her jeg bor og skiløperene får bare godta det. Skogen er for alle.

Anonymkode: 7a7c6...50e

Den stien blir sannsynligvis vedlikehold av de som lager skispor om vinteren. Står du og hogger ned kvist om sommeren for å holde stien oppe? Kjører du ut grus på veiene?

Tenkte ikke det nei. 

Anonymkode: 50c6d...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den stien blir sannsynligvis vedlikehold av de som lager skispor om vinteren. Står du og hogger ned kvist om sommeren for å holde stien oppe? Kjører du ut grus på veiene?

Tenkte ikke det nei. 

Anonymkode: 50c6d...dd4

Allmannsretten gir meg rett i å gå i skiløypa og vår gåsti på sommeren. Ingen kan hindre meg. 

Anonymkode: 7a7c6...50e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan både ri og gå i skiløyper med mindre kommunen har bestemt noe annet. Det er en selvfølge at man ikke går i sporene og ikke er til hinder for skigåere.

Anonymkode: 44a4d...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...