Gå til innhold

Er det ulovlig å gå i skiløype?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en skade som gjør ar jeg bør holde meg unna skigåing en tid fremover. Men jeg skulle gjerne tatt en tur i skogen. Her i området er det lite opptrekket sti. Kan jeg gå i skiløypa hvis jeg holder meg på midten? Eller er det helt fyfy? Hva hvis man går på tider som gjerne er stille? Vil jeg få kjeft?

Anonymkode: 82f70...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør gå på utsiden om du absolutt skal gå i skisporet! Men det er ingen lov som sier at du IKKE har lov å gå der, iallfall ingen offentlige lover. Men det kan jo hende idrettslag eller lignende som har ansvaret for løypene har regler for det.

Anonymkode: a0dbe...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går midt i og lager spir i løypa er det skikkelig dårlig gjort. Om du går helt på kanten om du absolutt må kan du evt gjøre det, personlig ville jeg aldri gjort det. Det er lov å ta hensyn og heller gå tur på en skogsvei som er brøytet.

Anonymkode: 4eab3...30b

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du går midt i og lager spir i løypa er det skikkelig dårlig gjort. Om du går helt på kanten om du absolutt må kan du evt gjøre det, personlig ville jeg aldri gjort det. Det er lov å ta hensyn og heller gå tur på en skogsvei som er brøytet.

Anonymkode: 4eab3...30b

Folk må da klare å gå på ski selv om noen har vært ute og godt i sporet. Det gjorde vi før og det var aldri noe problem. Har aldri hatt behov for å gå i slike spor.

En skitur skal være koselig. En skal se på naturen og slappe av. Ikke rase som en vill sebra i løypen.

Anonymkode: a808a...865

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov mot å gå i sporet, men du risikerer å møte mange som AB #3, dessverre. Det beste er om du kan gå på siden, eller på stier som ikke har skiløyper.

Anonymkode: 28ade...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går fint det vanligvis, å gå på siden, selv om det er noen fjellstressere som gneldrer mot deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk må da klare å gå på ski selv om noen har vært ute og godt i sporet. Det gjorde vi før og det var aldri noe problem. Har aldri hatt behov for å gå i slike spor.

En skitur skal være koselig. En skal se på naturen og slappe av. Ikke rase som en vill sebra i løypen.

Anonymkode: a808a...865

Gått i sporet, mente jeg.

Anonymkode: a808a...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen der jeg bor og rundt er det laget Labbeløyper for de som ønsker å gå i stedet for ski i natur. Kanskje sjekke om det er noe sånt rundt der du bor. Når jeg googlet det var det ganske mange som lagde labbeløyper  :)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, døgnflue said:

I kommunen der jeg bor og rundt er det laget Labbeløyper for de som ønsker å gå i stedet for ski i natur. Kanskje sjekke om det er noe sånt rundt der du bor. Når jeg googlet det var det ganske mange som lagde labbeløyper  :)

Det har jeg aldri hørt om, så måtte google det. For et fantastisk tiltak!! :klappe:

Anonymkode: ad773...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Folk må da klare å gå på ski selv om noen har vært ute og godt i sporet. Det gjorde vi før og det var aldri noe problem. Har aldri hatt behov for å gå i slike spor.

En skitur skal være koselig. En skal se på naturen og slappe av. Ikke rase som en vill sebra i løypen.

Anonymkode: a808a...865

Folk må da klare å finne seg andre plasser å gå enn opparbeidede skiløyper, lag, foreninger og frivillige bruker ikke tid og penger på disse løypene for at sporene skal bli ødelagte av vrangpeiser som absolutt skal gå på føttene der.

Anonymkode: 2b85e...0cb

  • Liker 13
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk må da klare å finne seg andre plasser å gå enn opparbeidede skiløyper, lag, foreninger og frivillige bruker ikke tid og penger på disse løypene for at sporene skal bli ødelagte av vrangpeiser som absolutt skal gå på føttene der.

Anonymkode: 2b85e...0cb

Nettopp. Tiden som blir brukt for å lage SKI-løyper. Da kan de som absolutt må gå der vippse til det laget/foreningene/frivillige/ol for tiden de har brukt til å lage løypene som du/dere går ihjel. 

Anonymkode: f4a90...5dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å tråkke midt oppi løypa. Men mellom sporene er det jo bare hardpakket snø. Er det et problem med fotspor der? For de som skøyter kanskje? Ts

Anonymkode: 82f70...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Folk må da klare å gå på ski selv om noen har vært ute og godt i sporet. Det gjorde vi før og det var aldri noe problem. Har aldri hatt behov for å gå i slike spor.

En skitur skal være koselig. En skal se på naturen og slappe av. Ikke rase som en vill sebra i løypen.

Anonymkode: a808a...865

Folk må klare å gå tur uten å gå i en skiløype. En del skiløyper er laget av og for de som drivet med ski som idrett.

Du får bruke hodet og vurdere litt. Det er ikke så farlig om du går litt i typiske turløyper. Bare hold deg unna skianlegg der man arrangerer skirenn

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått en skade som gjør ar jeg bør holde meg unna skigåing en tid fremover. Men jeg skulle gjerne tatt en tur i skogen. Her i området er det lite opptrekket sti. Kan jeg gå i skiløypa hvis jeg holder meg på midten? Eller er det helt fyfy? Hva hvis man går på tider som gjerne er stille? Vil jeg få kjeft?

Anonymkode: 82f70...34d

Vet du om det er skiløype for de som går rolig på ski, eller for de som trener langrenn? Den siste er FYFY å gå i uansett. Her hvor jeg bor er det egen lysløype for elever som går skilinjen på vgs og de som vil gå fort, og en løype i skogen for andre. Førstnevnte er preppet for konkurranser. Noen går på siden av sporene i sistnevnte. Virker som det tross alt er mindre fyfy enn hundedritt i skisporet. Selv går jeg ikke på ski, og vil heller ikke gå verken ved siden av eller midt i sporet. Jeg kan godt gå på gangvei og vei noen få måneder i året.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Vet du om det er skiløype for de som går rolig på ski, eller for de som trener langrenn? Den siste er FYFY å gå i uansett. Her hvor jeg bor er det egen lysløype for elever som går skilinjen på vgs og de som vil gå fort, og en løype i skogen for andre. Førstnevnte er preppet for konkurranser. Noen går på siden av sporene i sistnevnte. Virker som det tross alt er mindre fyfy enn hundedritt i skisporet. Selv går jeg ikke på ski, og vil heller ikke gå i verken ved siden av eller midt i sporet. Jeg kan godt gå på gangvei og vei noen få måneder i året.

Jeg tror det er turløype. På ettermiddag og kveld er det barn fra skigruppa som går der. Jeg tenker ikke oppsøke skiløype for å gå der, men for å komme til en gapahuk i skogen jeg pleier å gå til men da på ski. Jeg går på formiddagen hverdag så kanskje ikke så mange å møte på. Men jeg liker ikke å ødelegge for andre.

Anonymkode: 82f70...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg mente ikke å tråkke midt oppi løypa. Men mellom sporene er det jo bare hardpakket snø. Er det et problem med fotspor der? For de som skøyter kanskje? Ts

Anonymkode: 82f70...34d

Mellom sporene? Hvorfor kan du ikke gå i kanten? Og hvorfor må du gå akkurat i skiløypene? Jeg mener ikke å høres sur ut, men det er da så mange muligheter for å komme seg ut som ikke involverer å gå i løyper som lag og foreninger bruker enormt med tid og økonomi på å holde i orden. Om du MÅ gå i løypa gå helt i kanten.

Anonymkode: 4eab3...30b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor må jeg gå 2-300 meter i skiløypa for å komme meg ut i skogsstiene. Så mange ganger jeg har blitt ropt etter av gale skigåere om at jeg må pelle meg ut av løypa. Jeg ødelegger ingenting, men jeg nekter å ikke få kunne bruke skogen i 4 måneder bare fordi noen må ha plettfrie skiløyper.

Anonymkode: e2f6a...b4a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er truger, da er du ikke avhengig av løype. Sportsbutikken her selger mange. Finnes flere modeller ettersom hvilke behov man har. Noen som pleier snørekjøre med hunder bruker også truger om de skal ned bratte bakker, for ikke å kjøre ned hundene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...