Gå til innhold

Hvorfor vil regjeringen at vi skal spise kakerlakker? Trodde at det var en konspirasjonsteori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er skadedyr som denne sirissen ikke forsket mye på i forhold til mennesker og helse, og jeg for min del ser på det som helt unødvendig å innføre her i vesten, og enda en ingrediens mange (allergikere blant annet) må unngå. 

At du med flere mener det er unødvendig å innføre er altså ikke grunnlag for å nekte innførsel. Det er ikke slik vårt liberale lovsystem virker. 
Det er forsket mye på allergier, men det er så langt ikke oppdaget allergener som gjør dette mer plagsomt eller farlig enn f.eks sjømat i følge lenken du la ved.

Det er altså -slik vi vet i dag- mindre farlig enn melk og mel.

Det forskes mye på mat som et helsebringende element i livene våre, og jeg er ganske opptatt av dette. Jeg tror vi kommer til å endre mange matvaner i årene framover på grunnlag av ny forskning. Melk og mel er nevnt, men jeg tror også vi kommer til å se på alkohol med nye øyne.

Heller enn å forby mat vi synes er ekkel, mener jeg at vi skal forske mer og være flinkere på å publisere forskning og implementere nytt og bedre kosthold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke verre enn å spise blod, tarmer og dyrehjerter som man finner i diverse pølser. MUK er minst like frastøtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger friterte sirisser på en asiatisk restaurant i byen her. Og Meny selger jo både larver og andre ting.

Anonymkode: 1ea76...b6f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 timer siden):

At du med flere mener det er unødvendig å innføre er altså ikke grunnlag for å nekte innførsel. Det er ikke slik vårt liberale lovsystem virker. 
Det er forsket mye på allergier, men det er så langt ikke oppdaget allergener som gjør dette mer plagsomt eller farlig enn f.eks sjømat i følge lenken du la ved.

Det er altså -slik vi vet i dag- mindre farlig enn melk og mel.

Det forskes mye på mat som et helsebringende element i livene våre, og jeg er ganske opptatt av dette. Jeg tror vi kommer til å endre mange matvaner i årene framover på grunnlag av ny forskning. Melk og mel er nevnt, men jeg tror også vi kommer til å se på alkohol med nye øyne.

Heller enn å forby mat vi synes er ekkel, mener jeg at vi skal forske mer og være flinkere på å publisere forskning og implementere nytt og bedre kosthold.

Ingen her har sagt at vi skal nekte innførsel, eller at det er slik vårt liberale lovsystem fungerer?

Grunnen til at det ikke er oppdaget allergener står tydelig i teksten: det er ikke forsket nok på ennå til å merke det som allergen.

Alkohol ser vi allerede på som usunt.

Ingen har snakket om å forby mat vi synes er ekkel? Dette er et uhøytidelig diskusjonsforum hvor ulike brukere diskuterer og sier sin mening om saker og ting. Hvorfor du argumenterer mot ting som aldri har blitt skrever her er mildt sagt uforståelig. :vetikke:

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, du må ikke spise det. Men du får kanskje se at andre spiser det. 

Poenget er at det er matmangel i verden, og vi har passert 8 billioner mennesker. 

Tar vel litt tid før vi når 8 billioner mennesker. 8 billioner = 8000 milliarder

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi trenger alternativer. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

 

Anonymkode: 21e8a...6e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så fordi jeg tilfeldigvis har fått i meg en brøkdel av noe et par ganger i livet, så skal jeg spise frysetørrede sirisser? Nå er jeg veldig nøye med å lese ingredienslistene. Poenget mitt er at jeg ikke forstår helt grunnen til at det blir brukt tid og penger på noe slikt, når vi har så mye å ta tak i ang. jordbruket og matproduksjonen til bøndene i Norge. 

Ellers er jeg veldig nøye med å lese ingredienslister, nettopp pga. allergier. Jeg spiser ikke godteri f.eks. 

Det hele er bare utrolig ekkelt og uappetittlig.

Anonymkode: d9012...9db

Tilfeldigvis? Sikker på det? tillegg til godteri er en del syltetøy,røde drikker,sminke osv tilsatt knust lus

96F1683B-E5AF-4220-B3F4-63A613685443.jpeg

Anonymkode: 54de0...50a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tilfeldigvis? Sikker på det? tillegg til godteri er en del syltetøy,røde drikker,sminke osv tilsatt knust lus

96F1683B-E5AF-4220-B3F4-63A613685443.jpeg

Anonymkode: 54de0...50a

:spy:

Anonymkode: f5737...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen her har sagt at vi skal nekte innførsel, eller at det er slik vårt liberale lovsystem fungerer?

Du mener dette skal forbys og du mener regjeringen har som politikk å erstatte vanlig mat med kalerlakker (som overhodet ikke er saken).

Jeg forsøker å forklare deg hvordan begge deler er feil.

Du behøver å realitetsorientere deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står høyst sannsynlig overfor en global matvarekrise i relativt nær fremtid. Blant annet pga klimaendringer og miljøpåvirkning vil verdens totale mulighet for tradisjonell matvareproduksjon endres, og en omstilling vil ta tid. Da tenker jeg det er fint å være i forkant med å godkjenne nye matvaretyper for salg, slik at disse kan gradvis innføres i konsumentens bevissthet og kosthold. 

Den prisstigningen vi har sett på dagligvarer det siste halve året, er ingenting sammenlignet med hvilke priser vi vil kunne se den dagen verdens matvareproduksjon gjennom fiske og landbruk ikke lenger er tilstrekkelig til å fø verdens befolkning. Å utvide antallet matvarer tillatt for konsum, kan ikke være annet enn positivt - spesielt gode kilder til protein. 

Jeg er utelukkende positiv til et bredere utvalg i matvareproduksjon. 

Anonymkode: 21b3b...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 minutter siden):

«Du skal eie ingenting, du skal spise insekter og du skal være lykkelig».

Insekter har mye protein da 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuss

Jeg ser ikke helt problemet.
Det finnes så mye rart folk spiser som jeg synes er grusomt, deriblant en masse oster som lukter så kleint ikke forstår at noen klarer å spise de. 

Finnes det en tilsvarende tåfisost konspirasjon jeg ikke kjenner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raptuss skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke helt problemet.
Det finnes så mye rart folk spiser som jeg synes er grusomt, deriblant en masse oster som lukter så kleint ikke forstår at noen klarer å spise de. 

Finnes det en tilsvarende tåfisost konspirasjon jeg ikke kjenner til?

Franske oster som lukter promp og tåfis er selvsagt noe TS bør ha fokus på. 
 

Vi blir påtvinger franske matvaner gjennom EU-globalistene.

Kakerlakker er bare starten! #ironivarsel

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men neida... 🤢

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2022/mars/ny-mat-godkjenning-fryste-torkede-og-pulveriserte-former-av-hussiriss-acheta-domesticus/id2910009/

"Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

"Sammendrag av innhold

Forordningen godkjenner fryste, tørkede og pulveriserte former av hussiriss (Acheta domesticus) som ny mat-ingrediens, i en rekke matvarekategorier til den generelle voksne befolkningen."

image.png.1fe2840daf2a90d2dcc171cd1e55ee5d.png

Håper da for Guds skyld at vi som EØS-land takker pent nei til dette? Det får da være grenser for hva EU skal pålegge oss av ulumskheter? Som en med støvmiddallergi kommer i hvert fall jeg til å avstå. 

 

 

Anonymkode: d9012...9db

Det er en rimelig proteinkilde, og ikke uvanlig i andre land. Denne uvanlige proteinkilden har vært varslet om skal komme siden 2013~ ish. 

Anonymkode: b621e...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuss skrev (25 minutter siden):

Jeg ser ikke helt problemet.
Det finnes så mye rart folk spiser som jeg synes er grusomt, deriblant en masse oster som lukter så kleint ikke forstår at noen klarer å spise de. 

Finnes det en tilsvarende tåfisost konspirasjon jeg ikke kjenner til?

Det finnes en om Chuck E. Cheese: https://people.com/food/chuck-e-cheese-youtube-shane-dawson-conspiracy-theory-response/

🤭

Anonymkode: d9012...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, som jeg skrev så gikk konspirasjonsteorien ut på at flere mente at insekter som mat gradvis ville innføres her i vesten. Ber deg om å slutte å dra ordene mine helt ut av kontekst og tillegge dine egne meninger.

Nå har ikke regjeringen sagt at det ikke er helsefarlig å spise, men som beskrevet i teksten som også er linket til i hovedinnlegget tar de høyde for at det ikke er sikkert at alle tåler det, og at videre studier er nødvendig for å finne ut om det kreves merking:

"EFSA konkluderte også, på grunnlag av få publiserte studier om allergi relatert til insekter generelt, med at inntak av ny mat-ingrediensen kan indusere primær sensibilisering som kan føre til allergiske reaksjoner hos mennesker. EFSA anbefaler at det gjennomføres studier for å undersøke allergenisiteten nærmere. Kunnskapsgrunnlaget er imidlertid for begrenset til å kreve merking."

Anonymkode: d9012...9db

Mange ingredienser/mat kan føre til allergiske reaksjoner. Og de er likevel akseptert. Det er ikke et argument for å forby insekter som mat. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tar vel litt tid før vi når 8 billioner mennesker. 8 billioner = 8000 milliarder

 

Anonymkode: 21e8a...6e2

På engelsk brukes en billion om en milliard.

8 billioner på engelsk. 8 milliarder på norsk. Beklager dårlig oversettelse. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange ingredienser/mat kan føre til allergiske reaksjoner. Og de er likevel akseptert. Det er ikke et argument for å forby insekter som mat. 

På engelsk brukes en billion om en milliard.

8 billioner på engelsk. 8 milliarder på norsk. Beklager dårlig oversettelse. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Ingen har argumentert for å forby insekter som mat i denne tråden? Tror du bør puste litt med magen, mange av og ønsker bare ikke insekter som en ingrediens i vanlige norske matvarer… 

og det er helt innafor. 

Anonymkode: f5737...fba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen har argumentert for å forby insekter som mat i denne tråden? Tror du bør puste litt med magen, mange av og ønsker bare ikke insekter som en ingrediens i vanlige norske matvarer… 

og det er helt innafor. 

Anonymkode: f5737...fba

Hva kaller du å argumentere for at tillatelse ikke skal gis, da?

Om du ikke ønsker insekter i vanlige norske matvarer hjelper det ikke å rope om hva regjeringen vil, konspirasjonsteorier osv. Det er matvateprodusentene du bør snakke med. 

Anonymkode: 6187c...908

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (20 timer siden):

Jeg kan tenke meg myndighetene vil kanskje blande disse sirissene i feks kjøttdeig, pølser og andre produkter. Feks også på kjøpepizza ala Grandiosa.

Jeg håper dette blir veldig godt merket, så jeg kan styre unna. Jeg kjøper da heller store rene kjøttstykker og maler det selv. Litt jobb, men da vet jeg hva jeg får i meg. Lage pølser har jeg gjort før, så det er en mulighet å begynne fast med det også.

Myndighetene lager ikke mat, så det er en veldig merkelig ting å tenke seg. 

Det er allerede krav til at alle ingredienser skal oppgis i en matvare. Tror du virkelig på slike tullete uttalelser på nett så mye at du virkelig legger en plan b om å male kjøttdeig selv for å slippe å spise insekter? Wow. 

Anonymkode: 6187c...908

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...