Gå til innhold

Hvorfor vil regjeringen at vi skal spise kakerlakker? Trodde at det var en konspirasjonsteori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her handler det om at flere av oss ikke ser på INSEKTER SOM NØDVENDIG MAT (og det inkluderer som tilsetningsstoff).

Da er det bare å la være å spise det, og problemet er løst.

Jeg ser ikke på smågodt som mat, derfor spiser jeg ikke det. Jeg trenger ikke rope på et lovforbud for at jeg skal slippe å spise smågodt. Det er bare å la være å spise det det. 
Jeg er som deg, Jeg kjøper bare rene og uprosesserte råvarer. Da er det lett å kontrollere hva en spiser. Lykke til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Da er det bare å la være å spise det, og problemet er løst.

Jeg ser ikke på smågodt som mat, derfor spiser jeg ikke det. Jeg trenger ikke rope på et lovforbud for at jeg skal slippe å spise smågodt. Det er bare å la være å spise det det. 
Jeg er som deg, Jeg kjøper bare rene og uprosesserte råvarer. Da er det lett å kontrollere hva en spiser. Lykke til.

Godt å se at flere foretrekker ren og uprosessert mat. Samtidig får jo flertallet av befolkningen i seg karrangenan, aspartam, og andre aromastoffer, smaksforsterkere, fargestoffer, emulgatorer, konsistensmidler, stabilisatorer, og generelt mange ingredienser som er fremstilt i laboratorier. De få ildsjelene som finnes når det gjelder helse og ernæring når ikke nødvendigvis ut til folk flest, samtidig som at økonomi setter en stopper for mange når det kommer til ren og UP-mat.

Nå er skadedyr som denne sirissen ikke forsket mye på i forhold til mennesker og helse, og jeg for min del ser på det som helt unødvendig å innføre her i vesten, og enda en ingrediens mange (allergikere blant annet) må unngå. 

Anonymkode: f5737...fba

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?

Jeg synes også at insekter er ekkelt, men å spise noe næringsrikt pulver har jeg ingenting imot. Det er jo bare en irrasjonell tanke å ikke spise et pulver som ser ut som alle andre pulver.

Det er blir jo ikke tvangsforing heller..

Makan til sutrekopper, altså.

Anonymkode: 8cbb0...591

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå blander du sammen ulike brukere her. Det er ikke én og samme person som svarer i denne tråden, noe som kommer frem under "anonymkode" nederst i teksten.

Alt jeg forsøkte å si var at jeg trodde at det med å innføre insekter var en konspirasjonteori, og noe jeg helt ærlig har flirt av - helt til jeg leste på regjeringen.no at dette nå blir innført av EU, og trolig her (som EØS-medlemsland). Jeg trodde helt oppriktig at dette var en syk spøk. Litt usikker på hvem som dikter vilt her, for jeg synes ikke at det å synes at insekter er ekkelt å spise er banebrytende sprøtt.

Anonymkode: d9012...9db

Uavhengig av det stå lurer jeg fortsatt på hvorfor du trodde det var en konspirasjonsteori, og hvorfor du tolker det som at regjeringen vil vi skal spise kakerlakker? Det er en veldig paranoid tolkning av at et næringsmiddel blir godkjent.

Du kaller det propaganda. Og hva har WWF sine middager med noe som helst å gjøre?  Hvor tar du disse tankene fra? Du dikter opp masse ville motiver bak en enkel godkjenning. 

Anonymkode: 6187c...908

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uavhengig av det stå lurer jeg fortsatt på hvorfor du trodde det var en konspirasjonsteori, og hvorfor du tolker det som at regjeringen vil vi skal spise kakerlakker? Det er en veldig paranoid tolkning av at et næringsmiddel blir godkjent.

Du kaller det propaganda. Og hva har WWF sine middager med noe som helst å gjøre?  Hvor tar du disse tankene fra? Du dikter opp masse ville motiver bak en enkel godkjenning. 

Anonymkode: 6187c...908

Wef 

Anonymkode: 6187c...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser syltetøy eller  så spiser du det mest sannsynlig allerede, Karmin (e120) er lus og brukes også i klær.

Anonymkode: a69db...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt forskjellen på å spise gresshopper og det å spise feks reker. Reker ser rare ut og kan fremkalle allergi. De smaker ganske godt da, så  kanskje gresshopper også er digg?

Anonymkode: b24db...660

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uavhengig av det stå lurer jeg fortsatt på hvorfor du trodde det var en konspirasjonsteori, og hvorfor du tolker det som at regjeringen vil vi skal spise kakerlakker? Det er en veldig paranoid tolkning av at et næringsmiddel blir godkjent.

Du kaller det propaganda. Og hva har WWF sine middager med noe som helst å gjøre?  Hvor tar du disse tankene fra? Du dikter opp masse ville motiver bak en enkel godkjenning. 

Anonymkode: 6187c...908

Det har vært en kjent konspirasjonsteori f.eks. i USA (hvor mange jeg gamer med bor). De har tullet mye med gærninger som har trodd på at insekter som mat vil bli innført gradvis i vesten. Regjeringen hadde ikke godkjent dette om de ikke ville at det skulle bli en del av vårt kosthold? Så enkelt er det. Bare av nysgjerrighet; hvilke ville motiver tenker du jeg dikter opp? Alt jeg sier er at jeg synes det er utrolig ekkelt å innføre insekter som matvare.

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har vært en kjent konspirasjonsteori f.eks. i USA (hvor mange jeg gamer med bor). De har tullet mye med gærninger som har trodd på at insekter som mat vil bli innført gradvis i vesten. Regjeringen hadde ikke godkjent dette om de ikke ville at det skulle bli en del av vårt kosthold? Så enkelt er det. Bare av nysgjerrighet; hvilke ville motiver tenker du jeg dikter opp? Alt jeg sier er at jeg synes det er utrolig ekkelt å innføre insekter som matvare.

Anonymkode: d9012...9db

Så la være å spise det da. Det er lov å være kresen.

Konspirasjonsteorien gikk ut på at alle skulle tvinges til å spise insekter som hovedmåltid.

Hva i all verden mener du med at "regjeringen hadde ikke godkjent om de ikke ville at det skulle bli en del av kostholdet"? Som om de har en slu plan eller noen ønsker i den retningen i det hele tatt. Myndighetene har bare informert oss om at "dette er ikke helsefarlig å spise". Supert med informasjon synes jeg. Så kan man selv velge.

Anonymkode: 8cbb0...591

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så la være å spise det da. Det er lov å være kresen.

Konspirasjonsteorien gikk ut på at alle skulle tvinges til å spise insekter som hovedmåltid.

Hva i all verden mener du med at "regjeringen hadde ikke godkjent om de ikke ville at det skulle bli en del av kostholdet"? Som om de har en slu plan eller noen ønsker i den retningen i det hele tatt. Myndighetene har bare informert oss om at "dette er ikke helsefarlig å spise". Supert med informasjon synes jeg. Så kan man selv velge.

Anonymkode: 8cbb0...591

Nei, som jeg skrev så gikk konspirasjonsteorien ut på at flere mente at insekter som mat gradvis ville innføres her i vesten. Ber deg om å slutte å dra ordene mine helt ut av kontekst og tillegge dine egne meninger.

Nå har ikke regjeringen sagt at det ikke er helsefarlig å spise, men som beskrevet i teksten som også er linket til i hovedinnlegget tar de høyde for at det ikke er sikkert at alle tåler det, og at videre studier er nødvendig for å finne ut om det kreves merking:

"EFSA konkluderte også, på grunnlag av få publiserte studier om allergi relatert til insekter generelt, med at inntak av ny mat-ingrediensen kan indusere primær sensibilisering som kan føre til allergiske reaksjoner hos mennesker. EFSA anbefaler at det gjennomføres studier for å undersøke allergenisiteten nærmere. Kunnskapsgrunnlaget er imidlertid for begrenset til å kreve merking."

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, som jeg skrev så gikk konspirasjonsteorien ut på at flere mente at insekter som mat gradvis ville innføres her i vesten. Ber deg om å slutte å dra ordene mine helt ut av kontekst og tillegge dine egne meninger.

Nå har ikke regjeringen sagt at det ikke er helsefarlig å spise, men som beskrevet i teksten som også er linket til i hovedinnlegget tar de høyde for at det ikke er sikkert at alle tåler det, og at videre studier er nødvendig for å finne ut om det kreves merking:

"EFSA konkluderte også, på grunnlag av få publiserte studier om allergi relatert til insekter generelt, med at inntak av ny mat-ingrediensen kan indusere primær sensibilisering som kan føre til allergiske reaksjoner hos mennesker. EFSA anbefaler at det gjennomføres studier for å undersøke allergenisiteten nærmere. Kunnskapsgrunnlaget er imidlertid for begrenset til å kreve merking."

Anonymkode: d9012...9db

I så fall er det ikke mye til konspirasjonsteori.. Tror du har misforstått litt der. Hver eneste gang jeg har sett noen amerikanere snakke om denne konspirasjonsteorien så er det at folk skal få påtvingt insektspising.

Skjønner egentlig ikke hva du er så opprørt over. Annet enn "æsj, ekkelt"?

Anonymkode: 8cbb0...591

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odyssinous skrev (2 minutter siden):

Det er ingen konspirasjon om alt blir sagt helt åpenlyst. Utrolig hvor dumme og lettlurte folk er.

Nå er vel hen du siterte nettopp sjokkert over at dette nettopp IKKE er en konspirasjonsteori.

Uavhengig av at dette er ønsket matvarepolitikk fra både WEF og regjeringen, så er insekter uaktuelt her i hus uansett hvor flott de måtte reklamere for det. 

Anonymkode: f5737...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Odyssinous skrev (1 minutt siden):

Det er en gradvis tilvenning vi er vitne til. WEF har jo som kjent sagt i mange år nå at vi skal eie ingenting, bo i pod og spise insekter. Så det kommer ikke på som noen overraskelse.

Selvfølgelig prøver etablissementet å motsi og hevde de aldri har sagt noe slikt og at great reset bare er en konspirasjonsteori. Selv om man enkelt kan skaffe boken til Schwab og gå inn på WEF sine egne nettsider, youtubekanal og lese om akkurat dette.

For at noe skal være en konspirasjonsteori må det være en konspirasjon eller hemmelighold inne i bildet. Og når alt blir sagt helt åpenlyst er det vel så langt unna dette man kan komme.

Ah, ja, her har vi en genuin 100% grunnløs konspirasjonsteori!

Det du snakker om er et sitat fra et essay skrevet av en dansk politiker. WEF hadde en essay-konkurranse i sammenheng med et arrangement de hadde for noen år tilbake. Hun danske politikeren sendte inn et essay hvor hun filosoferte om hvordan fremtiden kunne bli. Hun skrev dette essayet i en stil som "slik kommer det til å bli", men om du leser essayet så er det utrolig tydelig at det bare er noen som sitter og filosoferer om fremtiden. Ikke noen som legger ut en policy-agenda. Ikke i nærheten.

Essayet er på ingen måte et uttrykk for WEF sine ambisjoner.

Anonymkode: 8cbb0...591

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odyssinous skrev (3 minutter siden):

Når alt blir sagt åpenlyst er det ingen konspirasjonsteori nei. Men det foreligger en agenda om at vi skal spise insekter og eie ingenting og være lykkelige. For å redde jorden fra de fæle klimaendringene. 

Nei. Det gjør det ikke. Du har slukt konspirtullet fullt og helt. Se innlegget mitt over.

Anonymkode: 8cbb0...591

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ah, ja, her har vi en genuin 100% grunnløs konspirasjonsteori!

Det du snakker om er et sitat fra et essay skrevet av en dansk politiker. WEF hadde en essay-konkurranse i sammenheng med et arrangement de hadde for noen år tilbake. Hun danske politikeren sendte inn et essay hvor hun filosoferte om hvordan fremtiden kunne bli. Hun skrev dette essayet i en stil som "slik kommer det til å bli", men om du leser essayet så er det utrolig tydelig at det bare er noen som sitter og filosoferer om fremtiden. Ikke noen som legger ut en policy-agenda. Ikke i nærheten.

Essayet er på ingen måte et uttrykk for WEF sine ambisjoner.

Anonymkode: 8cbb0...591

Hvilket essay er dette? Og hvordan ville fremtiden bli i følge hennes filosofier? 😀

Anonymkode: f5737...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ser ikke helt forskjellen på å spise gresshopper og det å spise feks reker. Reker ser rare ut og kan fremkalle allergi. De smaker ganske godt da, så  kanskje gresshopper også er digg?

Anonymkode: b24db...660

Reker er jo havets innsekter, tenker jeg, og allikevel noe jeg stapper i meg med stort velbehag. Jeg liker skalldyr fordi jeg er vokst opp med det som en del av hva man spiser.

Jeg sliter også litt med tanken på å putte en hel siriss eller gresshoppe i munnen, men det er jo fordi jeg ikke er vant til å spise det.

Jeg ville ikke la være å kjøpe mat som var tilsatt oppmalte innsekter, men jeg ville nok slitt litt til jeg ble vant med tanken. Jeg forstår derfor de som ikke ønsker å spiser det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...