Gå til innhold

Hvorfor vil regjeringen at vi skal spise kakerlakker? Trodde at det var en konspirasjonsteori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men neida... 🤢

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2022/mars/ny-mat-godkjenning-fryste-torkede-og-pulveriserte-former-av-hussiriss-acheta-domesticus/id2910009/

"Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

"Sammendrag av innhold

Forordningen godkjenner fryste, tørkede og pulveriserte former av hussiriss (Acheta domesticus) som ny mat-ingrediens, i en rekke matvarekategorier til den generelle voksne befolkningen."

image.png.1fe2840daf2a90d2dcc171cd1e55ee5d.png

Håper da for Guds skyld at vi som EØS-land takker pent nei til dette? Det får da være grenser for hva EU skal pålegge oss av ulumskheter? Som en med støvmiddallergi kommer i hvert fall jeg til å avstå. 

 

 

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En siriss er ingen kakerlakk. 

Gresshopper var vanlig å spise enkelte steder før, men nå drepes de med sprøytemidler mens folk sulter istedenfor. Det var en god kilde til protein.

En får allerede kjøpt brød med larvemel. Tørkede oppmalte larver. 

Du kan trygt spise dette selv om du har støvmiddallergi.

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret står jo i teksten.

Insektene tillates som et tilskuadd fordi de vurderes som trygge. Det er altså ingen årsak til å IKKE  tillate dette.

«Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) konkluderte i en risikovurdering vedtatt 7. juli 2021 at ny mat-ingrediensen er helsemessig trygg ved angitte bruksbetingelser. «

De blir videre vurdert at dette vil ha få økonomiske konsekvenser og lite konsekvenser for befolkningen.

Dette er altså ingen satsning fra regjeringen. 

 

«Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukere.»

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En siriss er ingen kakerlakk. 

Gresshopper var vanlig å spise enkelte steder før, men nå drepes de med sprøytemidler mens folk sulter istedenfor. Det var en god kilde til protein.

En får allerede kjøpt brød med larvemel. Tørkede oppmalte larver. 

Du kan trygt spise dette selv om du har støvmiddallergi.

Anonymkode: 3b6c1...f40

Jeg tror at du kan ha glemt å lese teksten i linken jeg postet: 

"EFSA konkluderte også med at Acheta domesticus kan forårsake allergiske reaksjoner hos personer som allerede er allergiske for krepsdyr, bløtdyr (molluscs) og støvmidd. I tillegg kan allergener fra fôret ende opp i hussirissene. Det innføres derfor spesifikke merkekrav for å informere personer som har slike allergier."

Dette er utrolig ekkelt...

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser eller har spist avføring fra lus,  knuste billeskall, og aroma fra analkjertlene til bever, en eller annen gang, eller ofte. Det benyttes som tilsetningsstoff i mat og godteri. 

 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at du kan ha glemt å lese teksten i linken jeg postet: 

"EFSA konkluderte også med at Acheta domesticus kan forårsake allergiske reaksjoner hos personer som allerede er allergiske for krepsdyr, bløtdyr (molluscs) og støvmidd. I tillegg kan allergener fra fôret ende opp i hussirissene. Det innføres derfor spesifikke merkekrav for å informere personer som har slike allergier."

Dette er utrolig ekkelt...

Anonymkode: d9012...9db

Kan, men må ikke. 

Du spiser allerede helt sikkert slike allergener i det daglige, via annen mat. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (6 minutter siden):

Svaret står jo i teksten.

Insektene tillates som et tilskuadd fordi de vurderes som trygge. Det er altså ingen årsak til å IKKE  tillate dette.

«Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) konkluderte i en risikovurdering vedtatt 7. juli 2021 at ny mat-ingrediensen er helsemessig trygg ved angitte bruksbetingelser. «

De blir videre vurdert at dette vil ha få økonomiske konsekvenser og lite konsekvenser for befolkningen.

Dette er altså ingen satsning fra regjeringen. 

 

«Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet, næringen eller forbrukere.»

Så svaret på hvorfor, er hvorfor ikke?!

Har de tenkt å skru opp matvareprisene så mye at vi må velge mellom å sulte eller spise insekter? Da sulter jeg heller, dette er lavmål. Vi har jo fortsatt jordbruk som bygges ned, hvorfor ikke heller bygge opp dette?

Anonymkode: f5737...fba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du spiser eller har spist avføring fra lus,  knuste billeskall, og aroma fra analkjertlene til bever, en eller annen gang, eller ofte. Det benyttes som tilsetningsstoff i mat og godteri. 

 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Synes det er helt annet enn å spise insekter og larver som en betydelig bestanddel av maten.

Anonymkode: 429d2...fec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har spist innsekter i alle tider. Slapp av. Det er positivt med alternativer. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du spiser eller har spist avføring fra lus,  knuste billeskall, og aroma fra analkjertlene til bever, en eller annen gang, eller ofte. Det benyttes som tilsetningsstoff i mat og godteri. 

 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Så fordi jeg tilfeldigvis har fått i meg en brøkdel av noe et par ganger i livet, så skal jeg spise frysetørrede sirisser? Nå er jeg veldig nøye med å lese ingredienslistene. Poenget mitt er at jeg ikke forstår helt grunnen til at det blir brukt tid og penger på noe slikt, når vi har så mye å ta tak i ang. jordbruket og matproduksjonen til bøndene i Norge. 

Ellers er jeg veldig nøye med å lese ingredienslister, nettopp pga. allergier. Jeg spiser ikke godteri f.eks. 

Det hele er bare utrolig ekkelt og uappetittlig.

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å spise insekter. Har fobi mot insekter🤮 jeg er så å si altspisende mtp vanlig kosthold, men der går grensen for meg.

Anonymkode: 68f3d...ed6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er helt annet enn å spise insekter og larver som en betydelig bestanddel av maten.

Anonymkode: 429d2...fec

Jeg syns det er eklere å vite at jeg i flere år har spist ting fra analkjertlene til beveren, når noe smaker jordbær eller vanilje. Uten å ha visst om det. 

Aroma😅

Jeg vil vite hva jeg spiser. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fordi jeg tilfeldigvis har fått i meg en brøkdel av noe et par ganger i livet, så skal jeg spise frysetørrede sirisser? Nå er jeg veldig nøye med å lese ingredienslistene. Poenget mitt er at jeg ikke forstår helt grunnen til at det blir brukt tid og penger på noe slikt, når vi har så mye å ta tak i ang. jordbruket og matproduksjonen til bøndene i Norge. 

Ellers er jeg veldig nøye med å lese ingredienslister, nettopp pga. allergier. Jeg spiser ikke godteri f.eks. 

Det hele er bare utrolig ekkelt og uappetittlig.

Anonymkode: d9012...9db

Nei, du må ikke spise det. Men du får kanskje se at andre spiser det. 

Poenget er at det er matmangel i verden, og vi har passert 8 billioner mennesker. 

Vi trenger alternativer. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fordi jeg tilfeldigvis har fått i meg en brøkdel av noe et par ganger i livet, så skal jeg spise frysetørrede sirisser? Nå er jeg veldig nøye med å lese ingredienslistene. Poenget mitt er at jeg ikke forstår helt grunnen til at det blir brukt tid og penger på noe slikt, når vi har så mye å ta tak i ang. jordbruket og matproduksjonen til bøndene i Norge. 

Ellers er jeg veldig nøye med å lese ingredienslister, nettopp pga. allergier. Jeg spiser ikke godteri f.eks. 

Det hele er bare utrolig ekkelt og uappetittlig.

Anonymkode: d9012...9db

Og blir du sulten nok, så legger du av deg den kresne siden din. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er eklere å vite at jeg i flere år har spist ting fra analkjertlene til beveren, når noe smaker jordbær eller vanilje. Uten å ha visst om det. 

Aroma😅

Jeg vil vite hva jeg spiser. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Samme her. Det er jo ikke sånn at vi ikke vet hva det er selv om de tørker og pulveriserer det:

image.png.709ca4f44e6608161ffadaa41b610040.png

Anonymkode: f5737...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og blir du sulten nok, så legger du av deg den kresne siden din. 

Anonymkode: 3b6c1...f40

Jeg er kresen fordi jeg ikke klarer tanken på å spise insekter? OK, kan vel leve med det mens du koser deg med bug-burger. 

Blir jeg sulten nok, så spiser jeg av potetene i hagen og fisker i sjøen her. 

Jeg synes dette er uverdig for oss som mennesker. Leser at  WEF står for propagandaen, mens de selv spiser kjøtt, fisk og delikatesser i Davos. Det gir ikke mening.

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så svaret på hvorfor, er hvorfor ikke?!

Har de tenkt å skru opp matvareprisene så mye at vi må velge mellom å sulte eller spise insekter? Da sulter jeg heller, dette er lavmål. Vi har jo fortsatt jordbruk som bygges ned, hvorfor ikke heller bygge opp dette?

Anonymkode: f5737...fba

Liberal rettspraksis innebærer at man kun forbyr det man anser for å være skadelig. Dersom man vil introdusere et nytt næringsmiddel og viser til forskning som sier dette ikke er skadelig, så skal dette næringsmiddelet tillates.

Man trenger ikke å argumentere hvorfor for å tillate, men man må argumentere hvorfor ikke for å forby.

Dette er et tilsetningsstoff. Dette er ikke en matvare i seg selv. Som du kan lese i lenken du selv har delt, så vurderer regjeringen selv at dette ikke vil få stor utbredelse.

Regjeringen setter forøvrig ikke matprisene, det er det markedet som gjør. Regjeringen støtter norsk matproduksjon gjennom jordbruksoppgjøret som  i fjor var på 10,9 milliarder.

https://www.nrk.no/innlandet/jordbruksoppgjoret-2022-1.15944533

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Liberal rettspraksis innebærer at man kun forbyr det man anser for å være skadelig. Dersom man vil introdusere et nytt næringsmiddel og viser til forskning som sier dette ikke er skadelig, så skal dette næringsmiddelet tillates.

Man trenger ikke å argumentere hvorfor for å tillate, men man må argumentere hvorfor ikke for å forby.

Dette er et tilsetningsstoff. Dette er ikke en matvare i seg selv. Som du kan lese i lenken du selv har delt, så vurderer regjeringen selv at dette ikke vil få stor utbredelse.

Regjeringen setter forøvrig ikke matprisene, det er det markedet som gjør. Regjeringen støtter norsk matproduksjon gjennom jordbruksoppgjøret som  i fjor var på 10,9 milliarder.

https://www.nrk.no/innlandet/jordbruksoppgjoret-2022-1.15944533

Regjeringen har stor makt når det kommer til matprisene, og det blir tatt tak i as we speak:

https://www.nrk.no/norge/butikkansatte-krever-svar_-_-skjonner-ikke-hvor-pengene-blir-av-1.16259238

Jordbruksopprøret var forøvrig en vits, og langt fra nok. Men det er en annen diskusjon, som jeg anbefaler deg å ta del i der det passer. Her handler det om at flere av oss ikke ser på INSEKTER SOM NØDVENDIG MAT (og det inkluderer som tilsetningsstoff).

Anonymkode: f5737...fba

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt paranoid, da. Bare fordi eu og staten godkjenner bruk av sirisser som mat så er din konklusjon:

-regjeringen at vi skal spise kakerlakker

-du synes det minner om  er en konspirasjonsteori

-regjeringen planlegger å skru opp matvarepriser for å tvinge oss til å spise insekter, eller la oss sulte

For noen absurde konklusjoner! Jeg skjønner hvordan konspirasjonsteorier oppstår, det er folk som deg som bare dikter vilt. 

Anonymkode: 6187c...908

  • Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er litt paranoid, da. Bare fordi eu og staten godkjenner bruk av sirisser som mat så er din konklusjon:

-regjeringen at vi skal spise kakerlakker

-du synes det minner om  er en konspirasjonsteori

-regjeringen planlegger å skru opp matvarepriser for å tvinge oss til å spise insekter, eller la oss sulte

For noen absurde konklusjoner! Jeg skjønner hvordan konspirasjonsteorier oppstår, det er folk som deg som bare dikter vilt. 

Anonymkode: 6187c...908

Nå blander du sammen ulike brukere her. Det er ikke én og samme person som svarer i denne tråden, noe som kommer frem under "anonymkode" nederst i teksten.

Alt jeg forsøkte å si var at jeg trodde at det med å innføre insekter var en konspirasjonteori, og noe jeg helt ærlig har flirt av - helt til jeg leste på regjeringen.no at dette nå blir innført av EU, og trolig her (som EØS-medlemsland). Jeg trodde helt oppriktig at dette var en syk spøk. Litt usikker på hvem som dikter vilt her, for jeg synes ikke at det å synes at insekter er ekkelt å spise er banebrytende sprøtt.

Anonymkode: d9012...9db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...