Gå til innhold

Jeg blir helt matt av ballkjolemaset på ungdomsskolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jeg opplevde at jeg hadde et hav av arenaer  for venninner og masse aktiviteter utenom skolen, og det tror jeg mine barn gjør og.

Uansett er det viktig at man som foreldre gir ungdommene en liten innføring i perspektiv og hva som er viktig i livet.

Hvis du gir etter for press om tre store ballkjoler på tre år, for at barnet ikke skal skille seg ut, så har du ikke gjort jobben din som forelder.

Anonymkode: cb7e5...59d

Nå er det en evighet mellom det du skriver her, og din påstand om at man må realitetsorientere barna sine slik at de forstår at livet deres så langt består av bagateller. Så trist å høre at du selv har barn. 

Anonymkode: 86fe8...bb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, orkide1 said:

Jeg kommer fra en familie med god råd, men jeg hadde ALDRI fått en dyr kjole. Jeg fikk kun en ila ungdomsperiodek til ca 1000 kr, skulle jeg ha mer enn det på VGS måtte jeg jobbe selv.
Jeg er i dag glad for at foreldrene mine var strenge, for nå vet jeg verdien av penger.. Det blir sjokk for barna å gå over i studietilværelsen om de har fått "alt de ville" før dette.   Gi henne et budsjett å forholde seg til, så kan hun velge kjole selv. Man trenger ikke ny sko og veske til alle bidige arrangementer, heller ikke som voksen. Dette forbrukerpresset er absurd!  

Og mange av oss har fått en fin kjole fra rike foreldre som likevel har lært oss verdien av penger. Hva man får og hva man kan henger ikke sammen. 

 

Anonymkode: 2eccf...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

for de fleste er vel ungdomsskolen bare noe man må lide seg gjennom. Ikke verd en krone å pynte seg for de man treffer der, har jeg alltid tenkt 🤷‍♀️

Livet er et annet sted.

Anonymkode: cb7e5...59d

Jeg gikk på ungdomsskole på 70-tallet og er sjeleglad for at vi ikke hadde ball da. Jeg hadde nektet å gå hvis de skulle arrangere ball.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nå er det en evighet mellom det du skriver her, og din påstand om at man må realitetsorientere barna sine slik at de forstår at livet deres så langt består av bagateller. Så trist å høre at du selv har barn. 

Anonymkode: 86fe8...bb0

jeg behandler mine barn med det største alvor på de områdene som betyr noe. Jeg bakker dem opp i forhold til venner, og til å tilby arenaer og møtes, jeg følger opp skolearbeid og reiser land og strand rundt for å møte opp på forestillinger og konserter. Jeg gir dem hverdagsklær som gjør at de ikke stikker seg ut og trenger å bruke energi på å plages over klær.

Men jeg skjemmer dem ikke bort med ballkjoler for titusenvis av kroner, og jeg blir ikke med dem i å kave seg opp over tull som dette. Jeg er opptatt av at de skal finne seg selv, og sine venner, gjennom hva de liker og hva de kan - og ikke gjennom klærne de har på. Spesielt ikke klær som er diktert av andre.

Anonymkode: cb7e5...59d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og mange av oss har fått en fin kjole fra rike foreldre som likevel har lært oss verdien av penger. Hva man får og hva man kan henger ikke sammen. 

 

Anonymkode: 2eccf...015

Det var jo selvfølgelig ikke et personlig angrep på deg. Det var ment som refleksjon rundt nødvendighet av kjole dersom mor ikke ønsker bruke penger på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen av mine lykkeligste tenåringsminner 😍 Selv 20 år senere. Det å pynte seg opp til "ball"

Er så uendelig glad for at mamma og pappa ikke var kjip på dette. 

Anonymkode: 86fe8...bb0

Man er jo ikke kjip bare fordi man ikke har råd til å bruke 3000kr på klær barnet skal bruke én dag. Spesielt ikke hvis man har flere barn og behandler alle likt. 3000kr er mye penger nå som renta, strøm, mat og generelle kostnader øker. Forbruket skal ned, ikke opp. 

Anonymkode: 7625b...689

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man er jo ikke kjip bare fordi man ikke har råd til å bruke 3000kr på klær barnet skal bruke én dag. Spesielt ikke hvis man har flere barn og behandler alle likt. 3000kr er mye penger nå som renta, strøm, mat og generelle kostnader øker. Forbruket skal ned, ikke opp. 

Anonymkode: 7625b...689

Det går da virkelig an å være kreativ, å finne andre løsninger enn kjoler til 3000. 

Husker mamma fikset at jeg fikk byttelåne med en venninnes datter som gikk på en annen skole. Hun var også rå på salg, da hun visste hva som kom av arrangement gjennom året. Mormor kunne sy, så størrelser var aldri et problem. Lillesøster var fem år yngre, så her var gjenbruk løsningen. Og i mammas garderobe fantes alltids litt smykker og "dill". 

Jeg føler at mange her gjemmer seg bak "dårlig råd", og "bortskjemte barn", og "unødvendigheter", når det kun faller ned på egen latskap. 

Anonymkode: 86fe8...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på oslo vest leier man kjoler på Finn. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 36ecc...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her på oslo vest leier man kjoler på Finn. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 36ecc...2f1

Du er klar over at dere da mest sannsynlig leier for større summer enn det mange har råd til å kjøpe kjole for?? Vi undersøkte leie av kjole til datteren vår, men det ble for dyrt.. Heller kjøpe en kjole brukt til 600 kr enn å leie en til 1.000....

Anonymkode: 1cbd9...da3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du blir frustrert over sånne rigide regler (selv om det ikke er skolen som har laget de - ungdommen er jo som regel de verste på sånn "regler"). Høres helt tullete ut å måtte kjøpe nye, svindyre kjoler for hvert år. Her har de ball, men heldigvis finnes det ikke slike kleskoder. Her kommer ungdommene i alt fra svære ballkjoler til enkle sommerkjoler, alt etter som - og det er ingen overvekt av det ene eller andre egentlig. Nå har jeg andremann på ungdomsskolen, og hun hadde sitt første ball i fjor.  (Eldstemann er gutt og han gikk i dress da han hadde skoleball). Her er alle tre trinnene med. Hun gikk da i en enkel sort kjole fra H&M. Ser på bildene hennes fra den kvelden at venninnene i samme gjeng gikk i alt mulig forskjellig, og ifølge henne var det knapt nok snakk om hva folk skulle ha på seg, eller hva de gikk i den kvelden. Det var en gøy skoledans, og hvem hun var sammen med var heldigvis viktigere enn antrekket. Nå skal de ha nytt ball i februar, og hun tenker å bruke den samme kjolen sier hun. Syns det er veldig greit å slippe det kjole-stresset kjenner jeg. Har jo lest om disse voldsomme skoleballene med limousin og dyre kjoler, men det er heldigvis langt fra virkeligheten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det går da virkelig an å være kreativ, å finne andre løsninger enn kjoler til 3000. 

Husker mamma fikset at jeg fikk byttelåne med en venninnes datter som gikk på en annen skole. Hun var også rå på salg, da hun visste hva som kom av arrangement gjennom året. Mormor kunne sy, så størrelser var aldri et problem. Lillesøster var fem år yngre, så her var gjenbruk løsningen. Og i mammas garderobe fantes alltids litt smykker og "dill". 

Jeg føler at mange her gjemmer seg bak "dårlig råd", og "bortskjemte barn", og "unødvendigheter", når det kun faller ned på egen latskap. 

Anonymkode: 86fe8...bb0

Nå gikk jeg ut i fra andre kommentarer her, og hvis føringene er så spesifikke som TS nevner for å ikke falle utenfor sosialt blir det fort minst 3000kr med alt utstyr. Disse ballkjolene koster jo minst 1500kr brukt på Finn, og man skal ha sko, veske, smykker og ofte hårpynt i tillegg. 

Dette handler vel absolutt ikke om latskap, men en usunn samfunnsutvikling med for mye press. Gjenbruk er ikke «in» hos ungdomsskoleelevene, og de kjenner fort igjen dette. Hva som trender og ikke er veldig lett å kjenne igjen. Ikke alle har familie som kan sy, eller mødre med mye smykker. Som TS sier er arv fra storesøster uaktuelt mtp trendene så det er virkelig ikke så enkelt å holde ungdommen «innenfor» som du skal ha det til. Byttelåning er også for de få, da ikke alle har venner med samme kroppsstørrelse.

Jeg er veldig takknemlig for at det eneste ballet jeg deltok på var i 8. klasse med sort kjole + utstyr og sko for ca 1000kr til sammen for 17 år siden. Den gang var de fleste kjoler helt innenfor heldigvis, og ingen hadde slike fancy ballkjoler som i dag. 

Jeg synes det er helt innafor å være dritt lei dette opplegget. 

Anonymkode: 7625b...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...