Gå til innhold

Jeg blir helt matt av ballkjolemaset på ungdomsskolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tre døtre, så har vært gjennom dette kjøret noen ganger, men det var pause under korona, så jeg håpet vi gikk klar. Men nå skal yngste delta for første gang, hun går siste året på ungdomsskolen og har jo da gått glipp av de to første årene. Hun er derfor skikkelig gira. Og jeg er atter en gang irritert på hele opplegget, da jeg synes det er ren idioti at ungdomsskoleelever skal svi av så mye penger på å gå stivpyntet noen timer i en gymsal på noe som slettes ikke er et ordentlig ball. 

Heldigvis er det ingen som kjører limousin her, som jeg hører fra andre steder. Jeg kommer ikke nekte henne å delta, da dette er noe hun gleder seg til, så den ballen kan vi legge død med en gang. Men jeg synes hele greia er idiotisk. 

Her er det uskrevne regler på hva slags kjole man får ha; 8. trinn skal ha kort ballkjole, 9. trinn lang og tettsittende kjole og 10. lang, stor ballkjole. Gjengen rundt datteren min er dessuten veldig klare på at pastellfarger er ut og at dyp rød er det hotteste. Vi har en sinnsykt fin lys rosa ballkjole etter eldstejenta da hun var på det samme ballet for fire år siden. Den kan IKKE brukes, da den har feil farge. 🤯 Får ikke solgt den heller, siden ingen her vil ha lyse farger. 

Tenker også på de som ikke har råd til dette tullet og de som ikke har lyst til å delta fordi det er pyntepress. Lærerne sier selvfølgelig at alle får komme som de vil, men vi vet jo alle at det ER et press her.

*frustrert

Anonymkode: 2e246...fb1

  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme dritten her! 10. klasseball er for så vidt greit nok, men det tullet med kjoler av en viss type for 8., 9., og 10. er helt på trynet! De koster jo en formue! Og ikke kan man bruke samme kjolen tre år på rad heller. Bortkastede penger. Når skal man liksom bruke de kjolene igjen? 🙄

Anonymkode: 74da9...d7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør dress davel! Dødskult med unge jenter som tør å gå egne veier og driver i sexistiske kjønnsrolleforventninger! 

Anonymkode: edd95...68e

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjør dress davel! Dødskult med unge jenter som tør å gå egne veier og driver i sexistiske kjønnsrolleforventninger! 

Anonymkode: edd95...68e

Driter i**** skal det stå! 

Anonymkode: edd95...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme dritten her! 10. klasseball er for så vidt greit nok, men det tullet med kjoler av en viss type for 8., 9., og 10. er helt på trynet! De koster jo en formue! Og ikke kan man bruke samme kjolen tre år på rad heller. Bortkastede penger. Når skal man liksom bruke de kjolene igjen? 🙄

Anonymkode: 74da9...d7b

Jeg har unger på to forskjellige ungdomsskoler og den ene har bare ball for 10. klasse, den andre har for alle tre trinnene med regler for hva slags kjole man kan ha. Bare sånn for å oppklare.

Anonymkode: 74da9...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme dritten her! 10. klasseball er for så vidt greit nok, men det tullet med kjoler av en viss type for 8., 9., og 10. er helt på trynet! De koster jo en formue! Og ikke kan man bruke samme kjolen tre år på rad heller. Bortkastede penger. Når skal man liksom bruke de kjolene igjen? 🙄

Anonymkode: 74da9...d7b

Jeg trodde Skavland kom igjennom med sin ballkjole-resirkulering for noen år siden? Er second-hand blitt helt ut og bare et dydsignal på FB?

Anonymkode: 825a4...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Hvem har laget disse uskrevne regler? Min datter hadde fått hatt på den kjolen hun ville... 

"Alltid" vært sånn, så hvem som startet det aner jeg ikke.

Jo da, alle får jo komme som de vil, men mange av ungdommene selv synes det er ok regler, andre har neppe lyst til å skille seg ut.

Anonymkode: 2e246...fb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde Skavland kom igjennom med sin ballkjole-resirkulering for noen år siden? Er second-hand blitt helt ut og bare et dydsignal på FB?

Anonymkode: 825a4...240

Det arrangeres egen salgsdag for kjoler i forkant av ballet. Det er også mulig å kjøpe på finn og tise selvfølgelig, men det er ikke garantert at man hverken får solgt den eller kjøpt en brukt. Prisene er uansett høye.

Anonymkode: 74da9...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjør dress davel! Dødskult med unge jenter som tør å gå egne veier og driver i sexistiske kjønnsrolleforventninger! 

Anonymkode: edd95...68e

Absolutt kult hvis man er den typen, min datter er feminin. 

Anonymkode: 2e246...fb1

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt kult hvis man er den typen, min datter er feminin. 

Anonymkode: 2e246...fb1

Hvem sier at dress ikke er feminint? 

Anonymkode: edd95...68e

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke kjøpe tøyfarge og prøve å farge kjolen dyp rød? 
 

Hvis du ikke får solgt den uansett skadet det jo ikke å prøve

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (7 minutter siden):

Men...om.i 8 klasse skal de ha korte kjoler...hva skjer om de kommer med lange kjoler? 

Ingen som får straff, hvis det er det du tenker på. Noen medelever vil sikkert kommentere og andre sende blikk.

Anonymkode: 2e246...fb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg enda mer lykkelig over valget av ungdomsskole for min datter for noen år siden. Der var det ikke noe tullete ball som krevde innkjøp av urimelig dyr kjole.

Se på finn om dere kan finne brukt kjole hun kan bruke. At en ikke får solgt den er galskap. Hva med de foreldre som ikke har mulighet til å sende barna på ballet ? Enda mer utenforskap blir resultatet av dette tullet.

De burde iallefall fått bruke de kjolene de har og ikke la mote diktere hvilken farge som gjelder.

Anonymkode: 5715c...ca5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rucula skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke kjøpe tøyfarge og prøve å farge kjolen dyp rød? 
 

Hvis du ikke får solgt den uansett skadet det jo ikke å prøve

Kanskje? Men jeg trodde tekstilfarge kun egnet seg til naturfibre. Og "diamantene" på kjolen tåler neppe turen i vaskemaskinen.. Får heller prøve å selge den på Finn eller Tise.

Anonymkode: 2e246...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem sier at dress ikke er feminint? 

Anonymkode: edd95...68e

Jeg. På voksne kan den være feminint. Men de jentene som kler seg slik i så ung alder som på ungdomsskolen er ikke de mest femine. Men herlighet, kult om noen tør!

Anonymkode: 2e246...fb1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hos oss kan du leie ballkjole. Men heldigvis lenge til min datter skal på ball 

Kan jo det her og, men enda ikke vært noen som leier ut de store, lange kjolene til under 1500,- pluss depositum. Så vi får heller prøve å finne brukt på nett og selge både den og den rosa vi har på nett. 

Anonymkode: 2e246...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...