Gå til innhold

Forslag til en morsom aktivitet eller lek gjestene kan gjøre mens de venter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 21.47):

Dessverre ender det da opp med å bli grupper eller at de som kjenner hverandre holder seg til hverandre. Det har vært slik på alle bryllup jeg har vært i og synes det er så dumt.

Ts

Anonymkode: d6abe...468

Det er jo det man gjerne vil da. Jeg er mer enn glad for å tilbringe tid med vennene mine i et bryllup. Trenger ikke bli kjent med noen nye. 

Anonymkode: 57843...05e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av gleden med bryllup og andre store fester er jo å få treffe familie og venner man kanskje ikke treffer så ofte og få pratet med dem. Voksne mennesker trenger sjelden å aktiviseres i sånne sammenhenger. Jeg støtter forslaget om å sette fram litt spill/leker hvis det er utendørs til frivillig avbenyttelse, eventuelt litt leker hvis det er barn der, men ikke noe mer organisert enn det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la alt av fotografering til før vielsen for at gjestene skulle slippe det tidsrommet der (blant annet, men først og fremst derfor). De to timene har føltes som seks timer når jeg selv har vært i bryllup. Jeg hadde ikke kost meg et eneste sekund borte fra gjestene hvis jeg hadde tenkt at de kjedet seg bare halvparten så mye som jeg selv har gjort i den settingen.

Anonymkode: 97edd...48b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi la alt av fotografering til før vielsen for at gjestene skulle slippe det tidsrommet der (blant annet, men først og fremst derfor). De to timene har føltes som seks timer når jeg selv har vært i bryllup. Jeg hadde ikke kost meg et eneste sekund borte fra gjestene hvis jeg hadde tenkt at de kjedet seg bare halvparten så mye som jeg selv har gjort i den settingen.

Anonymkode: 97edd...48b

Alle skulle ta tenkt som dere!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort aktivitet som kan være grei for å bryte isen mellom gjestene er "finn gjesten"-bingo. Ble nevnt over i tråden her, men uten noe navn. Søk på "find the guest bingo" på pinterest for eksempel. Ufarlig aktivitet hvor man har et bingobrett hver, og går rundt og spør folk for å finne det som står på brettet (er venstrehendt, har 5 søsken, liker ikke kaffe...). Man kan ha premier for corner, rad og fullt brett for eksempel. Jeg har organisert denne aktiviteten flere ganger (dog ikke i mitt eget bryllup), og det pleier å fungere bra. Tar ca 20 minutter. De som er redde/ukomfortable med å snakke med nye folk eller gå ut av komfortsona vil nok ikke like aktiviteten så godt, men de fleste takler det helt fint. Så finner man kanskje noe til felles som man kan spinne videre på hvis man vil snakke med personen senere :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Aviale said:

En kort aktivitet som kan være grei for å bryte isen mellom gjestene er "finn gjesten"-bingo. Ble nevnt over i tråden her, men uten noe navn. Søk på "find the guest bingo" på pinterest for eksempel. Ufarlig aktivitet hvor man har et bingobrett hver, og går rundt og spør folk for å finne det som står på brettet (er venstrehendt, har 5 søsken, liker ikke kaffe...). Man kan ha premier for corner, rad og fullt brett for eksempel. Jeg har organisert denne aktiviteten flere ganger (dog ikke i mitt eget bryllup), og det pleier å fungere bra. Tar ca 20 minutter. De som er redde/ukomfortable med å snakke med nye folk eller gå ut av komfortsona vil nok ikke like aktiviteten så godt, men de fleste takler det helt fint. Så finner man kanskje noe til felles som man kan spinne videre på hvis man vil snakke med personen senere :) 

Stemmer bra at mange av oss ikke har noe ønske om å gå rundt og spørre og grave kjente og ukjente om ting. Hvorfor ta utgangspunkt i at det er "is" mellom gjestene som må brytes? Hvorfor ikke bare behandle folk som voksne? Når det er sagt har jeg ingenting mot at det gis mulighet for aktiviteter, så lenge de er 100% frivillige og ikke noe som skal presse introverte "ut av komfortsonen". 

Anonymkode: 9328f...401

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aviale skrev (5 timer siden):

En kort aktivitet som kan være grei for å bryte isen mellom gjestene er "finn gjesten"-bingo. Ble nevnt over i tråden her, men uten noe navn. Søk på "find the guest bingo" på pinterest for eksempel. Ufarlig aktivitet hvor man har et bingobrett hver, og går rundt og spør folk for å finne det som står på brettet (er venstrehendt, har 5 søsken, liker ikke kaffe...). Man kan ha premier for corner, rad og fullt brett for eksempel. Jeg har organisert denne aktiviteten flere ganger (dog ikke i mitt eget bryllup), og det pleier å fungere bra. Tar ca 20 minutter. De som er redde/ukomfortable med å snakke med nye folk eller gå ut av komfortsona vil nok ikke like aktiviteten så godt, men de fleste takler det helt fint. Så finner man kanskje noe til felles som man kan spinne videre på hvis man vil snakke med personen senere :) 

Fordi intet sier omtenksomt vertskap og god stemning som å legge opp til en aktivitet man kan være sikker på at en del av gjestene vil oppleve som ubehagelig?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er jo i utgangspunktet dørgende kjedelig og bare et pliktløp å delta i, så skal man i tillegg påtvinges 'leker' og pådyttes fremmede mennesker uten å kunne slappe av? Takker stort sett nei til bryllupsinvitasjoner, med mindre det er nærmest tvingende nødvendig å delta og man ikke har en plausibel unnskyldnin.

Anonymkode: af6b2...463

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å arrangere aktivitet. La folk heller mingle og å bli kjent med hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha klart noe gjestene tar initiativ til selv kanskje? Photowall med rekvisitter og polaroidkamera og en gallerivegg man kunne skrive noe og feste bildene på var populært i ett bryllup jeg var i. I ett annet rom var det satt opp noe playstation som tiltrakk flere. 

Anonymkode: 75c64...d3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si quis, men alle er ikke like komfort rundt fremmede. Da ville jeg heller valgt paint-ball, ironiflagg. La folk mingle med frukt, bær, kjeks og velkomstdrikker og si fra hvis en ikke kjenner noen der. Gjestebok kan være lurt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer bra at mange av oss ikke har noe ønske om å gå rundt og spørre og grave kjente og ukjente om ting. 

Anonymkode: 9328f...401

Hvis du ikke tør spørre om folk 'er venstrehendt, har 5 søsken,  eller liker ikke kaffe...' i en selskapslek, kan du jo faktisk bare la være å spille med. Gjem deg i et hjørne. 

 

Anonymkode: 9d3f9...39f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke tør spørre om folk 'er venstrehendt, har 5 søsken,  eller liker ikke kaffe...' i en selskapslek, kan du jo faktisk bare la være å spille med. Gjem deg i et hjørne. 

 

Anonymkode: 9d3f9...39f

Høres ut som oppskriften på å få folk til å føle seg velkommen som gjest. "Gjem deg i et hjørne". 😆 

Anonymkode: 9328f...401

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 21.47):

Dessverre ender det da opp med å bli grupper eller at de som kjenner hverandre holder seg til hverandre. Det har vært slik på alle bryllup jeg har vært i og synes det er så dumt.

Ts

Anonymkode: d6abe...468

Er det ikke viktig at gjestene koser seg da? Det er ingen som koser seg ved å holde på med masse leker i en bryllupsfest.

Anonymkode: a1219...eca

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute eller inne ? 

Hvis det er ute kan du jo ha noen spill som "jeu de boules" osv, så kan de som vil spille. Ofte er det folk som ikke kjenner hverandre så godt, så de blir kjent. Ikke ha noen leker alle må være med på, blir kleint og noen er ukomfortabel med det...

Det beste er å la folk snakke sammen med litt mat og drikke. De fleste snakker med et par folk de ikke kjenner, og hvis ikke ønsker de det jo ikke. Da er det ingen vits i å tvinge dem.

Hvor stort bryllup? Var nylig på et bryllup med bare familie og venner, omtrent 90 personer. Da var det noen leker som frivillige kunne være med på, mens alle de andre så på. Det var hyggelig, men blir ikke så bra hvis de som gifter seg ikke er der. 

Endret av CatPerson123
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Høres ut som oppskriften på å få folk til å føle seg velkommen som gjest. "Gjem deg i et hjørne". 😆 

Anonymkode: 9328f...401

Hvorfor i alle dager skulle man føle seg 'uvelkommen' fordi det er lagt opp til en uskyldig selskapslek, man bare kan la være å delta i?  

Anonymkode: 9d3f9...39f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gjestene drinker og snacks, så går det av seg selv.

Anonymkode: f6775...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, eneste grunnen til at folk kommer i bryllup er pga de som skal gifte seg. Ingen bryr seg så mye om hvem andre som er der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 21.47):

Dessverre ender det da opp med å bli grupper eller at de som kjenner hverandre holder seg til hverandre. Det har vært slik på alle bryllup jeg har vært i og synes det er så dumt.

Ts

Anonymkode: d6abe...468

Hvorfor er det så galt egentlig? Vil du ikke at gjestene skal trives? Mange synes det er både irriterende og direkte ubehagelig å bli tvunget til å mingle med fremmede. Det er jo et bryllup, ikke jobbtur med teambuilding, de deltar i.

Sett på musikk, sørg for gode sitteplasser og la folk velge hva de vil gjøre mens de nipper til drikke og småspiser fingermat. Noen vil mingle og skravle med kjente og ukjente mens andre vil være sammen med folk de føler seg trygge på. La folk få være trygge og ha det fint, så de husker bryllupet som noe koselig.

Anonymkode: ead4a...0ba

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...