Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

takkmenneitakk skrev (13 timer siden):

Altså takk for at du har startet denne tråden. Har nå prøvd en god stund. Hatt en spontanabort og føler "alle" andre treffer tidlig eller blir gravide med uhell. ( ikke at jeg ikke unner dem alt godt altså) Men har litt sorg på grunn av at jeg ikke er blitt gravid ennå. Har snakket med lege om dette også, men siden vi er blitt gravide så anbefalte han bare at vi prøvde videre. sukk :( 

Hvis du har prøvd en stund hadde jeg tatt en enkel utredning. Gå privat om du kan.

Flere og flere leger syns nå vi går altfor sent for utredning. Det er tull at man skal vente 12 mnd før man evt får hjelp. Er begge parter friske og alt er tipp topp skal det faktisk ikke ta 12 mnd å bli gravid. Og ofte så er det enkle løsninger på hvorfor man ikke blir gravid :) 

Det er en enkel blodprøve evt en innvendig ultralyd. Tid er essensielt når man prøver. 

Anonymkode: 2b132...98b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du har prøvd en stund hadde jeg tatt en enkel utredning. Gå privat om du kan.

Flere og flere leger syns nå vi går altfor sent for utredning. Det er tull at man skal vente 12 mnd før man evt får hjelp. Er begge parter friske og alt er tipp topp skal det faktisk ikke ta 12 mnd å bli gravid. Og ofte så er det enkle løsninger på hvorfor man ikke blir gravid :) 

Det er en enkel blodprøve evt en innvendig ultralyd. Tid er essensielt når man prøver. 

Ikke lenge siden jeg var hos lege så det er allerede gjort.  Mange som sier at det ikke skal ta så lang tid om alt er tipp topp, men alikvel sier statistikken noe annet. Kan nok være mange uteforliggende faktorer som påvirker også selv om man kroppslig er tipp topp :) Takk uansett for godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er litt uenig med deg. Ja, de fleste blir gravide før det har gått 12 mnd. Men det er nå faktisk ansett som helt normalt å bruke 1 år. Med mindre man er over 35 år så er det jo ingen grunn til å sjekke seg før det.

Hvem er flere og flere leger egentlig? 1/3 av de som trenger fertilitetsbehandling har ukjent årsak, det er jo ganske mange hvor man ikke klarer å avdekke hvorfor man sliter med å bli gravid. Og av de jeg kjenner som måtte ha behandling var det ingen enkle løsninger. 

Anonymkode: be9b1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flere og flere leger mener dette ja, men sykehusene og systemet rundt å få den hjelpen tidligere tar ikke hensyn til det. Det systemet er fremdeles så gammeldags at BMI faktisk har noe å si.. Ganske mange år siden man konkluderte med at BMI ikke gjør annet enn å indikere. Norge er treige med å forandre ting - særlig i helsevesenet. 

Og ikke alle har råd eller mulighet der de bor til å gå privat, det er for det meste forbeholdt byene i Norge.. Og landet består av så mye mer enn byer.. 

Anonymkode: 78926...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vidt vært innom denne tråden før, men nå følte jeg for å skrive. 

Jeg er 32 år. Sluttet på prevensjon i oktober. Har tatt eggløsningstester hver måned og registrert sykluser. Bestemte meg for å ta en fertilitetsundersøkelse privat og hadde time i dag. Dessverre har jeg få egg. Har tatt blodprøver nå og hun skal ringe meg senere i uken. Kjenner at jeg egentlig sier igjen med mange spørsmål og vet ikke helt hva dette betyr.  Gikk i kjelleren i stad og tenker at jeg kanskje ikke kan få barn...

- My

Anonymkode: 1b259...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har så vidt vært innom denne tråden før, men nå følte jeg for å skrive. 

Jeg er 32 år. Sluttet på prevensjon i oktober. Har tatt eggløsningstester hver måned og registrert sykluser. Bestemte meg for å ta en fertilitetsundersøkelse privat og hadde time i dag. Dessverre har jeg få egg. Har tatt blodprøver nå og hun skal ringe meg senere i uken. Kjenner at jeg egentlig sier igjen med mange spørsmål og vet ikke helt hva dette betyr.  Gikk i kjelleren i stad og tenker at jeg kanskje ikke kan få barn...

- My

Vil legge til at ei venninne av meg også har startet prøvingen, og jeg vet ikke helt hvordan jeg vil reagere hvis hun blir gravid før meg.  Hun legger nesten opp til en konkurranse. Jeg hadde blitt glad på hennes vegne,  men samtidig hadde det vært sårt om jeg ikke får det til selv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AHO skrev (På 8.6.2023 den 9.55):

Hei hei 👋

Kan melde meg inn i denne gruppen. Ikke vært noe aktiv på dette forumet siden jeg prøvde på min første i tidlig 2020. 

Kort om meg: 

32 år, ett barn som blir 3 år senere i høst/vinter. Fikk beskjed i 2019 om at jeg ville mest sannsynlig ikke greie å unnfange naturlig, da jeg hadde Amh på 2,7. Litt sjokk og mye glede da spiren satt på første treff på EL 💕

Spoler frem til nå. Vi ønsker nr. 2. Var hos sjekk hos gynekolog nylig og det var intet overraskende over at amh nå har sunket - til 0,5. Gynekologen forberedte meg på at sjansen på å unnfange naturlig er ca. lik 0, såpass at jeg risikerer å ikke få godkjent offentlig IVF. Siden det ikke er "vits å prøve". Men siden jeg har fremdeles EL så er jeg klar for å prøve. Håpe på det beste men forberede seg på det verste. Jeg har vært mye syk det siste halvåret så har ikke hatt form til å begynne prøving før nå, så forventer at en ny syklus starter ila neste uke så er det bare å hive seg på EL testene og håpe at det dukker opp ett egg 😂 Krysser også fingrene for alle dere her inne. Så kjekt å se flere i lignende situasjoner som støtter hverandre 💕 

Hei! Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Hvordan går det med prøvingen? Jeg er 36 år, har to barn fra tidligere forhold som ble unnfanget på første mulige forsøk, men fikk i desember påvist AMH-verdi på 1.0. Fjernet spiralen og ble mirakuløst gravid i første prøveperiode, men mistet i uke 12. En del måneder senere er jeg fortsatt ikke gravid. Er ekstra vondt det ikke klaffer siden jeg faktisk var gravid.

Krysser fingrene for oss❤️

Anonymkode: 56a33...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei! Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Hvordan går det med prøvingen? Jeg er 36 år, har to barn fra tidligere forhold som ble unnfanget på første mulige forsøk, men fikk i desember påvist AMH-verdi på 1.0. Fjernet spiralen og ble mirakuløst gravid i første prøveperiode, men mistet i uke 12. En del måneder senere er jeg fortsatt ikke gravid. Er ekstra vondt det ikke klaffer siden jeg faktisk var gravid.

Krysser fingrene for oss❤️

Anonymkode: 56a33...f35

Jeg er gravid nå. Begynner i uke 6 imorgen. Ble utrolig nok gravid i første prøveperiode her for 2. gang. Krysser fingrene for at ting går bra her ❤️ 

Utrolig vondt å høre hva du måtte igjennom 💔 Håper det sitter hos deg snart 💕 Tar nok litt tid for kroppen å hente seg inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2023 at 4:02 PM, AnonymBruker said:

Vil legge til at ei venninne av meg også har startet prøvingen, og jeg vet ikke helt hvordan jeg vil reagere hvis hun blir gravid før meg.  Hun legger nesten opp til en konkurranse. Jeg hadde blitt glad på hennes vegne,  men samtidig hadde det vært sårt om jeg ikke får det til selv.

Sånn hadde jeg det i fjor. Prøvde å bli gravid samtidig som 3 venninner (tilfeldig). De ble alle 3 gravide omtrent samtidig etter 3 måneder. Jeg har etter 1,5 år med prøving ikke blitt gravid en eneste gang. Nå har de babyer som snart fyller 1 år og de snakker om nr. 2. 

Det har vært beintøft for meg, og jeg tror helt ærlig de ikke helt forstår hvordan det er for meg å sitte og høre de snakke om å få barn nr. 2 når jeg ikke vet om jeg kan bli gravid en gang. Jeg unner de jo babyene sine, men det er ganske vanskelig å være i en helt annen fase. Og jeg spyr nesten når de sier de syns det var slitsomt med "prøveperioden". 😅

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånn hadde jeg det i fjor. Prøvde å bli gravid samtidig som 3 venninner (tilfeldig). De ble alle 3 gravide omtrent samtidig etter 3 måneder. Jeg har etter 1,5 år med prøving ikke blitt gravid en eneste gang. Nå har de babyer som snart fyller 1 år og de snakker om nr. 2. 

Det har vært beintøft for meg, og jeg tror helt ærlig de ikke helt forstår hvordan det er for meg å sitte og høre de snakke om å få barn nr. 2 når jeg ikke vet om jeg kan bli gravid en gang. Jeg unner de jo babyene sine, men det er ganske vanskelig å være i en helt annen fase. Og jeg spyr nesten når de sier de syns det var slitsomt med "prøveperioden". 😅

Så vondt å høre 😔 nei, tror ikke det er så lett for andre å sette seg inn i en sånn situasjon hvis de ikke har vært der selv. Tror også mange havner i sin egen boble og ikke er så flinke til å se andre på utsiden.

Får du noen utredning/behandling?

- My

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Så vondt å høre 😔 nei, tror ikke det er så lett for andre å sette seg inn i en sånn situasjon hvis de ikke har vært der selv. Tror også mange havner i sin egen boble og ikke er så flinke til å se andre på utsiden.

Får du noen utredning/behandling?

- My

Ja, jeg tror det handler mye om bobla. Dessverre merker jeg også at vi har lite til felles akkurat nå, jeg klarer ikke engasjere meg i amming og dårlig søvn når jeg ikke vet hvordan det er selv, og det attpåtil er såre temaer for meg.

Er i kø i det offentlige, privat utredning viste ingenting galt på noen av oss. Vi ønsker å prøve offentlig før vi evt. må gå privat, men håper det kan gå på 3 offentlige forsøk. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 17.57):

Ja, jeg tror det handler mye om bobla. Dessverre merker jeg også at vi har lite til felles akkurat nå, jeg klarer ikke engasjere meg i amming og dårlig søvn når jeg ikke vet hvordan det er selv, og det attpåtil er såre temaer for meg.

Er i kø i det offentlige, privat utredning viste ingenting galt på noen av oss. Vi ønsker å prøve offentlig før vi evt. må gå privat, men håper det kan gå på 3 offentlige forsøk. Hva med deg?

Ja, skjønner veldig godt hva du mener. Jeg er redd for at det skal gå utover vennskapet til venninnene mine, hvis det viser seg at vi ikke får det til, fordi vi får ulike ting vi er opptatt av i livet osv. Dersom jeg blir den eneste som ikke kan relatere til barneprat osv. Det handler selvfølgelig om min egen innstilling også, men vil nok være vanskelig en stund. 

Er det lang ventetid i det offentlige? 

Gynekologen ringte meg med gode nyheter om at blodprøven (AMH) viste bedre eggreserver enn det hun så på UL. Hun var overrasket selv. Nå skal jeg ta en kur med Letrozol fordi jeg har lange sykluser, og ny UL om et par uker, så får vi se hvordan det ser ut da.  Er veldig spent. Fant også ut at jeg hadde litt lavt stoffskifte, så har startet med behandling for det også. 

- My

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/19/2023 at 1:42 AM, AnonymBruker said:

Ja, skjønner veldig godt hva du mener. Jeg er redd for at det skal gå utover vennskapet til venninnene mine, hvis det viser seg at vi ikke får det til, fordi vi får ulike ting vi er opptatt av i livet osv. Dersom jeg blir den eneste som ikke kan relatere til barneprat osv. Det handler selvfølgelig om min egen innstilling også, men vil nok være vanskelig en stund. 

Er det lang ventetid i det offentlige? 

Gynekologen ringte meg med gode nyheter om at blodprøven (AMH) viste bedre eggreserver enn det hun så på UL. Hun var overrasket selv. Nå skal jeg ta en kur med Letrozol fordi jeg har lange sykluser, og ny UL om et par uker, så får vi se hvordan det ser ut da.  Er veldig spent. Fant også ut at jeg hadde litt lavt stoffskifte, så har startet med behandling for det også. 

- My

Å, så fint med litt gode nyheter, håper UL går bra. :)  Jeg tror det med venninner kan gå helt fint, for min del er det nok tydelig nå når de er i permisjon og ALT handler om baby. Når de begynner å jobbe igjen og man kan ha en middag uten barn (kanskje), så tror jeg det blir bedre. 

Min erfaring med det offentlige er lang ventetid. Vi sendte henvisning i februar og skal ha oppstartsamtale nå i sept. Og får kanskje ikke starte med behandling før etter jul etter hva andre her inne har sagt. Så da er det nesten 1 år venting. Men vi syns det ble for dyrt å gå offentlig med en gang, så da må man bare være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 19.23):

Å, så fint med litt gode nyheter, håper UL går bra. :)  Jeg tror det med venninner kan gå helt fint, for min del er det nok tydelig nå når de er i permisjon og ALT handler om baby. Når de begynner å jobbe igjen og man kan ha en middag uten barn (kanskje), så tror jeg det blir bedre. 

Min erfaring med det offentlige er lang ventetid. Vi sendte henvisning i februar og skal ha oppstartsamtale nå i sept. Og får kanskje ikke starte med behandling før etter jul etter hva andre her inne har sagt. Så da er det nesten 1 år venting. Men vi syns det ble for dyrt å gå offentlig med en gang, så da må man bare være tålmodig.

Ja, jeg håper det blir sånn med mine venninner også.

Tok UL i dag, og hun kunne ikke se noen eggledere. Hun sjekket vaginalt og ovenfra på magen (da trodde hun at hun så en eggpose, men kunne ikke se den fra vaginal vinkel).

Hun syntes det var rart at hun ikke kunne se noe, og har henvist meg til MR. I ettertid har jeg lest at man kan se det bedre med kontrastvæske, men det nevnte hun ingenting om 🤷‍♀️

- My

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 2/9/2023 at 8:17 PM, AnonymBruker said:

Var hos legen i går. Sa at jeg vil ikke at hun tar vevsprøver og hun hadde forståelse for dette, noe jeg er takknemlig for. Hun sa at hun så kanskje litt celleforandringer (tok kolposkopi), men at vi tar en ny vurdering når resultatet av celleprøven kommer. Jeg spurte en del ting, for eksempel hvor lenge man må vente med prøving dersom jeg trenger konisering, eller om jeg skulle være så heldig av jeg blir gravid nå. 

Hun sjekket også med UL og så et fint modent egg, så krysser fingrene for masse babystøv 🙂 

Anonymkode: 24038...296

Hei! Hvordan gikk det med deg, celleprøve og prøving? 

Vi skulle egentlig starte prøving denne syklusen, men på grunn av en unormal celleprøve foreslo legen å vente med prøving til etter kolposkopi. Husker du hva din lege sa ang prøving hvis du måtte koniseres ? Min lege sa barr at jeg må spørre en gynekolog, men er så lenge til timen.

Anonymkode: 43c72...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(NB: sinna-innlegg)

Jeg har PCOS og vi har prøvd i 7 måneder. Jeg fikk resept på letrozol i slutten av juli, men da var jeg på CD 8 slik at jeg måtte vente på ny syklus før jeg fikk begynne på dem. Så jeg har ventet.. og ventet... og ventet. Og jeg har hatt regelmessige menstruasjoner helt til nå, men NÅ har SELVFØLGELIG kroppen min bestemt seg for å kaste inn årene HELT og bare droppe å menstruere. Så først måtte jeg vente en EVIGHET på INGENTING, og så får jeg provera og må bruke de i 14(!!) dager før jeg da vil menstruere kanskje etter en hel uke etter det igjen! Og så kan jeg endelig starte på den der letrozolen. 

For ikke å snakke om at jeg begynte på metformin i slutten av juli og har tatt de fordi det tydeligvis kan øke fertiliteten selv om man er normalvektig, og jeg har vært så sykt kvalm. Så når gravide klager over at de er SÅ kvalm, så sier jeg bare at "jaja, jeg er ikke gravid engang og er DRITkvalm, så du er ihvertfall gravid da om ikke annet. Jeg må være kvalm bare fordi jeg vil bli gravid".

🤬

Anonymkode: 4a60a...24c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med dere her inne? 

Jeg tok MR i uke 39, og fikk beskjed om at legen skulle få svar etter en uke. Har ikke hørt noe fra legen enda, men det var høstferie her forrige uke, så mulig hun var borte da. Vet ikke når jeg skal begynne å mase på svar, men kjenner at det er tungt i denne ventetiden. 

- My

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan går det med dere her inne? 

Jeg tok MR i uke 39, og fikk beskjed om at legen skulle få svar etter en uke. Har ikke hørt noe fra legen enda, men det var høstferie her forrige uke, så mulig hun var borte da. Vet ikke når jeg skal begynne å mase på svar, men kjenner at det er tungt i denne ventetiden. 

- My

Venter fortsatt på time til utredning for habituelle abort, burde få time innen 5.11., men vet av erfaring at de ikke innfrir sine egne garantier... Prøver fortsatt i mellomtiden selv om det føles bortkastet..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager siden behandling av MA, sluttet å blø for ett par dager siden. Venter på negativ test og at kroppen kan få komme til seg selv igjen. Syns dagene går fort og sakte på samme tid..  

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (3 timer siden):

Venter fortsatt på time til utredning for habituelle abort, burde få time innen 5.11., men vet av erfaring at de ikke innfrir sine egne garantier... Prøver fortsatt i mellomtiden selv om det føles bortkastet..

Huff, det er synd at det skal ta så lang tid. Kjenner til den med at det føles bortkastet å prøve i mellomtiden. Vi har også fått beskjed om å fortsette å prøve, men jeg har en dårlig følelse for den MR'en og det føles bortkastet å håpe på at det skal skje noe, hvis det er sånn at det faktisk er umulig for meg å få det til på naturlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...