Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har raidet apoteket for tester nå. Forrige syklus tror jeg nemlig vi traff veldig bra, og jeg ønsker uansett å begynne å kartlegge om det har skjedd noe kjemisk, da forrige mens var sen og jeg vil gjerne vite at jeg i det hele tatt kan bli gravid.

Blir testing i morgen tidlig, da er jeg 3 dager før IKM, og tror det er 11 eller 12 DPO.

Anonymkode: be9b1...23f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da blir det ovitrelle på lørdag og prolutex fra mandag av - måtte alle gode ting være 3🤞 Gyn var i allefall veldig fornøyd med månedens effekt av letrozol, så det er jo positivt😊 måtte DPO-dagene fly avgårde🥴🤩

Men, er det noen her som har forsøkt iui og vil dele erfaring? Vurderer å be om å forsøke det neste runde..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har raidet apoteket for tester nå. Forrige syklus tror jeg nemlig vi traff veldig bra, og jeg ønsker uansett å begynne å kartlegge om det har skjedd noe kjemisk, da forrige mens var sen og jeg vil gjerne vite at jeg i det hele tatt kan bli gravid.

Blir testing i morgen tidlig, da er jeg 3 dager før IKM, og tror det er 11 eller 12 DPO.

Har du testet i dag?🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 4.49):

Jeg hadde en spontanabort i Juni´22 (uke 6) og opplevde en kjemisk her i oktober. Ikke gått på prevensjon siden Jan´21. 

Har uregelmessig syklus på 34-44 dager og synes det er vanskelig å teste etter EL da jeg har nesten positive tester hele tiden.

Er i dag på syklus dag 56 og har absolutt ingen tegn til TR. Jeg avventer med G-testing ettersom at alle jeg har tatt er negative og skuffelsen blir like stor hver gang.. har symptomer som økt tretthet, noe kvalme innimellom, ømme bryster, øm i korsrygg og noe stikking i lyske h.side. Men kan være jeg har fantom symptomer. 

Blir veldig frustrert over at ting ikke klaffer og at syklusen ikke samarbeider. 

Var hos gyn i august hvor jeg tok celleprøve, innvendig UL og en prøve på hvordan miljøet der nede er. Alt så bra ut og fikk en tilbakemelding på "perfekt underliv". Men tror nok jeg må bestille ny timen igjen snart hvis ikke TR kommer. Gir det en grense på 100 dager tenker jeg. 

Ellers ønsker jeg dere alle masse lykke til i prøvingen, gleder meg til å følge med :hjerte:

PS: er forresten bare 24 år, så alderen burde i allefall være på min side. og min sambo har god sædkvalitet etter testing i nov. 

Anonymkode: bbb3f...dfa

Har du PCOS? Konstant utslag på LH-tester er det mange med PCOS som opplever. 

Anonymkode: 5115d...8e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke vært til utredning for det, men har vært inne på tanken. Jeg blir nok å bestille gyn time for å sjekke status på det.😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, det visste jeg ikke. Interessant. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LilleVy94 skrev (Akkurat nå):

Oi, det visste jeg ikke. Interessant. Takk!

Jeg leste litt på symptomene nå, kjenner meg egentlig ikke kjempe mye igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Newbee said:

Har du testet i dag?🤞

Ja, fullstendig blendahvit test. :( 

Jeg testet med Metode, så ut som en del ikke var så fornøyde med de. Venter mensen på mandag, så tester med Clearblue tirsdag eller onsdag. Og hvis jeg ikke er gravid skal jeg kjøpe strimler til neste prøving, da er det PP7 og jeg har ikke peiling på om jeg kan bli gravid da jeg aldri har testet før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke når mensen skal komme, fikk aldri ordentlig utslag på EL testene jeg tok. Nå er jeg på dag 39, og sist syklus var 42. 

Er så lei av at det skal være så vanskelig, og kjennes så tungt og vondt ut. Hvorfor er det ikke enkelt å lage barn... "alle"andre får det jo til...

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Aner ikke når mensen skal komme, fikk aldri ordentlig utslag på EL testene jeg tok. Nå er jeg på dag 39, og sist syklus var 42. 

Er så lei av at det skal være så vanskelig, og kjennes så tungt og vondt ut. Hvorfor er det ikke enkelt å lage barn... "alle"andre får det jo til...

Glem det ser ut til at hun kom på besøk i dag likevel. Syntes seriøst livet er skikkelig urettferdig 

Er forresten ruskemor, glemte å skrive det.

-Ruskemor 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2023 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

Ja, fullstendig blendahvit test. :( 

Jeg testet med Metode, så ut som en del ikke var så fornøyde med de. Venter mensen på mandag, så tester med Clearblue tirsdag eller onsdag. Og hvis jeg ikke er gravid skal jeg kjøpe strimler til neste prøving, da er det PP7 og jeg har ikke peiling på om jeg kan bli gravid da jeg aldri har testet før nå.

Da kom mensen, i det minste 1 dag før jeg forventet, like greit å få den når man bare venter.

Jeg har det kjipt om dagen. Vi begynte prøvingen i starten av 2022, men det klaffet ikke helt med prøving i fjor vår, pga sykdom og besøk flere ganger akkurat når jeg hadde eggløsnng. :( Det var dermed først fra juli vi fikk prøvd ordentlig hver måned. Vi hadde så mye håp begge to for at det skulle klaffe i løpet av høsten. 

Det gjorde det ikke, men for 6 andre rundt oss ble det både graviditet og fødsel i den perioden. Jeg har en nær kollega som er gravid (og vet at jeg prøver) og hun snakker ikke om noe annet for tiden. Jeg orker ikke bli en sånn person som må si ifra, men jeg er allerede frustrert og gleder meg til hun skal i permisjon. 😛 

Fordi vi ikke har fått prøvd hver måned kjenner jeg at vi ikke kan be om henvisning til prøverør riktig enda selv om det nærmer seg 11 måneder siden vi prøvde for første gang. Jeg tror vi må gi det 3-4 forsøk til, og håpe på å få en henvisning sendt i mai/juni. Jeg har enda et håp om å få det til naturlig, men jeg må nok samtidig innse at etter over et års prøving er det på tide å få hjelp. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Glem det ser ut til at hun kom på besøk i dag likevel. Syntes seriøst livet er skikkelig urettferdig 

Er forresten ruskemor, glemte å skrive det.

-Ruskemor 

Huff - Det er lov å syntes at livet er urettferdig!🫣Det er skikkelig dritt når det føles som om alle rundt blir gravide uten å i det hele tatt forsøke🥴 sender mange gode styrkeklemmer! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da kom mensen, i det minste 1 dag før jeg forventet, like greit å få den når man bare venter.

Jeg har det kjipt om dagen. Vi begynte prøvingen i starten av 2022, men det klaffet ikke helt med prøving i fjor vår, pga sykdom og besøk flere ganger akkurat når jeg hadde eggløsnng. :( Det var dermed først fra juli vi fikk prøvd ordentlig hver måned. Vi hadde så mye håp begge to for at det skulle klaffe i løpet av høsten. 

Det gjorde det ikke, men for 6 andre rundt oss ble det både graviditet og fødsel i den perioden. Jeg har en nær kollega som er gravid (og vet at jeg prøver) og hun snakker ikke om noe annet for tiden. Jeg orker ikke bli en sånn person som må si ifra, men jeg er allerede frustrert og gleder meg til hun skal i permisjon. 😛 

Fordi vi ikke har fått prøvd hver måned kjenner jeg at vi ikke kan be om henvisning til prøverør riktig enda selv om det nærmer seg 11 måneder siden vi prøvde for første gang. Jeg tror vi må gi det 3-4 forsøk til, og håpe på å få en henvisning sendt i mai/juni. Jeg har enda et håp om å få det til naturlig, men jeg må nok samtidig innse at etter over et års prøving er det på tide å få hjelp. 

Så bra hun kom kjapt, så slipper man å vente.

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Vi begynte offisielt å prøver for et år siden, men hadde to måneder før det der vi var alt annet enn forsiktig (har ikke brukt prevensjon siden 2019/2020).

I løpet av det siste året så har 4 av mine nærmeste blitt gravid og født, eller skal føde til våren. Ingen av dem har slitt, den har satt på første eller før de rakk å prøve.

Jeg kommer ikke fra å ha kontakt med dem, og høre om graviditet, baby og alt sånt. Hvis jeg skal trekke meg unna så har ingen faktisk ingen igjen. Og ikke vil jeg legge begrensninger på hva andre kan snakke om, det er tross alt livet deres og de må få snakke om det selv rundt meg. Men det er likevel tungt og trist, og urettferdig at jeg ikke får oppleve det. 

-ruskemor 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggløsning i dag, men kan ikke prøve😢 kjennes utrolig vondt og rart ut. Men må vente på svar fra vevsprøve etter MA… er det blæremola blir dette bare en av mange eggløsninger som vi må skippe😢 vi er unge å har god tid som alle sier, men det kjennes fortsatt ganske urettferdig ut. Å gå fra å være 12 uker på vei, til å potensielt måtte vente 6-8 mnd før vi i det hele tatt kan prøve, vet jo ikke hvor lang tid det tar når man først begynner å prøve igjen heller… denne prøvebobla skal ikke bare være lett🥺

Anonymkode: 404e8...8cf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så bra hun kom kjapt, så slipper man å vente.

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Vi begynte offisielt å prøver for et år siden, men hadde to måneder før det der vi var alt annet enn forsiktig (har ikke brukt prevensjon siden 2019/2020).

I løpet av det siste året så har 4 av mine nærmeste blitt gravid og født, eller skal føde til våren. Ingen av dem har slitt, den har satt på første eller før de rakk å prøve.

Jeg kommer ikke fra å ha kontakt med dem, og høre om graviditet, baby og alt sånt. Hvis jeg skal trekke meg unna så har ingen faktisk ingen igjen. Og ikke vil jeg legge begrensninger på hva andre kan snakke om, det er tross alt livet deres og de må få snakke om det selv rundt meg. Men det er likevel tungt og trist, og urettferdig at jeg ikke får oppleve det. 

-ruskemor 

Kjenner meg så utrolig igjen i det du sier, har opplevd akkurat det samme med tanke på andre rundt meg som har blitt gravid og fått barn i tiden mens vi prøver og prøver. En venninne har faktisk termin samme dag som jeg skulle tatt termin, men jeg mistet i tidlig SA. Nå er datoen rundt hjørnet, men det tok meg noen gode måneder å bli OK med det..

Det er skikkelig tungt til tider. Jeg forsøker å glede meg over hver minste lille ting; alt fra at vi kan lage middag sammen bare vi to med god musikk til, eller det å gå spontant ut å spise eller reise på en helgetur uten å tenke på andre enn oss selv. Det hjelper litt, av og til😬.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eggløsning i dag, men kan ikke prøve😢 kjennes utrolig vondt og rart ut. Men må vente på svar fra vevsprøve etter MA… er det blæremola blir dette bare en av mange eggløsninger som vi må skippe😢 vi er unge å har god tid som alle sier, men det kjennes fortsatt ganske urettferdig ut. Å gå fra å være 12 uker på vei, til å potensielt måtte vente 6-8 mnd før vi i det hele tatt kan prøve, vet jo ikke hvor lang tid det tar når man først begynner å prøve igjen heller… denne prøvebobla skal ikke bare være lett🥺

Sender deg en god klem, prøveboblen er vanvittig utfordrende❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Newbee skrev (6 timer siden):

Kjenner meg så utrolig igjen i det du sier, har opplevd akkurat det samme med tanke på andre rundt meg som har blitt gravid og fått barn i tiden mens vi prøver og prøver. En venninne har faktisk termin samme dag som jeg skulle tatt termin, men jeg mistet i tidlig SA. Nå er datoen rundt hjørnet, men det tok meg noen gode måneder å bli OK med det..

Det er skikkelig tungt til tider. Jeg forsøker å glede meg over hver minste lille ting; alt fra at vi kan lage middag sammen bare vi to med god musikk til, eller det å gå spontant ut å spise eller reise på en helgetur uten å tenke på andre enn oss selv. Det hjelper litt, av og til😬.

Jeg prøver også å tenke sånn, vi har muligheten til å ha rolige kvelder, gå på fest, spontane turer osv.. er lettere å dra på ferie også. Man får bare ta de positive tingene som er og holde fast ved dem. 

Mest sannsynlig så romantiserer vi uansett det å være gravid og ha små barn. Så akkurat det blir nok tøffere enn man kan forestille seg, så kan like gjerne sette pris på de tingene som er enklere nå uten barn. Fokusere på alt det fine man alt har, istedenfor å være veldig lei seg for det man ikke har. 

Lettere sagt enn gjort, uten tvil! Bør ta mitt eget råd😅

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sender deg en klem❤️

-ruskemor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare dele min oppskrift for å bli gravid:

1. start umiddelbart med å ta urten dong quai ( kinesisk Kvam), gjerne 2 tabletter hver kveld men ha opphold under menstruasjon 

2. loggfør/benytte app for cyklus:

- 1. Dags mens

- alle samleier

-evt. eggsløsning hvis du kjenner det

3. når du har hatt 3 menstruasjoner så finner du eggløsnings tidspunktet sikrest ved telle tilbake 14 dager fra 1. mensdag.  Noter så datoen for eggløsning i kalender/app. 

4.undersøk om du har hatt samleie umiddelbart ved eggløsning eller 2-3 dager før. Hvis ja, da kan du slite med fertilitet - hvis nei - så har dere kun bommet litt på dato for match mellom egg og sperm, og du er da ikke nødvendigvis infertil, kun at dere ikke traff rett dato for samleie/eggløsning, fullt mulig igjen ved neste forsøk.

4. Hvis du har loggført i ca 5-6 mnd OG du har hatt samleie på dager umiddelbart nær eggløsning ,og du ikke har blitt  gravid , ja da hadde jeg oppført lege. 

Anonymkode: 4233d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg meg amh på 1 og 5 spontanaborter siste året, hvor flere kjemiske.  Ultralyd i dag 6+6. foster som måler 6+3 og hjerteaktivitet på plass. Ny ultralyd om to uker…

Anonymkode: 3c473...8ab

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Vil bare dele min oppskrift for å bli gravid:

1. start umiddelbart med å ta urten dong quai ( kinesisk Kvam), gjerne 2 tabletter hver kveld men ha opphold under menstruasjon 

2. loggfør/benytte app for cyklus:

- 1. Dags mens

- alle samleier

-evt. eggsløsning hvis du kjenner det

3. når du har hatt 3 menstruasjoner så finner du eggløsnings tidspunktet sikrest ved telle tilbake 14 dager fra 1. mensdag.  Noter så datoen for eggløsning i kalender/app. 

4.undersøk om du har hatt samleie umiddelbart ved eggløsning eller 2-3 dager før. Hvis ja, da kan du slite med fertilitet - hvis nei - så har dere kun bommet litt på dato for match mellom egg og sperm, og du er da ikke nødvendigvis infertil, kun at dere ikke traff rett dato for samleie/eggløsning, fullt mulig igjen ved neste forsøk.

4. Hvis du har loggført i ca 5-6 mnd OG du har hatt samleie på dager umiddelbart nær eggløsning ,og du ikke har blitt  gravid , ja da hadde jeg oppført lege. 

Anonymkode: 4233d...3f4

Dette er dessverre ingen oppskrift, punkt 3 er kun et gjennomsnitt og slettes ikke sikkert for mange.

Til punkt 4 så vil jeg si at du kan ikke bare fly til legen etter 5-6 måneder. Det er 12 måneder, med mindre du er over 35 år. Ønsker man utredning tidligere må man faktisk gå privat.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...