Gå til innhold

Erfaring gastroskopi - har time om litt - hvordan forberede seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kalevala skrev (Akkurat nå):

Det er verre jo yngre du er. Unge mennesker har veldig aktiv brekningsrefleks. Det er derfor jeg trodde jeg skulle dø da jeg tok det som 17-åring, mens min bestemor tar flere hvert år og synes det er piece of kake.

Dette fortalte gastroskopilegen meg, da jeg var med henne en gang. 

Dette gjelder selvsagt på gruppenivå, det vil alltids finnes unntak av unge som ikke synes det gjør noe, og eldre som synes det er ille. |1 

Jeg har like sterk brekningsrefleks som 45 åring som jeg hadde da jeg var ungdom. Jeg tror det kanskje er litt individuelt hvordan man takler det. Noen syns koloskopi er grusomt, jeg syntes det var helt greit. 

Anonymkode: 8b83b...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har like sterk brekningsrefleks som 45 åring som jeg hadde da jeg var ungdom. Jeg tror det kanskje er litt individuelt hvordan man takler det. Noen syns koloskopi er grusomt, jeg syntes det var helt greit. 

Anonymkode: 8b83b...311

Ja, akkurat som jeg skrev:   "Dette gjelder selvsagt på gruppenivå, det vil alltids finnes unntak av unge som ikke synes det gjør noe, og eldre som synes det er ille."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om bedøvelse . Jeg forsvant helt . Men våknet litt når de førte ned slangen . Våknet senere å husket nesten i ingen ting . Jeg hadde aldri turt å gjøre det uten å få noe så jeg sover gjennom det . 

Anonymkode: 470ce...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så video fra ett forsøkslaboratorium.

De prøvde første å føre slangen ned i halsen på apen men den beit så da tok de slangen gjennom nesa . Det var forferdelig . Stakkars dyr😭😢😢. Apen fikk selvfølgelig ingen bedøvelse ,de var hardhendte.Apen var helt forsvarsløs.Mennesker er grusomme. 

Anonymkode: 470ce...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips til deg. Har ikke gjort det selv, men vært med på utallige igjennom jobb.  

Ja undersøkelsen er ubehagelig. Men det er grader av ubehagelig. Det viktigste er egentlig å forsone seg med det, og ikke jobbe i mot kroppen. Må du brekke deg, brekk deg og ikke hold igjen. Du vil sikle pga produksjon av spytt å tube i munnen (sånn at du ikke biter i slangen), bare la det renne, og ikke bry deg om det. Det ligger kladder under for å ta i mot.

 Pust rolig. Jo mer man kjemper mot slangen, jo verre vil det føles. 

Si gjerne i fra at du gruer deg på forhånd, det tar ofte brodden av det. 

Hos de som klarer å "puste" med magen, går det mye raskere og mindre ubehagelig med enn de som ikke klarer det. Det verste er hos mange akkurat nedførelsen av skopet, fordi den utløser brekninger,  noe som er helt naturlig. 

Masse lykke til. Jeg har troa på deg 😊

 

Anonymkode: 3374c...8e9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hvorfor takker dere nei til bedøvelse og beroligende? hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Fordi noen er selvplagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke mulighet til å ta buss/drosje?

Anonymkode: 0ea2e...53c

Tar bare 10 min å kjøre, men selv om kollektivt finnes er det ikke bra her jeg bor; tar meg 1,5 time med 3 ulike busser for å komme meg dit jeg skal. Får kanskje lov til taxi med pasientreiser hjem pga. beroligende, men så lenge det er en måte å komme seg bort dit på, så må man bruke det som er (har kranglet med pasientreiser mye før, og det er den billigste reisemetoden som dekkes, så tviler litt på taxi blir dekket hjem også. De er firkantet på akkurat det her i vest. Det de seriøst mente jeg skulle sitte 5-7 timer på buss hjem etter stor operasjon, for det var billigeste alternativ fremfor 1 time med fly). 

Ikke minst ønsker jeg ikke å risikere å være fjern og borte resten av dagen. Folk anbefaler ulikt, og jeg har hørt de som sier at det er verd å bare komme seg gjennom. Er noe med det å ikke synes noe om det å føle seg rusa heller. 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hvorfor takker dere nei til bedøvelse og beroligende? hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Jeg fikk ikke tilbud om noe beroligende. Jeg sa med en gang jeg kom inn at jeg var veldig nervøs og ville ha alt de kunne gi meg av «dop». Jeg fikk den sprayen, og det var dét. Følte ikke den hjalp noe som helst på ubehaget, brekningene og følelsen av å ikke få puste. 

Anonymkode: 0be68...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tar mye heller koloskopi enn gastroskopi, har tatt begge deler flere ganger og brekker meg som bare pokker hver gang jeg tar gastroskopi. Tok valium 1 time før og rett før fikk jeg ei sprøyte med noe dop. Hjalp ingen ting. 
Men jeg er pingle når det kommer til å få noe litt for langt inn i munnen/halsen. Hvis du ikke er det går det nok fint.

Anonymkode: e255f...c48

Uenig. Gastroskopi i forhold til CT av tarmen var en piece of cake. 

Anonymkode: 5250f...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt beroligende eller bedt om å usette slik at du kan ta narkose. Brakk meg helt enormt mye. De blåste også luft ned i spiserøret med den tykke slangen, og det førte til høye tape/brekkelyder. Jeg er veldig redd for å kaste opp så dette var en forferdelig opplevelse. Følte jeg mistet all kontroll. Fikk lyst til å dra ut slangen, men den måtte bli der i flere minutter. Huff 😭

Anonymkode: a11c3...186

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 21.47):

Jeg tok det i narkose men det er pga overgrep før. Så merket ikke noe. Bare litt øm etterpå. Men kjenner andre som har tatt det og de har tatt beroliggende og bedøvet halsen. Det gikk fort og flinke folk. Men de syns det var lettere med koloskopi. 

Anbefaler deg noe beroliggende/bedøvet når du gjør det om du gruer deg.

 

Anonymkode: a58e1...b4e

Hvilket sykehus tok du det i narkose?

Anonymkode: 23131...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 14.35):

Jeg har time til gastroskopi snart. Og jeg har hørt alt av «det er helt forferdelig», «det er grusomt» etc…

Har noen erfaringer å fortelle om? Er det noe som hjelp dere for å få en grei opplevelse?

Jeg må kjøre bil til timen for kollektivt ikke eksisterer, og alle jeg kjenner jobber. Så jeg skal kjøre bil og beroligende er derfor utelukket. Har også hørt noen erfaringer som sier at det kan være noe bedre å bare komme seg gjennom uten beroligende.

Har fått vite at jeg må slutte på syrenøytraliserende noe før timen, må være fastende, og heller ikke drikke noe noe timer før, og ja; det vanlige typiske innkallingsbrevet.

Men er det noe annet som kan være bra å tenke på? Ha med? Er det noen klær som er å foretrekke? 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Gjort det 3 ganger. Syrenøytraliserende skal vel seponeres minst 1 uke før? 

Du kan godt ha på joggebukse eller noe annet løst, blir nok å brekke seg en del. Du får bedøvelsesspray i halsen, som gjør det vanskelig å svelge - helt normalt. Du får en kloss mellom tennene som slangen tres gjennom. Det kan være greit å konsentrere seg om denne klossen, du kan holde litt i den med fingrene. 

Prøv å puste dypt og akseptere ubehaget. Det kommer til å komme rapelyder, du vil brekke deg og kjenne det romstere litt i magen. La sikkelet renne (du får papir under hodet) og vit at det ikke varer så lenge 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket sykehus tok du det i narkose?

Anonymkode: 23131...16e

Alle sykehus som gjør gastroskopi kan gjøre det i sedasjon. Man gir sjelden narkose. Man gir så lite medikamenter at man puster selv. Men du husker ikke noe etterpå. 

Anonymkode: 8e268...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalevala skrev (På 15.1.2023 den 13.10):

Det er verre jo yngre du er. Unge mennesker har veldig aktiv brekningsrefleks. Det er derfor jeg trodde jeg skulle dø da jeg tok det som 17-åring, mens min bestemor tar flere hvert år og synes det er piece of cake.

Dette fortalte gastroskopilegen meg, da jeg var med henne en gang. 

Dette gjelder selvsagt på gruppenivå, det vil alltids finnes unntak av unge som ikke synes det gjør noe, og eldre som synes det er ille.

Det kan være familiert også. Min datter gjorde det da hun var 18, de klarte ikke å gjennomføre det, til tross for bedøvelse. Jeg gjorde det når jeg var 53, den første gangen gikk det bra med bedøvelse. Den andre gangen klarte de ikke å gjennomføre det  til tross for bedøvelse. Jeg husker ingenting,  men de klarte ikke å gjennomføre til tross for det. Moren min på 79 har aldri gjort det, men hun tror det ville skjedd med henne også. Hun klarer ikke å svelge en paracet en gang. Jeg og datteren min sliter også med å svelge medisiner.

Anonymkode: c1aaf...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 14.35):

Jeg har time til gastroskopi snart. Og jeg har hørt alt av «det er helt forferdelig», «det er grusomt» etc…

Har noen erfaringer å fortelle om? Er det noe som hjelp dere for å få en grei opplevelse?

Jeg må kjøre bil til timen for kollektivt ikke eksisterer, og alle jeg kjenner jobber. Så jeg skal kjøre bil og beroligende er derfor utelukket. Har også hørt noen erfaringer som sier at det kan være noe bedre å bare komme seg gjennom uten beroligende.

Har fått vite at jeg må slutte på syrenøytraliserende noe før timen, må være fastende, og heller ikke drikke noe noe timer før, og ja; det vanlige typiske innkallingsbrevet.

Men er det noe annet som kan være bra å tenke på? Ha med? Er det noen klær som er å foretrekke? 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Bare si ja til alt de har som kan lindre, du får tilbud om beroligende (valium el lignende) og bedøvende spray i halsen og  det vil du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var det over. Det er gjennomført.

Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering.

Det var ikke akkurat en behagelig opplevelse, men noe jeg taklet helt fint uten noe beroligende.

Jeg brekker meg lett. Bare den sprayen i halsen fikk meg til å brekke meg skikkelig.

 

Prosedyren var over på få minutter. Jeg brakk meg skikkelig 3 ganger tror jeg i løpet av den tiden. Men prøvde å holde fokus på å puste, jeg tygget hardt på plastbiten jeg fikk i munnen. De har nok god erfaring med at det er nødvendig med noe for å hindre at man tygger ihjel utstyret 😅

Det er over. Jeg har GERD. Jeg tenkte kanskje det kunne være spiserørsbrokk, men det er kunnen dårlig lukkemuskel. Nå er det tilbake på medisiner, og jeg kan leve livet.

Jeg har hatt det ganske greit på medisiner, og tror det er alt som er nødvendig for å leve med dette. Selvsagt kunne jeg hatt godt av å gå ned noen kilo, og passe på at jeg fortsetter med et greit kosthold.

Takk til alle som svarte i tråden. Jeg tror mine forventninger var akkurat passe i forhold til opplevelsen.

Anonymkode: 9fb19...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...