Gå til innhold

Erfaring gastroskopi - har time om litt - hvordan forberede seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har time til gastroskopi snart. Og jeg har hørt alt av «det er helt forferdelig», «det er grusomt» etc…

Har noen erfaringer å fortelle om? Er det noe som hjelp dere for å få en grei opplevelse?

Jeg må kjøre bil til timen for kollektivt ikke eksisterer, og alle jeg kjenner jobber. Så jeg skal kjøre bil og beroligende er derfor utelukket. Har også hørt noen erfaringer som sier at det kan være noe bedre å bare komme seg gjennom uten beroligende.

Har fått vite at jeg må slutte på syrenøytraliserende noe før timen, må være fastende, og heller ikke drikke noe noe timer før, og ja; det vanlige typiske innkallingsbrevet.

Men er det noe annet som kan være bra å tenke på? Ha med? Er det noen klær som er å foretrekke? 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tatt gastroskopi to ganger. Kun positiv erfaring. Utrolig hjelpsomme og snille sykepleiere som står der og stryker meg på armen 🙂

Anonymkode: 5250f...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har time til gastroskopi snart. Og jeg har hørt alt av «det er helt forferdelig», «det er grusomt» etc…

Har noen erfaringer å fortelle om? Er det noe som hjelp dere for å få en grei opplevelse?

Jeg må kjøre bil til timen for kollektivt ikke eksisterer, og alle jeg kjenner jobber. Så jeg skal kjøre bil og beroligende er derfor utelukket. Har også hørt noen erfaringer som sier at det kan være noe bedre å bare komme seg gjennom uten beroligende.

Har fått vite at jeg må slutte på syrenøytraliserende noe før timen, må være fastende, og heller ikke drikke noe noe timer før, og ja; det vanlige typiske innkallingsbrevet.

Men er det noe annet som kan være bra å tenke på? Ha med? Er det noen klær som er å foretrekke? 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Jeg tok i januar 2005 og husker det som om det var igår..ta imot bedøvelsen de tilbyr , mitt beste råd ..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (4 minutter siden):

Jeg tok i januar 2005 og husker det som om det var igår..ta imot bedøvelsen de tilbyr , mitt beste råd ..

Hehe. Jeg hadde den uten bedøvelse. Ubehagelig ja, men verst kun de 5 første sekundene. TS, det kommer til å gå bra 🙂 Husk å ikke sminke deg 😁

Anonymkode: 5250f...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg har opplevd, det tok noen få minutter men føltes som timer. Uforståelig at dette ikke gjøres i narkose. Ei som kom ut fra undersøkelsen før meg, besvimte på vei ut. 

Beste råd er: pust deg gjennom det, fokuser kun på pusten.

De som utførte undersøkelsen var kjempeflinke og raske, så det hadde ingenting med de å gjøre.

Anonymkode: e2632...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt to ganger. Første gang uten beroligende, null problem og bare litt ekkelt. Skulle ta prøver av en svulst i bukspyttkjertelen. Men de fikk ikke nok vev. Så neste gang holdt de på lenger, jeg fikk masse "dop", men våkna til likevel og kjente at de stakk langt nede i magen. Endte med bukspyttkjertelbetennelse og 2 uker på sykehuset.

Betennelsen var veldig mye verre enn selve undersøkelsen, da.

Anonymkode: f69ce...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar mye heller koloskopi enn gastroskopi, har tatt begge deler flere ganger og brekker meg som bare pokker hver gang jeg tar gastroskopi. Tok valium 1 time før og rett før fikk jeg ei sprøyte med noe dop. Hjalp ingen ting. 
Men jeg er pingle når det kommer til å få noe litt for langt inn i munnen/halsen. Hvis du ikke er det går det nok fint.

Anonymkode: e255f...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du tilbake på jobb etter undersøkelsen?  Jeg har gjort den to ganger, og blitt meget hes/fått surklete stemme begge gangene.  Jeg har måttet legge opp arbeidsdagen slik at jeg disse dagene kunne holde mest mulig kjeft.  Du får en slags lokalbedøvelse i svelget, det er kanskje ikke lurt å legge opp til å spise mye umiddelbart etterpå (selv om det kan oppleves fristende etter å ha fastet).

Jeg foretrekker beroligende, men kjenner flere som heller gjør det uten.

Jeg ble overrasket over hvor kort tid det faktisk tok.

Anonymkode: 140d1...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det ikke uten beroligende, jeg brakk meg noe helt syk og fikk nesten panikk.

Anonymkode: aa757...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer fra person til person. noen synes det går greit. andre helt jævlig. Har tatt det 2 ganger og synes det er helt forferdelig. Har fått beroligende begge gangene så usikker på hvordan det er uten. Man kan også få en bedøvende spray i halsen , men det har jeg aldri prøvd. Uansett så går det jo greit, det pleier å ikke vare så veldig lenge og man kommer seg jo gjennom det. Selv om jeg selv synes det er helt jævlig å gjøre det så kunne jeg også gjort det igjen uten å grue mer for mye i forkant. Du kommer deg gjennom det. Bare prøv å slapp og fokuser på pusten din😊

Anonymkode: fa204...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det 5 ganger, bare en gang det gikk greit, de andre gangene var det rene helvete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppleves jo svært individuelt, så selvom jeg har dårlig erfaring, trenger det ikke bli sånn for deg. Husk det!

Men for meg føltes det nesten som et overgrep, og jeg gråt i timesvis etterpå (og jeg er en godt voksen dame som har vært gjennom mye i mitt liv). Jeg følte jeg kjempet for livet for å få puste. 

At dette gjøres uten narkose, må kun være for å spare inn på penger, tid og personell.

Får du tilbud om noe dop, ta det du kan få. Jeg brukte/fikk ingenting.

Anonymkode: 0be68...3de

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det privat og betalte selv, nettopp for å være sikret nok bedøvelse. Fikk morfin i håndbaken og kjente ingenting. Verdt hver krone! 

Anonymkode: 8abbd...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk lokalbedøvelse men det var sykt ubehagelig. Brakk meg masse og legen ba meg slutte å sparke han. 🤭Var ikke bevisst om at jeg gjorde det men da begynte jeg å tenke på det istedet. De var utrolig flinke og raske men ja føltes som en evighet. 

Anonymkode: d1df4...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skal du tilbake på jobb etter undersøkelsen?  Jeg har gjort den to ganger, og blitt meget hes/fått surklete stemme begge gangene.  Jeg har måttet legge opp arbeidsdagen slik at jeg disse dagene kunne holde mest mulig kjeft.  Du får en slags lokalbedøvelse i svelget, det er kanskje ikke lurt å legge opp til å spise mye umiddelbart etterpå (selv om det kan oppleves fristende etter å ha fastet).

Jeg foretrekker beroligende, men kjenner flere som heller gjør det uten.

Jeg ble overrasket over hvor kort tid det faktisk tok.

Anonymkode: 140d1...d8a

Skal ikke tilbake på jobb. Det blir noe jobb hjemmefra fra starten av dagen, og så «legetime» resten.

Arbeidsgiver er informert og fikk beskjed der om å bruke «legetime» for så lenge som jeg trenger den dagen, for det er jo godt kjent at dette er en særdeles ubehagelig opplevelse 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar her. Er vel akkurat det jeg tenkte jeg kom til å få som svar 😅

Jeg har vært med på larynskopi, og det var ubehagelig. Ble en del brekninger da, men følte at de gjerne kom når jeg ble bedt om å lage lyd, og ikke fikk kun konsentrere meg om det å puste.

Jeg har vært gjennom mye ubehagelig i livet, og tror jeg skal klare å puste meg gjennom affæren. Har ikke akkurat noe valg 😅 Men håper jeg slipper å måtte gjøre noe mer enn bare å puste meg gjennom 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ante ikke hva jeg gikk til, så fikk sjokk og synes hele opplevelsen var grusom. Så bare det at du vet det er grusomt gjør nok at du får en bedre opplevelse. Jeg ville hatt med med noen som kan være en støtte etter timen, kjøre deg hjem osv. 

Anonymkode: 80fee...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det i narkose men det er pga overgrep før. Så merket ikke noe. Bare litt øm etterpå. Men kjenner andre som har tatt det og de har tatt beroliggende og bedøvet halsen. Det gikk fort og flinke folk. Men de syns det var lettere med koloskopi. 

Anbefaler deg noe beroliggende/bedøvet når du gjør det om du gruer deg.

 

Anonymkode: a58e1...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok det i narkose men det er pga overgrep før. Så merket ikke noe. Bare litt øm etterpå. Men kjenner andre som har tatt det og de har tatt beroliggende og bedøvet halsen. Det gikk fort og flinke folk. Men de syns det var lettere med koloskopi. 

Anbefaler deg noe beroliggende/bedøvet når du gjør det om du gruer deg.

 

Anonymkode: a58e1...b4e

Pga. jeg må kjøre til og fra undersøkelsen blir det ikke noe beroligende, kun den sprayen i halsen. Men tror fortsatt det skal gå bra.

Jeg gruer meg jo litt på en måte, men samtidig tror jeg at jeg har et klart bilde over hvordan det vil være, og mentalt får jeg en del tid på å forberede meg på det som skal skje.

Noen ganger er det det at man ikke vet hva man går til som kanskje er verre enn noe annet.

Såklart, enkelt å være rolig når man er hjemme i sofaen 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du kommer til å klare deg helt fint jeg. Ja, det er ubehagelig, men man er i trygge hender og det er kun nettopp: ubehagelig. Det går fort, og du får god hjelp av de som gjennomfører undersøkelsen. 

Jeg gjennomførte i Oslo, kjørte til og hjem igjen i ukjente strøk, var ikke noe problem å kjøre etterpå. Selv syntes jeg bedøvelsen var verst fordi det kjentes ut som om jeg ikke fikk puste når den slo inn. Fokuserte på pusten gjennom hele undersøkelsen, og gikk litt inn i meg selv, det var fælt men helt overkommelig. Fikk viktige svar. 

Må ta ny gastroskopi om en stund igjen, ikke noe jeg gleder meg til, men jeg kommer gjennom det. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: ba9f5...c60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...