Gå til innhold

Erfaring gastroskopi - har time om litt - hvordan forberede seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Pga. jeg må kjøre til og fra undersøkelsen blir det ikke noe beroligende, kun den sprayen i halsen. Men tror fortsatt det skal gå bra.

Jeg gruer meg jo litt på en måte, men samtidig tror jeg at jeg har et klart bilde over hvordan det vil være, og mentalt får jeg en del tid på å forberede meg på det som skal skje.

Noen ganger er det det at man ikke vet hva man går til som kanskje er verre enn noe annet.

Såklart, enkelt å være rolig når man er hjemme i sofaen 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

Jeg syns det er helt greit. Gjort det 3 ganger uten noe medisiner.( alle får lokalbedøvende spray)  Kunne gjort det på nytt bare for undervisninga sin del hvis noen ville sett på. Så lite stress var det. 

Anonymkode: 8e268...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det var vondt. Fikk bedøvelsespray bak i svelget, den var ekkel. Endte med å gråte etterpå, for synes hele greia var grusomt egentlig..
Mye følelser etter å ha grua seg innmari og hele opplevelsen. 
Følte meg fin etterpå og kjørte to timer hjem igjen selv. Trooor jeg hadde klart en gang til uten beroligende. Ikke en kjekk undersøkelse men det går nok helt fint 😊 Lykke til!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så redd på forhånd at jeg følte jeg kom til å dø 😬

Det gikk helt greit, takket nei til både bedøvelse og beroligende. Det var fryktelig ubehagelig å kjenne det harde presset fra slangen mot tungerota og nedover i halsen, som å bli kvalt uten å ha problemer med å puste (viktig å bare fokusere på å puste og holde ut) 🙈

Selve svelgingen gikk fint, jeg brakk meg ikke før pittelitt helt mot slutten da slangen ble dratt opp igjen. Ingen tårer, sikkel eller slim. Ingen raping eller rare lyder. Ingen panikk utrolig nok. Ikke vondt/ubehagelig da slangen romsterte rundt omkring.

Jeg fikk beskjed om å ikke svelge underveis, men det klarte jeg selvfølgelig ikke, måtte svelge konstant. Det var nok derfor jeg fikk smerter i halsen som varte i ca ett døgn etterpå.

Anonymkode: 0ec10...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kraftige brekninger av bedøvelsessprayen, å gjennomføre uten beroligende hadde ikke vært noe alternativ. Da jeg først var dopet nok ned, merket jeg knapt hva som skjedde og fikk ingen smerter eller plager etterpå, annet enn at jeg var litt groggy av medisinene de første timene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har time til gastroskopi snart. Og jeg har hørt alt av «det er helt forferdelig», «det er grusomt» etc…

Har noen erfaringer å fortelle om? Er det noe som hjelp dere for å få en grei opplevelse?

Jeg må kjøre bil til timen for kollektivt ikke eksisterer, og alle jeg kjenner jobber. Så jeg skal kjøre bil og beroligende er derfor utelukket. Har også hørt noen erfaringer som sier at det kan være noe bedre å bare komme seg gjennom uten beroligende.

Har fått vite at jeg må slutte på syrenøytraliserende noe før timen, må være fastende, og heller ikke drikke noe noe timer før, og ja; det vanlige typiske innkallingsbrevet.

Men er det noe annet som kan være bra å tenke på? Ha med? Er det noen klær som er å foretrekke? 

Anonymkode: 9fb19...c3f

Ta imot tilbudet om både lokalbedøvelse i halsen og bedøvelse i armen.

Det "verste" med hele opplevelsen var lokalbedøvelsen i halsen, umiddelbart kjennes det ut som om man ikke puster, men man må bare fortsette å puste som normalt så går det bra.

Når den andre bedøvelsen "Kicket inn" så merket jeg knapt at de holdt på, var så borte. Lå på siden, og spydde litt akkurat i det de dro opp slangen. Så slappet jeg av 1 times tid på et rom og var like fin i formen.

Anonymkode: 0ea2e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var så redd på forhånd at jeg følte jeg kom til å dø 😬

Det gikk helt greit, takket nei til både bedøvelse og beroligende. Det var fryktelig ubehagelig å kjenne det harde presset fra slangen mot tungerota og nedover i halsen, som å bli kvalt uten å ha problemer med å puste (viktig å bare fokusere på å puste og holde ut) 🙈

Selve svelgingen gikk fint, jeg brakk meg ikke før pittelitt helt mot slutten da slangen ble dratt opp igjen. Ingen tårer, sikkel eller slim. Ingen raping eller rare lyder. Ingen panikk utrolig nok. Ikke vondt/ubehagelig da slangen romsterte rundt omkring.

Jeg fikk beskjed om å ikke svelge underveis, men det klarte jeg selvfølgelig ikke, måtte svelge konstant. Det var nok derfor jeg fikk smerter i halsen som varte i ca ett døgn etterpå.

Anonymkode: 0ec10...a3f

Men hvorfor takker dere nei til bedøvelse og beroligende? hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som mange sier helt grusomt, følte jeg var i en tortur-scene......bortsettfra at det gjør faktisk ikke vondt.

Det som er ekkelt er at du får enorme brekninger når de går ned, men det er over når de er forbi med slangen. Men det verste er hvor hjelpeløs og låst du føler deg, det er det ekle.

Anonymkode: 33a3f...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen info om at man kunne få bedøvelse etc å trodde seriøst at dette kun ble gjort i dopet tilstand. Sånn var det ikke. Jeg sa klart fra før undersøkelsen at jeg kommer til å brekke meg/spy, men dette var helt normalt kunne de forsikre meg om. Enden på visa ? Totalt kaos, Oppkast,ingen mulighet for noen slange ned og deretter dop og bedøvelse før ny undersøkelse. Høre på pasienten ? Næh, «alle» klager å syter jo. Jess, takk. 

Anonymkode: 728d9...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvorfor takker dere nei til bedøvelse og beroligende? hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0ea2e...53c

For min del så anbefalte de ikke bedøvelsessprayen siden jeg har astma i familien og hadde det selv som barn. Dessuten så tenkte jeg at jeg kunne håndtere det og det gjorde jeg jo men er ikke noe jeg gjør igjen uten at jeg spyr blod eller noen andre alvorlige symptomer. Da skal jeg dopes såpass ned at jeg ikke registrere hva de gjør, nærmere følelsen av å være en ubetalt hore har jeg aldri vært før, fy faen så ekkel følelse å få den slangen ned. 

Anonymkode: 77a3a...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del så anbefalte de ikke bedøvelsessprayen siden jeg har astma i familien og hadde det selv som barn. Dessuten så tenkte jeg at jeg kunne håndtere det og det gjorde jeg jo men er ikke noe jeg gjør igjen uten at jeg spyr blod eller noen andre alvorlige symptomer. Da skal jeg dopes såpass ned at jeg ikke registrere hva de gjør, nærmere følelsen av å være en ubetalt hore har jeg aldri vært før, fy faen så ekkel følelse å få den slangen ned. 

Anonymkode: 77a3a...bc4

Jaja, dere får jo det det dere ber om. Alle skjønner jo at å få en slange ned halsen er ubehagelig så å takke nei til bedøvelse blir jo bare teit. 
 

Alltid si ja til bedøvelse dersom man kan få det, de tilbyr det ikke for morro, det er jo en grunn til det. 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jaja, dere får jo det det dere ber om. Alle skjønner jo at å få en slange ned halsen er ubehagelig så å takke nei til bedøvelse blir jo bare teit. 
 

Alltid si ja til bedøvelse dersom man kan få det, de tilbyr det ikke for morro, det er jo en grunn til det. 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Eh, leste du det jeg skrev? Det gikk helt fint for min del uten bedøvelse eller beroligende, brakk meg jo omtrent ikke heller.

Anonymkode: 0ec10...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor takker dere nei til bedøvelse og beroligende? hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0ea2e...53c

Det gjør jo ikke vondt, bare ubehagelig 

Anonymkode: 5250f...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hjelper så veldig å lese en sånn tråd, ts… 

For min del synes jeg det var ubehagelig, men siden jeg dissosierte gjennom hele greien, husker jeg ikke så mye av det. Jeg hadde ikke bedøvelse eller beroligende. Det gikk kjapt. Fokuserte på pusten underveis og å ligge stille. 

Anonymkode: 640e4...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke det hjelper så veldig å lese en sånn tråd, ts… 

For min del synes jeg det var ubehagelig, men siden jeg dissosierte gjennom hele greien, husker jeg ikke så mye av det. Jeg hadde ikke bedøvelse eller beroligende. Det gikk kjapt. Fokuserte på pusten underveis og å ligge stille. 

Anonymkode: 640e4...b34

Det som hjelper er at jeg får et litt bedre bilde av hvordan det kan gå.

Jeg vet at alle opplever ting ulikt. Det er ikke sikkert det vil være store problemet for meg, men plutselig blir det helt grusomt også.

Kall det gjerne en del av den mentale forberedelsen 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som hjelper er at jeg får et litt bedre bilde av hvordan det kan gå.

Jeg vet at alle opplever ting ulikt. Det er ikke sikkert det vil være store problemet for meg, men plutselig blir det helt grusomt også.

Kall det gjerne en del av den mentale forberedelsen 😅

Anonymkode: 9fb19...c3f

Jeg skjønner ingenting av tråden, og er glad jeg ikke leste en slik tråd før det var min tur. Hadde vært vettskremt av det folk beskriver her, jeg grudde meg for opplevelsen, men det hadde jeg kunne spart meg for jeg som tok lokalbedøvelse og bedøvelse i armen opplevde dette som helt udramatisk, fikk jo knapt med meg at det skjedde noe! Og jeg spydde kun litt da de dro opp slangen, jeg som ikke kan ha et brev i munnen uten å spy. Så disse beskrivelsene av hvor ille det er kjenner jeg meg ikke igjen i.  Og kunne glatt tatt dette over en tur til tannlegen feks.

Så derfor, BE OM BEGGE BEDØVELSENE.

Anonymkode: 0ea2e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi er fryktelig. Brekningsmareritt fra start til slutt. Men tross for dette fikk jeg gjennomført store deler av undersøkelsen fordi sykepleieren på siden av meg sa: "pust, pust med nesen, pust, pust med nesen, pust" til meg hele tiden mens jeg gulpet og gulpet. Det gjorde at jeg hele tiden jobbet med meg selv for å få luft.

Helt til hun stoppet med å minne meg på om å puste, og jeg glemte å puste i alle brekningene, og fikk klaustrofobi og rev slangen ut av halsen på meg selv i refleks for å få puste. 

Bedøvelsen i halsen var også ekkel. Føles ut som om at du sliter med å få luft. 

Jeg fikk ikke tilbud om noen form for beroligende eller annet utover dette.

Jeg tror ikke jeg vil gjennomføre noe slikt igjen.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skjønner ingenting av tråden, og er glad jeg ikke leste en slik tråd før det var min tur. Hadde vært vettskremt av det folk beskriver her, jeg grudde meg for opplevelsen, men det hadde jeg kunne spart meg for jeg som tok lokalbedøvelse og bedøvelse i armen opplevde dette som helt udramatisk, fikk jo knapt med meg at det skjedde noe! Og jeg spydde kun litt da de dro opp slangen, jeg som ikke kan ha et brev i munnen uten å spy. Så disse beskrivelsene av hvor ille det er kjenner jeg meg ikke igjen i.  Og kunne glatt tatt dette over en tur til tannlegen feks.

Så derfor, BE OM BEGGE BEDØVELSENE.

Anonymkode: 0ea2e...53c

Du kan si mange av svarene her gjenspeiler det jeg har hørt fra folk muntlig. Så blir ikke mer skremt av den grunn. Derfor jeg tenker det er greit å spørre et større antall mennesker om deres erfaring.

Dog blir det ingen beroligende på meg grunnet at jeg må kjøre bil til og fra.

Anonymkode: 9fb19...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tar mye heller koloskopi enn gastroskopi, har tatt begge deler flere ganger og brekker meg som bare pokker hver gang jeg tar gastroskopi. Tok valium 1 time før og rett før fikk jeg ei sprøyte med noe dop. Hjalp ingen ting. 
Men jeg er pingle når det kommer til å få noe litt for langt inn i munnen/halsen. Hvis du ikke er det går det nok fint.

Anonymkode: e255f...c48

Enig! Jeg har også tatt begge deler, og gastroskopi var en katastrofe. Bare brakk meg og dro ut slangen, ble en vanskelig undersøkelse. Nå hadde jeg dog ikke noe beroligende i forkant, jeg fikk en spray i munnen rett før undersøkelsen. Men jeg er også den som brekker meg bare jeg pusser tunga med tannbørsten, så vi er nok litt pysete på den måten begge to :ler: 

TS, du kan vel be om drosjerekvisisjon, sånn at du kan ta beroligende? Jeg klarer ikke se for meg at den undersøkelsen er mulig å ta uten. Men som sagt, jeg er pingle :hoho:


 

Anonymkode: 8b83b...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kan si mange av svarene her gjenspeiler det jeg har hørt fra folk muntlig. Så blir ikke mer skremt av den grunn. Derfor jeg tenker det er greit å spørre et større antall mennesker om deres erfaring.

Dog blir det ingen beroligende på meg grunnet at jeg må kjøre bil til og fra.

Anonymkode: 9fb19...c3f

Har du ikke mulighet til å ta buss/drosje?

Anonymkode: 0ea2e...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre jo yngre du er. Unge mennesker har veldig aktiv brekningsrefleks. Det er derfor jeg trodde jeg skulle dø da jeg tok det som 17-åring, mens min bestemor tar flere hvert år og synes det er piece of cake.

Dette fortalte gastroskopilegen meg, da jeg var med henne en gang. 

Dette gjelder selvsagt på gruppenivå, det vil alltids finnes unntak av unge som ikke synes det gjør noe, og eldre som synes det er ille.

Endret av Kalevala
Irriterende skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...