Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillakamilla skrev (8 minutter siden):

Hver sin lyst. Selv velger jeg bil som tar meg frem over lengre strekninger, som garantert ikke går tom for strøm.

Ja, og det må du jo bare gjøre. Jeg forstår bare ikke hvorfor noen blir så opptatt av å misjonere for dieselbil, tom. drar inn tenkte krigssituasjoner, med motsatt logikk av det vi ser i praksis. Bortkasta energi!

Anonymkode: d655c...030

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, og det må du jo bare gjøre. Jeg forstår bare ikke hvorfor noen blir så opptatt av å misjonere for dieselbil, tom. drar inn tenkte krigssituasjoner, med motsatt logikk av det vi ser i praksis. Bortkasta energi!

Anonymkode: d655c...030

Det handler ikke om å "misjonere".  Men å føle seg trygg og være beredt , dersom noe skulle skje. Det at Forsvaret velger bensin og diesel beviser at elbilene ikke kan levere når det gjelder. For meg er det viktig at en bil kan ta meg frem. Det kan selvsagt først og fremst være andre situasjoner enn krig som oppstår. Bilen er ikke kun litt kjøring i byen, mellom hus og jobb, og innom butikken og cafeen på hjørnet. Det er ute i grovt og øde terreng, lange strekninger over fjellet og i skog. 

Endret av lillakamilla
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere som har elbil: Noen ganger når man skal krysse en fjellovergang, så blir det en del venting. Veien blir stengt noen timer, eller man venter på kolonnekjøring. Hva gjør dere da? Det er ingen ladestasjon ved bommen. Snur dere og lader, så dere kan starte med fullt batteri? Eller tar dere sjansen og håper at dere ikke går tom midt oppå fjellet? 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har sett elbiler gå tom i kø. Særlig den gangen det brant en lastebil på Bryn, og køene sto i mange timer. Jeg vet ikke hvor mange elbiler jeg passerte som hadde stoppet, men det var nok til at det satt en støkk i meg. Og hvordan er det med bilberging når sånt skjer? Kan de lade bilen der den står, eller må den berges? Har dere forsikringer hvor dere slipper egenandel hvis dette skjer? Det er jo i praksis selvforskyldt...

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har vurdert å kjøpe elbil. Men jeg har rekkeviddeangst allerede med min bensinbil. Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger enn jeg leser i denne tråden, men jeg skjønner at det er fryktelig mye som skal klaffe for at dette blir en stressfri opplevelse...

Anonymkode: a5975...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men til dere som har elbil: Noen ganger når man skal krysse en fjellovergang, så blir det en del venting. Veien blir stengt noen timer, eller man venter på kolonnekjøring. Hva gjør dere da? Det er ingen ladestasjon ved bommen. Snur dere og lader, så dere kan starte med fullt batteri? Eller tar dere sjansen og håper at dere ikke går tom midt oppå fjellet? 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har sett elbiler gå tom i kø. Særlig den gangen det brant en lastebil på Bryn, og køene sto i mange timer. Jeg vet ikke hvor mange elbiler jeg passerte som hadde stoppet, men det var nok til at det satt en støkk i meg. Og hvordan er det med bilberging når sånt skjer? Kan de lade bilen der den står, eller må den berges? Har dere forsikringer hvor dere slipper egenandel hvis dette skjer? Det er jo i praksis selvforskyldt...

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har vurdert å kjøpe elbil. Men jeg har rekkeviddeangst allerede med min bensinbil. Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger enn jeg leser i denne tråden, men jeg skjønner at det er fryktelig mye som skal klaffe for at dette blir en stressfri opplevelse...

Anonymkode: a5975...9a0

Gamle elbiler som Leaf med 24kWh batteri kunne gå tomme fort. De hadde ikke varmepumpe, og svært lite batteri. En moderne bil med batteri på 60kWh eller mer og varmepumpe vil kunne stå svært lenge uten å gå tom, den vil bruke 1-2% av batteriet per time. Kanskje 2-3% om det er veldig kaldt. Er det mildt ute så man ikke trenger å bruke noe særlig varme bruker elbiler i stillestående kø knapt strøm overhodet. 

En annen stor fordel for oss som kjører på bilferie i sommervarmen: Du kan bruke aircondition når du står i fergekøen :) Jeg har stått i fergekø i 1-2 timer i 29 grader og stekende sol, da var det passe deilig å kunne sitte inne i en avkjølt bil mens nesten alle andre (dette var en del år siden) sto ute og viftet med aviser for å prøve å kjøle seg ned ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 minutter siden):

Gamle elbiler som Leaf med 24kWh batteri kunne gå tomme fort. De hadde ikke varmepumpe, og svært lite batteri. En moderne bil med batteri på 60kWh eller mer og varmepumpe vil kunne stå svært lenge uten å gå tom, den vil bruke 1-2% av batteriet per time. Kanskje 2-3% om det er veldig kaldt. Er det mildt ute så man ikke trenger å bruke noe særlig varme bruker elbiler i stillestående kø knapt strøm overhodet. 

En annen stor fordel for oss som kjører på bilferie i sommervarmen: Du kan bruke aircondition når du står i fergekøen :) Jeg har stått i fergekø i 1-2 timer i 29 grader og stekende sol, da var det passe deilig å kunne sitte inne i en avkjølt bil mens nesten alle andre (dette var en del år siden) sto ute og viftet med aviser for å prøve å kjøle seg ned ;)

Hvorfor tror du at fossilbiler ikke kan bruke aircon i fergekø? Det kan da de aller fleste...

Og så er det sjeldent mildt når fjellovergangene stenges...

Anonymkode: a5975...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du at fossilbiler ikke kan bruke aircon i fergekø? Det kan da de aller fleste...

Og så er det sjeldent mildt når fjellovergangene stenges...

Anonymkode: a5975...9a0

Ofte står man i tunnel og venter på kolonnen. Der er det vesentlig mildere enn ute. Uansett bruker varmeapparatet mye mindre strøm når man står stille enn når man kjører.

200 dieselbiler på tomgang i fergekø en varm sommerdag? Ja, det blir nok VELDIG populært for alle som står utenfor og puser inn den deilige dieseleksosen ;) Jeg så ikke en eneste dieselbil på tomgang i fergekøene den sommeren, tipper førstemann som hadde prøvd seg på det hadde fått påpakning rimelig kjapt. Ikke er det lovlig heller. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (2 minutter siden):

Ofte står man i tunnel og venter på kolonnen. Der er det vesentlig mildere enn ute. Uansett bruker varmeapparatet mye mindre strøm når man står stille enn når man kjører.

200 dieselbiler på tomgang i fergekø en varm sommerdag? Ja, det blir nok VELDIG populært for alle som står utenfor og puser inn den deilige dieseleksosen ;) Jeg så ikke en eneste dieselbil på tomgang i fergekøene den sommeren, tipper førstemann som hadde prøvd seg på det hadde fått påpakning rimelig kjapt. Ikke er det lovlig heller. 

Man trenger ikke å ha bilen på tomgang for å kjøre aircon. De fleste nyere biler har tomgangsstopp...

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke å ha bilen på tomgang for å kjøre aircon. De fleste nyere biler har tomgangsstopp...

Anonymkode: a5975...9a0

Øh, kompressoren er normalt drevet av reim fra svinghjulet, hvordan vil du få den til å gå uten at motoren går?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 minutter siden):

Øh, kompressoren er normalt drevet av reim fra svinghjulet, hvordan vil du få den til å gå uten at motoren går?

Jeg tar sjeldent ferge, så jeg var ikke klar over at man ikke kunne ha på bilen i køen ned til ferga? At du ikke ser at motoren går, betyr jo ikke at den ikke gjør det...

Jeg skjønner at man ikke får ha motoren i gang på selve ferga, men på en strålende solskinnsdag er det vel uansett mest hyggelig å strekke på beina og trekke litt luft? Mye koseligere enn på en kald vinterdag, i hvert fall, hvor man må stoppe på vei ned fra hytta for å lade...

Men det var jo egentlig ikke spørsmålet mitt. Spørsmålet er hva gjør man når man står 8 timer i kø for å krysse et fjell. Som også tar noen timer, hvis man er riktig uheldig... I 20 minus, hvor batterikapasiteten stuper og man er tom for Antibac å ha på vinduene... Man dør jo ikke, som noen sier, for man klarer sikkert å holde varmen en stund i en strømtom bil. Men hvordan er det med berging? Kan den lades på stedet, eller må man fraktes til en stikkontakt?

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tar sjeldent ferge, så jeg var ikke klar over at man ikke kunne ha på bilen i køen ned til ferga? At du ikke ser at motoren går, betyr jo ikke at den ikke gjør det...

Jeg skjønner at man ikke får ha motoren i gang på selve ferga, men på en strålende solskinnsdag er det vel uansett mest hyggelig å strekke på beina og trekke litt luft? Mye koseligere enn på en kald vinterdag, i hvert fall, hvor man må stoppe på vei ned fra hytta for å lade...

Men det var jo egentlig ikke spørsmålet mitt. Spørsmålet er hva gjør man når man står 8 timer i kø for å krysse et fjell. Som også tar noen timer, hvis man er riktig uheldig... I 20 minus, hvor batterikapasiteten stuper og man er tom for Antibac å ha på vinduene... Man dør jo ikke, som noen sier, for man klarer sikkert å holde varmen en stund i en strømtom bil. Men hvordan er det med berging? Kan den lades på stedet, eller må man fraktes til en stikkontakt?

Anonymkode: a5975...9a0

Poenget er altså at batterikapasiteten ikke "stuper". Den synker et sted mellom 10 og 20%. Man legger ikke ut på tur over fjellovergang uten å lade godt på forhånd, så om man har 70% eller 50% batteri for å komme seg de få milene over fjellet betyr fint lite. Det er hurtgladere på begge sider av omtrent alle fjelloverganger i landet sør for Bodø. Og snart også i Nord-Norge, om de ikke er på plass allerede. 

8 timer var også ekstremt, om det var utsikter til en slik ventetid for å komme seg over fjellet til Bergen vet jeg i hvert fall hva jeg hadde gjort; Jeg hadde kjørt E18. 

Ang. tomgangskjøring så er det altså ulovlig. Og skikkelig, skikkelig plagsomt i stillestående fergekø, med biler i 6 filer i bredden og der alle sitter med vinduene åpne. Det er for øvrig meget lett å lukte at en dieselmotor går. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Poenget er altså at batterikapasiteten ikke "stuper". Den synker et sted mellom 10 og 20%. Man legger ikke ut på tur over fjellovergang uten å lade godt på forhånd, så om man har 70% eller 50% batteri for å komme seg de få milene over fjellet betyr fint lite. Det er hurtgladere på begge sider av omtrent alle fjelloverganger i landet sør for Bodø. Og snart også i Nord-Norge, om de ikke er på plass allerede. 

8 timer var også ekstremt, om det var utsikter til en slik ventetid for å komme seg over fjellet til Bergen vet jeg i hvert fall hva jeg hadde gjort; Jeg hadde kjørt E18. 

Ang. tomgangskjøring så er det altså ulovlig. Og skikkelig, skikkelig plagsomt i stillestående fergekø, med biler i 6 filer i bredden og der alle sitter med vinduene åpne. Det er for øvrig meget lett å lukte at en dieselmotor går. 

Jeg har som sagt bensinbil, men du lukter sikkert den også... Og så fikk jeg vel svar på det jeg lurte på. Skal jeg krysse en fjellovergang, så må jeg stoppe rett før og lade bilen... Man legger det vel bare inn i reisetiden, selv om det for de fleste er irriterende å vente...

Men jeg fikk ikke svar på hva man gjør hvis bilen går tom langs veien? Man kan ikke fylle på strøm fra en kanne, liksom. Kan en bergingsbil lade batteriet der og da? Eller må bilen fraktes til en stikkontakt.

Forøvrig synes jeg ikke stillstand over en fjellovergang  er så ekstremt i denne tråden. Dere bruker tross alt krig som argument både for og mot elbil... Hva er det størst risiko for i Norge? Uvær på fjellovergang eller krig?

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (42 minutter siden):

Gamle elbiler som Leaf med 24kWh batteri kunne gå tomme fort. De hadde ikke varmepumpe, og svært lite batteri. En moderne bil med batteri på 60kWh eller mer og varmepumpe vil kunne stå svært lenge uten å gå tom, den vil bruke 1-2% av batteriet per time. Kanskje 2-3% om det er veldig kaldt. Er det mildt ute så man ikke trenger å bruke noe særlig varme bruker elbiler i stillestående kø knapt strøm overhodet. 

En annen stor fordel for oss som kjører på bilferie i sommervarmen: Du kan bruke aircondition når du står i fergekøen :) Jeg har stått i fergekø i 1-2 timer i 29 grader og stekende sol, da var det passe deilig å kunne sitte inne i en avkjølt bil mens nesten alle andre (dette var en del år siden) sto ute og viftet med aviser for å prøve å kjøle seg ned ;)

Det kan jeg i bensin/diesel bil og.

Vi hadde el, kjøpte den for 2 år siden solgte den etter ca 1 år for den var for lite annvennlig til vårt bruk.

Jeg kjører glatt 11-12t i ett for å komme til målet, spiser matpakke i bilen når jeg kjører og stopper helst ikke underveis så pr d d er det ikke noen elbiler for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillakamilla skrev (2 timer siden):

Det handler ikke om å "misjonere".  Men å føle seg trygg og være beredt , dersom noe skulle skje. Det at Forsvaret velger bensin og diesel beviser at elbilene ikke kan levere når det gjelder. For meg er det viktig at en bil kan ta meg frem. Det kan selvsagt først og fremst være andre situasjoner enn krig som oppstår. Bilen er ikke kun litt kjøring i byen, mellom hus og jobb, og innom butikken og cafeen på hjørnet. Det er ute i grovt og øde terreng, lange strekninger over fjellet og i skog. 

Dette "beviser" ingenting annet enn at Forsvaret har fortrinnsrett på fossil brennstoff i krisetider, noe vi privathusstander følgelig ikke har. Men med strøminfrastruktur på plass, eller solceller på taket, har vi tilgang til strøm. Det er derfor interessen for elbiler gikk opp, ikke ned, da Ukraina ble angrepet. Det har vært egne nyhetsoppslag om det også, så selv den tomsingen som er tettest i knollen skal kunne få forstå poenget på tredje forsøk.

Anonymkode: d655c...030

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette "beviser" ingenting annet enn at Forsvaret har fortrinnsrett på fossil brennstoff i krisetider, noe vi privathusstander følgelig ikke har. Men med strøminfrastruktur på plass, eller solceller på taket, har vi tilgang til strøm. Det er derfor interessen for elbiler gikk opp, ikke ned, da Ukraina ble angrepet. Det har vært egne nyhetsoppslag om det også, så selv den tomsingen som er tettest i knollen skal kunne få forstå poenget på tredje forsøk.

Anonymkode: d655c...030

 Strøminfrastruktur er på langt nær på plass i vårt langstrakte land, strøm tilgang er også usikkert og ustabilt. Og solcellepanel høres flott ut om du bor i sydlige deler av verden. I Norge derimot på vinteren, og med de regnfulle somrene med ett og annet solgløtt innimellom, tviler jeg på at det blir en suksess. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (37 minutter siden):

Jeg kjører glatt 11-12t i ett for å komme til målet, spiser matpakke i bilen når jeg kjører og stopper helst ikke underveis så pr d d er det ikke noen elbiler for meg

Nei, da er ikke elbil noe for deg. Vi kjører ikke slik, uavhengig av type bil stopper vi ofte for å spise, gå på do, lufte bikkja osv. Orker ikke kontinuerlig stress-kjøring, jeg må ha noen pauser ;) En god lunsj/middag på restaurant er 100x bedre enn en kjip matpakke, å finne gode spisesteder langs reisen er faktisk en av de større gledene med  langturer for min del :) 

Endret av -jk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 21.07):

Shit! Jeg satt akkurat nå og tenkte at min neste bil blir en elbil. Den planen utgår etter å ha lest denne tråden. Er det virkelig så ille? Jeg trodde utviklingen hadde kommet mye lenger?

Anonymkode: a5975...9a0

Mange som er fornøyd og ikke synes det er noe ille i det hele tatt. Kommer nok også an på hvilken elbil. Kjøp deg en tesla, da er det i alle fall ikke så ille :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisme skrev (9 minutter siden):

 Strøminfrastruktur er på langt nær på plass i vårt langstrakte land, strøm tilgang er også usikkert og ustabilt. Og solcellepanel høres flott ut om du bor i sydlige deler av verden. I Norge derimot på vinteren, og med de regnfulle somrene med ett og annet solgløtt innimellom, tviler jeg på at det blir en suksess. 

Vi lader elbilen på solcelleanlegget på hytta 8 måneder i året. November-februar er det for lite sol, ellers nok. 

Solcelleanlegget hjemme leverer over 200kWh en god sommerdag, nok til å kjøre 1000km. Selv nå i februar har vi vært oppe i nesten 40kWh på de beste dagene. Så solceller fungerer fint i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har som sagt bensinbil, men du lukter sikkert den også... Og så fikk jeg vel svar på det jeg lurte på. Skal jeg krysse en fjellovergang, så må jeg stoppe rett før og lade bilen... Man legger det vel bare inn i reisetiden, selv om det for de fleste er irriterende å vente...

Men jeg fikk ikke svar på hva man gjør hvis bilen går tom langs veien? Man kan ikke fylle på strøm fra en kanne, liksom. Kan en bergingsbil lade batteriet der og da? Eller må bilen fraktes til en stikkontakt.

Forøvrig synes jeg ikke stillstand over en fjellovergang  er så ekstremt i denne tråden. Dere bruker tross alt krig som argument både for og mot elbil... Hva er det størst risiko for i Norge? Uvær på fjellovergang eller krig?

Anonymkode: a5975...9a0

Bensinbiler er bedre mhp. tomgang, men det er like ulovlig. Og fortsatt ganske plagsomt når det er mange av de på en liten plass. 

Det finnes bergingsbiler med hurtiglademulighet, men de fleste tar deg nok bare på planet og setter deg av ved nærmeste hurtiglader. Har aldri testet selv, på de nesten 12 årene vi har kjørt elbil. 

8 timer stillstand er ganske ekstremt jo. 3-4 timer er nok ikke så veldig uvanlig, men om jeg fikk beskjed om 8 timer hadde jeg definitivt kjørt en annen vei om det var mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 minutter siden):

Nei, da er ikke elbil noe for deg. Vi kjører ikke slik, uavhengig av type bil stopper vi ofte for å spise, gå på do, lufte bikkja osv. Orker ikke kontinuerlig stress-kjøring, jeg må ha noen pauser ;) En god lunsj/middag på restaurant er 100x bedre enn en kjip matpakke, å finne gode spisesteder langs reisen er faktisk en av de større gledene med  langturer for min del :) 

Men å gå ut av bilen på en solskinnsdag, mens du tar ferga over fjorden, det er du glad du slipper? 😂

Anonymkode: a5975...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...