Gå til innhold

El bil vinter…. 🤬

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elektrisk bil er heldigvis en midlertidig teknologi. Jeg venter og håper på en hurtig utvikling av saltvann som drivkilde. En engelsk sportsbil går på dette og har krefter og fart som f... Vi får kanskje ned havnivået på kloden i tillegg? Vinn - vinn..

Anonymkode: 1a4c7...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Elbil er fremtiden i byene. Men aldri i VERDEN om jeg tør kjøre elbil over fjelloverganger i ruskevær… 

Anonymkode: 57d13...264

:klo: Har du prøvd?

Jeg kjørte min i ganske dårlig vær på fjellet tidligere i vinter, og jeg har aldri følt meg tryggere i en bil… kjøreopplevelsen er jo enormt bra og bilen er mye mer stabil enn tiguanen jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (10 timer siden):

Det antar jeg du har tall på? 

En at annet moment er at de tallene elbilforeningen opererer med av en eller annen grunn ikke korrigert for i forhold til antall el/fosil biler (selv om det er solgt flest el biler de siste årene er det fortsatt flest andre biler på veien), eller korrigert for kjørte km. 

Sannsynligheten gjelder jo per bil. En fossilbil har langt høyere sannsynlighet for å brenne. Denne sannsynligheten for én spesifikk bil er upåvirket av bilparkens sammensetning.

Skal man forbedre brannrisikoen for bilparken må man altså kjøpe elbil.

Forstår du det bedre nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (11 timer siden):

Jepp, det er skrevet mange ganger. Men hvor er tallene (antall branner pr biltype korrigert for antall og alder)? 

Gurimalla så lat du er. Hørt om Google? Her er en fact check:

https://belux.edmo.eu/fact-check-do-electric-cars-catch-fire-more-often-than-combustion-engine-cars/

Anonymkode: d655c...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Gurimalla så lat du er. Hørt om Google? Her er en fact check:

https://belux.edmo.eu/fact-check-do-electric-cars-catch-fire-more-often-than-combustion-engine-cars/

nok en gang henvisning til samme type tall, uten at alder på kjøretøy er tatt med i beregningen. 

A major insurance company in the United States recently conducted a study. Electric cars, according to the study, are in fact the least likely to catch fire. 25.1 out of every 100,000 electric vehicles sold caught fire. For the same number of combustion engine cars, 1,529.9 caught fire.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel sitt at forsvaret ser på elbiler som ubrukelige under krise og krigs situasjon. Forsvaret kan nemlig ta i bruk din privatbil dersom det skulle bli behov for det. 4000 privatpersoner har fått brev om dette.

Men ELbil - nei det vil de IKKE ha.

Det er diesel eller bensin som gjelder. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noe så skjeldent at biler plutselig selvantenner er vel ikke noe man legger til grunn ved valg av bil? 

Jeg har og har hatt elbil i flere år, og jeg har enda mer erfaring med fossil bil. 

Det er fordeler og bakdeler med begge deler. Billig i drift, nå også med subsidiert lading hjemme og refusert bompenger er største fordel med elbil. 
Dette er ting folk tenker på ved valg av bil, ikke selvantenning, eller krig og krise situasjoner.

Anonymkode: c9984...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer en bil som er sikker, og som kan ta meg langt uten at jeg risikerer å stå fast på fjellet. Sikkerhet og framkommelighet er det viktigste for meg når det gjelder bil. Forsvaret vet hva de driver med. Så jo, i disse usikre verdens tider er det absolutt aktuelt å gjøre som forsvaret gjør når det kommer til valg av bil.  I aller høyeste grad.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillakamilla skrev (3 timer siden):

Jeg prioriterer en bil som er sikker, og som kan ta meg langt uten at jeg risikerer å stå fast på fjellet. Sikkerhet og framkommelighet er det viktigste for meg når det gjelder bil. Forsvaret vet hva de driver med. Så jo, i disse usikre verdens tider er det absolutt aktuelt å gjøre som forsvaret gjør når det kommer til valg av bil.  I aller høyeste grad.

Tja om Forsvaret vet hva de driver med kan vel diskuteres ganske mye da men

Anonymkode: 9ce82...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan det nok på mange måter. Men, man trenger ikke akkurat være rakettforsker eller general for å skjønne HVORFOR forsvaret velger diesel eller bensin bil istedet for elektrisk. Det er og blir det som vil ta deg lengst når det gjelder, og hvis strømmen går. Dette er ren logikk, rett og slett.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillakamilla skrev (1 minutt siden):

Det kan det nok på mange måter. Men, man trenger ikke akkurat være rakettforsker eller general for å skjønne HVORFOR forsvaret velger diesel eller bensin bil istedet for elektrisk. Det er og blir det som vil ta deg lengst når det gjelder, og hvis strømmen går. Dette er ren logikk, rett og slett.

Ikke alle som har logikk innebygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hahaha....kanskje et par stykker i marinen som skulle hatt litt lengere opplæring...? 🤣

Anonymkode: cf867...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 22.32):

Tar dere alltid høyde for at man ikke kan stole på km antallet det står oppført med ikke er reelt? 

Hvordan regner dere ut hvor mange km man egentlig trenger? Eller er det bare min bil som lyver til meg om at jeg har 200 km jeg kan kjøre, men egentlig har jeg bare litt over 100? 

Er det en formel for dette, må man ha kalkulator og planlegge etter? Hvordan planlegger dere dagen? 

Anonymkode: c9984...271

Man lærer bilen å kjenne etter hvert.

Er man usikker, sjekker man ladestasjoner før man drar.

Jeg har dieselbil jeg bruker hvis jeg skal veldig langt, men også en liten elbil til pendling. Vet godt at den ikke innfrir de kilometerne den sier ved start, særlig nå om vinteren.

Anonymkode: edb1e...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillakamilla skrev (4 timer siden):

Det sier vel sitt at forsvaret ser på elbiler som ubrukelige under krise og krigs situasjon. Forsvaret kan nemlig ta i bruk din privatbil dersom det skulle bli behov for det. 4000 privatpersoner har fått brev om dette.

Forsvaret har jo tilgang på diesel i en krigssituasjon. Befolkningen har det ikke, da forsvaret trenger den. Derfor er det eksportert svært mange elbiler til Ukraina det siste året, siden det er mye bedre tilgang på strøm enn bensin/diesel. Det har dratt opp bruktprisen på eldre elbiler ganske kraftig. 

https://www.nrk.no/rogaland/ukrainarar-kjoper-norske-elbilar-grunna-mangel-pa-bensin-og-diesel-1.15994352
https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skutt-i-vaeret/76784241

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, -jk- said:

Forsvaret har jo tilgang på diesel i en krigssituasjon. Befolkningen har det ikke, da forsvaret trenger den. Derfor er det eksportert svært mange elbiler til Ukraina det siste året, siden det er mye bedre tilgang på strøm enn bensin/diesel. Det har dratt opp bruktprisen på eldre elbiler ganske kraftig. 

https://www.nrk.no/rogaland/ukrainarar-kjoper-norske-elbilar-grunna-mangel-pa-bensin-og-diesel-1.15994352
https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skutt-i-vaeret/76784241

mistenker at de bilene ikke er noe å stole på i krig, det er nok noe de batteriene skal brukes til. 

Anonymkode: c2961...9be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

mistenker at de bilene ikke er noe å stole på i krig, det er nok noe de batteriene skal brukes til. 

Anonymkode: c2961...9be

Leste du artiklene?

"– Nokre folk sel dei dyre SUVane sine for ingenting for å kjøpe ein billig, elektrisk bil som ein Nissan Leaf eller Renault Zoe, seier han."

Hvis de bare trengte batteriene så hadde de nok heller kjøpt slike. Det er grei tilgang fra huggere. 

Klart en elbil er mer å stole på i en krig enn en drivstoffbil du ikke får kjøpt drivstoff til. Raffinerier og distribusjonssentre for oljeprodukter er jo noe av det første som blir bombet. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
-jk- skrev (2 timer siden):

Leste du artiklene?

"– Nokre folk sel dei dyre SUVane sine for ingenting for å kjøpe ein billig, elektrisk bil som ein Nissan Leaf eller Renault Zoe, seier han."

Hvis de bare trengte batteriene så hadde de nok heller kjøpt slike. Det er grei tilgang fra huggere. 

Klart en elbil er mer å stole på i en krig enn en drivstoffbil du ikke får kjøpt drivstoff til. Raffinerier og distribusjonssentre for oljeprodukter er jo noe av det første som blir bombet. 

Joda, fint med elbil så lenge det er strøm i vegguttaket. Men med tanke på det som skjedde i Ukraina når energiverkene ble bombet, var det ikke strøm i ledningene for å lade batteriene. Den dagen det smeller skikkelig, klarer vi ikke å bygge opp igjen infrastrukturen for strøm slik at vi har strøm nok, da sitter militæret med ubrukelige kjøretøy. Bensin/diesel kan skaffes fra andre områder uavhenging av strømmen, og det trengs ikke strøm for å få det på tanken på et kjøretøy heller.

Anonymkode: 45ab7...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillakamilla skrev (7 timer siden):

Og hva er det folk i Ukraina ville ha? Gamle norske Leafer. De gikk dit i tusentall. Men jeg tror ikke vi kjøper bil til hverdags med tanke på krig i Norge, så bare enda et stråargument dratt inn etter hårene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2023 at 9:37 AM, AnonymBruker said:

Hvor står egentlig el-bilene deres da?  

El-biler har vel en større risiko for å begynne å brenne, enn det vanlige drivstoff-biler gjør. Står el-bilen i garasjen da, så risikerer man vel at hele garasjen plutselig brenner ned.  

Anonymkode: 7e244...9a0

Nei det har de ikke

Anonymkode: 194de...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hva er det folk i Ukraina ville ha? Gamle norske Leafer. De gikk dit i tusentall. Men jeg tror ikke vi kjøper bil til hverdags med tanke på krig i Norge, så bare enda et stråargument dratt inn etter hårene.

Hver sin lyst. Selv velger jeg bil som tar meg frem over lengre strekninger, som garantert ikke går tom for strøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...