AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #81 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 18.53): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab Klassisk. Sånn er det hos de fleste. Jeg var inne på tanken om å foreslå å bytte roller ett år. Men tørr ikke. Er livredd for å miste kontrollen og innrømmer at jeg ikke stoler på at mannen får det til. Han kan jo ikke en gang sette sammen ett antrekk til barna uten at de ser ut som gatebarn😅 Og bursdagene ville gått til helvete. Bursdagsgaver og julegavene ville blitt en fadese. Vi ville også blitt mye fattigere fordi han antagelig ville kjøpt seg enkle løsninger. Og helt ærlig, det hadde kanksje jeg også gjort. Er elendig på å skifte dekk og slett ingen handywoman. SÅ, ville du turt å latt mannen din ta ditt ansvar? Om svaret er ja, så foreslå det. Om han (eller du) ikke tørr bytte roller er det sikkert best å svelge den urettferdige kamelen og la det ligge. Slik jeg har gjort. I mellomtiden hjelper det på å lese om ‘Det tredje skiftet’. Da føler man seg mindre alene og mer forstått. De aller aller fleste småbarnsmødre har det tross alt helt likt på dette området. Ig slik har det alltid vært. Og vår felles frustrasjon er at mennene våre ikke skjønner hvor mye vi faktisk bidrar med av usynlig og ulønnet arbeid på fritiden vår HVER ENESTe dag. De oppgavene mennene våre gjør er jo mer skippertak i ny og ne;) Anonymkode: bde14...e81
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #82 Skrevet 6. januar 2023 Rollebytte i en mnd. Det burde vel gi innsikt. Anonymkode: cd766...33b
Kokeplate Skrevet 6. januar 2023 #83 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Klassisk. Sånn er det hos de fleste. Jeg var inne på tanken om å foreslå å bytte roller ett år. Men tørr ikke. Er livredd for å miste kontrollen og innrømmer at jeg ikke stoler på at mannen får det til. Han kan jo ikke en gang sette sammen ett antrekk til barna uten at de ser ut som gatebarn😅 Og bursdagene ville gått til helvete. Bursdagsgaver og julegavene ville blitt en fadese. Vi ville også blitt mye fattigere fordi han antagelig ville kjøpt seg enkle løsninger. Og helt ærlig, det hadde kanksje jeg også gjort. Er elendig på å skifte dekk og slett ingen handywoman. SÅ, ville du turt å latt mannen din ta ditt ansvar? Om svaret er ja, så foreslå det. Om han (eller du) ikke tørr bytte roller er det sikkert best å svelge den urettferdige kamelen og la det ligge. Slik jeg har gjort. I mellomtiden hjelper det på å lese om ‘Det tredje skiftet’. Da føler man seg mindre alene og mer forstått. De aller aller fleste småbarnsmødre har det tross alt helt likt på dette området. Ig slik har det alltid vært. Og vår felles frustrasjon er at mennene våre ikke skjønner hvor mye vi faktisk bidrar med av usynlig og ulønnet arbeid på fritiden vår HVER ENESTe dag. De oppgavene mennene våre gjør er jo mer skippertak i ny og ne;) Anonymkode: bde14...e81 Dette er nok ofte det som er problemet. Mor vil ikke overlate noe til far, men skal likevel klage på at hun selv "må" ta alt ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #84 Skrevet 6. januar 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): Dette er nok ofte det som er problemet. Mor vil ikke overlate noe til far, men skal likevel klage på at hun selv "må" ta alt ansvaret. Det er erfaringsbasert for min del. 90% blir ikke gjort hvis mannen min skal ha ansvaret. Og han blir voldsomt stresset av de 10% han gjør. Anonymkode: 74de1...181 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #85 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er erfaringsbasert for min del. 90% blir ikke gjort hvis mannen min skal ha ansvaret. Og han blir voldsomt stresset av de 10% han gjør. Anonymkode: 74de1...181 Stakkars, stakkars menn… som blir så overveldet av de 10%, uffa meg. Men så flotte fedre da, som passer barna litt i parken! Flotte fedre, engasjerte pappaer! Mens mor sliter seg helt ut og får stygge blikk for en torokake i barnehagen etter fulltids førsteskiftsarbeid, andreskiftsarbeid OOOOG tredjeskiftsarbeid… stakkars stakkars menn! Ja, de må vi ikke være strenge eller kravstore med! Da blir de lei seg i følelsene sine stakkar! Anonymkode: 33b7b...977 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #86 Skrevet 6. januar 2023 On 1/2/2023 at 6:53 PM, AnonymBruker said: Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab det kan de (altså sidestilles med oppgaver som bytte dekk og kjøre bort søppel) - og de sidestilles selvsagt TIME FOR TIME. Ta noter hvor mye tid du bruker hver dag på husarbeid. En time, en og halv time? Hver eneste dag. Hvor mye tid brukes på å skifte dekk? en time 2 ganger i året. Kjøre bort søppel? samme. Så han kan trekke de to dagene men ikke resten av året. Hva med den appen, som hjelper å registrere alle timer man bruker på husarbeid, og får poeng. Kanskje den hjelper ham å få åpnet øyne på hvor mye du gjør som han ikke ser? Samboer.app. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8Qvxgw/husarbeidsapp-tar-av-i-norge Anonymkode: eaa67...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #87 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er erfaringsbasert for min del. 90% blir ikke gjort hvis mannen min skal ha ansvaret. Og han blir voldsomt stresset av de 10% han gjør. Anonymkode: 74de1...181 Men hvordan klarte han seg før dere møttes? Hadde han ingen boevne? Har han ingen ansvar eller krav på jobben som tilsier at dette er en voksen og kompetent mann med ca normale kognitive ferdigheter? Anonymkode: 5a10d...0a1 1
Bacteria Skrevet 6. januar 2023 #88 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men hvordan klarte han seg før dere møttes? Hadde han ingen boevne? Har han ingen ansvar eller krav på jobben som tilsier at dette er en voksen og kompetent mann med ca normale kognitive ferdigheter? Anonymkode: 5a10d...0a1 Kan bare snakke for meg selv, jeg har jo en mann som faktisk bryr seg om deler av det tredje skiftet; (Men ikke alt, var jo en mor her i desember som delte en sinnsyk liste over kostymer, lussekatter og syltetøyglas som måtte ordnes, 90 % av den lista hadde han gitt blaffen i, 10% ville han ha gjort, tipper det hadde blitt lussekattene siden han elsker å få skryt 😅) Menn har ofte større evne til å ikke bry seg om «dill» og til å stå i det, vi er mer lydige, flinke piker) Hadde jeg tatt kvelden, ville han uten problem tatt over det 3.skiftet. Problemet er at det tredje skiftet handler om logistikk og planlegging, det er viktig å ha oversikten slik at det i sitt vesen egentlig ikke er et tomannsarbeid. Så når vi kvinner (som er litt kontrollfreaker, la oss bare innrømme det) fra begynnelsen tar kontroll, legger de seg bakpå. Dertil kommer at denne typen arbeid er det en kultur for at mor passer på, har sikkert vært slik fra den tiden husmora var hjemmeværende og dette faktisk var jobben hennes. Så det blir et press fra omgivelsene da, blir jo mor som får «skylda» for forglemmelser og TORO-kake selv om hun jobber mest utafor hjemmet og far bare har gått hjemme og klødd seg på balla…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå