AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #21 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette ordner man lett om man er hjemme istedet for å jobbe. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Men hvordan skal man få betalt boliglånet med en lønn? Og mat og strøm? Anonymkode: 4b82e...ff4 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #22 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan skal man få betalt boliglånet med en lønn? Og mat og strøm? Anonymkode: 4b82e...ff4 Ved å tilpasse situasjonen deretter. Anonymkode: 2cdbb...4a0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #23 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved å tilpasse situasjonen deretter. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Men hvorfor i alle dager mener du at det er kvinnen som skal ta på seg det å gå hjemme? Det er en utrolig slitsom jobb, som ikke er verken faglig eller sosialt utfordrende eller givende. Tvert om, ganske fordummende. Dette skal deles på, som alt annet i et parforhold. Du er blitt far når du har barn, ikke bare på papiret. Barn er ikke mors ansvar, de er mor OG fars ansvar. Anonymkode: cc26d...d71 9 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #24 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor i alle dager mener du at det er kvinnen som skal ta på seg det å gå hjemme? Det er en utrolig slitsom jobb, som ikke er verken faglig eller sosialt utfordrende eller givende. Tvert om, ganske fordummende. Dette skal deles på, som alt annet i et parforhold. Du er blitt far når du har barn, ikke bare på papiret. Barn er ikke mors ansvar, de er mor OG fars ansvar. Anonymkode: cc26d...d71 Dessuten mister kvinnen da pensjonsoppsparing og blir økonomisk avhengig av mannen. Ts,at fyren blir sur er hans problem. Og insistert på at dere bytter oppgavene. Anonymkode: 5a10d...0a1 4 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #25 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab Alt dette er det andre skiftet. Det tredje skiftet er å planlegge hvilke matvarer som må kjøpes for disse matpakkene, planlegge hvilken dag vaskingen må gjøres slik at det finnes rene klær å lege frem. Ellers enig i det du skriver, hans periodiske oppgaver kan ikke sidestilles med dagligdagse oppgaver som gjerne må gjennomføres MED barna til stede. Kjøre bort søppel, for eksempel, ville jeg kalt en husmorferie! Sitte alene i bilen (gjerne i kø) høre på podcast, det hørtes fantastisk ut! Anonymkode: 874d8...d9d 18 13
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #26 Skrevet 2. januar 2023 Jeg tenker dere må sette dere ned og få opp alle oppgaver som gjøres, og deretter fordele den, både de han gjør og de du gjør. Det fordrer at du tar innimellom en del av det han gjør idag, og han må begynne å bidra med dine. Det er egentlig ikke noen «mine og dine» oppgaver, men «våre oppgaver». Anonymkode: 224dc...820 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #27 Skrevet 2. januar 2023 Menn er flinke til å ta på seg oppgavene utenfor husets fire vegger, fordi de da slipper å forholde seg til barnet/barna 🤷♀️ Trenger ikke være rocket scientist for å skjønne noe så enkelt. Anonymkode: cc26d...d71 15 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #28 Skrevet 2. januar 2023 Bortskjemte par som krangler om hvem som jobber mest. Dere har ikke baller noen av dere. Hverken kvinner eller menn. Dere er pusekatter. Som enslig mor gjennom 25 har jeg alltid gjort alt alene. Alltid. Ikke noe problem. Jeg ler hver gang jeg ser et barnemenneske. Får meg mang en god latter gjennom en helt vanlig dag faktisk. Dere aner ikke hva arbeid er. Noen av dere! Anonymkode: 34b73...ee3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #29 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Menn er flinke til å ta på seg oppgavene utenfor husets fire vegger, fordi de da slipper å forholde seg til barnet/barna 🤷♀️ Trenger ikke være rocket scientist for å skjønne noe så enkelt. Anonymkode: cc26d...d71 Dette! Alle huslige plikter (det andre skiftet) gjøres MED barna. Man får ikke fri fra jobben det er å omgåes/oppdra barna i mens man støvsuger, lager mat etc. Hadde jeg fått lage middag i fred og ro uten avbrytelser, mekling, snørrtørking, trøsting etc. så hadde oppgaven vært mye mindre emosjonelt og psykisk krevende. Anonymkode: 874d8...d9d 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #30 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortskjemte par som krangler om hvem som jobber mest. Dere har ikke baller noen av dere. Hverken kvinner eller menn. Dere er pusekatter. Som enslig mor gjennom 25 har jeg alltid gjort alt alene. Alltid. Ikke noe problem. Jeg ler hver gang jeg ser et barnemenneske. Får meg mang en god latter gjennom en helt vanlig dag faktisk. Dere aner ikke hva arbeid er. Noen av dere! Anonymkode: 34b73...ee3 Deg om det. Jeg syns det var mye tyngre å ha "hele pakken" med et mannebarn i hus enn det har vært helt alene. Anonymkode: 42b77...c1a 7 18
Bacteria Skrevet 2. januar 2023 #31 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt dette er det andre skiftet. Det tredje skiftet er å planlegge hvilke matvarer som må kjøpes for disse matpakkene, planlegge hvilken dag vaskingen må gjøres slik at det finnes rene klær å lege frem. Ellers enig i det du skriver, hans periodiske oppgaver kan ikke sidestilles med dagligdagse oppgaver som gjerne må gjennomføres MED barna til stede. Kjøre bort søppel, for eksempel, ville jeg kalt en husmorferie! Sitte alene i bilen (gjerne i kø) høre på podcast, det hørtes fantastisk ut! Anonymkode: 874d8...d9d Enig, det tredje skiftet er det ei lenger oppe beskriver, gjerne ekstra ting å huske på som kommer i tillegg til daglige rutiner. Hen nevner organisering av barnebursdag, kjøpe gaver, skrive kort… Huske på spesielle ting poden skal ta med på skolen, skøytedag, ekstra mat… Har man barn som krever ekstra tilrettelegging, tilfaller det også det tredje skiftet å skaffe hjelp til de. Huske på møter med skolen, BUP, lege osv. Mye ekstra. Nå er vi nylig ferdig med jula. Hele desember er jo bonanza for det tredje skiftet, både for folk med og uten barn. Planlegging av selskaper, gaver, julehilsener. Problemet for meg og mannen er at vi liker å ha kontroll begge to, så ender ofte med at noe ikke blir gjort eller at vi gjør det samme begge to, fordi vi går og tråkker i oppgavene til hverandre…sikkert luksusproblem når man leser om alle karer som gir blanke her inne.. 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #32 Skrevet 2. januar 2023 Syns ikke det er likestilt. Min mann bytter dekk, henter ved, fikser ting i huset osv som ikke jeg gjør, men han hjelper også til med å rydde, vaske litt klær, hjelper meg når jeg skal vaske huset, tar med barna ut så jeg får slappe litt av eller gjort ting jeg trenger å gjøre alene. Er jo ting jeg også gjør som han ikke gjør, men de er kanskje ikke like synlige. Man må dele på det daglige husarbeidet tenker jeg, ellers så ender det jo med at den ene må gjøre alt alene, har hatt det sånn med min eks samboer og det endte med at jeg følte meg helt utbrent og satt å gråt når jeg kom hjem fra jobb på kvelden for hverken huset var ryddet eller barnet lagt. Anonymkode: 3a4d1...a80 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #33 Skrevet 2. januar 2023 Da vi begynte å skulle fordele husarbeid så tok jeg meg selv i å fortsatt skulle ha ting på min måte. Og det kan en ikke forvente i et sammerbeid. Merket at jeg nærmest sto over og skulle vise hvordan han gjorde ditt og datt riktig. Det har jeg slutta med nå fordi da lærer han aldri. En må senke krav og ikke være perfektsjonister på alt. Det han syns er godt nok, er godt nok for han og da er det ikke vits å blande seg inn. 😂 Anonymkode: f7a6f...6a0 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #34 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bortskjemte par som krangler om hvem som jobber mest. Dere har ikke baller noen av dere. Hverken kvinner eller menn. Dere er pusekatter. Som enslig mor gjennom 25 har jeg alltid gjort alt alene. Alltid. Ikke noe problem. Jeg ler hver gang jeg ser et barnemenneske. Får meg mang en god latter gjennom en helt vanlig dag faktisk. Dere aner ikke hva arbeid er. Noen av dere! Anonymkode: 34b73...ee3 Det tapper mye energi av å ha en ekstra voksen som oppfører seg som et barn. Noen har det mye bedre som alenemødre/fedre. Anonymkode: f7a6f...6a0 6 1 2
Trolltunge Skrevet 2. januar 2023 #35 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortskjemte par som krangler om hvem som jobber mest. Dere har ikke baller noen av dere. Hverken kvinner eller menn. Dere er pusekatter. Som enslig mor gjennom 25 har jeg alltid gjort alt alene. Alltid. Ikke noe problem. Jeg ler hver gang jeg ser et barnemenneske. Får meg mang en god latter gjennom en helt vanlig dag faktisk. Dere aner ikke hva arbeid er. Noen av dere! Anonymkode: 34b73...ee3 Jeg har også vært alene med barn, men kunne ikke finne på å skrive noe slikt. Det er faktisk enklere å vite at man må gjøre alt selv enn å ha utfordringer i et forhold, og å måtte ta ting for partner også. Det suger energi og glede, betydelig mer enn å vite at man må gjøre alt, men ikke for en annen voksen også, og uten å måtte ta hensyn til annen voksen. Jeg var alene med tre barn, i full jobb, og pusset opp et hus samtidig, og det var mindre krevende enn å være to om slikt, men med stadige konflikter som tok energi, og tristhet ved at vi ikke fungerte, som også tok energi. Det er fint å være to når man samarbeider og bygger hverandre opp, men enklere å være alene når forholdet ikke fungerer bra. Et forhold som ikke fungerer godt er et energisluk. Det er stort sett ikke dem som har et forhold som fungerer optimalt som lager slike tråder som dette. 10 6 1
MortenMunkholm Skrevet 2. januar 2023 #36 Skrevet 2. januar 2023 Trolltunge skrev (50 minutter siden): Uansett lurt å bytte oppgaver en stund, så får man bedre innsikt i belastning angående hva den andre gjør. Alt annet blir jo åpenbart en evigvarende diskusjon og en uendelig masse ord. 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #37 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Menn er flinke til å ta på seg oppgavene utenfor husets fire vegger, fordi de da slipper å forholde seg til barnet/barna 🤷♀️ Trenger ikke være rocket scientist for å skjønne noe så enkelt. Anonymkode: cc26d...d71 Har aldri tenkt over dette. Det gir mening. Anonymkode: f7a6f...6a0 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #38 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri tenkt over dette. Det gir mening. Anonymkode: f7a6f...6a0 Jau .. Det er jo uendelig mye enklere å utføre et stykke arbeid UTEN barn hengende i buksebeinet. Det er faktisk ren luksus! Anonymkode: cc26d...d71 10 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #39 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men hvorfor i alle dager mener du at det er kvinnen som skal ta på seg det å gå hjemme? Det er en utrolig slitsom jobb, som ikke er verken faglig eller sosialt utfordrende eller givende. Tvert om, ganske fordummende. Dette skal deles på, som alt annet i et parforhold. Du er blitt far når du har barn, ikke bare på papiret. Barn er ikke mors ansvar, de er mor OG fars ansvar. Anonymkode: cc26d...d71 På samme måte som kvinnene prøver å legge dette mer over på mannen ved å gneldre om "det tredje skiftet". Det er ikke mer riktig det dere gjør. Anonymkode: 2cdbb...4a0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #40 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Deg om det. Jeg syns det var mye tyngre å ha "hele pakken" med et mannebarn i hus enn det har vært helt alene. Anonymkode: 42b77...c1a Likevel gikk du for det. Og etterhvert var det selvsagt mannens feil. Same old story. Anonymkode: 2cdbb...4a0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå