Kokeplate Skrevet 2. januar 2023 #41 Skrevet 2. januar 2023 Det tredje skiftet er nå nokså overdrevet da. Verre for de som må ta mye mer enn den andre i hjemmet generelt.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #42 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På samme måte som kvinnene prøver å legge dette mer over på mannen ved å gneldre om "det tredje skiftet". Det er ikke mer riktig det dere gjør. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Altså, hæ? Arbeid med hus og hjem, barn og hund skal deles mellom foreldrene, og må deles likt når begge er i full jobb. Det forstår jo alle. Så hva du mener med at kvinner legger noe over på menn, er ikke lett å forstå. Anonymkode: cc26d...d71 9 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #43 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, hæ? Arbeid med hus og hjem, barn og hund skal deles mellom foreldrene, og må deles likt når begge er i full jobb. Det forstår jo alle. Så hva du mener med at kvinner legger noe over på menn, er ikke lett å forstå. Anonymkode: cc26d...d71 Derfor bør man unngå full jobb. Anonymkode: 2cdbb...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #44 Skrevet 2. januar 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): Det tredje skiftet er nå nokså overdrevet da. Verre for de som må ta mye mer enn den andre i hjemmet generelt. Det vendiagrammet der er vel omentrent en sirkel. De damene som tar mye/alt av det andre skiftet tar også det tredje. Anonymkode: 874d8...d9d 2 4
Trolltunge Skrevet 2. januar 2023 #46 Skrevet 2. januar 2023 MortenMunkholm skrev (12 minutter siden): Alt annet blir jo åpenbart en evigvarende diskusjon og en uendelig masse ord. Ja og det er det greit å unngå, for det bare tar energi og gode følelser. 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #47 Skrevet 2. januar 2023 Om innearbeid er like mye som utearbeid kommer jo an på hvordan man bor og sånn. Har man hage, mange kjøretøy , vedbæring, snømåking osv osv , så kan fort utearbeid være mer enn det inne. Så hvordan kan man svare på slik rent generelt? Anonymkode: 2fa7a...0b5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #48 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om innearbeid er like mye som utearbeid kommer jo an på hvordan man bor og sånn. Har man hage, mange kjøretøy , vedbæring, snømåking osv osv , så kan fort utearbeid være mer enn det inne. Så hvordan kan man svare på slik rent generelt? Anonymkode: 2fa7a...0b5 Vet bare at med mitt hus var det såklart mye mer arbeid med rydding, rengjøring, matlaging, handling, planlegging av innkjøp, matpakker osv. enn gressklipping innimellom, snømåking når det av og til snødde, maling av hus, osv. Anonymkode: 19fc4...426 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #49 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): men han hjelper også til med å rydde, vaske litt klær, hjelper meg når jeg skal vaske huset, Så det er ditt hus, siden han hjelper deg med å rydde og vaske? Dine klær, som han hjelper deg å vaske (litt)? Eller er det deres felles hus og klærne til dere begge, og han tar sin halvpart av rydding og vasking? I så fall bør det være en selvfølge, ikke noe som du skal applaudere eller takke ham for. Anonymkode: 7b0b0...637 9 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #50 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab hvis mannen din hadde hatt rett, så hadde vi ikke trengt et eget begrep for det. Foreslå for ham at dere bytter rollene et kvart års tid, så kan dere jo se selv hva dere synes. Anonymkode: e4a8a...596 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #51 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Derfor bør man unngå full jobb. Anonymkode: 2cdbb...4a0 "Man"? Anonymkode: cc26d...d71 8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #52 Skrevet 2. januar 2023 Han kan ha rett om det er stort vedlikeholdsbehov i huset ja og han pusser opp endel prosjekter. Det vet jo dere best? Men en fin ting er å laste ned den appen hvor man putter inn antall timer og oppgaver. Så får man jo svar Anonymkode: 54400...769 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #53 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du mener at kvinnene fortsatt skal ha denne jobben, til tross for at også de jobber 100 % utenfor hjemmet? Skulle gjerne hatt et så skrullete og enkelt syn på verden 😂 Merkelig at så mange menn unner kvinner å gå hjemme - tror dere at arbeid i hjemmet er så jævla givende? Det er et nødvendig onde. Anonymkode: cc26d...d71 Han mener vel at dette tradisjonelt har vært oppgaver som kvinner har tatt seg av, og siden de selv ønsket å gå ut i jobb, i stedet for å være hjemmeværende, så er det bare deres egen feil at "det tredje skiftet" blir deres. Anonymkode: bed62...245
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #54 Skrevet 2. januar 2023 Kokeplate skrev (45 minutter siden): Det tredje skiftet er nå nokså overdrevet da. Verre for de som må ta mye mer enn den andre i hjemmet generelt. Det avhenger litt av personlighet. Jeg ville mye heller hatt en liste å forholde meg til, enn å tenke på og organisere alt som hører med et travelt småbarnsliv. Anonymkode: 42b77...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #55 Skrevet 2. januar 2023 Du får droppe å gjøre det til han gjør det selv. Siden det er så enkelt for ham. Anonymkode: 93191...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #56 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv… Anonymkode: b1d38...8ab Dette er jo IKKE det tredje skiftet. Oppgavene du nevner er det andre skiftet. Det samme er de oppgavene han nevner. Første skiftet: Jobben du har. Andre skiftet: Barn og husarbeid. (Der menn stort sett har blitt ganske likestilt med kvinner) Tredje skiftet: Logistikk, planer, sosial oppfølging, huske når man må sjekke om vinterskoene passer, si ja takk til invitasjon til bursdag, avtale selskap med familien, huske å sende blomster til svigerinnens 40-års dag, sjekke om man trenger å kjøpe nytt ullundertøy, vite at man trenger karnevaldrakt mer enn kvelden før det skal være karneval, ha nisselue klar til nissefest osv. Anonymkode: 895a9...84d 6 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #57 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han mener vel at dette tradisjonelt har vært oppgaver som kvinner har tatt seg av, og siden de selv ønsket å gå ut i jobb, i stedet for å være hjemmeværende, så er det bare deres egen feil at "det tredje skiftet" blir deres. Anonymkode: bed62...245 Ja, tenk at kvinner erbødigst har fått gå ut i lønnet arbeid 😂 Da er løsningen at ingen gjør noe med verken hus eller barn. Ikke mor, ikke far. Jeg mener - siden man har full jobb, skal man vel ikke måtte gjøre noe hjemme, eller ta seg av egenproduserte barn? Dette må jo gjelde kvinner også. Tidenes, altså. Håper neandertalerne av menn som gidder å debattere her inne, er i et ekstremt mindretall i det virkelige liv. Om du, som en voksen mann, ikke er i stand til å gjøre noe annet enn å akkurat såvidt skjøtte egen jobb - da står det jaggu dårlig til. Hvordan er det mulig å inneha slike holdninger i 2022? Anonymkode: cc26d...d71 10 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #58 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette er jo IKKE det tredje skiftet. Oppgavene du nevner er det andre skiftet. Det samme er de oppgavene han nevner. Første skiftet: Jobben du har. Andre skiftet: Barn og husarbeid. (Der menn stort sett har blitt ganske likestilt med kvinner) Tredje skiftet: Logistikk, planer, sosial oppfølging, huske når man må sjekke om vinterskoene passer, si ja takk til invitasjon til bursdag, avtale selskap med familien, huske å sende blomster til svigerinnens 40-års dag, sjekke om man trenger å kjøpe nytt ullundertøy, vite at man trenger karnevaldrakt mer enn kvelden før det skal være karneval, ha nisselue klar til nissefest osv. Anonymkode: 895a9...84d men da har ikke TS og mannen delt det andre skiftet jevnt heller, så da er det jo enda mer som faller på ts. Og det er jo det som er poenget, ikke hva man kaller det. Bortsett fra at det er veldig nyttig med en slik begrepsavklaring selvfølgelig. Anonymkode: e4a8a...596 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #59 Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Derfor bør man unngå full jobb. Anonymkode: 2cdbb...4a0 Mannen min må gjerne gå ned i stilling dersom han tenker det blir for utfordrende med arbeidsoppgavene vi har i hjemmet sammen. Anonymkode: 224dc...820 3 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #60 Skrevet 3. januar 2023 Jeg har også en oppegående mann som mente at det var null stress med oppgaver knyttet til innvendig hushold og barn. Det utvendige synes han var greit, men der gjorde jeg halvparten uansett. Til slutt ble jeg så forbannet at jeg sa at jeg lot være å vaske frem til han tok initiativ til husvask. Det var corona-tiden, så ingen overraskende besøk 😉 Etter 2 måneder så ga jeg opp. Huset var bedritent, men han mente fremdeles at det kunne vente litt med husvasken.. Da gjorde jeg 3 ting: 1) bestilte rengjøringsbyrå, 2) fordelte oppgavene som gjensto og 3) satte av mer tid til meg selv og det jeg ville gjøre. Eneste måten å unngå skilsmisse hos oss. Anonymkode: 5c8c2...87d 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå