Gå til innhold

Det tredje skiftet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er de daglige omsorgsoppgavene som er krevende, ikke å skifte dekk som man gjør hvert halvår, eller gjøre ting på huset. 
Hilsen ei som har mann som pendler i ukedagene og jeg som jobber i barnehage. 

Anonymkode: aad1d...587

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bortskjemte par som krangler om hvem som jobber mest. Dere har ikke baller noen av dere. Hverken kvinner eller menn. Dere er pusekatter. Som enslig mor gjennom 25 har jeg alltid gjort alt alene. Alltid. Ikke noe problem. Jeg ler hver gang jeg ser et barnemenneske. Får meg mang en god latter gjennom en helt vanlig dag faktisk. Dere aner ikke hva arbeid er. Noen av dere!

Anonymkode: 34b73...ee3

Skal jeg finne en enslig 10-barnsmor fra Afrika, uten tilgang til offentlige midler eller helsevesen. Uten innlagt vann eller strøm. Som kan få en god latter av hvor bortskjemt du er, og hvor latterlig enkelt ditt liv er? 

Anonymkode: 7a42e...5bf

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han blir veldig sur når vi diskuterer dette og fastholder at arbeidsbelastningen er jevnbyrdig. Han skjønner ikke forskjell på å skulle kjøre en tilhenger med søppel til avfallsstasjonen «en dag i løpet av neste uke» og det å komme dautrøtt hjem fra jobb nr.1 og være tvunget til å kjøre i gang med jobb nr2. Han er en mann med 5-årig universitetsutdanning og en oppegående person på alle plan, så det forundrer meg veldig at han ikke ser en forskjell. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal ta det opp for det ender alltid med sure miner, og anklager om at jeg ikke verdsetter ting han gjør med hus og hage.

ts

Anonymkode: b1d38...8ab

Men det er jo derfor han blir sur, det funker jo fjell!

La han bli så sur han bare klarer, men stå på ditt!

Anonymkode: 11c81...4c2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hekdigvis eksisterer ikke "det tredje skiftet". Dette er noe kvinnene konstruerte da de begynte å jobbe mer og ville tvinge disse oppgavene over på mannen.

Så ingenting å bry seg om whatsoever.

Anonymkode: 2cdbb...4a0

Hvordan kan man tvinge noe som ikke eksisterer på noen? Du motsier jo deg selv. Jeg regner med at du gjør det kun for å provosere.

Anonymkode: ff734...0ae

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette ordner man lett om man er hjemme istedet for å jobbe.

Men det er nesten ingen som er hjemme i stedet for å jobbe i Norge i 2023. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Om kvinnene vil jobbe mer, skal det selvsagt ikke gå ut over andre ufrivillig. Det er det det prøves på med å innføre slike tullete ting som "det tredje skiftet"

Sa mannen som ikke kunne forstå hvorfor kvinner var så vanskelige i humøret og alltid flyttet fra han. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo helt rett

Anonymkode: 35f16...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han har jo helt rett

Hvis han har helt rett, hvorfor blir han sur, hvorfor diskuteres det hjemme hos ts, hvorfor går ts på veggen snart, hvorfor gjør ikke han alt, det er jo null stress? 

Anonymkode: 81f7c...c8d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv…

Jeg tror du trenger noe som gjør at du ikke er hjemme en kveld i uka. Den dagen har mannen ansvar for å hente barn, vaske barnehagedresser, lage matpakke, holde orden i huset, legge barn og lage en middag han har planlagt selv.

Anonymkode: f25af...e0f

• Liker 6
Skrevet

Derfor bør man unngå full jobb.

Ja, da får du begynne å overbevise menn til å gå hjemme med barn og husarbeidet da.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har jo helt rett

Men da får han overta denne "enkle, ikke-stressende" oppgaven. Hva er problemet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du trenger noe som gjør at du ikke er hjemme en kveld i uka. Den dagen har mannen ansvar for å hente barn, vaske barnehagedresser, lage matpakke, holde orden i huset, legge barn og lage en middag han har planlagt selv.

Anonymkode: f25af...e0f

Enig! Begynn på en eller annen organisert aktivitet på kveldstid, gjerne med venninneslabberas etterpå. La ham styre skuta en eller to kvelder i uka, hvis alt er så enkelt. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bare bytt et halvt års tid. Siden det er null stress og kan sidestilles, er jo det vinn-vinn for dere begge. 

(Selvfølgelig har han ikke rett, men det må han erfare. Og du har fortjent en pause, og kanskje det er ok for deg å ordne med hagen og skifte dekk). 

Anonymkode: 81f7c...c8d

Enig. Han har ikke rett. Det er mer krevende å passe på levende ting (barna) vs døde ting som hagestell og dekkbytte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg på noe som gjør at du er borte ettermiddager/kvelder så han får alt ansvar. 

Spør mannen din om du IKKE gjør noe når han gjør sine engangssesongbaserte ting- du må jo passe barn og fikse alt hjemme for at han i det hele tatt kan gjøre ”hans” oppgaver. Uten deg kan han jo ikke og dermed er de ikke likestilt, du får jo ikke mindre å gjøre av det.

Anonymkode: 42a0d...a90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bytt. Du gjør hans oppgaver, han gjør dine. Om jeg bare skulle måkt snø, bytta dekk, klipt plen osv. hadde jeg faen hatt mye fritid ass.

Anonymkode: 7bc49...3c6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 18.53):

Mannen mener disse oppgavene som inngår i det berømmelige «tredje skiftet» er null stress og kan sidestilles med de oppgavene han har: kjøre bort søppel, skifte dekk, rydde i hagen, fikse ting i huset osv. Har han rett? Er jeg helt på jordet? Føler jeg møter veggen snart av alt som bare må gjøres i løpet av en dag. Matpakker må smøres, møkkete barnehageklær må vaskes, rene klær må legges frem til neste dag, osv…

Dere kan laste ned den appen som het samboer app da jeg sist brukte den. Mulig den gar nytt navn nå. Der kan man registrere alt man gjør hver dag, så ser man fort hvem som drar størstedelen av lasset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 20.02):

Han blir veldig sur når vi diskuterer dette og fastholder at arbeidsbelastningen er jevnbyrdig. Han skjønner ikke forskjell på å skulle kjøre en tilhenger med søppel til avfallsstasjonen «en dag i løpet av neste uke» og det å komme dautrøtt hjem fra jobb nr.1 og være tvunget til å kjøre i gang med jobb nr2. Han er en mann med 5-årig universitetsutdanning og en oppegående person på alle plan, så det forundrer meg veldig at han ikke ser en forskjell. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal ta det opp for det ender alltid med sure miner, og anklager om at jeg ikke verdsetter ting han gjør med hus og hage.

ts

Mja. Har selv en oppegående mann med enda lengre utdanning som sier det samme. Han tror at å klippe gresset (deler av året!) veier opp for alle de tusen tingene jeg gjør. 🤣 Mye av problemet er at han ikke ser alle de tingene jeg gjør. De vises bare når de ikke blir gjort.

Anonymkode: 74de1...181

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 10.56):

Enig! Begynn på en eller annen organisert aktivitet på kveldstid, gjerne med venninneslabberas etterpå. La ham styre skuta en eller to kvelder i uka, hvis alt er så enkelt. 

Problemet er at det som skjer da er at:

- middager enten er ferdiglaget/takeaway evt består av kun kjøtt og karbohydratkilde. Hver.dag. 
- rydding, klesvask  og slike ting blir ikke gjort, berget vokser seg bare større til den dagen du er hjemme

- barnas lekser blir gjort halvveis (kanskje)

- barna har kanskje med seg det de skal på skolen neste dag… eller ikke

Han må ta over alt på lengre sikt for at det skal hjelpe. For i et par dager nå og da fungerer jo strategien «lukk øynene for rot og oppgaver til konemor kommer hjem igjen» (samtidig som han er SÅ utslitt av alt han har «gjort»). 

Anonymkode: 74de1...181

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2023 den 20.02):

ts

Du får dra han med på familievernkontoret og få de til å fortelle han det. Ønsker han en utkjørt og utbrent kone. Eller ingen kone i det hele tatt? Det er liksom de rådende alternativene her, med mindre han innser skjevfordelingen, øker respekten for din innsats og dere får på plass en bedre fordeling av byrden.

Anonymkode: 05775...828

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bytt. Du gjør hans oppgaver, han gjør dine. Om jeg bare skulle måkt snø, bytta dekk, klipt plen osv. hadde jeg faen hatt mye fritid ass.

Anonymkode: 7bc49...3c6

Så definitivt! På toppen av det hele er det en fryd å måke snø. Drømmescenario!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...